Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Het consumentenplatform van BNNVARA

#IkRedHetNietMeer: Wil jij jouw verhaal delen? Of wil je graag hulp bieden?
Kassa

Consumentenbond: veel klachten over trage terugbetaling vluchten

08-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
136 keer bekeken
  •  
vakantie reizen vakantieplannen 1127
Het coronavakantiemeldpunt van de Consumentenbond ontving sinds de opening half december ruim 2600 meldingen. Hiervan gaan er 1116 over vluchten en 616 over pakketreizen. De klachten gaan vooral over zaken als trage terugbetaling wanneer een vlucht is geannuleerd of het niet kunnen inwisselen van vouchers voor geld. Ook Kassa ziet op het forum Vraag & Beantwoord veel van dit soort klachten voorbijkomen.

Toch merkt de Consumentenbond ook complimenten op, bijvoorbeeld voor vakantieparken die geld terugbetalen in plaats van een voucher te verstrekken, voor goede bereikbaarheid van een reisaanbieder en voor de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. 

Trage terugbetaling bij geannuleerde vlucht

Klachten over losse vliegtickets betreffen vooral de trage terugbetaling bij annulering van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij. Vooral consumenten die boekten via ticketwebsites zijn de dupe, stelt de Consumentenbond. Klanten geven aan dat ze hun geld of voucher niet of veel te laat ontvangen. Ook over de bereikbaarheid van de ticketwebsites zijn veel consumenten niet te spreken.

"De klachten laten duidelijk zien dat consumenten die rechtstreeks boeken bij een luchtvaartmaatschappij vaker en sneller hun geld of voucher ontvangen", meent Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "We vermoeden dat airlines eerder hun eigen klanten terugbetalen dan dat ze bemiddelaars compenseren. We gaan hierover in gesprek met de sector en de betrokken toezichthouders."

Coronacrisis

Veel vakanties en reizen zijn sinds de coronacrisis omgeboekt of geannuleerd. Daarbij houden reisorganisaties, zoals luchtvaartmaatschappijen, vakantieparken en boekingswebsites, zich volgens de Consumentenbond niet altijd aan de regels. Soms wachten consumenten al drie maanden of langer op een regeling. Daarom riep de bond in december het meldpunt in leven.

Bron: Consumentenbond, ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!