Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond waarschuwt: betaal niets aan Oddie.nl

06-01-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
167 keer bekeken
  •  
Oddie banner 930x520
De Consumentenbond waarschuwt klanten die telefonisch zijn benaderd door Oddie.nl. De bond wijst erop dat consumenten niet hoeven te betalen voor een overeenkomst die ze niet hebben gesloten.
Telefonische abonnementen
De Consumentenbond krijgt vele klachten binnen over Oddie.nl. De organisatie zou mensen telefonisch benaderen met de vraag of zij een abonnement willen nemen op de dienst. Dit betreft een abonnement van 99 euro per jaar, waarmee je geld terugkrijgt op bepaalde aankopen.
Onduidelijkheid
De telefoongesprekken zijn volgens de klagende consumenten vaak onduidelijk. Zo snappen mensen niet waar het nu precies over gaat en krijgen ze nooit de ‘welkomstmail’, waar meer informatie in zou staan. Als de consument van het abonnement af wilt, blijkt dit volgens Oddie.nl onmogelijk te zijn.
Geen handtekening, geen overeenkomst
Volgens de Consumentenbond is wat Oddie.nl beweert onzin. Sterker nog, de overeenkomst is volgens de bond ongeldig, omdat er geen handtekening is gezet door de klant. Dit is bij telefonische verkoop wettelijk verplicht.
'Gemengde overeenkomst'
Oddie.nl beweert dat de handtekening niet nodig is, omdat ze een 'gemengde overeenkomst' met de klant aangaan. Naast de dienst zou er ook een product worden geleverd in de vorm van een usb-stick. De Consumentenbond wijst erop dat er met een product een bedenktijd van twee weken hoort, die pas ingaat op het moment dat het product in ontvangst is genomen. Ook is een usb-stick ondergeschikt als product voor een gemengde overeenkomst.
Niet betalen
De Consumentenbond adviseert dat zolang er niets op papier staat, klanten niet verplicht zijn tot betaling, zelfs niet als Oddie.nl begint aan te dringen. Al betaalde termijnen zijn lastig terug te vorderen. Afb.: Oddie
Op ons forum zijn er ook vragen gesteld over Oddie.nl.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

Frank333
Frank33314 apr. 2017 - 16:12

Tel. Consuwijzer 088-0707070

tamarabrondsema
tamarabrondsema13 apr. 2017 - 15:40

ik kreeg vandaag een mail van het incasso buro  gister een brief  LET OP DE BRIEF VAN HET INCASSOBURO  Geachte heer Brondsema, Onze juristen hebben de werkwijze van Oddie BV onderzocht, en hebbengeconstateerd dat de werkwijze geheel rechtsgeldig is. Bijgaande stukken en gespreksopname hebben wij van onze opdrachtgever Oddie BVontvangen. Hieruit blijkt dat een valide mondelinge overeenkomst is afgesloten. Gezien er sprake is van een gemengde overeenkomst is een schriftelijkebevestiging niet vereist. Deze regels kunt u nalezen op de website van deAutoriteit Consument & Markt. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/consumentenregels/specifieke-regels-voor-telemarketing/ Wij verzoeken u daarom vriendelijk de vordering ad EUR 139,84 over te boekennaar onze rekening NL67INGB0007733303 t.n.v. NOPN BV o.v.v. dossiernr: A171436.Na ontvangst van uw betaling wordt dit incasso dossier gesloten. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Ilse Brouwer Key incasso 085 732 68 34

1 Reactie
M.J.
M.J.17 mei 2017 - 8:56

Hoi Tamara, Ik heb exact dezelfde brief en e-mal ontvangen.Ik ben benieuwd of je al een vervolgstap gezet hebt of ontvangen hebt van het incassobureau of erger een evt. deurwaarder ofzo..? Ik heb de kwestie bij de rechtswinkel neergelegd en zij hebben het uitgezocht. Zij zeggen dat ik niet hoef in te gaan op de incasso's en dat ik in mijn recht sta. Hun advies is wel een 2 aangetekende brieven te sturen aan Oddie BV en het incassobureau. Ik verneem graag jouw verdere ervaringen na het contact van het incassobureau! Groet,Marielle

Joep3011
Joep30116 apr. 2017 - 14:32

---------- Doorgestuurd bericht---------- Van: "Oddie.nl" Datum: 6 apr. 2017 14:08 Onderwerp: Re: Aanmaning factuurnummer 17352 Cc: Beste heer Schaft, Wij worden ter onrechte beschuldigd. Inmiddels hebben wij gerechtelijke stappen ondernomen.  Naar aanleiding van uw mail hebben wij het  gesprekopgevraagd bij de desbetreffende afdeling.  Deze hebben wij nageluisterd en zijn tot de conclusiegekomen dat de telefonist u alle voorwaarden duidelijk heeft verteld. Er is inhet gesprek duidelijk te horen dat u akkoord gaat met de éénmalige betaling van€ 99,-. Ook gaat u akkoord met de voorwaarden dat u binnen 14 dagendient te annuleren indien u geen gebruik wenst te maken van de uniekecashbackprogramma Oddie.nl. Tevens zijn deze voorwaarden nogmaals vermeld in de Oddiebevestigingsmail.  Als bijlage hebben wij de audio opname van het gesprektoegevoegd zodat u deze ook kunt beluisteren. Gezien wij binnen de bedenktijd geen reactie van u hebbenontvangen zijn wij er van uit gegaan dat u gebruik wenst te maken van Oddie.Zodoende is uw order verwerkt, en heeft u de factuur van ons ontvangen.  Om verdere kosten te voorkomen verzoek ik u vriendelijk dochdringend het openstaande bedrag per ommegaande te voldoen.   Indien u nog meer vragen heeft staan wij graag tot uwbeschikking. Met vriendelijke groet, Jacqueline ZevenbergenTeam Oddie Deze mail hebben wij ontvangen. wij betalen niet

3 Reacties
ida rasenberg
ida rasenberg12 apr. 2017 - 16:02

Heb jij nog iets van oddie gehoord?

Frank333
Frank33314 apr. 2017 - 16:09

Gerechtelijke stappen? Deden ze dat maar dan was het zo afgelopen met Oddie. Een incassoburea zonder enige wettelijke macht is de enige stap, iedereen krijgt ook te maken met hetzelfde incassobureau. Dreigen doet Oddy, maar ze doen zwaar beledigd als je ze bijvoorbeeld uitmaakt voor "oplichters".Betaal gewoon niet.

IngridLaan
IngridLaan18 apr. 2017 - 17:26

Beste Frank, ik heb ook een brief van het incassobureau ontvangen.  Ik wil niet betalen. Maar wat staat mij te wachten als ik niet betaal? Met vriendelijke groet, Ingrid 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!