Dit blijkt uit berekeningen die Stichting Geldbelangen en claimorganisatie Qollect maakten op verzoek van Kassa. De organisaties stellen dat de door ABN AMRO en Consumentenbond onlangs aangekondigde compensatieregeling nog geen vijftien procent dekt van wat de bank eigenlijk zou moeten betalen.
Qollect gaat met ABN AMRO en de Consumentenbond het gesprek aan. Als dat niet tot een betere compensatie leidt, wil de organisatie gerechtelijke procedures aanspannen om wèl het onderste uit de kan te halen voor gedupeerden met een wurgkrediet. Stichting Geldbelangen die al sinds 2016 aandacht vraagt voor de problemen met deze kredieten treedt op als adviseur. Haar zaken bij Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID) zijn eerder aanleiding geweest voor Crédit Agricole Consumer Finance (CACF) om een compensatieregeling te treffen voor al haar klanten. Geldbelangen won eenzelfde zaak namens een klant met een ABN AMRO-krediet bij de Commissie van Beroep van het KIFID, waarna ABN AMRO in samenspraak met Consumentenbond Claimservice met een compensatieregeling kwam voor al haar klanten die te veel rente hebben betaald.
De voornaamste punten van kritiek van Qollect en Stichting Geldbelangen zijn dat de bank de rente niet over de hele looptijd van het product compenseert, maar vanaf het jaar 2008, terwijl er ook mensen zijn met kredieten die al liepen voor die tijd. In recente uitspraken stelt het KIFID duidelijk dat consumenten recht hebben op compensatie over de hele looptijd van hun doorlopende krediet.
Ook houdt de bank er volgens de organisaties ten onrechte geen rekening mee dat over een kleinere schuld rente zou zijn betaald als de juiste, lagere rente in rekening was gebracht. Dit wordt ook wel het rente-op-rente-effect genoemd. Doordat de bank te veel rente in rekening bracht, liepen mensen met een wurgkrediet geld mis dat ze niet konden gebruiken om hun schuld kleiner te maken. Hierdoor betaalden zij jarenlang een torenhoge rente over een bovendien veel te hoge schuld.
ABN AMRO zegt dit rente-op-rente-effect niet te hoeven toepassen, omdat dit niet zou blijken uit uitspraken van het KIFID. Advocaat financieel recht Harm-Jan Tulp die Kassa raadpleegde, betwist dit. Hij wijst bovendien op de compensatieregeling van CACF die op basis van dezelfde uitspraken wel rekening houdt met het effect van de lagere rente op de openstaande schuld. ‘CACF betaalt zelfs de rente uit hoofde van het contract. Ook zegt CACF dat zij doet wat de Commissie van Beroep van haar vraagt. Het rente-op-rente-effect zit kortom in de uitspraak ingebakken. Aan een consument kun je niet uitleggen waarom ABN AMRO, anders dan Crédit Agricole, geen rente op rente betaalt. Het gaat immers om een regeling op basis van dezelfde uitspraak. Hierdoor kunnen klanten van ABN AMRO heel veel geld mislopen’, aldus Tulp.
De Rabobank maakte onlangs ook bekend met een compensatieregeling te komen voor klanten die te veel rente betaalden. Deze bank geeft, net als CACF aan, in tegenstelling tot ABN AMRO, wel rekening te houden met het zogenoemde rente-op-rente-effect.
Qollect stelt dat het zeer onverstandig is als consumenten instemmen met de ABN AMRO-regeling. "Op z’n minst is het slim om gratis bij ons te laten controleren of mensen krijgen waar ze recht op hebben. De kans dat je te weinig krijgen is vrijwel honderd procent. De ABN AMRO-regeling is echt een doekje voor het bloeden’", aldus advocaat ondernemingsrecht en massaclaim specialist Adriaan de Gier, oprichter van het nieuwe initiatief Qollect dat mistanden in de financiële sector wil aankaarten. Binnenkort stelt Qollect daarom een gratis rekentool beschikbaar op haar website.
Consumentenbond Claimservice laat in een reactie weten dat de compensatieregeling van ABN AMRO voor het merendeel van de klanten van de bank gunstig uitpakt. "Een kleine groep komt er minder goed vanaf. Daarvoor gaan wij de komende tijd werken aan een vangnetregeling. Wij zullen de bank controleren op de uitvoering", aldus directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice.
De compensatieregeling van ABN AMRO geldt voor diverse doorlopende consumptieve kredieten van ABN AMRO en dochterondernemingen ALFAM en ICS. Het gaat om leningen met een variabele rente, creditcardschulden en betaalrekeningen met de optie tot roodstaan. Op haar website laat de bank weten de rente opnieuw te berekenen en klanten te compenseren. Voor het einde van dit jaar kunnen de eerste klanten compensatie verwachten volgens de bank. ABN AMRO trekt hiervoor 250 miljoen uit, twintig procent daarvan is gereserveerd voor uitvoeringskosten, waaronder de vergoeding van kosten van klanten aan de Consumentenbond. Ruim 200.000 klanten hebben volgens de bank recht op compensatie.
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Zoals altijd, elite geld macht waaronder ook regering is één pot nat. Als je hiervoor moet vechten duurt het jaren als je een winkanst krijgt? Het hele zootje bepaald het leven van de gewone burger. Jammer genoeg is er maar één mogelijkheid om dit te veranderen De gewone burger moet zich meer samenvoegen,wat een probleem is. Het verschil arm en rijk is veel te groot. Voorbeeld: harde werker 50 uren per week 1650euro p/mnd elite slapen 50uren in tweede kamer 18000 euro/mnd. N Er
Met verbazing zitten kijken hoe ABN en Claimservice onder een hoedje spelen. Claimservice is nb onderdeel van Consumentenbond, die het juist voor de consument moeten opnemen! Schandalig! En dan een opmerking als "tja U kunt ook 5 tot 10 jaar wachten tot alle gerechtelijke procedures klaar zijn en misschien dan niks krijg" ABN gaat keer op keer in de fout: witwas praktijken etc etc Beste is als wij met 200,000 opstappen bij ABN en naar een kleiner betrouwbare bank gaan (als die er zijn ;) ) Regiobank, SNS Meesten mensen denken dat dat ingewikkeld is, kwestie van een paar uur.
Door de deal tussen Claimservice en ABNAMRO bank zijn weer vele consumenten misleid en buitenspel gezet. De deal lijkt wel vooraf beklonken om er snel vanaf te zijn voor beide partijen. Beiden profiteren van deze deal en de derde partij is de dupe. Transparantie is wel het belangrijkste hoe deze deal tot stand is gekomen. Ik hoop dat de VAR (lees overheid en bestuur Consumentenbond ) ingrijpt en dat alsnog de juiste en correcte uitvoering plaats vindt. Tevens heeft Consumentenbond een deukje opgelopen met deze uitkomst en DE BANK heeft nog niets geleerd van het verleden.
L.S. Ik heb mij reeds maanden geleden aangemeld bij de ABN claimservice van de Consumentenbond, nog geen uitkering ontvangen. Kan ik mij evengoed ook aanmelden bij Qollect?
Die overeenkomst is er nog maar net en moet nog uitgevoerd worden. Als u dit voorstel accepteert tekent u ook voor 'finale kwijting'. Van de site van Qocollect: 'Teken niets voordat wij het voor je gecontroleerd hebben. Vaak teken je namelijk voor een finale kwijting en in dat geval mag je er later niet meer op terugkomen.' Aanmelden bij meerdere organisaties is mogelijk. Zelfs aan te raden om de verschillen te zien. Maar uiteindelijk is aan u de keuze met welke organisatie u in zee gaat.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!