Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Zaterdag 26 september om 19:05npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Black Friday: weinig spectaculaire kortingen, wel meer gekocht

29 nov 2019
  •  
leestijd 2 minuten
shopping 1127

De kortingen die winkeliers geven tijdens Black Friday verschillen nauwelijks van kortingen die het hele jaar door worden gegeven. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De meeste kortingen zijn rond de 20%. Hoge kortingen zijn er wel, concludeert de bond na goed zoeken.

Het verschil tussen Black Friday en de rest van het jaar is dat in de laatste volle week van november (webwinkels) agressiever reclame maken en er meer producten in de aanbieding zijn. Dit jaar haakten winkeliers al eerder in op de dag door op maandag al te beginnen met een zogenaamde ‘pre sale’. Volgens marketingdeskundige Cor Molenaar verdwijnt daarmee de feestelijke stemming die de golf aan aanbiedingen teweeg moet brengen.

40 procent korting

De meeste goede deals bevinden zich in de categorie audioapparatuur. Onder meer bij draadloze speakers, koptelefoons en soundbars werden er kortingen tot 40 procent aangeboden. In de categorie televisies en grote witgoedapparaten vallen de aanbiedingen wat tegen. Die apparaten hebben doorgaans andere momenten die geschikter zijn voor aanbiedingen, zoals het WK of EK voetbal (televisies) en eind januari voor witgoed, als er nieuwe modellen op de markt komen.

Bol.com: ‘Verplaats Black Friday’

Webwinkel Bol.com kondigde eerder aan Black Friday te willen verplaatsen naar eerder in het jaar. De aanbiedingsdag zou te dicht op Sinterklaas liggen. Dat zou, in combinatie met de drukte, problemen kunnen opleveren met leveringstijden. Om die reden begon de winkel ook al eerder met de aanbiedingen. Branchegenoten zoals lootjestrekken.nl steunen de webgigant daarin.

2,9 miljoen betalingen

De strategie om de aanbiedingen te spreiden heeft Bol.com werpt zijn vruchten af. De betalingen die op de maandag voor Black Friday zijn gedaan steeg dit jaar tot 2,9 miljoen, tegenover 1,6 miljoen vorig jaar. Molenaar ziet ook andere voordelen aan het spreiden. Volgens de marketingdeskundige is het niet goed als de aanbiedingen worden geconcentreerd op één tijdstip. Dat zou chaos in de winkelstraten in de hand werken.

Afgelopen week liet Kassa in de uitzending zien hoe je door Black Friday wordt beïnvloed en wat je eraan kunt doen:

Bronnen: ANP, Kassa, Trouw, Consumentenbond

Meer over:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!