Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
'Consument onderschat zijn rechten bij garantie'
30-07-2015
•
leestijd 2 minuten
•
107 keer bekeken
•
Consumenten weten vaak niet wat hun rechten zijn, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hierdoor overwegen veel consumenten onnodig om reparaties maar zelf (deels) te betalen of om een geheel nieuw product te kopen.
Consuwijzer veel geraadpleegd
Dit beeld komt naar voren uit de vele telefoontjes en e-mails van consumenten bij ConsuWijzer. Dit consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), helpt consumenten met praktische adviezen en hulpmiddelen. Het blijkt dat consumenten vaak niet weten waar ze precies recht op hebben waardoor zij eerder geneigd zijn het er bij te laten zitten. Consumenten die hun rechten wel kennen vragen de verkoper makkelijker om een gepaste oplossing. De ACM is een onafhankelijke publieke toezichthouder, onder andere op het gebied van het consumentenrecht.
Drie garantiefeiten
De Autoriteit Consument & Markt formuleert drie belangrijke garantiefeiten die consumenten vaak niet kennen:
1. De verkoper is je aanspreekpunt. Hij moet het probleem oplossen, of de fabrikant daarvoor inschakelen.
2. Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra’s, want ook zonder garantie heb je recht op een goed product.
3. De eerste zes maanden sta je volgens de wet extra sterk. Het is dan namelijk aan de verkoper om aan te tonen dat je het product niet goed hebt
gebruikt.
Wanneer een product niet doet wat de consument er bij normaal gebruik van had mogen verwachten, is de verkoper verplicht voor een passende oplossing te zorgen. Afhankelijk van de situatie moet de verkoper het product bijvoorbeeld kosteloos herstellen of de consument een nieuw product geven.
Meer weten over garantie? Kijk op
Consuwijzer