Kassa

ANWB wil compensatie voor Opel-rijders

20-02-2021
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
7763 keer bekeken
  •  

De ANWB gaat twee Opel-rijders begeleiden in een zaak bij de Geschillencommissie Vervoertuigen. De organisatie heeft veel klachten gekregen over het hulp- en servicesysteem OnStar in Opel, dat sinds kort niet meer werkt en waar geen alternatief voor is. Opel Nederland wil geen compensatie geven en de ANWB is van mening dat Opel-rijders hier wel recht op hebben.

Ook bij Kassa hebben zich tientallen boze Opel-rijders gemeld. Ze hebben hun Opel vaak in 2017 of begin 2018 gekocht, en nu werkt het OnStar systeem niet meer. Met het OnStar systeem konden ze bijvoorbeeld thuis op de bank via een app de bandenspanning controleren, de benzinestand checken of de navigatie vast instellen. Het was tevens ook een hulpsysteem. Als een Opel-rijder bijvoorbeeld tegen een boom aanrijdt, worden automatisch de hulpdiensten gealarmeerd. En onderweg kunnen ze op de SOS-knop drukken als ze zich in een noodsituatie bevinden. Dan krijgen ze iemand aan de lijn die ze helpt.

Overname merk Opel

De Opel-rijders hebben vaak bewust voor deze dienst in hun auto gekozen en hier bij aankoop honderden euro’s extra voor betaald. Opel Nederland liet halverwege 2018 opeens weten dat OnStar niet meer zou werken in Europa. Dit komt omdat het merk Opel eerst in handen was van het Amerikaanse General Motors, waar ook het dochterbedrijf OnStar onder viel. Maar in 2017 koopt het Franse PSA het merk Opel, en hierdoor vertrekt OnStar uit Europa. Er rijden nu in heel Europa naar schatting honderdduizenden Opel-auto's rond waarin OnStar niet meer werkt.

Van het kastje naar de muur

Veel Opel-rijders proberen al twee jaar een antwoord te krijgen van hun dealer én Opel Nederland: komt er een alternatief? En zo niet, krijgen ze compensatie voor het niet-werkende onderdeel in hun auto? Het lastige is dat de dealer waar ze het koopcontract getekend hebben in principe het juridische aanspreekpunt is. Maar de dealer verwijst vaak door naar Opel Nederland. En Opel Nederland communiceert al twee jaar lang dat het ‘een alternatief onderzoekt’. Dit tot verbazing van de Opel dealers, waarvan er een aantal aan Kassa laten weten dat ze in 2018 al wisten dat er geen alternatief is. Het nieuwe systeem van Opel, Opel Connect, is namelijk niet meer in te bouwen in bestaande auto’s.

Zelfs afgelopen januari nog stuurde Opel Nederland een memo aan de Opel dealers waarin stond 'dat het een alternatief onderzoekt'. Deze memo vind je hieronder als bijlage. Uiteindelijk geeft Opel Nederland deze week aan Kassa toe dat dit inderdaad niet klopt. “Die verklaring is verouderd en had daarom niet in een recente FAQ aan de Opel dealers mogen staan.”

150 euro voucher voor aantal Opel-rijders

Opel Nederland laat in een lange reactie weten dat het niet gaat compenseren. Hieronder vind je de volledige reactie en de daartoe behorende bijlagen. Wat Opel betreft, is bij aankoop nooit beloofd dat OnStar altijd zou blijven werken. Ook stelt het bedrijf dat de auto nu, na het stoppen van OnStar, niet van ‘mindere aard’ is dan bij aankoop. Kassa ontdekt echter dat Opel Nederland meerdere Opel-rijders die belden met een klacht over OnStar een voucher heeft aangeboden van 150 euro. Deze is te besteden bij Opel. Binnen vijf dagen na het aanbod moest de Opel-rijder beslissen, daarna zou de zaak dan afgedaan zijn. Gek genoeg is dit niet aan alle Opel-rijders aangeboden die Opel Nederland hebben gebeld.

De Vereniging van Opel Dealers (VODN), die alle Opel dealers in Nederland vertegenwoordigingen, is hier verbaasd over. "Als dealers vinden we dit een mooie geste waarbij we wel van mening zijn dat zo’n voucher dan ook aan alle voormalige Opel OnStar-abonnees moet toekomen", laat voorzitter Theo Janssens weten.

Is een voucher van 150 euro voldoende? Nee, zegt Annemieke Zerdoun van de ANWB. "Een belangrijk onderdeel in de auto werkt niet meer. Wij vinden: als je deze auto nieuw koopt, mag je ervan uitgaan dat dit toch wel tien jaar blijft werken." De ANWB heeft nu twee Opel-rijders geselecteerd die ze gaan begeleiden in een zaak bij Geschillencommissie Voertuigen. "Wij hopen op een positieve uitkomst. Bijvoorbeeld: de Opel dealer moet 300 euro betalen. Die uitslag is dan bindend, daar kan geen hoger beroep op komen. Die dealer moet dan gewoon betalen."

Uitspraak voor alle Opel-rijders

De Geschillencommissie Voertuigen laat weten dat ze tot nu toe nog geen zaak hebben gehad over OnStar. Iedere consument die een geschil heeft met zijn autodealer, kan zich wenden tot deze Geschillencommissie. Wel moet je eerst je dealer schriftelijk in gebreke stellen, dus een brief sturen. En als je dan geen of een onbevredigend antwoord krijgt, kan je de zaak binnen een jaar aanmelden bij de Geschillencommissie. De ANWB heeft een voorbeeldbrief, genaamd Pakket modelbrief conformiteit - gemaakt die consumenten naar hun dealer kunnen sturen en informatie verzameld over de eenzijdige opzeggen van OnStar door Opel.

Vaak doet de Geschillencommissie binnen vier tot zes maanden uitspraak. Een deskundigenonderzoek, waarbij er naar je auto wordt gekeken, kan onderdeel uitmaken van de zaak. Er is ook een zitting waar zowel de dealer als de autorijder hun zegje kunnen doen. Zerdoun: "Mocht er een positieve uitspraak komen voor de Opel-rijders, dan kunnen wij daarmee weer het gesprek aangaan met Opel Nederland."

Update augustus 2021

Opel-rijder Jan Verkerk is na de uitzending van Kassa naar de Geschillencommissie gestapt om een zaak te starten tegen zijn Opel dealer waar hij de auto heeft gekocht. Tot een echte zaak is het niet gekomen: zijn dealer stelde toen een schikking voor, waar Jan mee akkoord is gegaan. Hij heeft inmiddels 480 euro compensatie ontvangen en een onkostenvergoeding van 125 euro voor het indienen van de zaak bij de Geschillencommissie.

Ook Opel-rijder Hans de Vlugt, die zijn Opel least via Opel Lease (inmiddels ALD automotive), stapte na de uitzending van Kassa naar de Geschillencommissie. Hij kreeg, voor het tot een zaak kwam, een schikkingsvoorstel van 600 euro (één maandbedrag ) en een onkostenvergoeding. Hij is hiermee akkoord gegaan. De Geschillencommissie Vervoer laat aan Kassa weten dat er op dit moment drie nieuwe zaken zijn ingediend bij de Geschillencommissie door Opel-rijders tegen hun dealers. 

Reactie Opel Nederland

Opel Nederland laat weten dat ze op het standpunt blijven staan dat ze niet compenseren. ‘Wij zijn niet geïnformeerd over of formeel betrokken bij specifieke schikkingen tussen Opel-dealers en klanten.' Lees de volledige reactie hier:

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

Nooitmeeropel
Nooitmeeropel27 okt. 2021 - 18:31

Dat is mooi dat het gelukt is om een proces op te zetten dat je een dealer in Nederland in gebreke kunt stellen. Volgens mij is dat een deel van het consumentenrecht, maar wat als je een bijna nieuwe Opel Insignia B koopt in het buitenland (normale prijs) omdat die uitvoering in der tijd in Nederland niet lever baar was. Dan kun je niets. Ondanks de fabrieksgarantie kun je nergens terecht. Sterker nog je kunt niet eens meer kaarten van je navigatie kopen (model eind 2017). Deze wordt door Opel niet meer ondersteund zeggen ze. Ze willen geen opdracht meer geven aan Here om deze te laten maken. Dus samengevat: 1 geen on-star, geen navigatie te gebruiken (kaarten uit 2016 bij Almere en Amsterdam?), auto-android werkt na software-update door een dealer nog steeds niet met Huawei, 1 jaar oude auto (15d km) heeft een nieuw subframe nodig, nieuwe schijven voor de remmen en nieuwe remblokken!! Deze auto is door Opel duitsland gereden en door een dealer geleverd. Hoe dan duitse kwaliteit!! Opel is nergens te bereiken wat ik wel erg lastig vindt.

leonjon
leonjon22 feb. 2021 - 16:31

Koop in 2011 een nieuwe Opel Corsa na een paar maanden kom ik erachter dat er een verouderd navigatie systeem inzit. De wegen waren van 2011. Heb een bericht gestuurd naar Opel en ik kreeg als reactie dat op mijn kaartje de nieuwste software zat en dat ik fout zat.

HenkDeZevende
HenkDeZevende22 feb. 2021 - 10:51

Dus in plaats van €150 krijg je dan €300, nou dat zal een boel schelen. Het maakt maar wéér eens duidelijk dat je geen enkele garantie hebt op het blijven werken van firmware omdat je daar ook geen contract voor hebt en het lang bevochten idee dat je garantie krijgt van je leverancier en niet van de fabrikant gewoon niet werkt bij software.

astra29
astra2921 feb. 2021 - 16:52

Ook ik heb een Opel met Onstar systeem gekocht Eind Januari 2019. Het is een dooddoener van Opel om 150 Euro te betalen middels een voucher, want als je een andere auto koopt en je laat dat merken via internet krijg je sowieso een bon van 250 Euro aangeboden als lokkertje.

ampera
ampera21 feb. 2021 - 9:51

Was een goede uitzending, helaas heb ik een punt gemist. Geen enkele compensatie is een oplossing. Er moet een werkend e-call systeem in nieuwe autos vanaf 2018 aanwezig zijn. Is zelfs een reden voor APK afkeuring als dat er niet inzit of niet werkt. De "experts" van de communicatie afdeling van Opel Nederland hebben daar nog niet aan gedacht. Bel voor meer info RDW. We hebben onze Opel een half jaar geleden nieuw gekocht, dealer vertelde toen dat ONSTAR zou worden vervangen door een ander systeem, Opel connect of iets wat er op lijkt. Dealer beweerd nog steeds, ook per email, dat er een vervanging komt, Opel Nederland spreekt dat tegen.

2 Reacties
ampera
ampera21 feb. 2021 - 10:55

zie ook: Wettelijk verplicht Het Europees Parlement nam in 2015 al het besluit om het gestandaardiseerde systeem E-Call per 1 april 2018 verplicht te stellen voor alle nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens met een nieuwe typegoedkeuring in de EU. Ook in modellen van merken die zelf al een dergelijke noodoproepdienst aanbieden, tenzij die al voldoen aan de E-Call-richtlijnen, zoals de systemen van BMW, Opel, Volvo, Peugeot, Citroën en Volkswagen.

lieve opa
lieve opa28 apr. 2021 - 13:26

Ik heb vandaag naar rdw gebeld i.v.m. het volgende , i.v.m. apk afkeur e-cal. Ik zal het even duidelijk omschrijven wat rdw mij vertelden. Het E-CAll systeem heeft niks met het onstar systeem te maken , zodra u met u auto een ongeval krijgt gaat het e-call systeem gelijk werken dit is verplicht , dus geen problmene met u ecall systeem. het onstar systeem is een product van opel zelf waarbij je met het onstar zel je afspraken met je beurt en andere dingen kon doen , met onstar zat ook nog een mogelijkheid als u ergens een ongeval kreeg /krijg dan drukte u op sos en konden hun zien dat u in problemen zat . maar E-call en het ONstar is niet met elkaar te vergelijken. Ik kreeg trouwens vandaag een telefoontje i.v.m. dat onstar is verdwenen uit mijn nieuwe auto , en binnen 5 dagen ga ik horen wat voor compensatie er gaat komen hopelijk.

Vincent H
Vincent H21 feb. 2021 - 9:35

Aangezien ze het hebben verkocht alszijnde "Veiligheid systeem" dat deze ook zal moeten blijven werken zolang de auto nog rijdt, net als een airbag, zou van de zotte zijn dan ze maar 2 jaar werk garantie geven op zo airbag? Of denk ik nu zo krom?

SurvivorJM
SurvivorJM21 feb. 2021 - 8:49

In 2018 mijn Opel nieuw gekocht met Onstar als extra. De afwikkeling van dit probleem (of eigenlijk het gebrek hieraan) heeft mij er allang toe doen besluiten om van Opel af te stappen. Ik snap werkelijk niet dat, voor een paar 100 euro, zo'n bedrijf dit niet handiger aanpakt. Wat voor signaal geef je af naar je potentiële toekomstige klanten? Voor mij en mijn vrouw in ieder geval geen Opel meer, wie volgt?

Meuk
Meuk21 feb. 2021 - 8:47

Naast OnStar hebben ze sinds de overname ook de kaart updates laten vallen. Autos met het Navi 900 Intellilink systeem zoals de Astra K en Insignia B (tot in begin 2019 geleverd met dit systeem) moeten het doen met kaarten uit 2019 wat technisch 2018 is. Zelfde geintje hebben ze gedaan bij de Navi 950 in de Astra J en Zafira C uit 2017. Laatste kaarten zijn uit 2017. GM heeft voor de USA voor beide navigatie systemen nog gewoon de laatste kaarten. Waarom kan Opel dit dan niet!

Henk Mol
Henk Mol21 feb. 2021 - 7:05

Wat zijn de rechten van een prived lease rijdende Opel Corsa van 2017 met een niet meer werkende Onstar systeem? Groet Henk Mol 0629402579.

Jumomo
Jumomo20 feb. 2021 - 19:25

Waar vind ik de voorbeeldbrief van de ANWB om naar de opel dealer te sturen waar naar verwezen wordt ?

Ardiklokkers
Ardiklokkers20 feb. 2021 - 18:53

Volgens deze link stelde mevrouw kroes in de Europese commissie dat auto’s verplicht een werkend systeem moeten hebben. https://nos.nl/l/270886 Kassa kan wellicht uitzoeken of dit klopt en samen met de anwb en Consumentenbond Opel rijders helpen mbv de Europese commissie?

1 Reactie
ampera
ampera21 feb. 2021 - 9:55

Beste Ardiklokkers, zie mijn bericht net geplaatst. ben het helemaal met je eens. groeten, Ampera

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!