Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Zaterdag 26 september om 19:05npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Black Friday: Hoe word je beïnvloed en wat kun je eraan doen?

23 nov 2019
  •  
leestijd 2 minuten

Vrijdag 29 november is het weer zover: Black Friday. Het commerciële Amerikaanse shopfestijn is al enige tijd terug naar Nederland overgewaaid. Met reclame voor extreme kortingen wordt de consument overgehaald tot een aankoop. Neuro-marketeer Tim Zuidgeest weet precies hoe we telkens toch weer worden verleid.

Fear of missing out

De belangrijkste emotie waar winkels op inspelen is volgens Zuidgeest 'the fear of missing out', oftewel de angst voor afwezig zijn of op anderen achter lopen. Die emotie is veel sterker dan de vreugde bij winst. En daar maken winkeliers handig gebruik van door een beeld van schaarste te creëren. We zien bij aanbieding een teruglopende klok of er staat bij dat er maar een beperkte voorraad is. De boodschap is duidelijk: koop nu, want anders vis je achter het net.

Black Friday niet één dag, maar anderhalve week

En zeker online bij grote webshops blijft Black Friday niet meer beperkt tot één dag. Een week voor 29 november gaan ze al van start met een 'Pre Black Friday'. Soms zijn er in de week voorafgaand aan de dag zelf al iedere dag aanbiedingen. En de maandag na Black Friday is het Cyber Monday. Alweer een dag met hoge kortingen. Winkeliers grijpen volgens neuro-marketeer Zuidgeest iedere kans aan om consumenten te verleiden met tijdelijke kortingen.

Maand lang shoppen

Maar constateert Zuidgeest, het gaat niet om anderhalve week, het gaat inmiddels om een hele aaneengesloten maand van consumeren. Als startpunt is er Black Friday in eind november. Daarna gaan we over in Sinterklaas en vervolgens ook nog eens Kerstmis. Het begint allemaal net nadat we eind november ons salaris hebben gekregen. En dat salaris kunnen we lekker gaan uitgeven.  

Nepaanbieding of niet?

Vorig jaar constateerde de Consumentenbond dat het een enkele keer voorkomt dat het tijdens Black Friday om nepaanbiedingen gaat. Maar bij het doen van aanbiedingen zijn winkeliers in Nederland wel gebonden aan regels. Bij de 'van-voor' aanbiedingen moet de 'van-prijs' in ieder geval in de 3 maanden voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk zijn gehanteerd in de winkel. Maar dat sluit niet uit dat de korting die we nu als speciale 'Black Friday Korting' krijgen voorgeschoteld, niet precies dezelfde korting is die we eerder in het jaar ook al krijgen.

Bewapen je tegen het marketinggeweld

Hoewel bijna iedereen gevoelig is voor het reclamegeweld, kun je jezelf er wel tegen wapenen, aldus Zuidgeest. Hij geeft de tip vooraf een budget te bepalen en dat dan te pinnen. Doordat je het geld dan echt moet uitgeven, doet dat meer pijn dan als je hetzelfde digitaal zou betalen. Ook kun je zodoende beter controle houden over je uitgaven. Nog een tip: koop dingen die pijn bij jou wegnemen. Als je iets koopt omdat je er vrolijk van wordt, is die blijdschap vaak van korte duur. Als je iets koopt dat pijn wegneemt, blijf je op lange termijn gelukkiger.

Meer over:

, , , , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!