De afgelopen maanden zijn consumenten op grote schaal opgelicht via internet. Er kwamen bij de politie vijf keer meer aangiftes binnen tegen webwinkels die bijvoorbeeld niet leverden van wat ze beloofden. Dat zijn al meer aangiftes dan in heel 2019. Black Friday is inmiddels begonnen en de feestdagen komen eraan, waardoor de politie vreest dat er meer mensen opgelicht gaan worden. Dat meldt het AD.
In november deden 15.732 mensen aangifte van oplichting door een webwinkel. In heel 2019 ging het om zo'n 3000 gevallen. De politie merkt op dat fraudeurs veel misbruik maakt van de gedwongen winkelsluitingen vanwege het coronavirus. De meeste aangiftes (8743) zijn tegen webshops die niet blijken te bestaan.
Oplichters verleiden nietsvermoedende koopjesjagers met spectaculaire aanbiedingen en gelikte website. Volgens de politie zijn sommige fraudeurs daar erg succesvol in. Er kwamen in één weekend zeshonderd aangiftes binnen van een nepwinkel die stuntte met een volautomatische espressomachine van Philips voor 59 euro.
Bron: AD/ANP
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Opgelicht door gigatronicd.nl. Mede doordat ze het WebwinkelKeur hadden zijn velen met mij hun geld kwijt omdat ze het keurmerk ten onrechte vertrouwde.
Volgens de regeltjes in NL moet je als webshop overal aan voldoen incl het vermelden van volledig adres, KvK nummer, BTW Nummer enz enz. Veel, meestal buitenlandse webshops, die hun producten goedkoop aanbieden op bijv. Facebook en Instagram in het Nederlands hebben in de meeste gevallen deze gegevens niet in hun webshop staan. Meld je dit in hun advertentie dan is het ook nog eens mogelijk dat ze dit weg kunnen halen. Het wordt nu wel eens tijd dat als er zoveel mensen opgelicht worden dat onze regering dit verplicht en hier ook aan moeten voldoen. Heb 1 keer mijn bestelde product niet ontvangen en kijk sindsdien altijd of de door de staat verplichte gegevens duidelijk en makkelijk te vinden zijn. Is dit niet het geval, dan is mijn advies, ga op zoek naaar een andere webshop waar deze gegevens wel in staan en voer het adres ook in Google Maps in als extra controle.
Sefana Amsterdam, ook een nepwebwinkeldie in ieder geval niet in Amsterdam zit. Op website staat lange levertijden ivm corona, maar in werkelijkheid, is hetchinees nepspul. Lijkt in de verste verte niet op war je hebt besteld, of het wordt gewoon NIET geleverd. Als je retour wil sturen, dan moet je dit retour sturen naar China. Tot voor kort werd dit niet vermeld op de website. Kijk op fb, er zijn veel gedupeerden.
Dat komt omdat mensen een diersoort is dat nog steeds achterlijk is !
Dat komt omdat mensen een diersoort is dat nog steeds achterlijk is !
Tja , heb het al zo vaak gezegd ! Kijk of het betrouwbare websites zijn . Genoeg informatie op internet !! En al dat gedoe van Reviews , Trustpilots met z'n sterren en thuiswinkel keurmerk zegt geen ene M..r !! Wellicht kan je informatie ophalen bij een KvK van je woonplaats of iets degelijks ! Maar ik begrijp het wel hoor . Als je niet meedoet met die Hype van kopen via Internet , heb je niets te vertellen op verjaardag feestjes etc etc ! dan ben je bang dat je er niet bij hoort . Ohw meid , wat een leuk jurkje heb je aan ! ja leuk he , gekocht op Internet !! Maar zeg je , ik ben naar een Fysieke winkel gegaan ?? Ja Ja !!!!
"Er kwamen in één weekend zeshonderd aangiftes binnen van een nepwinkel die stuntte met een volautomatische espressomachine van Philips voor 59 euro." Als het te mooi is om waar te zijn dan is dat ook zo. Een tegeltjeswijsheid die klopt, dat blijkt maar eens weer.
Ook de ING werkt hieraan mee. Dacht wat bij een Nederlandse webshop te bestellen. Had de link niet volledig gezien waardoor het op een andere webshop leek. Betaald met ING app en de Nederlandse naam ingetypt en het Nederlandse banknummer. Geen moment waarop er gemeld werd dat naam en nummer niet klopten. Toen ik echter betaald had stond bij de afschrijving wel de echte naam van de webshop. Meteen ING gebeld maar die konden niets doen!
Kan er ook eens worden gekeken naar internetbanken die oplichten zoals 101investing?
Duidelijk artikel enkel zou ik de titel aanpassen naar Consumenten massaal online opgelicht. Webshops krijgen hierdoor een slechte benaming waardoor men het vertrouwen verliest in online verkoop, terwijl in vele gevallen webshops nagemaakt worden door oplichters en vele nep webwinkels in beheer zijn van oplichters. Dit gaat ten koste van de goede en betrouwbare webshops. Ook zou er betere voorlichting moeten komen of betere campagnes cq onderzoek onder welke leeftijdsgroep de meeste gevallen plaatsvinden. Op kantoor krijgen wij veel e-learnings hierover wellicht kan er een centrale website komen die e-learnings kan geven voor consumenten.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!