Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

ACM: Betaal niet voor ongeldige abonnementen op kortingssites

13-02-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
117 keer bekeken
  •  
laptop telefoon 930 520
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt veel meldingen over agressieve telefonische verkoop van abonnementen op online kortingsdiensten. Omdat de ACM ziet dat steeds nieuwe bedrijven deze praktijk toepassen waarschuwt zij consumenten. Zij hoeven niet te betalen als het abonnement telefonisch is afgesloten.
Pas geldig na schriftelijke instemming
Pas nadat de consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod is er sprake is van een geldige overeenkomst. De ACM ziet dat de bedrijven die deze diensten aanbieden consumenten onder druk zetten om wel te betalen. Door juist niet te betalen dragen consumenten bij aan het stoppen van deze ongewenste praktijken.
Website moet kortingen en aanbiedingen
Consumenten worden telefonisch benaderd om een abonnement af te sluiten op een online kortings- of cashbackdienst, meldt de ACM. Zij krijgen dan toegang tot een website waar zij gebruik kunnen maken van aanbiedingen of waar zij via aankopen punten kunnen sparen die later verzilverd worden.
Check deze regels
Er zijn regels die consumenten beschermen zodat zij niet ongewild aan een overeenkomst vast zitten als zij gebeld worden met een aanbod, bijvoorbeeld:
1- Als het bedrijf telefonisch een dergelijk abonnement verkoopt, dan moet hij het aanbod eerst schriftelijk toesturen. Pas als de consument schriftelijk heeft ingestemd is er sprake van een overeenkomst. Schriftelijk instemmen houdt in dat de consument zijn handtekening op het aanbod zet of een email of brief stuurt waarin hij verklaart dat hij ermee akkoord is. Zonder handtekening is de overeenkomst niet geldig. De consument hoeft dan niet te betalen. Dit is het zogenaamde schriftelijkheidsvereiste .
2- Ook als de betaling in één keer wordt voldaan geldt het schriftelijkheidsvereiste. Het gaat nog steeds om een dienst voor langere tijd. Bij het afsluiten van zo’n dienst geldt het schriftelijkheidsvereiste.
3- Het maken van een geluidsopname aan het einde van het telefoongesprek (de ‘voicelog’)  is geen schriftelijke instemming.
4- Naast het feit dat de consument schriftelijk moet instemmen, moet de verkoper duidelijk zijn over zijn aanbod, de kosten en de voorwaarden (bijvoorbeeld de duur van de overeenkomst, de opzegtermijn en de bedenktijd).  
Incasso niet betalen
Consumenten die niet schriftelijk hebben ingestemd met een abonnement op een online kortingsdienst hoeven niet te betalen. Ook niet als ze incassobrieven krijgen of een incassobureau dreigt met dagvaarding of hoge kosten. Consumenten die hiermee te maken hebben, vinden meer informatie op ConsuWijzer.nl.
De ACM houdt toezicht op bedrijven die zich niet aan deze regels houden. De ACM is eerder opgetreden tegen een aantal bedrijven die deze online diensten aanbieden. Deze bedrijven zijn vervolgens met hun praktijken gestopt. De toezichthouder ziet echter steeds weer nieuwe bedrijven verschijnen die deze praktijken toepassen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor