Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Boete Ryanair voor niet tonen toeslagen

20-03-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vliegen-vliegtuig_05.jpg
Luchtvaartmaatschappij Ryanair moet boetes betalen van in totaal 370.000 euro voor vier overtredingen in het onlineboekingsproces. Dat heeft de Consumentenautoriteit woensdag bekendgemaakt.
Onduidelijke prijzen
Ryanair bood volgens de Nederlandse toezichthouder op haar website vliegtickets aan voor prijzen waarbij niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten waren inbegrepen, zoals verplichte heffingen en toeslagen. De prijs die de consument uiteindelijk betaalde, was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden.
Extra heffingen
Ryanair bood volgens de Nederlandse toezichthouder op haar website vliegtickets aan voor prijzen waarbij niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten waren inbegrepen, zoals verplichte heffingen en toeslagen. De prijs die de consument uiteindelijk betaalde, was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden.
,,Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze'', zegt directeur Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit. ,,Kosten die de consument niet kan vermijden, horen daarin te zitten. Daar bovenop kunnen nog extra kosten komen voor aanvullende diensten waarvoor de consument zelf kan kiezen.''
Aanpassingen
Ryanair heeft inmiddels het boekingsproces op onderdelen aangepast. Zo presenteert het bedrijf nu wel de prijzen met inbegrip van voorzienbare en onvermijdbare toeslagen en heffingen. Ook vermeldt Ryanair nu dat er alleen een Engelstalige klantenservice is op de verder Nederlandstalige website.
ANVR
Reisbrancheorganisatie ANVR is blij dat Ryanair is aangepakt. ,,De ANVR heeft in de afgelopen jaren diverse malen klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie, omdat alle voorzienbare en onvermijdbare, verplichte kosten in de reissom moeten zijn inbegrepen. Ook werd bij de Consumentenautoriteit aangedrongen op het aanpakken van deze oneerlijke handelspraktijken'', zegt ANVR-directeur Frank Oostdam. Volgens hem is er nog meer niet in de haak bij Ryanair. ,,Zo is het vermijden van het automatisch kopen van een reisverzekering op de website van deze airline onduidelijk en weinig transparant.'' ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor