Consumentenautoriteit valt in herhaling
30-05-2011
• leestijd 1 minuten
De Consumentenautoriteit heeft aan energieleverancier Greenchoice een boete van EUR 525.000 opgelegd vanwege deur-aan-deur verkoop in het verleden. Voor die deur-aan-deur verkoop kreeg Greenchoice in maart van dit jaar al een extreem hoge boete van EUR 2 miljoen van de NMa. Greenchoice snapt niet waarom zij hiervoor ook nog van de Consumentenautoriteit een boete krijgt en ziet dat als dubbelop. Greenchoice stopte al halverwege 2010 met deze vorm van werving via een ingehuurd verkoopbureau. Het bedrijf ontkent niet dat er fouten zijn gemaakt maar vindt ook deze boete buitenproportioneel en zal deze bevechten. Het bezwaar tegen het besluit van de NMa loopt daarnaast ook nog.
Michiel Rexwinkel, directeur van Greenchoice; 'Nadat de Opta vorige week boetes uitdeelde aan de NEM en EON voor foutieve telefonische werving, legde de Consumentenautoriteit ons een half miljoen euro op voor foutieve werving aan de deur. De Consumentenautoriteit voerde een onderzoek uit naar hetzelfde waarvoor de NMa ons al eerder beboette. In die periode werd leverancier Energiedirect ook beboet met EUR 1 miljoen. Wij blijven met kracht herhalen dat het onbegrijpelijk is dat de kleine leveranciers zo zwaar worden aangepakt, en zelfs meermaals voor hetzelfde, terwijl het de grote partijen zijn die een vrije energiemarkt belemmeren. Wij benadelen onze klanten niet. Sterker nog, zij zijn enorm tevreden. Dat blijkt ook alsmaar uit onderzoeken van onder meer Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis.'