'Boekingssites deugen niet'
26-04-2012
• leestijd 1 minuten
Er is zo weinig verschil tussen de online prijzen van hotels bij boekingssites dat de Consumentenbond de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vraagt om dit te gaan onderzoeken.
Online kleine prijsverschillen
De prijzen van vijf verschillende hotels in Amsterdam bleken in 83% van de gevallen (praktisch) gelijk te zijn, in Berlijn 67% en in Brussel 65%. Omdat boekingssites een grote rol spelen bij de keuze van consumenten is het belangrijk dat deze markt goed werkt, stelt de Consumentenbond.
Voordeel bij telefonisch reserveren
Online ontlopen de prijzen elkaar nauwelijks. Telefonisch reserveren daarentegen blijkt in een op de vier keer wél voordeel op te leveren, zo blijkt uit het onderzoek. In een enkel geval levert een telefonische boeking zelfs een korting van 86 euro op.
'30 procent te veel betaald'
Boekingssites verplichten hotels, volgens Koninklijk Horeca Nederland (KHN), op hun eigen sites geen lagere prijzen te tonen dan die op de boekingssite. Consumenten betalen volgens KHN 30% teveel, omdat de sites door de commissies op de boekingen prijsverhogend werken.
Bron: Consumentenbond