Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Brand parkeergarage Alkmaar, elektrische auto mogelijk oorzaak

1 jul 2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
63 keer bekeken
930x520_brandweer
In een ondergrondse parkeergarage in het centrum van Alkmaar heeft woensdagochtend een felle brand gewoed. Inmiddels is deze onder controle. Volgens het Noordhollandse Dagblad zou de brand zijn ontstaan in een gedeelte waar elektrische auto’s staan. Een woordvoerder van de brandweer kon dat nog niet bevestigen.
De brand brak rond 06.30 uur uit in de Singelgarage in Alkmaar. Daarin stonden op dat moment zo’n 150 auto’s. Hoeveel daarvan in brand stonden, is nog onduidelijk. Er waren geregeld explosies te horen. "Dat zijn autobanden die door de hitte ontploffen", aldus de woordvoerder.

Experts tegen ondergronds laden

Kassa liet eerder dit jaar zien dat een elektrische auto heel moeilijk is te blussen als deze in brand vliegt. Dit zorgt met name in ondergrondse parkeergarages voor gevaar, door het toenemende aantal elektrische wagens die ook tijdens het laden in brand kunnen vliegen.  Deze risico’s ontstaan door de kwetsbare lithium accu. Als deze vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet. Kassa bezocht in samenwerking met veiligheidsexperts diverse ondergrondse parkeergarages.

Veiligheidsexperts van de bureaus Burghgraef van Tiel en Partners en C+B advies en expertise zijn van mening dat je helemaal niet ondergronds zou moeten laden.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

Basvl
Basvl2 jul 2020 - 12:12

Beste redactie,  In diverse media wordt snel negatief geschreven als eenelektrische auto maar enigszins in de buurt is van een ongeluk. In uw artikeldoet de kop ook het ergste vermoeden voor de reputatie van de elektrische auto,terwijl de feiten toch echt anders blijken te liggen. De voornaamste zaken, die in uw artikel missen. 1. Het blijkt een aangestoken brand van een benzine auto. 2. Het vuur is overgeslagen op andere auto's, waaronder eenelektrische auto's. Zo heftig zijn benzine auto's die branden dus ook, dat hetvuur kan overslaan. Of het één heftiger brand dan het ander, dan wel moeilijkerte blussen, is niet zomaar toe te schrijven aan elektrisch versus fossiel. Onderaan mijn reactie 2 links van onderzoek door de Duitse brandweer. 3. De accu van de indirect aangestoken elektrische auto is volgensde huidige berichten niet NIET in brand gevlogen. De impact van de benzineauto's en elektrische auto's is in deze situatie dus prima vergelijkbaar. 4. De brandweer zat NIET met hun handen in het haar, wat zemet de elektrische auto aan moeten. Ze hebben juist keurig gehandeld, met hun huidigeopgebouwde middelen en expertise, waardoor de elektrische auto accu niet isgaan branden. Uw expert geeft aan 1 in de fik, allemaal in de fik. Dat geldtwellicht voor slecht beschermde import jeepjes, maar dus aantoonbaar niet voorde betrokken elektrische auto.In uw video rapportage spreekt Peter van een criminelesituatie. Echter alle praktijk voorbeelden die u in de rapportage laat zienbetreffen geen kenteken goedgekeurde elektrische auto's. Dat hierbij sprake wasvan ondeugdelijk laadmanagement (software) lijkt zeer aannemelijk. Helaas is detechniek van bijvoorbeeld elektrische scootmobielen verre van nieuwetechnologie. Dat hiermee iets mis gaat, is totaal niet representatief voor deeisen waaraan auto's op kenteken voldoen. Ook is een groot deel van accubrandentoe te schrijven aan elektrische fietsen e.d. in ondeugdelijke stopcontacten.Dat is niet vergelijkbaar met goedgekeurde laadbalen en elektrische auto’s. Decijfers van de brandweer duiden op vrijwel dagelijkse autobranden van fossieleauto's in Nederland. Een elektrische auto heeft geen grotere kans in brand teraken, dan een fossiele auto, op basis van de feitelijke incidenten. Dat eenautobrand in een garage wel een groot drama is, dat is evident. Dat hettoestaan van opladen in een garage crimineel zou zijn, is een expert onwaardigeopmerking, als uw expert naar de feitelijke data kijkt. Uiteraard zijn er terechte uitdagingen, bij het aansluitenvan nieuwe blustechnieken op nieuwe situaties, dat is altijd al zo geweest.Waar ik nieuwsgierig naar ben, is wat jullie doet beslissen, ongelukken waarelektrische auto's bij betrokken zijn, in het nieuws te brengen, op de wijzewaarop u dat in dit artikel doet. https://www.feuerwehrmagazin.de/wissen/wie-gefaehrdet-sind-feuerwehrleute-nach-unfaellen-von-elektro-pkw-95470https://www.spiegel.de/auto/aktuell/deutschland-brandgefahr-eines-elektroautos-mit-verbrennern-vergleichbar-a-1299267.html