Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Alarm VvE-besturen: Geen verplichte laadpunten e-auto in ondergrondse garage

16 okt 2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
5184 keer bekeken
  •  

Verenigingen van eigenaren maken zich grote zorgen over een nieuwe wet waardoor bewoners laadpunten voor elektrische auto’s in ondergrondse garages kunnen afdwingen. Het merendeel van de VvE’s wil het laatste woord hebben over het al dan niet plaatsen van laadpunten, omdat zij door onduidelijke brandveiligheidsadviezen betwijfelen of het wel mogelijk is om hun garages brandveilig te maken.  

Dit blijkt uit een analyse van 178 reacties, van vooral VvE’s, die zijn binnengekomen via de internetconsultatie voor het Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's. Een vergelijkbaar beeld komt naar voren uit een peiling van Stichting VvE-Belang, die opkomt voor de belangen van VvE’s.

De notificatieregeling wordt nog uitgewerkt in een zogenoemde Algemene maatregel van Bestuur (AmvB) met brandveiligheidsvoorschriften waaraan bewoners zich moeten houden. Het is echter nog onduidelijk welke eisen daar precies in komen te staan en of die wel uitvoerbaar zijn.

Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) laat weten dat wat haar betreft in elk geval moet worden opgenomen dat elektrische voertuigen met een storing, of mogelijke beschadiging niet in de garage mogen staan. En dat laadpunten bij voorkeur bij de uitgang van parkeergarages worden ingericht. Dan kan de brandweer gemakkelijker bij een brandende elektrische auto, mocht het onverhoopt mis gaan. 

Maar vooral over dat laatste punt is onrust, want veel laadpunten zijn inmiddels achterin garages geplaatst. "Omdat de meeste mensen hun appartement inclusief parkeerplek hebben gekocht, kunnen zij die niet verkopen en inruilen voor een plek bij de uitgang. Voor laadpunten bij de uitgang is daardoor veelal simpelweg geen plek", legt Kees Oomen van VvE-Belang uit. 

Sprinklerinstallatie?

Er is ook onduidelijkheid over de noodzaak om een sprinklerinstallatie te plaatsen. In garages van meer dan 1000 m2 zit volgens het IFV over het algemeen zo’n installatie, omdat hiermee het risico van instorting, branduitbreiding en rookverspreiding naar andere bouwdelen en voor de omgeving afneemt. Uit een publicatie van het IFV blijkt echter dat ‘nader onderzoek nodig is om te bepalen of een sprinkler- of watermistinstallatie ook geschikt is om een beginnende brand van een elektrisch aangedreven voertuig onder controle te houden, of dat daarvoor altijd een aanvullende brandweerinzet noodzakelijk is. Verder is nader onderzoek nodig om te bepalen welk type brandbeheerssysteem het beste past bij een brandscenario met elektrisch aangedreven voertuigen’.

Zorgen over kosten

Bewoners zijn ook bezorgd over de kosten, want wie gaat al die bouwkundige aanpassingen betalen? De VvE blijft verantwoordelijk voor de brandveiligheid in de parkeergarage. Oomen: "Deze maatregelen kosten serieus geld en komen voor last van de gemeenschappelijke eigenaars waarvan er heel veel geen elektrisch oplaadpunt zullen hebben. Het kan niet anders dat dit gaat leiden tot heel veel conflicten. Daar moet de overheid echt iets aan doen.’"

70 procent van de gebouwbeheerders en VvE-besturen is alle onduidelijkheid zat en vindt dat veel meer laadpunten moeten komen in de publieke ruimte. Mede door aandacht van het tv-programma Kassa die voor haar uitzending van 22 februari 2020 meerdere deskundigen sprak die stellen dat je in verouderde garages helemaal niet ondergronds moet willen laden.

Als bewoners een laadpunt op straat aanvragen, krijgen ze daarvoor vaak echter geen toestemming van de gemeente, omdat er een inpandige garage is waarvan zij gebruik moeten maken, blijkt uit nader onderzoek van Kassa. Het IFV laat Kassa weten dat dit niet de bedoeling is en adviseert gemeentes hier soepeler mee om te gaan. Het IFV vindt tevens dat VvE’s het laatste woord moeten hebben over het plaatsen van laadpalen. 

Lees hier de hele reactie van de gemeente Leidschendam:

Tips: veilig parkeren en laden

De belangrijkste veiligheidsadviezen van het Instituut Fysieke Veiligheid kun je hier nalezen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (11)

bhs
bhs21 okt 2021 - 14:20

Dit is onmogelijk in een appartementen complex. De beperking ligt in de hoofdzekering van het gebouw. In ons geval is dat 50 A. Moet dat gewijzigd worden, in b.v. 63 A, dan gaat het electriciteits tarief van het gebouw omhoog. Om dat aan te sluiten op de appartementen zelf vraagt een nieuwe 3-fasenleiding (5 aderig) van het betreffende appartement naar de laadplaats. Dit geeft een groot breekwerk voor de omliggende appartementen. Het is handiger om de gemeente een laadplaats op het parkeerterrein aan te laten leggen.

adalton6
adalton617 okt 2021 - 21:28

In Uw uitzending gooit U alles door elkaar heen.

VvE besturen dienen zich zorgen te maken over de brandveiligheid, maar niet vanwege het opladen. Zie de link naar IFV op deze pagina. Daar staat "Veilig parkeren en laden in parkeergarages zijn mogelijk, mits er voldoende aandacht is voor de veilige installatie en het gebruik van de laadpalen en voor de brandveiligheid van de parkeergarage als geheel."

De feiten: Op 24 maart 2020 noemt de minister: "Het Zweedse onderzoeksbureau RISE heeft een studie uitgevoerd naar de specifieke risico’s van brand door elektrische auto’s in parkeergarages in Noorwegen, met als conclusie dat er geen aanwijzingen zijn dat het laden van elektrische auto’s leidt tot een verhoogde kans op brand" Bron Hurenenladen.nl

Onderzoekbureau CE-Delft heeft in opdracht van de minister de veiligheid van parkeergages onderzocht. Een van de hoofdconclusies is: "Het is een feit dat auto's sinds het “Bouwbesluit 2012” meer plastic materiaal (dus grotere brandlast) bevatten. Dit geldt voor alle soorten brandstoffen en elektrische voertuigen. Daarom is brandweer van mening dat bestaande regelgeving aangepast moet worden. Voor elektrisch aangedreven auto's gelden ook nog extra risico's en bij brand moet de brandweer anders optreden."
Bron: CE.NL

VvE besturen die de brandveiligheid serieus nemen, moeten zich niet richten op het opladen van elektrische auto's. Conventionele auto's hebben tegenwoordig een hogere brandlast en er komen zo wie zo steeds meer elektrische auto's die geparkeerd worden.

Het opladen is veilig indien men zich houdt aan de aanbevelingen die in een aanpassing van de omgevingswet voorbereid worden. Deze zijn:
1. Een overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen heeft een
voorziening waarmee de oplaadpunten van elektrische voertuigen tegelijkertijd kunnen worden uitgeschakeld.
2. Bij de toegang voor motorvoertuigen van een overige gebruiksfunctie voor
het stallen van motorvoertuigen is kenbaar hoe de in eerste lid genoemde voorziening is uitgevoerd en waar de oplaadpunten van elektrische voortuigen zich bevinden.
2. dat oplaadpunten voor elektrische voertuigen in een overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen voldoen aan mode 3 of mode 4 als bedoeld in NEN 1010.


2 Reacties
ftm
ftm18 okt 2021 - 0:31

@ adalton6: een hele woordenbrij (kopieren en plakken), maar wat is nu uw punt?

JannieBoe
JannieBoe18 okt 2021 - 8:07

Deze 'woordenbrij' is een goed en degelijk verhaal en prima te volgen.

andreteslaa
andreteslaa17 okt 2021 - 16:23

Wat een onnodige stemmingmakerij! Er wordt begonnen met een brand en zijdelings wordt medegedeeld dat deze niet door een elektrische auto is ontstaan.
Natuurlijk brengen elektrische auto’s andere risico’s met zich mee en het is goed dat daar per situatie goed naar gekeken wordt, maar alstublieft elke LPG auto of lekkende benzine auto is minstens zo gevaarlijk.
Deze rapportage helpt VVE’s geen stap verder en wakkert onnodige angst bij mensen aan die niet over voldoende technische kennis beschikken om zelf de risico’s te kunnen inschatten. Een gemiste kans en beneden het niveau van een kwaliteitsprogramma als Kassa.

1 Reactie
ftm
ftm18 okt 2021 - 0:34

Een benzinebrand of een vloeistofbrand is toch iets heel anders dan een vaste-stofbrand of een gasbrand, en moet ook anders bestreden worden.

rinusboogaard
rinusboogaard17 okt 2021 - 13:31

Met dank aan alle uitleg en info, echter voor de v.v.e. speelde ook de brandverzekeraar een grote rol, zijn zij bereid om het brand en gevolgschade te dekken !
Zo ja voor reeds lopende polissen
Zo nee, kunnen de v.v.e. dan weigeren om laadpalen en e.voertuigen toe te laten in haar parkeergarages.

Met vriendelijke groet
Boogaard M.C.

JannieBoe
JannieBoe17 okt 2021 - 13:25

Alle voertuigen in een parkeergarage betekenen een risico. Maar de gevolgen van brand in een elektrische auto zijn anders dan die van een conventionele auto.
De brandweer schrijft daarover: 'Elektrisch aangedreven voertuigen
gebruiken veelal lithium-ion battery packs als energieopslag. Branden in dergelijke battery packs wijken af in met name het brandverloop en de brandduur. Daarnaast wijkt de samenstelling van de zeer giftige en bijtende stoffen die vrijkomen bij een brand in een elektrisch aangedreven voertuig af ten opzichte van die van een conventioneel voertuig.
Deze risico’s dragen eraan bij dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden.'

Bron: https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20210715-IFV-Brandveiligheid-parkeergarages-met-elektrisch-aangedreven-voertuigen-v2021.pdf

Mars1900
Mars190017 okt 2021 - 12:39


Wat een stemming makende reportage.

Er wordt een voorbeeld gegeven van een brand in een parkeergarage in Oosterhout en wat blijkt, dit is geen elektrische auto maar een normale auto op brandstof die daar geparkeerd stond, terwijl de suggestie vanuit de reportage wordt gewekt dat het om elektrische auto's gaat.
Als mogelijke oorzaken voor brand wordt aangegeven kortsluiting of aanrijding, dit kan dus net zo goed bij een brandstof auto gebeuren. Moderne brandstofauto's zitten ook boordevol electronica.
De kans op een brand tijdens het laden van een elektrische auto is zelfs kleiner dan de kans op een brand in een normale auto.

In de reportage gaat het uiteindelijk helemaal niet over de brandveiligheid van elektrische auto's maar over de omstandigheden in de garages die niet goed zijn. Als de brandveiligheid van een parkeergarage niet op orde is, moet je ook geen benzine auto’s, elektrische fietsen en scootmobiels toelaten.
Aanpakken bij de bron (brandveilig maken garage) en niet afschuiven op een elektrische auto.

Blijkbaar trekt de titel waarin verwezen wordt naar elektrische auto’s meer kijkers en meer inkomsten dan een titel over waar het daadwerkelijk over gaat.

1 Reactie
John1313
John131318 okt 2021 - 6:59

'...geen elektrische auto maar een normale auto..' zegt Mars1900.

Goed verwoord. 👍

Geboren Amsterdammer
Geboren Amsterdammer17 okt 2021 - 11:25

Ik heb hier jaren geleden al voor gewaarschuwd.

Een brandende elektrische auto moet geblust worden in een speciale container.

De enige oplossing is : een verbod voor het laden van elektrische auto's in een algemene parkeergarage.

Chris de Jong
Chris de Jong17 okt 2021 - 9:05

Vraag gaat een elektrische auto in brand met opladen ? Of ook als deze geparkeerd staat

1 Reactie
ftm
ftm18 okt 2021 - 0:35

Het is een risico met elke oplader, ook die van je telefoon

jaap1945
jaap194516 okt 2021 - 18:42

Heel slechte reportage: begon met auto in brand "die niet elektrisch was". Vervolgens hetze tegen elektrische auto's. Stemmingmakerij.

1 Reactie
jayand
jayand17 okt 2021 - 12:42

Mee eens Jaap, volgens de reportage en de onderzoeker/brandbeveiligheidsadviseur waren geen van beide garages brandveilig, voor GEEN ENKEL TYPE VOERTUIGEN. Hoezo worden die garages nu niet PER DIRECT gesloten voor alle voertuigen vraag ik mij af? Of is dit een "schijnvrees" voor brand...het is een illusie om te denken dat die garages brandveilig zijn voor fossiele brandstof voertuigen. Het is een beetje naïef om te denken dat fossiele brandstof voertuigen NIET in brand kunnen en dat er dan helemaal niks aan de hand is...???!! Sterker nog, ik denk dat het IFV en verzekeringsmaatschappijen cijfers zullen hebben dat er meer branden zijn veroorzaakt door fossiele brandstop auto's, dan door elektrische auto's. Inderdaad stemmingmakerij. Ik zou graag een rectificatie door Kassa willen zien/horen hierover. Garages moeten brandveilig zijn/worden gemaakt voor alle typen voertuigen.

John60A
John60A16 okt 2021 - 18:00

Ik wil even reageren op de uitzending over de laadpunten voor elektrische auto's in parkeergarages. Nu gaat het mij meer over de elektrische auto's op zich, dus zal het probleem van de laadpunten in parkeergarages ook opgelost zijn.
Waarom zet men zich zo in op elektrisch rijden, ik ben een groot tegenstander hiervan, niet omdat ik tegen het milieu ben. Met elektrisch rijden creëert men alleen maar milieuproblemen, maar daar hoor je niets over. De lithium, kobalt etc wat nodig is de batterijen van de elekrische auto's komt oa uit China, Chili, Bolivia, binnenkort Servië, (toekomst Groenland?). Daar ontstaan milieuproblemen door de mijnen. Eenmaal als batterij kunnen deze materialen later niet tot nauwelijks gerecycled worden, nu is het 5-10%, ze hopen over 10 jaar rond de 50% te kunnen recyclen, dus de toekomstige generatie krijgt een afvalberg te verwerken van afgedankte autobatterijen. Met oa deze problemen en het elektriciteitsnet wat het opladen allemaal niet aankan (mogen wij ook gaan betalen!), waarom zet men niet massaal in op waterstof, gasleidingnet is uitermate geschikt voor transport van waterstof, huishoudens kunnen erop koken, cv ketels kunnen blijven (wel een kleine aanpassing is nodig). Auto heeft -net als nu- maar 1 accu nodig, tanken duurt veel korter dan elektrisch opladen.. Probleem van parkeren in parkeergarage is ook opgelost.

2 Reacties
John1313
John131317 okt 2021 - 7:26

Ik wou ook reageren hier maar je bent me voor John60A!

Volledig de spijker op zijn kop, elektrisch rijden verpest het milieu op langere termijn.

Toevoeging: Elektriciteit moet gemaakt worden, hoe? Fossiele brandstof? Biocentrale? Ook allemaal slecht.
Het laden en gebruiken van accu's kan niet zonder dat energie verloren wordt.

Wacht op waterstof en kernenergie. ‼️ ⚡

Fredg2
Fredg218 okt 2021 - 13:18

Voorlopig is waterstof niet de oplossing, waterstof is een energie drager hiervoor is veel energie nodig.
Een waterstof auto is een elektrische auto (met kleine accu) en een range extender (brandstofcel).
Deze kostbare brandstofcel bevat ook zeldzame metalen.
Daarbij komt nog bij dat het rendement (waterstof auto) veel slechter is dan de accu auto.
Snel tanken met waterstof is een halve waarheid, het tanken gebeurd met (hoge) drukverschil na een aantal tanken achter elkaar loopt de tijd op tot 30 minuten.
Een brandstof auto heeft een rendement van 30 - 40%, hierdoor verbranden we meer fossiele brandstoffen dan een elektrische auto.
Dus de volgende generatie heeft minder fossiele grondstoffen.

Er is ook een ontwikkeling in het vervangen van Lithium Ion batterij naar LFP/Lifepo4, deze zijn veel veiliger en gaan veel langer mee.
In deze batterij zit ook geen kobalt.

Dikoz
Dikoz16 okt 2021 - 13:45

Vaak hoor je dat parkeren van een e-auto in een VVE garage wel kan. Maar als er in zo’n garage ‘gewoon’ brand uitbreek, moet de brandweer rekening houden met 2 type branden: brandende benzine auto’s en e-auto’s. (Bron IFV). Dus een extra risico los van of e-auto’s wel of niet brandveilig zijn.