Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Bralex Webshops op de vingers getikt vanwege onjuiste en onvolledige informatie
05-07-2018
•
leestijd 1 minuten
•
1284 keer bekeken
•
Bralex Webshops B.V. is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedwongen om informatie op de websites aan te passen. Ook moet Bralex de consument beter informeren over hun rechten.
De Belgische en Duitse toezichthouders klaagden eerder al over de onjuiste en onvolledige informatie op de websites van Bralex. De ACM startte een onderzoek nadat ze klachten hadden ontvangen van Nederlandse consumenten.
Onjuiste informatie
Bralex Webshops B.V. is verantwoordelijk voor de websites www.forskolinnaturalis.nl, www.garciniacambogiashop.nl en www.flashlightq250.com. De websites verkopen onder andere voedingssupplementen en huis-, tuin- en keukenartikelen aan Nederlandse, Belgische en Duitse consumenten. De websites toonden onjuiste informatie over de prijs en de kenmerken van producten. Zo werd er geadverteerd dat een voedingssupplement 14 dagen gratis geprobeerd kon worden, terwijl dat feitelijk niet kon. Daarnaast werd onterecht gezegd dat het herroepingsrecht zou vervallen als de potjes met voedingssupplementen opengemaakt werden en stonden er valse claims van nepartsen op de websites.
Herroepingsrecht
Informatie over consumentenrechten bij online aankopen, zoals het herroepingsrecht, ontbrak op de websites. Het bedrijf hanteerde ook niet de start en de termijn van het herroepingsrecht (14 dagen vanaf de dag na ontvangst van het product). Ten slot werden de contactgegevens van het bedrijf niet vermeld op de websites.
Bralex heeft enkele websites met onjuiste en onvolledige informatie offline gehaald. Op de nog bestaande websites is de informatie aangepast en aangevuld.