Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Kassa zie je weer live op maandag 22 augustus, om 20.30 uur op NPO1!

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en actuele artikelen. Bekijk de Kassa-uitzending online!
Kassa

Rijtest: Opel Ampera

06-03-2013
  •  
leestijd 9 minuten
  •  
179 keer bekeken
  •  
600x275_ampera.jpg
De elektrische auto is inmiddels een paar jaar in Nederland te krijgen. Er is voor ieder budget een elektrische auto. Het nadeel van al die auto's is het beperkte bereik. De elektrische Opel Ampera maakt een einde aan alle bereikbibbers. Met een bereik van bijna 500 kilometer is deze E-REV uitermate interessant, ook voor de consument.
.article-body img { margin-right: -3px; margin-bottom: -5px; }
E-REV
De Ampera is de eerste elektrische auto van de Duitse autofabrikant, die de auto een 'E-REV' noemt. Dit staat voor Extended-Range Electric Vehicle. Opel heeft in de jaren voor de onthulling op de autosalon van Genève in 2011 hard gewerkt aan het ontwikkelen van de aandrijflijn. Daarover later in dit artikel meer. Niet alleen de aandrijflijn heeft veel werk gekost, ook het ontwerp van de auto zou laten zien wat men qua design van Opel zou kunnen verwachten in de toekomst.
Futuristisch
Het design van de Opel Ampera is bijzonder futuristisch te noemen. Als je de auto zo van de zijkant bekijkt zie je dat de achterkant hoger ligt dan de voorkant en dat de gehele lijn van de auto aan de voorkant een stuk lager uitkomt. De omgekeerde V-vorm van de bumper aan de voorzijde wordt geassisteerd door twee koplampunits. Opel noemt die koplampunits zelf 'Wing-vorm', maar in onze ogen zijn het net twee boomerangs. Deze koplampunits zijn een voorbeeld van een stukje design dat een autofabrikant meeneemt naar een toekomstige auto. Opel heeft er voor gekozen om deze koplampunits ook te integreren in de nieuwe Zafira. In de toekomst zullen we ongetwijfeld meer van dit soort verhuizingen zien. De grote vijfspaaks velgen meten zeventien inch en zorgen er mede voor dat de Ampera agressief doch sportief oogt. De achterkant ziet er, in vergelijking met de voorkant, nogal log uit. Toch zijn het ook hier weer de verlichtingsunits die de auto een futuristisch aanzien geven. Een klein detail vinden we tevens op de achterkant van het auto. Onder het het Ampera-logo vinden we een klein plus en min-symbool. Beiden zijn natuurlijk te herleiden naar beide tekens op een batterij.
Lage weerstandscoëfficiënt
Voor Opel is het ontwerp van de Ampera niet alleen een stukje uitstraling. Het is ook puur functioneel. De lijnen van de auto zijn dermate gestroomlijnd dat de Ampera een relatief lage weerstandscoëfficiënt heeft. Een lage weerstandscoëfficiënt, oftewel Cw-waarde, wil zeggen dat de Ampera weinig luchtweerstand kent. Bij de Ampera ligt deze Cw-waarde op 0,275. De Nissan Leaf heeft een Cw-waarde van 0,29, maar Nissan heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd waardoor de Cw-waarde van de nieuwe Leaf op 0,28 ligt. Daarmee komt de weerstandscoëfficiënt in de buurt bij die van de Ampera. Opel heeft in het gestroomlijnde design rekening gehouden met een optimale luchtstroom rondom objecten die deze stroom kunnen blokkeren. Denk bijvoorbeeld aan de spiegels en de voorkant van de auto. De zeventien inch velgen zijn niet alleen fraai, maar de zwarte 'blokken' in de velgen zijn ook functioneel. Ze zijn gemaakt van polycarbonaat, een lichtgewicht materiaal, dat in dit geval de lucht langs de velgen leidt en de aerodynamica verbetert.
Aandrijflijn
Opel noemt de Ampera een E-REV. Dit staat voor Extended-Range Electric Vehicle. In de praktijk betekent dit dat er in de auto drie onderdelen zitten die de aandrijflijn vormen. Dit zijn een elektromotor, een accupakket en een range extender. De Ampera is namelijk voorzien van een kleine benzinemotor. Met een range extender verleng je als het ware je bereik. De auto rijdt altijd elektrisch. Vanaf het moment dat je de auto aanzet staat hij in de stand waarmee je volledig elektrisch rijdt. Dat verandert op het moment dat het accupakket leeg begint te raken. Zodra die teller op nul staat schakelt de Ampera automatisch over naar de range extender. De range extender wordt aangedreven door een benzinemotor met een inhoud van 1,4 liter. Deze ECOTEC 16-klepper 'stuurt' de benzine naar een dynamo, de range extender, die dit vervolgens omzet in stroom voor de elektromotor. De elektromotor stuurt vervolgens de voorste twee wielen aan. Het is dus niet zo dat de range extender de accu's weer bijlaadt. Op internet zijn veel discussies gaande of de Ampera nu een hybride is of niet.
Zuinig rijden is je eigen keus
De Ampera kent vier standen. Deze standen kan je bedienen met een knop het het dashboard. De stand bepaalt de mate van energieverbruik. Bij het starten van de auto staat deze standaard in 'Normal'. Deze stand zorgt er voor dat je alleen op de accu's rijdt. Het bereik van de accu's ligt tussen de veertig en tachtig kilometer. Dit is natuurlijk gebaseerd op normaal gebruik en afhankelijk van de weersomstandigheden en het gewicht van je rechtervoet. 'Stand By' is de stand waarmee je puur op de range extender rijdt. Dit is met name nuttig als je lange afstanden maakt op de snelweg en het accupakket wilt sparen. Overigens is het zo dat de auto automatisch overschakelt naar deze stand als je in de 'Normal' stand het accupakket hebt leeggereden. Daarnaast is er nog een 'Mountain' stand die er voor zorgt dat je op steile hellingen voldoende vermogen hebt en een 'Sport' stand. De 'Sport' stand is met name interessant voor de snelle vertegenwoordiger die houdt van vlot rijden en een gevoeliger gaspedaal. Naast deze vier standen is er nog een functie die we graag willen uitlichten. De 'versnellingspook' dient om de automatische versnellingsbak te hanteren. Naast de bekende Park, Neutral, Drive en Reverse opties, heeft de Ampera ook de letter 'L' op de pook geplaatst. Met deze functie is het zo dat er een KERS-achtig (Kinetic Energy Recovery System) systeem in werking treedt waarmee de auto verloren energie kan terugwinnen. Hierbij kan je denken aan remenergie, die normaliter omgezet wordt in warmte, in het accusysteem kan worden teruggeplaatst. Hierdoor geef je de auto een klein beetje energie terug die anders verloren zou gaan. Dit merk je vooral bij het remmen, de auto remt namelijk zwaarder af.
Interieur
Het interieur van de Ampera is degelijk, maar niet heel erg spectaculair. Het hele scherm voor de bestuurder is digitaal en bijzonder kleurrijk. Het is een bonte verzameling van kleuren en iconen. Bij het zien van alleen al dit scherm was het voor ons al vrij snel duidelijk dat dit een auto is met een behoorlijke handleiding. Het middenpaneel op het dashboard is rijkelijk voorzien van allerlei knoppen die je eigenlijk tijdens het rijden zo min mogelijk moet aanraken. Je moet hier echt van tevoren het boekje hebben gelezen voordat je een knop indrukt. Sommige knoppen hebben beschrijvingen die je zonder handleiding niet snapt. Ook de achterliggende functie is niet altijd even duidelijk. Daarnaast snappen we ook niet helemaal waarom er niet gekozen is om voor elk onderdeel (radio/navigatie) een aparte sectie te maken. Nu staat het allemaal zo dat het vrij onoverzichtelijk wordt. Je kan niet alles bedienen met de druk- en draaiknoppen op het dashboard. Ook op het zeven inch scherm kun je switchen tussen de diverse schermen. Je vindt hier informatie over je verbruik, de navigatie en je laadinstellingen. In de deur bevinden zich twee knoppen voor het openen van beide tankkleppen (stroom en benzine).
De stoelen voorin zitten goed en zijn bekleed met zwart leer in de kleur Jet Black, afgewisseld met accenten in de kleur Ceramic White. Voorin is voldoende ruimte, maar achterin is het behoorlijk behelpen als je met lange mensen in de auto zit. Er is ruimte voor twee volwassenen achterin in een eigen stoel, maar als je nog geen 1,80 meter bent, dan merk je dat je het dak al bijna raakt. In de kofferbak is voldoende ruimte voor de wekelijkse boodschappen, maar ook voor de koffers als je naar Zuid-Frankrijk rijdt. De inhoud van de kofferbak meet 310 liter.
Hoe rijdt de Ampera?
De Ampera rijdt fantastisch. Het zou misschien logisch zijn om te zeggen dat elke elektrische auto even stil is, maar dit is zeker niet het geval. Uiteindelijk maakt elke auto wel een bepaald geluid. De Ampera is van binnen echter zo goed geïsoleerd, dat je je waant in een ongekend rustige omgeving. Niet alleen in de modus waar de auto op de batterijen rijdt is hij stil, ook wanneer je op de range extender rijdt. Deze hoor je licht brommen als je gas geeft bij een inhaalactie of wanneer je weg rijdt bij een stoplicht. De auto stuurt soepel en door de lage wegligging zoef je als het ware over de weg. Opel stelt dat het brandstofverbruik 1,2 liter op 100 kilometer is. Dat is dan ook misschien alleen te behalen als je er zo mee rijdt zoals de fabrikant dat graag wilt. Wij hebben die waarde nooit behaald. Tijdens een representatief traject van 250 kilometer hebben we ervaren dat ons gemiddelde verbuik op zes liter op 100 kilometer ligt. Dat komt natuurlijk met name doordat het merendeel van het traject op de range extender is gereden. Als je op de range extender rijdt is het ook zo dat je verbruik niet afneemt met de werkelijk gereden kilometers. Wij 'verloren' slechts 75 kilometer op een traject van 125 kilometer.
Specificaties
De Opel Ampera is elektronisch begrensd op een topsnelheid van 161 kilometer per uur. In net geen tien seconden tik je de honderd kilometer per uur aan. De elektromotor genereert 111 kW (150 DIN-pk) en 370 Newtonmeter koppel. Het Lithium-ion accupakket heeft een vermogen van 16 kWh. De kleine benzinemotor voor de range extender is een 1,4 liter ECOTEC motor die 63 kW (86 DIN-pk) levert. De inhoud van de benzinetank meet 35 liter. De actieradius op alleen het accupakket ligt tussen de veertig en tachtig kilometer. Met de range extender komt daar nog eens 420 kilometer bereik bij. Opel levert de Ampera voor een bedrag van €48.295. Standaard is de Ampera al heel rijk uitgerust. Onze testauto had slechts drie opties, namelijk het Navigation Auto Pack (navigatie en BOSE geluidsysteem), een alarmsysteem en een achteruitrijcamera. Ook de lakkleur van deze Ampera is een optie. Lithium White, oftewel wit met een parelmoereffect, kost €800.
Love to load netwerk
Onze testauto werd geleverd met een laadpas van het love to load netwerk van The New Motion. Het love to load netwerk is een netwerk van snelladers en oplaadpunten. Deze snelladers zullen zich de komende jaren verspreiden over Nederland. Het is mogelijk om bij je Ampera te kiezen voor een oplaadpunt bij je thuis en op het werk. Hiermee kan je dus thuis opladen, naar het werk rijden en ook daar weer bijladen om vervolgens met een volle tank naar huis terug te keren. Kassa heeft de Ampera opgeladen bij een publieke laadpaal. We hebben de auto daar met een leeg accupakket achtergelaten en volgens een melding zou deze na drie uur en drie kwartier klaar zijn met laden. Bij het ophalen van de auto na vijf uur was er 38 kilometer bijgeladen. De meter gaf aan dat deze vol zat. Toch een klein minpuntje wat ons betreft. Het zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de winterse weeromstandigheden op dat moment. Helaas is het niet mogelijk om gebruik te maken van snelladers. Dat is echt een gemis. Als je puur op het accupakket wilt rijden, dan moet je vier uur wachten voor een volle tank. Bij een snellader ligt dit op slechts twintig minuten.
Verkoopcijfers
In 2012 heeft Opel 2696 exemplaren van de Ampera verkocht. Daarmee is het veruit de best verkopende elektrische auto van Nederland. Voor 2013 verwacht Opel 2679 orders te mogen bijschrijven. In Europa verkocht Opel in 2012 zo'n 5275 Ampera's. De helft hiervan komt voor rekening van Nederland. In 2011 werden ook al 323 exemplaren verkocht toen de auto net op de markt kwam.

Conclusie
Opel heeft met de Ampera een behoorlijke auto neergezet. De Duitse autofabrikant heeft heel goed begrepen dat consumenten geen last willen hebben van bereikbibbers als ze een elektrische auto instappen. Het ontwerp is strak en futuristisch. Toch zijn er verbeteringen te vinden. Zo is de Ampera van binnen achterin niet al te ruim en is het echt een gemiste kans dat snelladen niet mogelijk is. Het bereik van 500 kilometer tegen beperkte kosten maakt een hoop goed. In de aanschaf betaal je geen wegenbelasting en BPM. Dat zal de komende drie jaar nog zeker het geval zijn. Dat de Ampera het vooral goed doet bij de leaserijders blijkt, want 90% van de verkochte auto's is lease. Voor de vertegenwoordiger met ook nog een gezin is de Ampera dus echt een bijtellingtopper, want het scheelt honderden euro's per maand bijtelling. Wil je als consument toch zuinig rijden en heb je het budget voor een auto als deze, dan zouden wij adviseren om hem snel te bestellen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!