Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

AH digitaliseert: anoniem zegeltjes sparen is er niet meer bij

12-06-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2929 keer bekeken
  •  
albert heijn koopzegels 1127
Albert Heijn digitaliseert de koopzegel. Dit leidt tot onvrede en vragen bij sommige klanten van de supermarkt, want voorheen kon je de zegeltjes anoniem sparen door ze in een boekje te plakken. Trouwe spaarders hebben vanaf 1 januari 2021 een AH-app en gepersonaliseerde bonuskaart nodig. Waarom doet Albert Heijn dit?
De blauwe koopzegels zijn sinds jaar en dag verkrijgbaar aan de kassa bij de supermarkt.  De zegeltjes zijn bij te kopen voor 0,10 eurocent per zegel, bij een euro aan boodschappen. Wie zie spaart behaalt als beloning een rendement van 6 procent bij een volle kaart. Tal van persoonlijke gegevens delen is niet nodig.
Maar tijden veranderen. Sinds 1 juni maakt Albert Heijn digitaal koopzegels sparen mogelijk. Om de kans op overdracht van corona te beperken, stimuleert AH het online sparen. Uiteindelijk is het vanaf volgend jaar alleen nog maar mogelijk om digitaal zegels te sparen. De oude vertrouwde plakzegeltjes verdwijnen dus.

AH legt nadruk op voordelen

Waarom stopt Albert Heijn na 65 jaar met de papieren boekjes en zegels? "We proberen boodschappen steeds makkelijker te maken voor onze klanten", zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. "Heel veel klanten geven aan dat ze graag koopzegels digitaal willen sparen."
Volgens de woordvoerder zijn er genoeg voordelen. "Digitale koopzegels zijn veilig opgeslagen in de app, kunnen niet meer kwijtraken, sparen gaat automatisch en het scheelt veel gedoe met plakken. Daarnaast scheelt het ook veel papier, wat gunstig is voor het milieu."

Alleen meedoen met bonuskaart via de app

Een digitaal account bij Albert Heijn is niet voldoende voor wie online wil gaan sparen. Je hebt een bonuskaart op naam nodig, plus de AH-app op je telefoon of tablet. Ook moet je digitaal zegeltjes sparen via je jouw profiel in de app activeren. Wie dit niet heeft of wil hebben, kan niet meedoen.
Anoniem en digitaal sparen, gaan niet samen, stelt Albert Heijn. "De digitale koopzegels vertegenwoordigen een geldwaarde. Het is jouw spaargeld", legt Aspeslagh uit. "Daarom is het belangrijk dat die waarde is gekoppeld aan jouw gegevens, zodat je deze makkelijk kunt beheren en verzilveren. Tijdens het verzilveren hebben we daarom ook jouw klantgegevens (postcode en huisnummer) nodig."
De supermarkt overweegt nog of ze spaarders zonder app tegemoet wil komen. "Als er vanuit onze klanten behoefte is om koopzegels online ook via AH.nl te sparen, zullen wij onderzoeken of dit een mogelijkheid is", aldus de woordvoerder.

Invloed op verzamelde klantgegevens?

Net als andere supermarkten verzamelt Albert Heijn tal van gegevens van klanten die online zijn geregistreerd. Wie doet welke boodschappen en wanneer? Van alles wordt bijgehouden. Doordat meer klanten een app gaan gebruiken, om de koopzegeltjes te kunnen sparen, haalt Albert Heijn nog meer data binnen.
Kun je daar als klant enige invloed op uitoefenen? Volgens Aspeslagh kan dit via het online profiel. "Je kunt via je ‘Mijn AH.nl’ je persoonsgegevens inzien of wijzigen. Jouw aankopen zijn online in te zien met de dienst 'Eerder Gekocht'. Ook kun je in jouw profiel aangeven dat je geen e-mail meer wenst te ontvangen met aanbiedingen en je aan of afmelden voor diensten." 
Albert Heijn verwijdert klantgegevens als iemand zijn online account opzegt, stelt Aspeslagh. Wie dat wil, kan inzage vragen in de specifieke gegevens die Albert Heijn heeft opgeslagen en deze laten corrigeren of verwijderen, door per mail een verzoek te sturen naar privacy@ah.nl.

Ouderwets sparen en inwisselen, alleen nog dit jaar

Welk advies heeft de supermarkt voor mensen die het liefst ouderwets zegeltjes in een boekje plakken? "Klanten kunnen tot en met 31 december dit jaar papieren zegels sparen. Een vol papieren boekje verzilver je in de winkel, bij de kassa of de servicebalie, zoals klanten gewend zijn. Een vol digitaal boekje verzilver je in de winkel met je postcode en huisnummer. Natuurlijk hopen we dat klanten ondertussen het gemak van digitaal sparen ervaren. We zien dat nu al zo’n 60 procent van alle gekochte koopzegels digitaal is."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!