Bunq heeft na kritiek alsnog naam-nummercontrole ingevoerd. Onder meer de Consumentenbond nam de internetbank onder vuur, omdat 'opvallend veel' klachten binnenkwamen van consumenten die waren opgelicht via een Bunq-bankrekening.
Met de ‘IBAN-Naam Check’ krijgen Bunq-klanten voortaan een waarschuwing wanneer ze geld overmaken naar een Bunq-rekening waarbij naam en bankrekeningnummer niet bij elkaar horen. En mensen die geld overmaken naar een andere bank, kunnen de waarschuwing vanaf begin maart zien.
"Praktisch alle banken gebruiken dit systeem, en consumenten verwachten ook dat hun bank overschrijvingen op die manier controleert. Het is daarom goed dat Bunq dat nu ook doet. Daarmee wordt geld overmaken een stuk veiliger", reageert Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.
Consumentenbond kritisch op aantal IBAN-nummers
Toch is Molenaar nog niet helemaal tevreden, aangezien de bond afgelopen jaar relatief veel meldingen kreeg van consumenten die waren opgelicht, vaak via Marktplaats, door personen met een rekening van Bunq. "Klanten krijgen bij Bunq standaard 25 IBAN-nummers. Dat vinden wij zorgelijk, omdat ze daardoor bij andere platforms langer onder de radar kunnen blijven in geval van oplichting", zegt Molenaar.
Bunq bestrijdt dat laatste en heeft de Consumentenbond laten weten met slimme fraudedetectie verdachte rekeninghouders te detecteren en dan meteen al hun IBAN-nummers te blokkeren. ANP
Bunq een bank waar je niks aan heb ze blokkeren nu rekeningen als je niet eens wat fout doet ze reageren niet eens op advocaat Ali niknam is precies het zelfde reageren nergens op laten gezinnen gewoon barsten zelf lekker kunnen eten deze mensen maken de maatschappij ook stuk 8000€ op je rekeningen zakelijk en privé kan je niks meer je bedrijf gaat naar de Kloten door hun reageren niet op klachten niet op de chat berichten niks hoop dat dit nu een keer iemand gaat bereiken