Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Aanschaf hulpmiddelen uit apotheek moeilijker door beleid Zilveren Kruis

13-02-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4768 keer bekeken
  •  
Per 1 januari vergoeden Zilveren Kruis, De Friesland, FBTO en Interpolis zogeheten DISVV-middelen alleen nog maar als deze online of per telefoon besteld worden bij een grote leverancier. Het gaat dan om diabetes-, incontinentie- en stomamaterialen, verbandmiddelen en voedingspreparaten. Deze middelen kopen in de lokale apotheek zit er dus niet meer bij. Apothekers maken zich zorgen om het nieuwe beleid en patiënten ervaren diverse problemen. 
De Nederlandse Apothekers Coöperatie (NAPCO) trekt aan de bel. Ze ontvangen namelijk 'schrijnende situaties' van patiënten waarbij spoedleveringen van wonden en terminale pijnbestrijding te laat of niet worden geleverd. Ook Kassa ontvangt tientallen mails van kijkers die aangeven dat ze niet meer bij de lokale apotheek terechtkunnen en lang moeten wachten op hun bestelde middelen.

Meest kwetsbare mensen gaan nadelen ondervinden

Deborah Lauria, directeur van Vereniging Cliëntenbelang, ziet dat het nieuwe beleid nadelig uitpakt voor een deel van de verzekerden. “De meest kwetsbare mensen, bijvoorbeeld dementerende ouderen, mensen met een verstandelijke beperking, een taalachterstand of die niet digitaal vaardig zijn, gaan hier nadelen van ondervinden.” Volgens Lauria zijn er duizenden mensen die in een nog kwetsbaardere positie komen te staan. “Het pijnlijk is dat het een of-of situatie is geworden. Wij vinden dat het ook op de andere manier mogelijk moet blijven, dat mensen nog steeds gewoon bij de apotheek terecht moeten kunnen. Op deze manier verminder je de toegankelijkheid tot de zorg voor een weliswaar kleine, maar niet minder belangrijke groep mensen.”
Volgens apotheker Bas Evers is de laagdrempeligheid van een apotheek belangrijk voor kwetsbare mensen. “Wij hebben het materiaal of we hebben het binnen zes uur bezorgd, maar nu mogen we het niet meer leveren aan deze verzekerden.” Evers ziet dat mensen niet goed weten waar ze terecht moeten en dat het onnodig complex is geworden. “De zorg moet dichtbij blijven en dat kan met de thuiszorg, huisarts en apotheker. Maar nu is het maatwerk weg.”

Leveringsproblemen

Zilveren Kruis, De Friesland, FBTO en Interpolis, allemaal onderdeel van Achmea met in totaal vijf miljoen verzekerden, hebben contracten afgesloten met grote hulpmiddelenleveranciers. Dat betekent dat de patiënt nu online of per telefoon materialen moet bestellen en wordt het per post opgestuurd. Maar dat gaat niet altijd vlekkeloos. Zo moest de 88-jarige Helena een week wachten op een gaasje voor een wond op haar enkel, is Mohammed drie weken lang bezig geweest om alle materialen te regelen voor zijn analfabetische vader en heeft de moeder van Marja een maand op incontinentiemateriaal moeten wachten. 
Ook wijkverpleegkundige Henrieke Imminkhuizen van thuiszorgorganisatie Accurate Zorg ziet de problemen. “De doelgroep waar wij mee werken hebben vaak geen internet of daar geen verstand van. En als wij het voor ze moeten bestellen, dan komen we er niet doorheen of de bestelling komt later”, zegt Imminkhuizen. “Vorige week kon ik een wond niet doen omdat het verband niet werd geleverd.” 
De frustratie is groot, zegt de thuiszorgmedewerker. “De kwaliteit van zorg valt weg en je kunt de zorg die je wilt geven, niet meer zo goed leveren als je zou willen. Bij de grote leveranciers kom je er moeilijk tussen”, aldus Imminkhuizen. 

Reacties

Volgens ApotheekZorg, één van de leveranciers waar Kassa de meeste klachten over heeft ontvangen, komen de problemen door een grote toestroom aan patiënten. Zo kregen ze veel meer bestellingen, spoedleveringen en contactmoment dan kon worden voorzien. De capaciteit is inmiddels opgeschaald en de slechte bereikbaarheid zou daarmee adequaat zijn opgepakt. De volledige reactie van ApotheekZorg lees je hieronder.
Zilveren Kruis laat in een reactie aan Kassa weten dat zij verzekerden op verschillende manieren hebben geïnformeerd en dat er een overgangsregeling is als er voor de eerste keer hulpmiddelen gehaald worden. De verzekeraar heeft echter ook klachten ontvangen over de bereikbaarheid van leveranciers en de lange bezorgtijden van hulpmiddelen. Zilveren Kruis is in gesprek gegaan met de leveranciers en geeft aan dat zij inmiddels de capaciteit aan de telefoon uitgebreid hebben en de bezorgtermijnen hebben aangescherpt. De volledige reactie van Zilveren Kruis lees je hieronder.

Het ‘Overlegteam Huisartsen Zilveren Kruis’ van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) vindt dat de goede samenwerking met lokale apothekers behouden moet blijven. De vereniging verwacht van de verzekeraar op korte termijn oplossingen voor de problematiek die door hun beleid naar boven komt, maar geeft ook aan dat Zilveren Kruis hierin achterblijft. De LHV blijft in gesprek met de verzekeraars. Lees hier de volledige reactie.

Hieronder lees je de volledige reactie van Vereniging Cliëntenbelang.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!