Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Apotheek verdient geld aan niet bestaand eerste-uitgiftegesprek'

15-08-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
medications-257342_1280.jpg
Apotheken rekenen geld voor een gesprekje met de klant bij de uitgifte van een nieuw medicijn, maar voeren dat gesprek niet of gebrekkig. Dat concludeert de Consumentenbond na een klein onderzoek waarbij 'mysterypatiënten' een nieuw middel kwamen afhalen. Van de 39 apothekers die de bond bezocht, voldeed slechts een aan alle voorwaarden van het zogenoemde 'eerste-uitgiftegesprek'.
Uitleg
Apothekers mogen een bedrag van rond de 6 euro rekenen voor de uitgifte van een medicijn en nog eens 6 euro als het gaat om een medicijn dat voor de klant nieuw is of dat hij of zij langer dan 12 maanden niet heeft gebruikt. Ook als de dosering verandert mag er nu nog extra geld worden gevraagd. Daarvoor moeten medewerkers wel een gesprek met de klant voeren om onder meer de werking en eventuele bijwerkingen uit te leggen, evenals de mogelijke wisselwerking met andere medicijnen. Ook moet duidelijk worden of de klant de informatie begrijpt.
'Schokkend'
De Consumentenbond vindt de uitkomst van het onderzoek 'schokkend', vooral omdat apothekers, volgens de bond, zeggen dat verreweg de meeste patiënten tevreden of zeer tevreden zijn over hun eerste-uitgiftegesprek. Bij de bond zijn echter veel klachten binnengekomen over deze gesprekken en de kosten daarvoor.
Transparant
De opbouw van de kosten van medicijnen is al jaren hetzelfde, maar apothekers moeten sinds begin dit jaar de verdeling inzichtelijk en transparant maken. Daardoor kan de klant nu zien welke kosten bovenop de prijs van een medicijn komen. Apotheken benadrukken overigens dat de kosten een gemiddelde zijn, omdat de gesprekken per klant sterk in lengte kunnen verschillen.
Aansporing
De brancheorganisatie van apothekers, de KNMP, heeft aan de Consumentenbond laten weten de uitkomsten van het onderzoek te zien ,,als een aansporing om apotheken te blijven stimuleren service en kwaliteit hoog in het vaandel te houden''.
ANP
Wij hebben op 12 april 2014 in onze
uitzending
aandacht besteed aan dit onderwerp.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor