Autoriteit waarschuwt aanbieders van glasvezeldiensten
28-11-2019
•
leestijd 1 minuten
•
103 keer bekeken
•
Aanbieders van glasvezeldiensten moeten consumenten beter informeren over het aanbod. Daar waarschuwt Autoriteit Consument & Mark (ACM) voor. In veel gevallen moeten glasvezelnetwerken nog aangelegd worden, terwijl het contract al wel getekend is door de consument. De uiteindelijke leverdatum is voor veel klanten onduidelijk en vaak wordt een netwerk pas aangelegd als daar voldoende klanten voor zijn.
De toezichthouder vindt dat het voor de consument duidelijk moet zijn waarvoor er wordt getekend en wanneer de daadwerkelijke levering van de glasvezeldienst is. Contracten moeten volgens de autoriteit daarom een leverdatum hebben.
Rechten consumenten
De ACM ontvangt regelmatig vragen over glasvezel. Aanbieders worden waar nodig aangesproken op hun gedrag en bij aanhoudende signalen over mogelijke misstanden kan de ACM boetes opleggen. De autoriteit gaat consumenten ook meer op hun rechten wijzen. ANP