De Stadsregio Amsterdam ziet zich onder druk van aangekondigde bezuinigingen door het Rijk gedwongen te snijden in de kosten van het Amsterdamse openbaar vervoer. Het dagelijks bestuur van de Stadsregio trekt daarom de stekker uit de voor 2012 geplande uitbreiding van het lijnennet. Dat liet de Stadsregio vrijdag weten.
Het orgaan onderzoekt binnenkort meerdere mogelijkheden om te bezuinigen op het openbaar vervoer in de hoofdstad en omgeving. Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio, Eric Wiebes, wil de komende maanden intensief overleggen met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) over de noodzakelijke bezuinigingen en het door de Stadsregio Amsterdam gewenste uitstel van de aanbestedingsverplichting voor het openbaar vervoer.
Wiebes zegt er vooralsnog van uit te gaan dat het niet de bedoeling kan zijn van de minister dat een fors deel van het lijnennet moet worden geschrapt. Uitbreidingen die komen te vervallen zijn volgens een woordvoerster onder meer de uitbreiding van het nachtnet, het langer doorrijden van de spitsdienst in de vroege avond op werkdagen en het uitbreiden van de dienstregeling rond middernacht.
Vooruitlopend op de bezuinigingen die vanaf 2013 nodig zullen zijn, wil de Stadsregio voor 2012 alvast voor ongeveer 13 miljoen euro aan besparingen doorvoeren. Dat gebeurt onder meer door af te zien van de geplande uitbreidingen. Ook wordt de komende maanden onderzocht of geld kan worden bespaard door te stoppen met maatregelen om de punctualiteit te verhogen en door enkele lijnen met een zeer lage bezettingsgraad te schrappen.
De Stadsregio vreest dat de bezuinigingen voor de periode 2013-2017 kunnen oplopen tot meer dan 60 miljoen euro per jaar. ,,In dat geval zullen voor de periode vanaf 2013 ook pijnlijke ingrepen in het aanbod van openbaar vervoer noodzakelijk zijn. De Stadsregio moet daarmee opnieuw bezien hoe de beschikbare middelen maximaal kunnen worden ingezet.''
De komende maanden neemt de Stadsregio het volledige lijnennet van de regio Amsterdam onder de loep. Daarbij wordt onder meer gekeken hoe de lijnen bezet zijn. Ook wordt de mogelijkheid van tariefaanpassing bekeken, aldus de Stadsregio.