Aanbieders van laadpalen voor elektrische auto's zijn volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) niet transparant genoeg over de prijs, terwijl dat wettelijk gezien wel moet. Vanaf 1 december controleert de ACM of alle partijen duidelijk zijn over wat consumenten kwijt zijn voor het opladen van hun elektrische auto. Anders kan de ACM ingrijpen.
De ACM wil dat vooraf aan het opladen bij een laadpaal of online duidelijk gemaakt wordt aan de consument wat de kosten van het laden zijn. Van de aanschaf van een laadpas tot aan de factuur van de laadsessie moet duidelijk zijn wat de kosten zijn.
Volgens Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM, zijn deze regels niet nieuw. "Nu steeds meer mensen een elektrische auto aanschaffen, is het nog belangrijker dat de tarieven voor het opladen van elektrische auto’s duidelijk zijn. Dan kunnen mensen een geïnformeerde keuze maken."
De toezichthouder heeft onlangs alle partijen in de laadpalensector de regels nog eens uitgelegd. De autoriteit gaat er vanuit dat alle partijen zich gaan inzetten om informatie voor consumenten duidelijker te maken. "We denken dat de regels nu voldoende duidelijk zijn", aldus een woordvoerder. Als partijen zich niet aan de regels houden kan bijvoorbeeld een geldboete volgen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!