Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ABN AMRO: compensatie voor klanten die te veel rente betaalden

06-09-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3891 keer bekeken
  •  
abn amro 1127
ABN AMRO gaat klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopend krediet compenseren. De bank heeft overeenstemming bereikt met de Consumentenbond over een compensatieregeling.
"De eerste klanten kunnen voor het einde van dit jaar compensatie verwachten", stelt David Minderhoud, verantwoordelijk voor consumptief krediet bij ABN AMRO, in een verklaring. ABN AMRO heeft 250 miljoen euro opzijgezet voor de regeling.

Uitspraken Kifid na klachten consumenten over woekerrentes

Door te compenseren volgt ABN AMRO uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Zo stelde het instituut onder meer een klant in het gelijk die vond dat ABN AMRO hem te veel rente liet betalen tussen 2010 en 2018. In die periode had de klant een doorlopend krediet met variabele rente. De marktrentes daalden almaar, maar de tarieven over het Flexibel Krediet niet. Daardoor was er sprake van 'woekerrente'. De klant had op bepaalde momenten mogen verwachten dat de variabele rente op zijn doorlopend consumptief krediet meebewoog met de marktrente.
Een maand geleden kwam Rabobank met hetzelfde nieuws naar buiten. Ook die bank compenseert klanten die te veel rente betaalden.

Compensatie voor diverse leningen

De compensatieregeling geldt voor diverse doorlopende consumptieve kredieten van ABN AMRO, ALFAM en ICS. Het gaat om leningen met een variabele rente of betaalrekeningen met de optie tot roodstaan. De rente hierover hoort mee te bewegen met de marktrente, maar bij ABN AMRO bleef de rente in een aantal gevallen hoog, terwijl de marktrente daalde. ABN AMRO gaat de rente herberekenen en de te veel betaalde rente compenseren. De bedragen variëren tussen de 50 en 1750 euro per klant, aldus de Comsumentenbond.

Consumentenbond: ABN AMRO neemt verantwoordelijkheid

"We zijn blij dat ABN AMRO zijn verantwoordelijkheid neemt",  zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: "Het waren pittige onderhandelingen, maar er is een nette regeling uit gekomen waarmee de bank op een juiste manier zijn fouten herstelt." Het Kifid oordeelde in eerdere uitspraken ook dat Vesting Finance en Santander teveel rente in rekening bracht bij klanten. "Deze banken moeten nu echt ophouden met verstoppertje spelen en ook hun verantwoordelijkheid nemen", vindt Molenaar. "Ze hebben nu twee goede voorbeelden: ABN AMRO en Rabobank."

Consumentenbond Claimservice

Consumenten die vermoeden dat zij bij hun bank ook te veel rente over hun krediet hebben betaald, kunnen zich aanmelden bij Consumentenbond Claimservice. Klanten met een rekening bij ABN AMRO kunnen zich nu niet meer aanmelden.
Kassa besteedt al jaren aandacht aan woekerrentes op kredieten van onder andere Crédit Agricole en ABN AMRO. Bekijk alle informatie erover in ons speciale Dossier Wurgkredieten.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!