Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
ACM: dealers moeten duidelijker zijn over prijzen nieuwe auto's
10-08-2016
•
leestijd 2 minuten
•
57 keer bekeken
•
De prijzen van nieuwe auto's moeten duidelijker worden. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat de autorijklaarkosten door de autodealers in de adviesprijs worden meegenomen.
Autorijklaarkosten
De rijklaarkosten brengt de autodealer nu nog in rekening bovenop de adviesprijs. Dat bedrag kan flink oplopen. De autorijklaarkosten zijn bijvoorbeeld transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage. In de wet staat dat deze zogenoemde onvermijdbare kosten van een product, opgenomen moeten zijn in de advertentieprijs. Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt, zo constateert ACM dan ook.
Importeurs
De conclusie trekt de toezichthouder na het beoordelen van advertenties van nieuwe auto’s van alle bekende merken. ACM spreekt in eerste instantie de importeurs aan. Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zitten.
Onderhandelen
Het gaat ACM nu overigens specifiek om nieuwe auto's. ,,We hopen dat het doorsijpelt naar de occasions. Dit is voor nu het meest logische punt om mee te starten'', aldus een zegsman. Overigens kunnen dealers wel afwijken van de totale adviesprijs die in de advertentie staat. Consumenten kunnen ook onderhandelen over de uiteindelijke prijs waarvoor de auto wordt gekocht.
RAI
Volgens de RAI Vereniging, waarbinnen de importeurs verenigd zijn, is het momenteel voor autokopers wel ,,transparant en duidelijk'' met welke kosten rekening moet worden gehouden. ,,ACM is tot een andere conclusie gekomen. Natuurlijk gaan de importeurs met die conclusie aan de slag. RAI Vereniging treedt zo spoedig mogelijk in overleg met ACM over de timing en wijze van invoering van de door ACM voorgestelde aanpassingen.'' De Consumentenbond spreekt van een overwinning voor consumenten. ANP