Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Het consumentenplatform van BNNVARA

#IkRedHetNietMeer: Wil jij jouw verhaal delen? Of wil je graag hulp bieden?
Kassa

A-merken verliezen terrein op huismerken

09-09-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
supermarket_24.jpg
A-merken in de voedingsindustrie leveren steeds minder winst op doordat de kosten harder stijgen dan de omzet. Voor huismerken van supermarkten geldt het omgekeerde. Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School en PwC waarvan de resultaten vrijdag zijn gepubliceerd.
Prijzenslag en stijgende grondstofprijzen
De sector kampte de laatste jaren met onder meer de prijzenslag in de supermarkten, stijgende grondstofprijzen en de economische crisis. De winstmarges van Nederlandse producenten van A-merken zijn daardoor tussen 2002 en 2009 met ruim een kwart gedaald. Producenten van huismerken zagen hun marges juist met een derde stijgen. Op A-merken wordt nog wel meer winst gemaakt, maar het verschil wordt steeds kleiner.
'Gestegen kosten doorberekenen aan de klant'
Volgens de onderzoekers zullen de producenten hun gestegen kosten moeten gaan doorberekenen aan de klant. ,,De consument is de afgelopen jaren gewend geraakt aan scherpe prijzen voor voedingsmiddelen. De harde realiteit is echter dat de we meer moeten gaan betalen voor ons mandje kwaliteitsboodschappen'', stelt Hans Bod van PwC.
ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!