Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Belbus: Webwinkel ‘Shoebas’ verkoopt nepschoenen van Puma

04-02-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
362 keer bekeken
  •  
webshop webwinkel 930 x 520
Lee (17) is groot fan van superster Rihanna. Deze artiest ontwierp vorig jaar in samenwerking met sportmerk Puma een bijzonder paar schoenen: de Puma Creepers. De sportschoenen zijn vooral onder jongeren razend populair en daarom binnen no-time overal uitverkocht. Behalve bij sneakerwinkel Shoebas Online. Lee is net als vele anderen opzoek naar een paar van deze sneakers en bestelt de Puma Creepers voor € 130,- via de webwinkel. Helaas komt zij al snel bedrogen uit: de schoenen blijken namelijk nep te zijn.
Echt versus nep
In de Puma-winkel in Amsterdam legt Ulla Sieber, Trademark Manager van Puma Benelux, uit dat er imitatie Pumaschoenen in omloop zijn. Aan de hand van een aantal tips laat zij duidelijk zien hoe de goedkope imitatie schoenen van de echte te onderscheiden zijn. Presentator Amber Kortzorg heeft de sneakers van Lee meegenomen. Ulla constateert dat ook de schoenen van Shoebas inderdaad namaak zijn.
Klachten
Op internet barst het van de klachten over Shoebas en de nep Puma schoenen. Vaak levert Shoebas bestelde schoenen niet of pas veel later. Voor klachten of vragen is het bedrijf slecht bereikbaar: ze reageren niet op mails en niemand neemt de telefoon op. Lee en haar moeder Miranda bellen bijna dagelijks naar de winkel. Maar ook zij krijgen met niemand contact.
Geld terug
De schoenen die Lee heeft besteld, zijn in eerste instantie te klein. Lee stuurt de schoenen begin december aangetekend terug en Shoebas belooft het geld binnen veertien dagen terug te storten. In de tussentijd bestelt Lee een paar schoenen in de juiste maat. Het geld voor de geretourneerde sneakers wordt helaas niet overgemaakt. Ook blijken de geleverde Puma Creeper schoenen achteraf dus nep te zijn. Lee eist daarom € 260,- terug van Shoebas. Aangezien Lee en haar moeder al bijna twee maanden in contact proberen te komen met Shoebas en zij de hoop hebben opgegeven, schakelen zij De Belbus in.
Een flinke discussie
Samen met Amber brengen Lee en Miranda een bezoek aan de fysieke winkel van Shoebas in Gouda. De eigenaar zegt in eerste instantie niet te willen reageren op de klachten. Maar na een korte discussie, stemt hij er toch mee in een verklaring af te leggen. De eigenaar legt uit dat Shoebas in een rechtszaak was verwikkeld met Puma wegens het verkopen van de nepschoenen. Hij zegt dat Shoebas tijdens deze rechtszaak geen contact mocht opnemen met gedupeerde klanten. De advocaat van Puma, Leonie Kroon, weerlegt dit feit: er was tijdens de rechtszaak geen enkel verbod om klanten in te lichten over de verkoop van nepproducten. Shoebas heeft er dus zelf voor gekozen geen contact op te nemen met haar klanten. Tot slot zegt de eigenaar van Shoebas zelf ook niet geweten te hebben dat het imitatie schoenen betrof. Ook dat weerlegt de advocaat van Puma: ‘Ook nadat de eigenaar door Puma op de hoogte is gesteld dat hij imitatie schoenen in handen had, is hij doorgegaan met de verkoop ervan.'
De oplossing
Na lang touwtrekken besluit Shoebas de verschuldigde € 260,- toch aan Lee terug te geven. Ook mag Lee haar neppe paar sneakers houden. Shoebas belooft alle overige gedupeerde de volgende dag een mail te sturen en het geld aan iedereen binnen veertien dagen over te maken. We hopen dat Shoebas zich aan deze belofte houdt.
Hulp
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail je verhaal naar  belbus@vara.nl  of twitter  @kassa_vara .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor