Consument flink duurder uit in supermarkt
07-04-2011
• leestijd 1 minuten
Vlees, citrus, aardappelen, rijst, deegwaren, noten, pinda's en koffie zijn in het eerste kwartaal flink duurder geworden. De prijsstijging is het gevolg van steeds hogere inkoopkosten.
De prijzen van aardappelen en vlees zijn in februari met gemiddeld 10 procent gestegen ten opzichte van de maand ervoor. Voor producten als pasta, koffie en rijst betaalt de consument gemiddeld 5 procent meer, aldus Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. In januari merkten klanten er nog niet veel van, omdat de supers die maand traditioneel veel aanbiedingen hebben. ,,Maar nu worden de boodschappen toch duurder'', zegt Holla.
Veel klanten baseren hun winkelkeuze nog steeds op reclamefolders. Eén op de zeven, vooral jongeren, leest op internet het aanbod van de supermarkten. Consumenten kijken vooral naar prijs, aanbiedingen en specifieke producten. Daarnaast gaat men steeds vaker af op vriendelijk winkelpersoneel.
ANP