Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenautoriteit: hoge boetes voor schadelijke praktijken

03-05-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
geld_49.jpg
In 2010 legde de Consumentenautoriteit een recordbedrag van EUR 2.680.000,= aan boetes en dwangsommen op. Tevens bezochten ruim 2,3 miljoen consumenten de website ConsuWijzer , het informatieloket voor consumenten. Meer dan een half miljoen voorbeeldbrieven werden daar gedownload.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit, over deze cijfers uit de Terugblik 2010: ''Ik ben er trots op dat we veel consumenten bereiken met onze informatie over hoe ze hun recht kunnen halen. Consumenten met een individueel probleem kunnen daarmee zelf aan de slag. Daar waar de problemen te groot en structureel zijn treden wij als toezichthouder op en leggen boetes op. Via ConsuWijzer ontvangen wij van consumenten waardevolle signalen. De combinatie van handhaven en informeren is succesvol.''
Voortgang Agenda
Wat de specifieke aandachtsgebieden van de Consumentenautoriteit uit de Agenda 2010/2011 betreft heeft de aanpak van de sites die toegangskaarten doorverkopen een positief effect gehad op de consumentenbescherming. Consumenten worden op deze sites nu beter geïnformeerd over het feit dat het doorverkochte kaarten betreft en wat dit voor de consument betekent. Deze aanpassingen zijn meest onder dwang van maatregelen door de Consumentenautoriteit tot stand gekomen. Wat de misleidende en agressieve werving betreft zag de Consumentenautoriteit in 2010 een afname van het aantal klachten over colportage na de start van voorlichting en onderzoeken over colportage. Tegelijkertijd werd een toename van het aantal klachten over telemarketing gesignaleerd. Wat het onderwerp garantie betreft heeft de Consumentenautoriteit in 2010 diverse onderzoeken gedaan. Daarnaast zijn consumenten geïnformeerd over hun rechten, onder andere tijdens een speciale Garantieweek. De Consumentenautoriteit komt binnenkort met resultaten naar buiten van haar onderzoek naar mogelijk misleidende informatie rondom garantierechten in de elektronicabranche. Bij de grensoverschrijdende zaken valt op, dat deze veelal gaan over internet, zoals ticketverkoop en misleidende informatie op websites.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor