'Beneluxtrein had moeten blijven'
05-06-2015
• leestijd 2 minuten
Het was beter geweest als de Beneluxtrein nog tussen Amsterdam en Brussel had gereden op het moment dat de snelle trein Fyra van start ging op de hogesnelheidslijn. Dan was er nog een alternatief geweest voor de rammelende Fyra, die al na een paar weken met grote mankementen van het spoor ging.
HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, heeft zich bij de moederbedrijf NS sterk gemaakt voor behoud van de Beneluxtrein, zei oud-HSA directeur Jan-Willem Siebers donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De commissie wil te weten komen hoe het komt dat de snelle trein zo'n flop werd.
Spoorboekje
Volgens Siebers kon met veel passen en meten zowel de Fyra als de bestaande trein het spoor op, maar op hetzelfde moment zou het spoorboekje door de opening van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle er toch al heel anders uit gaan zien. De NS vond dit allemaal te ingewikkeld worden en schrapte de Beneluxtrein.
Teleurgesteld
Ondanks zijn verzet kon Siebers uiteindelijk wel leven met deze beslissing. Hij was meer teleurgesteld in AnsaldoBreda, de Italiaanse fabrikant van de Fyra. Die slaagde er maar niet om hardnekkige fouten in de trein weg te werken. Siebers had liever een andere leverancier gehad, maar kocht de treinen niet zelf in. Dat was voorbehouden aan NSFSC, een andere NS-dochter.
Punctualiteit
Bas Oosthoek was voor spoorbeheerder ProRail betrokken bij de hogesnelheidslijn. Ook hij zag met lede ogen de Beneluxtrein van het spoor verdwijnen. Als deze trein was blijven rijden, zou hij zeker geadviseerd hebben om nog maar even te wachten met de Fyra. Testritten moesten uitwijzen of de snelle trein op tijd op zou rijden, maar de tests werden niet volledig uitgevoerd en konden geen goede voorspelling geven over de punctualiteit, zei Oosthoek.
Alternatief
Maar het besluit om de Fyra het spoor op te sturen was al lang genomen en er was geen alternatief meer, dus kon Oosthoek wel begrip opbrengen voor het besluit van HSA om toch te gaan rijden. De trein was wel veilig, zei hij. ,,De reizigers komen wel gezond van A naar B, maar of ze ook op tijd aankomen is een andere vraag."
ANP