Boete voor misleidende bustripjes
11-05-2011
• leestijd 1 minuten
De Consumentenautoriteit (CA) heeft boetes uitgedeeld aan drie bedrijven die busreizen organiseren met misleidende en agressieve verkoopdemonstraties. Twee Duitse bedrijven en een Nederlandse onderneming moeten in totaal 630.000 euro betalen, zo heeft de CA woensdag bekendgemaakt.
De Duitse ondernemingen opereerden op de Nederlandse markt onder de naam ITC Reisclub, de Nederlandse onderneming werkt onder de naam Pro-Actief Plus. Zij stuurden persoonlijk geadresseerde brieven en nodigden vooral ouderen uit deel te nemen aan een dagtocht. .
Gingen zij op het aanbod in, dan kregen zij verkoopdemonstraties waar hun gezondheidsproducten werden opgedrongen. De deelnemers aan de reizen kregen misleidende informatie waardoor zij aankopen deden die zij anders niet zouden hebben gedaan, aldus de CA. De autoriteit stelde een onderzoek in omdat zij veel klachten had ontvangen over dergelijke dagtochten.
Vooral oudere, minder draagkrachtige consumenten met weinig sociale contacten voelden wel voor bustripje. Deelnemers zouden diverse prijzen en gratis artikelen krijgen. Maar in plaats van een leuk toeristisch uitstapje bleek het te gaan om een verkoopdemonstratie in een afgelegen partycentrum.
Daar werden de hele dag dure producten als voedingssupplementen, gezondheidsmatrassen of vitaminepillen aan de man gebracht. Verkopers gebruikten volgens de CA agressieve en misleidende tactieken. Zij vertelden bijvoorbeeld niet wat een product kostte. Ook bleek vaak dat beloofde gratis producten of maaltijden alleen gratis waren voor mensen die iets duurs kochten.
ANP