NPO
Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

5 tips om je (vet)verbranding te verhogen

1 okt 2019
  •  
leestijd 2 minuten
vetverbranding hardlopen sporten 930
In theorie is afvallen vrij simpel: als je meer energie verbrandt dan je eet en drinkt, val je af. Maar je wilt natuurlijk wel lekker kunnen blijven eten zónder dat ieder pondje ook direct aan je kont zit. Daarom delen wij 5 tips waarmee jij je vetverbranding kunt verhogen.  

1. Ga vaker staan en wandelen

Als je een zittend beroep hebt, is het verstandig enkele uren per dag aan een staand bureau te gaan werken (als dat kan) en ieder uur een korte wandeling te maken. Heb je eenmaal thuis iets meer motivatie nodig om die wandeling te maken? Neem dan een hond! Dan heb je een extra reden om een rondje te gaan maken.

2. Houd je beweging bij

Het kan handig zijn om je beweging bij te houden met een stappenteller. Hier bestaan speciale horloges voor, maar ook de meeste mobiele telefoons kunnen tegenwoordig het aantal stappen dat je zet op een dag bijhouden. Ook dit kan je extra motiveren nog in de avond een extra rondje te lopen.

3. Maak tijdens het zitten kleine bewegingen

Als je dan toch het grootste deel van de dag zit, probeer dan tijdens het zitten iets meer te kleine bewegingen te maken, denk aan: je spieren aanspannen, met je pen tikken of friemelen. Het maken van dit soort kleine bewegingen, noem je ook wel ‘fidgeten’.

4. Stel jezelf bloot aan kou

In een artikel over feiten en fabels over vet noemden we het al kort: wanneer je jezelf blootstelt aan kou werkt het kacheltje in je lichaam harder om voedingsstoffen om te zetten in energierijke stofjes en warmte. Door jezelf bloot te stellen aan kou kun je dus beïnvloeden hoe actief je verbranding is.

5. Eet gezonde porties

Vaak denken mensen die willen afvallen dat ze het best wat minder kunnen gaan eten. En dat minder eten wordt dan vaak in de praktijk een flink stuk minder eten. Maar dat is juist niet zo goed voor je, omdat je door een crashdieet meer trek en een minder verzadigd gevoel krijgt. Je verbranding gaat hierdoor omlaag. Daardoor kun je je vervolgens minder eten permitteren om te voorkomen dat je na een periode afvallen weer aankomt.
Meer interessante weetjes? Lees dan hier feiten en fabels over koolhydraten.  
Bron: VET belangrijk, Voedingscentrum, Consumentenbond

Meer over:

, , , , , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!