Joop

Zwembond overweegt 'racistisch' verbod op afro-badmuts terug te draaien

  •    •  
05-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
344 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2021-07-05 om 12.21.12
Het wordt mogelijk toch toegestaan om op de Olympische Spelen in Tokio een badmuts te dragen die is bedoeld voor lang kroeshaar. De Soul Cap die speciaal gemaakt is om over bijvoorbeeld een afrokapsel of dreadlocks te dragen, werd in eerste instantie door internationale zwembond Fina afgewezen omdat officiële badmutsen “de natuurlijke vorm van het hoofd” moeten volgen. Na ophef over de racistische eis, heeft Fina laten weten de muts opnieuw te beoordelen.
De Soul Cap kwam in het nieuws nadat zwemster Alice Dearing zich als eerste zwarte Britse zwemster plaatste voor de Olympische Spelen. Binnen de Britse zwembond is de muts wel toegestaan. Voor haar deelname aan de Spelen kreeg ze echter te horen dat ze gebruik zou moeten maken van een andere muts, een waarvoor ze haar natuurlijke krullen zou moeten kortwieken. De Britse Bond voor Zwarte Zwemmers maakte direct bezwaar en hekelde het gebrek aan inclusiviteit en diversiteit bij de internationale bond.
Fina heeft inmiddels gezegd ernaar te streven ‘dat alle atleten toegang hebben tot gepaste zwemkleding zolang die geen oneerlijk voordeel biedt’. De bond zegt in gesprek te willen met de Britse producent van Soul Cap om te kijken of er een samenwerking mogelijk is binnen de trainingscentra van Fina. De Engelse zwembond heeft laten weten hoe dan ook de badmuts toe te staan, ongeacht de uitkomst van Fina’s beoordeling. In een verklaring laat de Engelse bond weten: ‘Badmutsen ontworpen voor afrohaar leggen de lat lager voor gemarginaliseerde groepen om de sport te beoefenen, waaronder ook zwarte mensen.’ In het Verenigd Koninkrijk beoefent zo’n 30 procent van de witte kinderen een zwemsport, onder zwarte kinderen is dat een krappe 20 procent.
 
 
Beeld: Instagram / Soul Cap
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (71)

THM@S
THM@S6 jul. 2021 - 12:13

@Zandb'' Het is dus niet zo, dat ‘het verbieden van bepaalde badmutsen’ racistisch is, maar dat kan het wel zijn, als dat in de praktijk alleen voor zwarte zwemsters ‘problemen’ oplevert'' Dat maakt het in het alleruiterste geval discriminatie, geen racisme. Een ontzettend belangrijk onderscheid.

5 Reacties
Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 13:29

Thomas Even grofweg, kijkend naar het strafrecht: Alle racisme is discriminatie, niet alle discriminatie is racisme.

Satya
Satya6 jul. 2021 - 15:31

Oh dus dit heeft niets met kroeshaar en zwarte vrouwen die aan de blanke norm moeten voldoen te maken? Dit is racisme in zijn pure vorm joh. Altijd hetzelfde type dat zijn eigen geschiedenis niet kent en racisme bagatelliseren met drogredenen.

THM@S
THM@S6 jul. 2021 - 15:40

Zandb ''Even grofweg, kijkend naar het strafrecht: Alle racisme is discriminatie, niet alle discriminatie is racisme'' Dat laatste is precies mijn punt: niet alle discriminatie is racisme. M.i. is er in dit verhaal ook geen sprake van discriminatie, maar al helemaal niet van racisme.

Jozias2
Jozias26 jul. 2021 - 15:56

@zandb Je hebt het over het wetboek van strafrecht. Racisme is niet opgenomen in het wetboek van strafrecht. Het is niet verboden om racist te zijn. Sommige racistische uitingen of gedragingen zijn onder omstandigheden wel strafbaar oa discriminatie

Paul Spijkers
Paul Spijkers7 jul. 2021 - 22:39

@Satya Hoe nuttig is het om een muts officieel olympisch gesponsert te bestempellen zodat er trek in de markt komt, als de muts om technische redenen toch niet door topsporter in de olympische spelen gedraagt zal worden, omdat ie langzamer zwemt? Een geschiedenis verhaal maken zodat er wel trek in die markt komt is mischien leuk voor sociaal zwemmen. Maar om nu te zeggen dat de Olympische bond 'racistisch' is omdat er geschiedenis verhalen bestaan en ze het nut van die muts op dat niveau niet zien, zou wat te ver gezocht zijn. Zo ver, dat het een thought-crime aanteiging verhaal word. Het verhaaltje geeft je autoriteit waarvoor anderen moeten wijken. Gewoon omdat je het wil. Niet een onderzoek of analyse van de eigenlijke situatie.

Paul Spijkers
Paul Spijkers6 jul. 2021 - 7:31

Een stuk lood dragen in olympisch zwemmen zal niet populair zijn. Verder wel goede reclame voor recreatieve mode.

Eric Minnens
Eric Minnens6 jul. 2021 - 0:18

Elegante badmuts trouwens. Valt mooi op het voorhoofd, en past precies bij alle min of meer evenwijdige aspecten van een gezicht. Zoals hier bij scherp getekende wenkbrauwen, dromerige ogen, vrolijke neusgaatjes, volle lippen,een fluwelen kin. Die een stuk minder zouden zijn zonder de golvende lijnen en de rustige kleur van deze soul cap. Ik wil er ook wel zoëen. Je gezicht wordt er mooi van blijkbaar, voller, volmaakt... Let wel, ik beschrijf een badmuts hé? ????

1 Reactie
LaBou
LaBou 6 jul. 2021 - 5:10

Ja, vast.????

RaymondenJoop
RaymondenJoop5 jul. 2021 - 20:50

Toch wel iets van een ander niveau dan die gewichtshefster die nu favoriet is. Hoe dan ook, testen en kijken of er een voordeel uit gehaald wordt. Zo niet, lekker laten dragen.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa25 jul. 2021 - 18:16

Wat n non-discussie zeg. Indien mensen een soul cap (stomme naam wmb) willen dragen als badmuts, doen ze dat toch. Indien het een voordeel opleverd, kan iedereen zo'n badmuts dragen en is het voordeel weg. Indien het geen voordeel opleverd is er geen enkele reden om het te verbieden. Althans, naar mijn mening.

2 Reacties
Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 6:46

Harba Eens. (Ik zit echter wel in het algemeen met het gegeven, dat 'geld' sommige vernieuwingen wat het materiaal betreft, de sport maakt. Als ik uw reactie helemaal letterlijk zou kunnen nemen - zie de zin: ".... kan iedereen zo'n badmuts dragen" - dan zou ik dat toejuichen.)

Harba Lorifa2
Harba Lorifa26 jul. 2021 - 17:36

Hoi Zandb. Zon badmuts zal niet een onmogelijke uitgave zijn voor een competetieve zwemmer lijkt me.

Poeha2
Poeha25 jul. 2021 - 18:03

Wat is er eigenlijk rascistisch aan het initiële verbod? De cap is bedoeld voor een diversiteit aan “veel haar”: “Soul Cap makes swimming caps to fit over and protect dreadlocks, afros, weaves, hair extensions, braids, and thick and curly hair.”

6 Reacties
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!5 jul. 2021 - 21:43

Daar is ook niks racistisch aan.

Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 6:50

Poeha Het kan wel racistisch zijn, wanneer het bedoeld is om zwarte mensen te pesten. In dit geval zou je kunnen vinden dat het voor de hand ligt omdat andere dan zwarte mensen meestal niet zulk haar hebben en al helemaal niet als het zwemsters zijn. Zijn mensen met dergelijke badmutsen in het nadeel en blijven ze verboden, dan is 'racistisch denken' een heel logische verklaring. Toch?

FromValue
FromValue6 jul. 2021 - 7:39

In het wedstrijdreglement staat zwart op wit dat de badmuts de natuurlijke vorm van het hoofd moet volgen. Er zijn vrij specifieke eisen m.b.t. materiaal en de zomen. In het geval van deze badmuts is dat niet echt het geval. Ik snap de discussie met het haar wel degelijk, maar in topsport waar elke milliseconde kan tellen lijkt het mij logisch dat Fina enigszins behoudend is met het goedkeuren van deze badmuts.

Poeha2
Poeha26 jul. 2021 - 10:30

Zandb: de cap is bedoeld voor krullen, extensions etc. Dan is er niets rascistische aan.

Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 11:00

Poeha Nogmaals; als deze haartypes in feite alleen maar bij zwarte zwemsters voorkomen en het zo, ondanks dat ze er geen voordeel uit halen, verboden worden, dan zou dat wel degelijk een racistische achtergrond kunnen hebben. Het is dus niet zo, dat 'het verbieden van bepaalde badmutsen' racistisch is, maar dat kan het wel zijn, als dat in de praktijk alleen voor zwarte zwemsters 'problemen' oplevert. Als je bepaalt dat niemand een kerk mag bouwen, dan is dat in feite niet discriminerend maar dat kan het wel degelijk zijn, wanneer die regel er is, om mensen die kerken willen bouwen dwars te zitten. Denk ik.

Poeha2
Poeha26 jul. 2021 - 14:32

Zandb: het verbod is ook helemaal niet bedoeld met een rascistische achtergrond. Het “zwempak” moet de vorm van het lichaam hebben. Dat is een tegel die niets met rascisme te maken heeft. Op basis van die regel was de saulcap verboden.

jantje
jantje5 jul. 2021 - 16:39

Ik had vroeger ook lang haar, het is natuurlijk krullend. (nog altijd) In die tijd moesten wij in het zwembad verplicht een badmuts dragen..zo iets als wat eruit zag als tegenwoordig dat bubbeltjes plastic. Ondingen waren het, doordat ik lang haar had, was het altijd persen met de vlechten. En als je dan een keer onder water wilde zwemmen, dat lukte niet omdat die muts je gewoon weer omhoog trok door het lucht in die bubbeltjes. Zo'n zogenaamde Afro- look-muts is voor veel mensen met lang haar een uitkomst.. Niet alleen voor dreadlocks.

Gerard de Vries2
Gerard de Vries25 jul. 2021 - 15:21

Heel simpel: gewoon meten of er een voordeel is bij deze muts en de resulterende vorm en drijfvermogen (herinnert u zich de Lazr zwempakken nog?). En als er een voordeel is dan mag iedereen met een muts in deze vorm (evt met opvolstukje) zwemmen. Ook weer opgelost.

3 Reacties
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!5 jul. 2021 - 16:27

Rare redenering. Straks wil iemand flippers aan zijn/haar voeten omdat anders de opgeplakte gelnagels afbreken... Dan iedereen maar flippers om de voetjes? Deze badmuts van Soul Cap hoeft van mij niet verboden te worden. Maar wel eerst uitzoeken of het een voordeel geeft ten opzichte van mensen die een normale badmuts op het hoofd hebben.

Gerard de Vries2
Gerard de Vries25 jul. 2021 - 19:08

Dat is toch niet raar? Ik bepleit een gelijk speelveld. Met of zonder nieuw model badmuts. Afhankelijk van de uitkomsten van metingen over het voordeel. Volgens mij zeg ik hetzelfde als u doet.

Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 6:52

Tweede Kans U mist het punt; zaken waar mensen geen voordeel uit halen zouden vrij moeten zijn.

OlavM
OlavM5 jul. 2021 - 15:18

Het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat een afro-badmuts "oneigenlijk voordeel" zou kunnen opleveren. Trouwens, alleen bij de rugslag bevindt het achterhoofd zich voortdurend onder water. Het is duidelijk dat de wens om deze muts te gebruiken alleen te maken heeft met het afro-haar. Een verbod zou pas mogen als er bewezen verschillen optreden met de gebruikelijke badmuts. Overigens heeft het verbod van het gebruik van de speciale badpakken die tot een aanzienlijke versnelling leidden ook enkele jaren geduurd, na degelijk onderzoek ernaar. Bij voorhand verbieden is in dit geval duidelijk willekeur.

1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij5 jul. 2021 - 18:29

[ alleen bij de rugslag bevindt het achterhoofd zich voortdurend onder water. ] Kijk de video eens hoe vaak het hoofd bij borstcrawl (bijna) volledig onder water is. Tel daar bij op de keren dat het hoofd zijwaarts in het water ligt. En vergeet niet dat de wedstrijd start met een flinke duik onder water. Verbieden totdat bewezen is dat het geen voordeel oplevert lijkt me dus wel op zijn plaats. https://www.youtube.com/watch?v=ZP2U4EGl8aA

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!5 jul. 2021 - 14:18

Satya, Misschien moet je niet denken dat achter elke boom een racist staat. Niet elk blank mens is een racist. Hoezo hebben donkere vrouwen geen recht op lang haar? Wie zegt dat? De badmuts van Soul Cap is net geïntroduceerd bij het wedstrijdzwemmen. Uiteraard moet er dan onderzocht worden of deze badmuts een voordeel oplevert voor de gebruikster. Qua vorm en materiaalgebruik, niet wie hem draagt. Dit komt voor bij alle innovaties in de sport. Klapschaats, bladerunner bij atletiek, hockeysticks, motoren in de F1. Er zijn regels waar iedereen zich aan moet houden. En dat heeft niets maar dan ook niets met racisme of discriminatie te maken.

2 Reacties
Satya
Satya5 jul. 2021 - 16:25

Wie zegt dat iedere blanke een racist is? Die cap is al geaccepteerd, omdat donkere vrouwen ook een leuke haardracht willen.

Gerard de Vries2
Gerard de Vries25 jul. 2021 - 19:19

Satya, die cap is (nog) niet internationaal geaccepteerd omdat onduidelijk is of het een voordeel oplevert. Want in dit geval begint het bij de sport: de vraag is hoe iedereen die de sport beoefent gelijk speelveld heeft? Daar zijn bij het zwemmen al jaren regels over. Die regels kunnen veranderen als blijkt dat het speelveld in sportieve zin ongelijk is. Dit is bijvoorbeeld gebeurd met de “lange” badpakken. Nu is de vraag om de regels te veranderen vanuit cosmetische zin: ook dat kan, mits het speelveld maar gelijk blijft. Op allerlei fronten worden mensen geconfronteerd met een ongelijk speelveld. Laten we dan proberen om in zo’n controleerbare omgeving als sport het speelveld wel gelijk te houden.

Zandb
Zandb5 jul. 2021 - 12:11

Het lijkt me niet, dat je daar voordeel van kan hebben dus wat kan daar dan op tegen zijn?

23 Reacties
Jozias2
Jozias25 jul. 2021 - 12:20

Nou als je kijkt naar de fietshelm tijdens een tijdrit dan zou het me juist niet verbazen dat een bepaalde vorm ook voordelig kan zijn qua weerstand in het water. Als het voordeel oplevert in het water lijkt het me logisch dat dit niet zomaar wordt toegestaan, Maar wat het met racisme te maken heeft. Als alles racisme wordt dan is niets meer racisme.

Hank Nozemans
Hank Nozemans5 jul. 2021 - 12:41

Omdat het afwijkt van het regelement, wat er voor iedereen is. Want als er voor haar een uitzondering wordt gemaakt, zet dat de deur open voor mensen die wel naar prestatieverbetering zoeken dmv de badmuts

Jonkheer
Jonkheer 5 jul. 2021 - 12:56

@Jozias - Precies! Woorden als racisme en discriminatie moet je zorgvuldig gebruiken willen het geen holle containerbegrippen worden. En juist omdat je discriminatie en racisme uit alle macht moet bestrijden, verdienen die twee woorden accuraat te worden toegepast. In dit geval lijkt mij dat competitievervalsing de primaire drijfveer is geweest. En daar is niets racistisch aan.

Satya
Satya5 jul. 2021 - 13:07

Jozias Bekend met haar van donkere vrouwen? Wij hebben geen recht op lang haar, alleen blanke zwemsters mogen hun haar zo dragen als zij zelf willen. Hetzelfde liedje als altijd.

Satya
Satya5 jul. 2021 - 13:23

Jonkheer je wilt het niet bestrijden. Dan kom je bij dit onderwerp niet met deze ongelooflijk domme reactie. Jullie willen racisme in stand houden. Daar ben ik inmiddels helemaal van overtuigd. Altijd goedpraten, Altijd bagatelliseren.

Frans Kwakman
Frans Kwakman5 jul. 2021 - 13:30

Satya - ik vraag mij af of je hier correct bent. Zal gisteren nog naar een reportage van de Diamond Games te kijken en ik denk dat jouw statement daar niet geldt. Maar tov atletiek zie je inderdaad minder donkere vrouwen op het hoogste niveau zwemmen. Maar wij hadden Enid Brigitta natuurlijk. Je ziet ook geen totaal lichaamsbedekkende pakken meer, zal ook wel met competitievervalsing van doen hebben, goed opgemerkt, Jonkheer.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland5 jul. 2021 - 13:39

Nee is geen racisme - dat heeft te maken met reglementaire kleding . Ze gaan het dan vast wel aanpassen - storm in een glas water . Niet achter elke boom staat een racist

ZonderNaam2
ZonderNaam25 jul. 2021 - 13:45

Een van mijn beste vrienden in mijn jeugd was wedstrijdzwemmer en die scheerde zichzelf van top tot teen om maar zo min mogelijk weerstand in het water te hebben. Deze badmuts lijkt me dus eerder na- dan voordelig. Dus vanuit die optiek lijkt me hier geen enkele reden om dit te verbieden.

Jozias2
Jozias25 jul. 2021 - 13:53

@satya Uiteraard wel. Maar dreadlocks zijn toch niet voorbehouden aan mensen met een donkere huidskleur. En niet iedereen met een donkere huidskleur heeft lang kroeshaar. Dat mensen met een donkere huidskleur in dit geval vaker last hebben van dit besluit maakt niet dat het besluit is ingegeven door racisme. Mijn beeld is dat het besluit is ingegeven uit de behoefte een oneigenlijk voordeel te voorkomen. Dus dat er eerst gekeken wordt of dit kledingstuk meer voordeel geeft lijkt mij niet zo onlogisch. Na al het gedoe over de badkleding de laatste jaren is dat niet zo vreemd. En als het wel voordeel oplevert, prima maar dan moet je dit wel reguleren net als bij alle kleding.

Satya
Satya5 jul. 2021 - 14:16

Jozias Als ik een afro heb en in het water spring veranderd er nagenoeg niets aan mijn haar. Dus heb ik niet dezelfde keuzemogelijkheden als blanke zwemmers.

Satya
Satya5 jul. 2021 - 14:18

Griezel Dit is wel racisme. Ik wil dezelfde keuzemogelijkheden als blanke mensen. Misschien onstaan uit onwetendheid maar evengoed wordt er onderscheid gemaakt.

michellekepen
michellekepen5 jul. 2021 - 15:24

Satya: "Bekend met haar van donkere vrouwen? Wij hebben geen recht op lang haar, alleen blanke zwemsters mogen hun haar zo dragen als zij zelf willen" inderdaad, hetzelfde liedje: een Satya die eventjes bepaalt dát er sprake is van racisme. En vervolgens specfieke personen daar van beticht! Wat intussen een eng en naar riedeltje is geworden, inclusief de gebruikelijke beschuldigingen. En omarming van de slachtofferrol.

Zandb
Zandb5 jul. 2021 - 15:45

Hank Als je er voordeel van hebt en iedereen kan (ik denk aan iets als kosten!) en mag dat doen, wat is dan het probleem? Jozias Als het nou geen voordeel oplevert, wat kan je dan bedenken als reden om het niet toe te staan. Dat kan racisme wel degelijk zijn. Alleen lijkt het mij wel heel lastig om dat te bewijzen. En dan is de verklaring 'racisme' niet meer dan een niet met deugdelijke feiten te staven schadelijk meninkje. Jonkheer Er worden hier zo veel onzorgvuldige meningen verkondigd, dat deze er ook wel bij kan. Het enige waar deze mening op gebouwd is, dat het hier blijkbaar specifiek om zwarte zwemsters gaat. Het gaat niet om voordeel o.i.d. maar puur om het feit dat zwarte vrouwen ander haar hebben. Ik vind, dat wanneer iemand( wit, zwart, geel, groen, rood .......) het haar wil dragen bv als als Amy Winehouse of wie ook dan is dat haar keuze en dan draagt ze daar maar de badmuts bij zo lang het haar maar geen voordeel brengt; dat heeft dan niets te maken met racisme.

Buitenstaander
Buitenstaander5 jul. 2021 - 15:46

@Zandb Gaat t op zich niet om. Het gaat om het feit of een afwijkende vorm, tov de reglementen, toegestaan is mbt een eventueel voordeel, zodat mensen zonder afrokapsel ineens heel creatief kunnen worden, met ontwerpen waarmee ze wel een voordeel creeeren. Dan is het in eerste instantie afwijzen van dit type badmuts niet racistisch. Niet alles is direct racistisch.

Jozias2
Jozias25 jul. 2021 - 16:20

@satya Je hebt dezelfde keuzemogelijkheid als bijvoorbeeld een blank persoon met dreadlocks. Ik ontken niet dat mensen met een lang Afro kapsel hierdoor in het nadeel zijn. Maar dat maakt niet dat het besluit is ingegeven door racisme. Dit is een volstrekt normale werkwijze in de sport waarbij er op tal van gebieden eisen worden gesteld aan kleding en uitrusting. Doel is daarbij het voorkomen van een oneigenlijk voordeel en niet racisme . Is toch niets mis met doen van onderzoek naar dit voordeel?

Satya
Satya5 jul. 2021 - 16:33

"Maar wij hadden Enid Brigitta natuurlijk. Je ziet ook geen totaal lichaamsbedekkende pakken meer, zal ook wel met competitievervalsing van doen hebben, goed opgemerkt, Jonkheer." Het wordt notabene in competities geaccepteerd.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland5 jul. 2021 - 16:45

@satya als iemand met een koksmuts te water zou willen gaan is dat ook in strijd met de regels . en ze gaan het heus wel veranderen hoor .

Jonkheer
Jonkheer 5 jul. 2021 - 21:26

@Satya - Ik ben dus volgend jou een racist omdat ik oproep om labels als racisme en discriminatie zorgvuldig te gebruiken omdat het anders containerbegrippen worden. Right... Dit heerschap buigt zijn hoofd diep voor zoveel onnavolgbare logica. Maar ik ben dan ook blank en dus automatisch doordesemd met Witte Suprematie. Dat zet me op achterstand. Vergeef mij. Zonder gekheid. Ik vind het zorgelijk dat mijn gematigde toon bij bepaalde mensen zoveel negativiteit losmaakt. Het is voor mij een indicatie dat de polarisatie in de samenleving een steeds grotere vlucht neemt. De oplossing in maatschappelijke debatten ligt nooit aan de uiteinden van het spectrum - maar in het midden. Dat laat onverlet dat voor discriminatie en racisme geen plek kan zijn in de samenleving.

Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 7:01

Buitenstaander e.a. Wanneer iets geen voordeel oplevert, kan er simpelweg geen bezwaar zijn. Ik snap dat een zwembond niet alles wil en kan onderzoeken maar een geval als dit lijkt mij niet zo ingewikkeld om toe te laten. (Je zou ook kunnen stellen, dat een zwembond eist, dat wanneer je wil afwijken, ja daarbij aantoont dat je geen voordeel kunt hebben.) Satya e.a. en vooral Michel natuurlijk. Wanneer deze badmuts nadeel oplevert en toch wordt verboden, dan is racisme daarvoor de logische verklaring omdat niemand dan zwarte zwemsters er om vragen.

Satya
Satya6 jul. 2021 - 8:01

Jonkheer Je bedenkt steeds smoesjes voor racisme. Ik mag toch aannemen dat jou al die Afrika shops ook wel zijn opgevallen en dat een groot deel van het assortiment om haarproducten draait. Dat betekent dat er een wezenlijk verschil is tussen ons haar. Ik ben klaar met al dat domme vergoelijken. Na al die jaren van Afrikaanse mensen in Europa en er zijn zwembonden nodig voor zwarte zwemmers omdat anders een vrouw haar haar maar moet afknippen! Wie plakt hier de labels? Vrouwen worden hier op basis van afkomst totaal verschillend behandeld. Maar natuurlijk vinden allerlei mensen weer redenen om het te vergoelijken.

Jonkheer
Jonkheer 6 jul. 2021 - 11:13

@Satya - Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat je mijn eerste reactie niet goed hebt gelezen dan wel begrepen. Ik vond (en vind) namelijk helemaal niets van die badmuts, noch van de haardracht, nog van de zwemster in kwestie. Ik constateerde alleen dat het woord racistisch in deze context misplaatst leek omdat - en ik citeer uit eigen werk - in dit geval competitievervalsing de primaire drijfveer leek te zijn geweest (voor de bond om die badmuts te verbieden). Verdere conclusies over hoe ik in het leven sta - ze raken mij diep, je kunt het niet méér mis hebben! - laat ik geheel bij jou.

THM@S
THM@S6 jul. 2021 - 12:19

@Satya ''Jonkheer je wilt het niet bestrijden. Dan kom je bij dit onderwerp niet met deze ongelooflijk domme reactie. Jullie willen racisme in stand houden. Daar ben ik inmiddels helemaal van overtuigd. Altijd goedpraten, Altijd bagatelliseren.'' Je bedrijft het zelfde soort identiteitspolitiek als degene die dit ' probleem' hebben aangekaart. Noem iets racistisch, of iemand racistisch om de aandacht weg te halen bij de feitelijke discussie. Leg de verdenking neer bij de persoons wiens mening je niet aanstaat; immers heb je eenmaal dat foute stigma, dan wordt er maatschappelijk niet meer naar je geluisterd, en de weg is vrij om je eigen mening op te dringen aan anderen.

Satya
Satya6 jul. 2021 - 15:28

Jonkheer In het artikel staat duidelijk dat een donkere vrouw haar haar moet laten knippen, geen bijzonder haar hoor voor een vrouw. Geen dreads of ingevlochten haar, gewoon kroeshaar zoals het normaal is. Jij maakt daar direct competitie vervalsing van, het is duidelijk dat een zwarte vrouw aan de blanke norm moet voldoen. Er is, wat volgens mij dieptriest is een aparte bond nodig om de belangen van zwarte zwemmers te behartigen. Frappant is dat de mensen die nu zo hard roepen om te stoppen met identiteitspolitiek dat nu pas doen, dankzij identiteitspolitiek is deze situatie ontstaan, net als wijken vol migranten. Waarom nu pas klagen over identiteitspolitiek? Geen zwart wit denken. Nu pas? Waarom is identiteitspolitiek nu pas een probleem? Thomas Waarom dit alt right frame? Identiteitspolitiek is wat deze maatschappij heeft verdeeld. Nu vind je het ineens een probleem?

DeRaaf2
DeRaaf25 jul. 2021 - 12:08

Zonder discriminatie iedereen verplichten zich kaal te laten scheren, geen enkele badmuts meer toe te staan, en je bent van het gezeur af.

Mini2
Mini25 jul. 2021 - 11:17

Denk dat je sowieso al minder gestroomlijnd bent in het water als je zoveel haar hebt.

3 Reacties
Zandb
Zandb5 jul. 2021 - 12:10

Mimi Daarom doen 'ze' ook vaak een badmuts op.

adriek
adriek5 jul. 2021 - 12:12

Dat geldt ook voor weinig haar. Wedstrijdzwemmers dragen geen badmuts vanwege de hygiëne...

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij5 jul. 2021 - 12:13

Stroomlijn is niet alles. Het zou best kunnen dat je met een groter hoofd een gunstige stroming voor je lichaam erachter creëert. Grote schepen hebben een botte bulbsteven om een gunstige golf voor de boeg erachter te creëren. Als een afromuts voordeel zou opleveren dan zou iedere zwemmer een soortgelijke opgevulde muts mogen dragen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bulbsteven

Division Bell
Division Bell5 jul. 2021 - 11:14

Dat de badmuts de natuurlijke vorm van het hoofd moet volgen is een regel om te voorkomen dan men hele gestroomlijnde vormen gaat toepassen. Dit is een technische regel die in vele sporten in een dergelijke definitie wordt toegepast en niets anders.

5 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot5 jul. 2021 - 12:22

Precies, racisme wordt er hier ook weer met de haren bijgesleept. In het BBC artikel hierover wordt hier dan ook met geen woord over repept. https://www.bbc.com/news/newsbeat-57687096

ton14024
ton140245 jul. 2021 - 13:21

Wat is de natuurlijke vorm van het hoofd? Is dat je haar of je schedel? Jij mag het zeggen maar ik mag twisten ????

Karingin
Karingin5 jul. 2021 - 15:10

En toch is het racistisch, zie mijn commentaar bij Piggy hieronder

Mokker
Mokker5 jul. 2021 - 16:17

Typisch 'institutoneel racisme' geneuzel - er is een logische niet-racistische verklaring, maar toch willen de die-hards hier hoe dan ook racisme in zien. De machthebbers kunnen weer tevreden zijn, verdeel-en-heers werkt nog steeds.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen5 jul. 2021 - 16:43

Karingin, Natuurlijk, als je het begrip racisme zo invult dat niet de intentie maar alleen de ervaring van de ontvanger telt dan zal het wel racistisch zijn. Alleen maakt het gegeven die invulling van het begrip veel minder mensen iets uit dat het racistisch is.

Miss Piggy
Miss Piggy5 jul. 2021 - 11:14

Of het specifiek uit racistische overwegingen was om die afro-badmuts te verbieden betwijfel ik. Ik denk meer dat het ging om het gebruikelijke conservatisme van een dergelijke grote sport-organisatie. Alles wat nieuw is, is eng en moet langs verschillende management lagen voordat het wordt goedgekeurd.

4 Reacties
Karingin
Karingin5 jul. 2021 - 15:07

Dat doet er niet toe hè, zoveel racisme is "niet zo bedoeld". Dat maakt het niet minder racistisch; er wordt geen rekening gehouden met de specifieke behoefte van deze groep mensen, met uitsluiting als gevolg. Het zou prettig zijn als mensen nou eens snappen dat "ik bedoel het niet zo" geen excuus is. Als men in plaats van "niet alles is racisme" eerst even zou vragen waarom iemand het dan wel zo ervaart. Dan kun je daar wellicht voortaan rekening mee houden, in plaats van blind je eigen gedrag goed te praten - waarmee je het probleem in stand houdt

Gerard de Vries2
Gerard de Vries25 jul. 2021 - 15:51

Maar Karingin, haartype is geen keuze maar haardracht toch zeker wel. Kort kan ook, dan past het allemaal in een badmutsje. Er moet daarom worden gekeken of er een voordeel is bij deze badmuts. Net zoals dat is geweest bij de lange pakken. En als die er is zou iedereen van dat voordeel gebruik moeten kunnen maken. Als dat er niet is dan kan deze muts sowieso worden toegelaten.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland5 jul. 2021 - 16:56

Karingin Nou dat is dus wel even heel erg van belang . Als iemand geen racistische intenties heeft dan is het ook niet racistisch . Anders wordt straks echt alles verboden omdat er altijd wel iemand is die zich door iets gekwetst gaat voelen Ik vind jou naam kwetsend want het lijkt op Karel en Koningin - welnu ik ben Groninger dus van Saksische- Friese afkomst . Karel , die koning was die heeft de Friezen met geweld gekerstend en op de Saksen genocide gepleegd . Daarom is jouw naam racistisch en kwetsend. Begrijp je mijn punt?

EenMening
EenMening5 jul. 2021 - 18:25

@Karingin Een normaal mens zou jouw reactie als "supper woke" aanduiden.

nikita72
nikita725 jul. 2021 - 10:41

Een grote bos haar lijkt mij een nadeel bij het zwemmen.