Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Boetes voor Ryanair
13-05-2016
•
leestijd 1 minuten
•
Op 10 mei 2016 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (
CBb
) uitspraak gedaan in de zaak Ryanair. Het hoger beroep van Ryanair is ongegrond verklaard.
Op de website van Ryanair stonden de prijzen voor vliegtickets vermeld waarin niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten waren opgenomen.
Onduidelijke boekingsprocedure De prijzen werden in het boekingsproces soms verdubbeld. Daarnaast bood Ryanair haar klantenservice alleen in het Engels aan zonder dit duidelijk te vermelden op de volledig Nederlandstalige website. Het online boekingsproces van Ryanair bood consumenten geen goede mogelijkheid om gemaakte invoerfouten bij het boeken op te merken en te herstellen. Tenslotte vermeldde Ryanair geen e-mailadres op haar website. Consumenten konden een contactformulier gebruiken.
Website aangepast Voor deze overtredingen heeft ACM aan Ryanair vier boetes opgelegd van in totaal € 370.000. De rechtbank verlaagde in beroep de boete naar €324.000, onder andere vanwege overschrijding van de redelijke termijn. Voor drie overtredingen is de boete gecombineerd met een last onder dwangsom. Ryanair heeft haar website inmiddels op alle punten aangepast. Bron: Autoriteit Consument en Markt