Consument koopt vaker online kat in de zak
20-04-2010
• leestijd 1 minuten
Het aantal geschillen over aankopen via internet neemt met de aantrekkende economie toe. Juridisch dienstverlener JuroFoon zag het aantal geschillen over online aankopen in het eerste kwartaal met 25 procent stijgen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
,,Ondanks de vele waarschuwingen die worden gegeven, krijgen we een stijgend aantal vragen van consumenten die een aankoop hebben gedaan bij een niet bestaande internetwinkel of zijn opgelicht'', aldus Koert Adriaans van de JuroFoon dinsdag. De juridische adviesorganisatie krijgt jaarlijks meer dan 40.000 vragen te verwerken op het gebied van consumentenrecht.
Volgens de JuroFoon geven consumenten via internet vooral meer geld uit aan vakanties en elektronica. Ook zijn er steeds meer onderlinge transacties door particuliere verkoop van tweedehands producten. Het consumentenvertrouwen neemt toe, maar daarmee ook het aantal geschillen, constateert de juridisch dienstverlener.
Adriaans raadt consumenten aan bij bedrijven die via internet hun producten en diensten aanbieden, te letten op de contactgegevens, adres, keurmerk van de site en eventueel de 'reviews' van andere consumenten. ,,Betrouwbare sites zijn aangesloten bij brancheorganisaties en hebben een keurmerk'', zei Adriaans. ANP