Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM: misleidende verkooppraktijken Perfectionbody

24-06-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  
ACM logo 930x520
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor agressieve en misleidende verkoop- en incassopraktijken van Perfectionbody.
Perfectionbody biedt online verzorgingsproducten aan. Consumenten worden via advertenties op social media verleid om een proefpakket ‘gratis’ te proberen, waarvoor zij wel 2,95 euro verzendkosten moeten betalen. Als de consument het product na ontvangst niet binnen 14 dagen retourneert, moet hij 58 euro betalen. Doet hij dat niet, dan volgen er ten onrechte aanmaningen waarin incassokosten zijn opgenomen en met een deurwaarder wordt gedreigd, aldus de ACM. Om te voorkomen dat meer consumenten gedupeerd worden, waarschuwt de toezichthouder voor dit bedrijf.

Als het bedrijf niet stopt met deze praktijken kan de ACM het bedrijf een boete of een last onder dwangsom opleggen. Omdat het bedrijf misleidend en agressief te werk gaat, zijn consumenten niet gebonden aan hun aankoop. Zij hoeven daarvoor ook niet te betalen. De producten mogen zij kosteloos behouden na betaling van de verzendkosten. Zij hoeven daarover niet in discussie te gaan met Perfectionbody.

ACM: betaal niet

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij waarschuwen consumenten tegen de agressieve en misleidende praktijken van Perfectionbody. Iets aanprijzen als gratis om later via een omweg betaling af te dwingen en met incasso te dreigen, is in strijd met de regels die consumenten beschermen. Wij roepen consumenten op niet te betalen, want zij zijn dit niet verplicht. Als een bedrijf iets aanbiedt als gratis is het ook gratis.”
Klanten worden volgens toezichthouder ACM vooraf onvoldoende geïnformeerd over de voorwaarden die het bedrijf stelt, namelijk dat zij na ontvangst het product binnen 14 dagen terug moeten sturen om niet aan een koop vast te zitten. Omdat de consument dit niet wist, maar wel werd gelokt met de vermelding van ‘gratis’ kan het bedrijf vervolgens niet zo maar  58,00 euro in rekening brengen en vervolgens op agressieve wijze de consumenten dwingen tot betaling
ACM roept klanten die vragen hebben of die nu nog misleid worden contact op te nemen met Consuwijzer.

Meer over:

misleiding, acm
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!