Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Zwitserland overweegt maximum snelheid op snelweg te verlagen naar 60 kilometer per uur

  •  
14-07-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
95258 keer bekeken
  •  
16999259218_79de7c5f7e_k

© cc-foto: schnoog

Zwitserland kampt net als andere landen met een groeiend autoprobleem. Het aantal filekilometers is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld en dat veroorzaakt veel overlast. Niet alleen met tijdverlies maar ook met luchtverontreiniging en sluipverkeer. De regering onderzoekt daarom oplossingen om het probleem terug te dringen. Over een van de voorstellen die Simonetta Sommaruga, de sociaaldemocratische minister van Verkeer, bekijkt ontstaat meteen al veel beroering.

Sommaruga wil onderzoeken of het zinvol is de maximumsnelheid op traditioneel drukke snelwegen terug te brengen tot 60 kilometer per uur. Dat zou moeten leiden tot een vlottere doorstroming. Critici stellen dat de automobilisten dan uit zullen wijken naar provinciale wegen waar de maximum snelheid 80 kilometer per uur is. Dat zou de verkeersonveiligheid juist vergroten.

Voorstanders weerleggen die kritiek want vanwege de files wordt er nu al uitgeweken naar provinciale wegen. En de snelheid beperken is een bewezen methode om de doorstroming te vergroten. Dus dan voorkomt de lage maximumsnelheid juist dat de automobilisten sluiproutes zoeken. Deskundigen zeggen dat snelheidsverlaging wel werkt maar dan tot 80 en 85 kilometer per uur. Daar staat weer tegenover dat de lagere maximumsnelheid het voor automobilisten ook aantrekkelijk moet maken om naar alternatief - openbaar - vervoer te zoeken. 

Er wordt ook gekeken naar andere methodes, zoals het in de spits afsluiten van afslagen en het invoeren van rekeningrijden. Duidelijk is wel dat er iets moet gebeuren. Wat het precies gaat worden, zal vermoedelijk pas over een jaar beslist worden.

cc-foto: schnoog 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (24)

bouwvarken
bouwvarken17 jul. 2022 - 12:40

Na je 45 geen rijbewijs meer of 50KM1 of verder moeten reizen...... Benieuwd wie dan het onderhoud of verduurzaming van jouw woning komt doen, óf onderhoud en vervanging technische installaties, daar in die sectoren de gemiddelde leeftijd 45+ is. Heb als aannemer van 54 mn werk altijd

LBvdnA
LBvdnA16 jul. 2022 - 16:31

Wil je het aantal voertuigen naar beneden brengen kan je er ook over nadenken om een maximale geldigheidsduur voor het rijbewijs in te stellen. Heb je een bepaalde leeftijd bereikt dan wordt je rijbewijs ongeldig verklaard. Ook al ben je gezond. Alleen op deze wijze krijg je geleidelijk het aantal auto's naar beneden. Alleen hebben we een probleem: bevolkingsgroei. Dit voorkomt nu dat dit waarschijnlijk op de korte termijn niet direct gaat werken.

1 Reactie
Beisser
Beisser16 jul. 2022 - 21:29

Prima idee. Maar dan ook de minimumleeftijd aanpassen. Wat dacht je van … zeg na je 45e verjaardag. Om het openbaar vervoer te stimuleren een speciale buschauffeursopleiding (niet te gebruiken voor personenauto's) na (minstens) VMBO Als dan ook nog ingevoerd wordt autobezit alleen toegestaan voor mensen die meer dan 50 km van hun werkplek wonen. En niet meer dan 1 auto per huishouden kom je heel snel een heel eind

Ewout Pool
Ewout Pool16 jul. 2022 - 15:01

De term “snel” weg is indien dit wordt ingevoerd behoorlijk misplaatst.

Cosmonaud
Cosmonaud16 jul. 2022 - 8:19

In NL is de snelheid van 130 naar 100 gegaan. Files zijn net zo lang gebleven

1 Reactie
onyxcumulus
onyxcumulus19 jul. 2022 - 16:14

Volgens mij was die snelheidsverlaging niet om alleen de files aan te pakken. Als dat al zo was. Eerder om de uitstoot lager te krijgen

Gio Servas
Gio Servas16 jul. 2022 - 5:06

Snelheid verlagen en niet handhaven zoals in Nederland. Dagelijks rij ik langs Zwolle en word ik in de 80 KM zone ingehaald door alles en iedereen, ook door vrachtwagens, behalve in de spits, dan staan we allemaal stil. Levensgevaarlijk, maar er blijven mensen komen die denken dat dit werkt.

Beisser
Beisser15 jul. 2022 - 22:22

Zolang de ruime vier- zes- of achtbaans snelwegen uitmonden in smallere stadsstraten vol ander verkeer, stoplichten en andere obstakels (en dat is altijd) zullen er files blijven bestaan. En als het ene knelpunt opgeruimd wordt ontstaat een eindje verderop een nieuw knelpunt. En het aanleggen van nog meer rijbanen lokt alleen maar meer automobilisten aan. En er zijn altijd automobilisten die zich niet aan de snelheidsbeperkingen houden. Dus?

chwiedijk
chwiedijk15 jul. 2022 - 18:43

Uitstekende suggestie: 60 km/h maximaal op de snelweg.

onyxcumulus
onyxcumulus15 jul. 2022 - 16:42

Jaarlijks een quotum instellen voor het aantal te verkopen auto's. Quotum eerder gehaald, dan geen auto 'meer verkopen. Of het DDR systeem. 40 jaar op een wachtlijst.

2 Reacties
Gnoom
Gnoom16 jul. 2022 - 12:33

Ja leuk, de DDR bestaat niet meer en dat is niet voor niets, de DDR was namelijk een enorme mislukking.

onyxcumulus
onyxcumulus19 jul. 2022 - 16:15

Nah, van files was daar geen sprake.

Vervatte
Vervatte15 jul. 2022 - 15:08

met 60 km/uur is het geen file meer, maar langzaam rijdend verkeer. En dan nog als je er individuen tussen hebt zitten die dan 60 en dan weer 40 rijden, krijg je een harmonica-effect, die een paar auto's verder leidt tot stilstand.

2 Reacties
Oki Doki
Oki Doki15 jul. 2022 - 17:45

Langzaam rijden is nog altijd beter dan helemaal stilstaan. Als je mensen hebt die 40 rijden, die kun je toch wel inhalen?

Beisser
Beisser16 jul. 2022 - 15:14

inhalen is zo ongeveer de gevaarlijkste manoeuvre in het verkeer.

MicroWolf
MicroWolf15 jul. 2022 - 8:33

Een auto rijdt het zuinigst (dus schoonst) tussen de 70 en 90 km per uur. Maar er 80 of 90 van als maximum snelheid...

Dehnus
Dehnus15 jul. 2022 - 8:06

Een constante 60 en ik ben het met de critici eens (want auto mobilisten mogen graag sluiproutes nemen, zie ze hier in de buurt door een woonwijk sjezen om 1 stoplicht te omzeilen 😡). Maar een verlaging naar 80 standaard en nog lager op drukke dagen (variabele snelheid om zo file te voorkomen) zou wel goed werken denk ik. Je hebt toch liever 60 en geen file fan stilstand. En op normale dagen 80.

Halas
Halas15 jul. 2022 - 7:51

Ik zou zeggen, doe 50. Je kan ook gewoon proberen de infrastructuur te verbeteren.... bv wegen te verbreden, want ja, als de bevolking groeit kan je niet volstaan met infrastructuur uit de jaren 90. Zo hebben ook bv geen Blackberry meer.

1 Reactie
Oki Doki
Oki Doki15 jul. 2022 - 17:47

Het is allang bewezen dat meer wegen niet leidt tot minder files. Langzaam rijden daarentegen werkt wel degelijk tegen files. Welke snelheid daadwerkelijk de beste is, dat weten deskundigen beter denk ik.

pahan
pahan15 jul. 2022 - 5:35

Wetenschappelijk onderzoek door dokter Clavan heeft aangetoond dat files veroorzaakt worden door de mensen die er in staan. Nog wetenschappelijker onderzoek door dokter Clavan toont aan dat het gedrag voor voornoemde mensen een grote factor is. Oplossing is vrij simpel: Genadeloos handhaven.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman15 jul. 2022 - 5:00

Vliegen en autorijden moet ontmoedigd worden voor den gewone mens. Ze zitten de elitaire mens in de weg.

1 Reactie
Karingin
Karingin15 jul. 2022 - 8:44

Aansteller

JasDon
JasDon14 jul. 2022 - 20:57

Verlagen van de snelheid op snelwegen tot onder die van provinciale wegen kan inderdaad werken, vergelijkbaar met de Braess-paradox, individuele autorijders zullen altijd de snelste route willen kiezen en zullen daarom nooit als een collectief het verkeer slim verdelen over de beschikbare wegcapaciteit.

1 Reactie
EenMening3
EenMening314 jul. 2022 - 22:45

Tussen op papier mooie plannen en de realisatie ervan, staan (natuur)wetten in de weg en praktische bezwaren. [,,,] want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren, en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat Willem Elschot, Het huwelijk