Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Bijna 1 op de 7 online shoppers ervaart problemen

01-11-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
149 keer bekeken
  •  
600x275_winkelen.jpg
Zo'n 1,6 miljoen consumenten ondervindt wel eens problemen bij online winkelen, zoals niet of te laat geleverde producten. Bijna 40% van de online shoppers weet niet goed hoe ze de betrouwbaarheid van webwinkels kan controleren. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek van ConsuWijzer naar het online winkelgedrag van Nederlanders.
Om consumenten te ondersteunen start ConsuWijzer de campagne Webshop onbekend? Zorg dat u 'm scant! . Met de nieuwe online Shopscan kun je eenvoudig en snel de betrouwbaarheid van webwinkels scannen. Ruim 90% van de consumenten koopt via internet. Populaire artikelen zijn reizen, vakanties, boeken, tijdschriften, kleding, sportartikelen en kaartjes voor evenementen. Vaak wordt gekocht bij grote en bekende webwinkels, 53% koopt ook wel eens bij een webshop die ze niet (zo goed) kent. Consumenten die (nog) niet online winkelen, geven aan liever in een gewone winkel te kopen. Andere redenen zijn dat ze betalen via internet onbetrouwbaar vinden, de hoge verzendkosten, onhandig bij retourneren en dat ze onvoldoende vertrouwen hebben in webwinkels.
 
Niet (op tijd) geleverde producten
In de meeste gevallen gaat online winkelen goed. Tegelijkertijd ervaart 14% van de online shoppers wel eens problemen. Van degenen die vaak (een keer per twee weken of vaker) bij een webwinkel koopt, loopt dit percentage op tot 24%. De vier meest voorkomende problemen zijn: product werd niet op tijd geleverd (40%), product werd niet geleverd (33%), product bleek niet op voorraad (32%) en geen contact krijgen met webwinkel/ winkelwinkel reageert niet (24%). 53% van de online shoppers geeft aan (heel veel) behoefte te hebben aan de online Shopscan van ConsuWijzer.
Shopscan: nu extra eenvoudig en snel
Om te voorzien in deze consumentenvraag, heeft ConsuWijzer een geheel vernieuwde Shopscan ontwikkeld. In vier stappen check je de betrouwbaarheid van een webwinkel zoals de winkel zelf (contactgegevens, reviews/ratings andere kopers, keurmerk), het product (de prijs, aanvullende kosten, voorraad, betaalwijze) en de retourvoorwaarden. De Shopscan is een 'upgrade' van de vorig jaar gelanceerde versie: extra gebruikersvriendelijk en met een speciale Lucky-shop-game op Facebook. Hiermee kun je zelf ervaren hoe het is om op goed geluk te shoppen op internet. Je kunt echte prijzen winnen en het spel delen met vrienden.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor