Consument blijft behoudend in supermarkt
18-04-2011
• leestijd 1 minuten
Consumenten staan niet te trappelen bij de introductie van nieuwe producten van A-merken in supermarkten. Introducties die wel succesvol waren, borduren voort op al bestaande concepten. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI.
In 2010 werd bij vijf van de twintig grootste introducties een gemiddelde weekomzet behaald boven de ton. ,,Dat komt overeen met de afgelopen twee jaar en is fors minder dan in de periode 2001-2007 toen er minimaal tien intro's waren met die omzet'', aldus onderzoeker Ronald Laureijsen.
Dat nieuwe producten van A-merken tegenwoordig minder snel aanslaan, komt volgens Laureijsen doordat fabrikanten minder innovatief zijn. Ook zijn supermarkten meer ruimte gaan geven aan huismerken en is de consument minder kooplustig en meer behoudend. Supermarkten lopen hierdoor 200 miljoen euro aan 'nieuwe' omzet mis.
ANP