ACM waarschuwt voor aankoop via sociale media
23-11-2017
• leestijd 1 minuten
•
Met een campagne wil de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het publiek bewust maken van de risico’s van impulsaankopen via social media. ,,Consumenten laten zich daar gemakkelijk toe verleiden en betalen soms tientallen of honderden euro’s aan bedrijven die ze niet kennen'', aldus directeur Bernadette van Buchem. ,,We roepen op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken.''
Kopen op social media erg makkelijk
Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. Veel producten worden volgens de ACM in gerichte advertenties aangeboden en zijn ,,in een paar klikken'' te koop, zonder tussenkomst van een webwinkel. De verkoper kan relatief eenvoudig anoniem blijven omdat de advertenties later vaak moeilijk terug te vinden zijn. ANP
Wat te doen bij een aankoop op social media
Heb je al betaald of je gegevens verstuurd via een bestelformulier, dan kun je dat vaak niet of moeilijk terugdraaien. Daarom:
Check eerst wie de aanbieder is, en of die betrouwbaar is.
Check de contactgegevens en bewaar die.
Check de bereikbaarheid per telefoon en email.
Betaal achteraf, of betaal verzekerd.
Bron: ACM