Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM: Deurverkoop veroorzaakt grote ergernis bij consument

24-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
16975 keer bekeken
  •  
aanbellen_20221024

Consumenten zijn slecht te spreken over verkoop aan de deur, zo blijkt uit consumentenonderzoek dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft laten uitvoeren. Ruim de helft van de consumenten heeft met enige regelmaat een verkoper aan de deur gehad. Van de mensen die ervaring hebben met deurverkoop ervaart 45 procent deze vorm van verkoop als (zeer) negatief. 

Vooral energiecontracten worden op deze manier aan de man gebracht, evenals loterijen, telefonie en internet en goede doelen. Consumenten vinden deurverkoop niet nuttig, onprettig en onbetrouwbaar. 

Consumenten ervaren druk om aankoop te doen

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten verkoop aan de deur niet waarderen. Ze hebben het gevoel dat de verkoper hen dwingt iets te kopen dat ze eigenlijk niet nodig hebben, aangezien het contact niet tot stand komt uit initiatief van de consument. 

Van de consumenten die wel eens aan de deur gekocht hadden zei 63 procent druk te hebben ervaren van de verkoper om ‘ja’ te zeggen en 20 procent gaf aan zelfs (heel) veel druk te ervaren.

“Goed idee als verkoop wordt verboden”

Ook zegt 90 procent van de bevraagde consumenten dat verkoop aan de deur niet in hun belang is. Op de vraag wat men zou willen veranderen aan deurverkoop zegt iets minder dan de helft van de respondenten het een goed idee te vinden als het wordt verboden. 

Hoe nu verder?

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “We gaan deze uitkomsten voorleggen aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat om te kijken of de wetgeving voor colportage aangescherpt moet worden.” 

Daarbij zou volgens de ACM de bescherming van de consument bij deze vorm van werving voorop moeten staan, omdat veel consumenten aan de deur ongewenste druk ervaren om een overeenkomst te sluiten.

Ben je ook klaar met aanbellende verkopers? Bestel dan Kassa's Bel-Niet-Aan-sticker!

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

gerardvantol
gerardvantol26 okt. 2022 - 20:12

Gelukkig geen last meer van. Woon in appartement, dus ze moeten eerst door de buitendeur zien te komen. Voorheen ook nooit probleem, want mijn standaard antwoord is altijd "geen belangstelling" en dan meteen deur dicht.

Dave lubeck
Dave lubeck25 okt. 2022 - 11:59

Ik vind dit zo vreemd . Waarom zou je je druk maken om een ce koper die aan je deur komt . Ikzelf heb ze al " 100 jaar " niet meer gezien . Druk maken om iets moet je nooit doen . Wordt er aan je deur gebeld ? Niet open doen , tenzij je iemand verwacht . Bij mij gaat het zo van bellen of ze kunnen komen en vice versa . En voor de rest ? Lekker laten bellen als je niemand verwacht !!

liadegroof
liadegroof25 okt. 2022 - 7:56

Sinds ik een sticker op mijn brievenbus heb zitten van man met koffertje ofwel colporteurs is het stil geworden,dus het helpt goed.

Helen 66
Helen 6624 okt. 2022 - 11:59

Bij ons bij de voordeurbel een sticker met de tekst: NEE, geen collectes, verkopers of geloofsovertuigers. Werkt prima.

1 Reactie
liadegroof
liadegroof25 okt. 2022 - 7:57

Inderdaad goed idee geweest en ben er heel blij om,ook in de flat met intercom camera is een sticker op desbetreffende deur van diegene geplaatst SUPERGOED

red1
red124 okt. 2022 - 10:03

daar ben ikmakkerlijk in , oprotten en de deur voor hun smoel dicht gooien

bentnietgek
bentnietgek24 okt. 2022 - 9:53

Bij mij komt al jaren niemand aan de deur met mijn eigen uitgeprinte tekst : HIER WORDT NIETS AAN DE DEUR GEKOCHT, DUS OOK GEEN ENERGIE (adviezen) ABONNEMENTEN EN GELOOF.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!