Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Coronavouchers | Betaaldienst | Botersoort

20-03-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
637 keer bekeken
  •  

In de studio van Kassa brengt redacteur Frank updates over eerder behandelde onderwerpen en bespreekt hij wat er deze week speelde in de mailbox, op het forum en/of onze sociale media. Deze week: verlopen corona-reisvouchers, Vraag & Beantwoord, Kassa’s Leefstijlprogramma en een enquête over klantenservices.

Reisvouchers

Op 16 maart 2020 zijn de eerste coronavouchers uitgeschreven door reisorganisaties. En dat betekent ook dat deze week de eerste vouchers zijn verlopen. In onze uitzending van 6 februari blikten we vooruit met Frank Oostdam, directeur van de ANVR. We bespraken toen onder meer dat als je een reisvoucher hebt van een bij de SGR aangesloten reisorganisatie, je ná het verlopen van die voucher twee maanden de tijd hebt om een claim in te dienen om je geld terug te krijgen, wanneer de reisorganisatie nog geen contact met je heeft opgenomen.
De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft deze week laten weten dat je vanaf nu zelfs vier maanden hebt ná de vervaldatum van je voucher om deze te claimen. Onder meer omdat veel reisorganisaties gebruik willen maken van het Voucherfonds van de SGR en de overheid, maar dat moet nog door de Europese Commissie worden goedgekeurd.
Via deze pagina op de SGR-site kun je je claim indienen. Let op dat je je claim pas indient als je voucher is verlopen. Het is wel belangrijk dat je het dan binnen die vier maanden doet, want anders vervalt de dekking als je reisorganisatie alsnog failliet gaat.

Vraag & Beantwoord | Terugvallen op betaaldienst?

Ook deze week was het weer druk op ons forum Vraag & Beantwoord. In een recente post vertelde iemand dat ze producten heeft besteld bij een webshop, maar dat die site inmiddels offline is en de bestelling nog steeds niet binnen. Nu verliep de betaling via Mollie, maar via hen is het geld niet terug te halen. We hebben de Consumentenbond gevraagd wat je in zo’n situatie nu eigenlijk kunt verwachten van een betaaldienst.

Joyce Donat: “Helaas heb je in zo’n geval weinig aan een betaaldienst als Mollie. Het is een iDeal-overschrijving en dat betekent dat je als consument zelf verantwoordelijk bent. Je hebt zelf die overschrijving gedaan. Dus als er een klacht is, moet je bij de webwinkel zijn. Je kunt de betaaldienst wel waarschuwen, want als ze veel klachten krijgen, kunnen ze besluiten om niet meer samen te werken met die webshop.”

Daarnaast heeft Joyce nog een tip: “Als je iets duurs koopt, kun je ook overwegen om met PayPal of je creditcard te betalen, want dan heb je kopersbescherming of een aflevergarantie en dan krijg je in de meeste gevallen je geld terug als het niet in de haak is.”

Als je ook een prangende consumentenvraag hebt, dan kun je altijd terecht op ons forum Vraag & Beantwoord. Hier helpen consumenten elkaar met hun problemen en vragen. Je kunt er vragen stellen, maar uiteraard ook jouw (consumenten)kennis delen door anderen te helpen.

Kassa’s Leefstijlprogramma

Sinds begin januari volgt Kassa een groep kijkers die gezamenlijk werken aan een gezondere leefstijl. De komende twee jaar ondergaan ze een Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI), waarbij ze worden begeleid door diëtist en leefstijlcoach Jolande van Teeffelen.

Iedere week deelt Jolande een voedingstip. Deze week vertelt ze in een video welke botersoort je kunt gebruiken voor een gezond eetpatroon.

Natuurlijk kan ook jij gaan werken aan een gezondere leefstijl. Op onze site plaatsen we de komende maanden in het dossier Kassa’s Leefstijlprogramma wekelijks artikelen, video’s met voeding- en beweegtips en nog meer vlogs van onze deelnemers. Daarnaast is er de besloten Facebook-groep ‘Kassa: op weg naar een gezondere leefstijl!’. Hier plaatsen we dezelfde content, maar kun je ook ervaringen, tips, filmpjes en recepten delen.

Kassa’s KastjeNaarDeMuurEnquête

Het is een van de grootste ergernissen: de klantenservice van bedrijven en overheidsinstellingen. Eindeloos wachten, steeds weer worden doorverbonden, weer wachten en opnieuw je verhaal vertellen en uiteindelijk vaak niet geholpen worden. Kassa wil weten waar jij je aan ergert en vooral: wie heeft de meest beroerde klantenservice van Nederland? Doe mee aan Kassa’s KastjeNaarDeMuurEnquête!
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!