Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Zweinstein

  •  
16-10-2017
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
2588571681_cdb5d698e5_z
De volgende keer dat ik iemand ongevraagd aan een vrouw zie zitten, of iemand misbruik maakt van zijn positie, dan laat ik dat niet meer toe
Ik heb het vaak zien gebeuren. Producenten die precies op het verkeerde moment een kleedkamer binnenkomen en zich niet verexcuseren, maar gewoon blijven hangen. En kijken. Docenten die eisen dat de meisjes alleen in rokjes en op hoge hakken aan hun les mee mogen doen. Regisseurs die in het voorbijgaan hun handen op billen leggen. Casting directors die kiezen voor een actrice die “niet kan spelen, maar wel erg lekker is”. Ik schaam mezelf dat ik daar nooit iets van heb gezegd. Ik schaam me dat ik heb bijgedragen aan de huidige omvang van dit probleem door het te laten bestaan, waardoor het kon groeien. Waardoor al die klootzakken zijn gaan denken dat het normaal is.
Het ‘sexism problem’ van Hollywood is veel groter dan we stiekem altijd al geweten hebben. Nu de machtige ex-producent Harvey Weinstein niet langer machtig genoeg is om de ontmaskering van zijn viespeukerij de kop in te drukken, druppelen de aantijgingen binnen, langzaam en stilletjes, met opgestoken vingers vanuit angstige hoekjes. En de mannen die dit allemaal te horen krijgen doen alsof ze met stomheid zijn geslagen, o wat zijn ze geschrokken en verbouwereerd. Fuck you, we weten dit al lang. Met hun liefste, vaderlijke stem vragen ze aan de slachtoffers: ‘waarom heb je dat niet eerder verteld?’ Nou, omdat dat heel erg moeilijk is. Omdat je niks hebt in te brengen en omdat je vol schaamte zit. OMDAT ZE MISBRUIKT IS, DOMME LUL.
Het is niet aan de meisjes om dit probleem op te lossen door het te vertellen, het is aan de mannen om het niet meer te laten bestaan. We moeten onze bek open trekken als we het zien gebeuren en we moeten de mannen die zich hier schuldig aan maken terecht wijzen. Nu.
Quentin Tarantino, al 25 jaar goede vriend en collega van Weinstein, is ‘stunned and heartbroken’. Alsof hij na 25 jaar nog niet wist dat Harvey zo’n eikel was. Woody Allen, die jarenlang zijn eigen dochter heeft misbruikt, vindt dat we vooral geen cultuur moeten creëren waarin het noodzakelijk is meteen een advocaat in te schakelen als je knipoogt naar een vrouw. Leonardo DiCaprio, de grote milieuactivist die blijkbaar wat meer bladeren voor de mond neemt als het om mensen gaat, durfde zich pas uit te spreken nadat hij onder druk was gezet door zijn eigen fanclub (dat zullen wel veel vrouwen zijn geweest). Het grote probleem is natuurlijk het fenomeen zelf, maar minstens net zo erg is het doodzwijgen ervan. Wat wij doen zodra het bekend wordt.
Wij, mannen bedoel ik, hebben de neiging de gebeurtenissen los van elkaar te verklaren. Omdat het voor ons moeilijk is om het te erkennen. ‘Ze had dan ook wel een erg kort rokje aan’ of ‘je gaat toch niet in je eentje naar een hotelkamer?’ Maar wie denkt er nou echt dat het stellen van zulke vragen een ander nut dient dan het verkleinen van je eigen schuldgevoel of schaamte? Niemand? Goh. Zoals ieder, diep geworteld dilemma moet je de bron aanpakken, en niet de reactie achteraf verhevigen. Een kind leert niet beter als je harder gaat slaan. We moeten het zwijgen doorbreken, maar niet harder gaan schreeuwen.
Dit ‘sexism problem’ is niet alleen een probleem van Hollywood, niet alleen van de filmindustrie, maar van de hele fucking aardbol. Educatie is het antwoord. Leer de viespeuken dat het vies is wat ze doen. Ze denken dat het mag, omdat ze er mee wegkomen. Voed je zonen fatsoenlijk op en wees net zo lief en zorgzaam voor hen als voor je dochters.
En weet je wat je moet doen als je met een meisje wil neuken? Wees een held. Kijk naar de juiste voorbeelden. Kijk bijvoorbeeld naar het respect dat de eigenaar van café De Waterkant kreeg, nadat hij een klant die een serveerster onder haar rokje fotografeerde, meteen de zaak uitzette. Die man heeft game, hoor. Tennisser Andy Murray geniet veel respect van vrouwen omdat hij een journalist corrigeerde die Federer de beste tennisser aller tijden noemde. Iedereen weet dat Serena Williams meer grandslamtitels heeft gewonnen. Als je indruk wil maken op een vrouw, dan behandel je haar met respect.
De volgende keer dat ik iemand ongevraagd aan een vrouw zie zitten, of iemand misbruik maakt van zijn positie, dan laat ik dat niet meer toe. Dit is een belofte en een waarschuwing. Laten we de Weinsteins er niet meer mee wegkomen. Wees niet bang voor de gevolgen, toon je kloten door er wat van te zeggen. En dwing op die manier respect en liefde af.

Meer over:

seksisme, opinie, leven

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (31)

Minoes&tuin
Minoes&tuin18 okt. 2017 - 7:36

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Daar begint het nl. het begin van de verandering...

henkjannes
henkjannes17 okt. 2017 - 15:25

De volgende keer dat ik iemand ongevraagd aan een vrouw zie zitten, of iemand misbruik maakt van zijn positie, dan laat ik dat niet meer toe dus ik kan hier uit opmaken dat u het vaak heeft gezien, en niets heeft gedaan? Mag ik dat enorm laf noemen? Ik begrijp daar helemaal niets van. Ik heb het nog nooit gezien, maar als ik het zie krijgt die kerel gelijk een knal. Ik ben 1 keer door een vrouw gevraagd of ik haar wilde begeleiden van haar auto naar haar deur. Ik was op dat moment m,n hond aan het uitlaten. Er stond een vaag figuur bij haar deur en daar had ze angst voor. Ik heb dat natuurlijk gedaan, en de kerel vertrok toen hij me zag, maar het zat me niet lekker en ik ben achter hem aan gelopen, en toen zette hij het op een rennen. ik heb de politie nog ingelicht en ze zouden wat vaker langsrijden de komende tijd.

Paul!
Paul!16 okt. 2017 - 23:15

Hoe je het ook went of keert, we leven in een wereld waar juist dat soort mannen vaak in een positie met veel macht belanden. Mensen die verlangen naar machtsmisbruik zijn nu eenmaal op zoek naar macht. En de maatschappij lijkt er sterk op te zijn ingericht om ze die macht van harte te gunnen. Mensen die grenzen van anderen weinig tot niet respecteren, ofwel de brutalen, hebben de halve wereld en iedereen vind het wel best, Maar waarom vinden we dat eigenlijk wel best? Is machtswellust een pré als het gaat om functioneren vanuit een machtspositie? Zelf lijkt me dat zaken als empathie, geduld en mededogen veel prettiger, effectiever en productiever. Maar mensen met dergelijke eigenschappen worden vaak als watjes gezien en laten we wel wezen..... Ze laten zich over het algemeen ook heel makkelijk opzij zetten. Wereldwijd wordt er stilzwijgend voor een soort bavianencultuur gekozen, blijkbaar vinden we dat grotendeels wel prima. Natuurlijk maken we ons af en toe boos over de uitwassen die daaruit voort kunnen (en zullen) vloeien, dat is ook niet meer dan terecht. Maar tot die uitwassen aan het licht komen vind iedereen het wel ok. Want een paar weken gelden vind iedereen hem nog geweldig, toch? Misschien zou veel voorkomen kunnen worden als we een beetje meer ons best doen onszelf te beschaven, door niet meer achter de grootste schreeuwlelijk aan te lopen, maar door te beseffen dat juist de mensen die bescheiden zijn, die zichtbaar aarzelen misschien veel beter geschikt zijn om leiding te geven of verstandig om gaan met een machtspositie. Ook al zullen ze zich bij zo'n positie minder prettig voelen, ze zullen er ook minder misbruik van maken. Als de samenleving stilzwijgend kiest voor een bavianencultuur, dan moet je niet verbaasd zijn als de mensen die zich het best als een baviaan weten te gedragen bovenaan de apenrots eindigen. Laten we er gewoon voor zorgen dat er meer maatschappelijke waardering komt voor zaken als respect, empathie en geduld en minder voor dominantie, overheersing en (uiteindelijk) machtsmisbruik, Hoe tegennatuurlijk een dergelijke wending misschien ook lijkt. Want ik vermoed dat machtsmisbruik en de gevolgen daarvan dan vanzelf zullen verminderen.

Mark Tielsen
Mark Tielsen16 okt. 2017 - 22:04

Mooi sentiment, beetje vreemd van dat "de volgende keer". Het probleem is nu net dat dit soort situaties helemaal niet zo duidelijk zijn als je hier veronderstelt. Of je komt uit een heel andere omgeving dan ik. Mij is vaker overkomen dat een vrouw om een beetje hulp vroeg (een praatje met een grapje is meestal genoeg om opdringerige types weg te sturen) dan dat ik de situatie herkende. Bij een bedrijf waar een vreemde sfeer hangt zou ik gewoon weg gaan, de tijd van het proefcontract gebruikend om ergens anders een baan te vinden. Als je dochters hebt, of andere familieleden waarmee je een patriarchale relatie hebt, druk ze dan vooral op het hart om hun studies af te maken en een zo hoog mogelijke opleiding die binnen hun capaciteiten valt. Zo worden ze onafhankelijk en zelfverzekerd, en zijn ze niet bang om een baas met grijpgrage handjes een klap te verkopen. Ook is de kans dan groter dat ze een vriendje vinden die wat in zijn mars heeft. En het zeker niet van de maatschappij laten afhangen. Als er idealisten opduiken die claimen dit probleem te kunnen oplossen door weer iets te vermaakbaren, dan is het middel ongetwijfeld erger dan de kwaal.

1 Reactie
Stientje2
Stientje223 okt. 2017 - 19:26

"Als je dochters hebt, of andere familieleden waarmee je een patriarchale relatie hebt, druk ze dan vooral op het hart om hun studies af te maken en een zo hoog mogelijke opleiding die binnen hun capaciteiten valt. Zo worden ze onafhankelijk en zelfverzekerd, en zijn ze niet bang om een baas met grijpgrage handjes een klap te verkopen. Ook is de kans dan groter dat ze een vriendje vinden die wat in zijn mars heeft". M.a.w. mannen/vrouwen die géén hoge opleiding hebben genoten, kunnen daar door geen eigen verantwoordelijkheid of beslissingen nemen? Die kennen dus geen waarde en normen? Lijkt toch best wel een beetje op discriminatie. Ik vrees met grote vreze dat juist het probleem zit bij mannen die hoog opgeleid zijn. In veel gevallen komen zij op hoge posten te recht, en dat geeft een machtspositie. En als zo een vrouw dan niet meewerkt, heeft zij ook nog de kans om ontslagen te worden. Sorry dat ik een beetje laat ben met mijn reactie, maar hoop dat dit je toch even tot nadenken stemt.

Martin108
Martin10816 okt. 2017 - 15:42

"Kijk bijvoorbeeld naar het respect dat de eigenaar van café De Waterkant kreeg, nadat hij een klant die een serveerster onder haar rokje fotografeerde, meteen de zaak uitzette. Die man heeft game, hoor." Zou die evenveel game hebben als het zijn huurbaas was geweest? Of de directeur van de bank waar hij een lening probeert te krijgen voor een verbouwing? Held zijn is makkelijk als je niks te verliezen hebt.

Hilterman
Hilterman16 okt. 2017 - 15:33

De heer Z. Weinstein is een misbaksel dat zijn positie stelselmatig grof heeft misbruikt om aan zijn gerief te komen. Dat staat inmiddels wel vast. Zijn machtige positie slede hem jarenlang in staat deze kwalijke praktijken ongestraft uit te voeren. Misbruik van macht vindt niet alleen plaats tussen mannen en vrouwen. Overal waar sprake is van een ongelijke machtsverhouding kan dit plaats vinden niet alleen op sexueel gebied maar ook op financieel gebied. Vergeet niet dat er ook vrouwen zijn die hun charmes gebruiken om hun doel te bereiken. Dat hoor ik nu er terecht veel aandacht is voor de Zweinsteinen van deze wereld niet meer.

Met Klem
Met Klem16 okt. 2017 - 14:20

Deze jongeman praat stoer, maar ik wil de praktijk nog wel eens meemaken. Ik zit al 3.5 decennia in de beveiliging, 23 jaar eigen baas, en weet uit ervaring dat voor de meeste mensen die zich bemoeien met situaties zoals geschetst door de schrijver het slecht afloopt. Ik zeg niet dat je niets moet doen, of weg moet kijken, maar denk wel na voordat je handelt.

Caligula2
Caligula216 okt. 2017 - 14:15

De volgende keer ? Wel een beetje laat hoor, een echte vent grijpt vanzelfsprekend in en wacht niet met 'moedig' zijn totdat het hem te veel wordt.

Okke2
Okke216 okt. 2017 - 13:56

"Ik heb het vaak zien gebeuren." .... "De volgende keer dat ik iemand ongevraagd aan een vrouw zie zitten, of iemand misbruik maakt van zijn positie, dan laat ik dat niet meer toe" Nou gelukkig maar, ik hoor het wel wanneer je de moed gevonden hebt.

omaoeverloos
omaoeverloos16 okt. 2017 - 13:48

"Wees niet bang voor de gevolgen, toon je kloten door er wat van te zeggen." Dat is nu net het punt, die gevolgen kunnen verregaand zijn. Ik moet nog zien dat er veel mannen zijn die voor het total onbekende meidje in de kroeg opkomen met als gevolg een matpartij met een kleerkast van 2 meter, of die opkomen voor de schoonmaakster wanneer die door de baas in de billen geknepen wordt. Ik vind het een aardig gezegd, hoor, daar niet van, maar ik denk dat er niet op zou vertrouwen als vrouw. Ikzelf heb vroeger de echtgenote van een wel heel opdringerige collega eens opgebeld en enkele voorvallen uit de doeken gedaan. Nooit meer last mee gehad....

KeesV3
KeesV316 okt. 2017 - 12:34

Met z'n boosheid lijkt de columnist zijn schaamte te willen overschreeuwen... Vrij triest dat je dit onder je ogen hebt zien gebeuren zonder iets te doen. Maar sterk om te erkennen dat je te laf was om te reageren! Grappig om te denken dat acteurs en regiseurs integere mensen zijn op het moment dat ze een keer roepen dat het milieu belangrijk is en Trump een klootzak. Eminem maakte laatst om mooi antitrump liedje... en hij is opeens weer geweldig! Al het seksisme is 'm vergeven....

4 Reacties
Zandb
Zandb16 okt. 2017 - 13:35

Kees Waar haalt u dit * nu weer vandaan? Ik lees daar niets over, in dit artikel. Of heb ik dat mis? * Grappig om te denken dat acteurs en regiseurs integere mensen zijn op het moment dat ze een keer roepen dat het milieu belangrijk is en Trump een klootzak. Eminem maakte laatst om mooi antitrump liedje… en hij is opeens weer geweldig! Al het seksisme is ‘m vergeven….

KeesV3
KeesV316 okt. 2017 - 17:59

Lees het artikel even. Het gaat in op de zin 'ze doen alsof ze met stomheid zijn geslagen'. Van al die acteurs en regiseurs was het allang bekend. Zoals ook de columnist bekend was met de gang van zaken. Maar niemand vond het nodig om daar tegenin te gaan. Inclusief de Obama's en Clintons van deze wereld. Inclusief de progressieve media. Want ook zij hangen nu de schijnheilige onschuld uit....

Zandb
Zandb17 okt. 2017 - 7:20

Kees Ja, en?

KeesV3
KeesV317 okt. 2017 - 12:56

@zandb Rare reactie van je. Jij stelde mij een vraag. Die vraag heb ik geprobeerd te beantwoorden. En nu stel je weer een vraag. Maar eigenlijk is het niet eens een vraag. Laat verder maar. Succes ermee!

Jan Vries2
Jan Vries216 okt. 2017 - 12:30

Laten we eerlijk zijn, dat dit vrouwen veel vaker opkomt dan mannen. De vergelijking gaat mank. Geheel eens met de schrijver, maar ik wist dit al heel erg lang. Maar het heeft zo lang geduurd omdat de MSM dit soort gasten graag in bescherming neemt, vaak zit het aan de top van deze nieuwsbedrijven ook niet lekker, zoals we zagen bij FOX . Het hele zootje in de VS vanaf daar tot aan Hollywood is corrupt en zeer vrouwonvriendelijk. Bekijk de CD hoesjes van Hollywood producties maar eens goed. Vrouwen afgebeeld als lustobjecten, als hoeren op hoge hakken met een zwoele blik. Hetzelfde in de commerciële muziekindustrie, de videoclips en ook vooral de rap-scène of hiphop waar vrouwen puur als lustobject decoratie schaarsgekleed en obceen worden geshowed. Valt het dan niemand op dat dit al jaren aan de gang is en wat de boodschap is die ze aan onze pubers willen meegeven? Dat het cool en normaal dus is om je als een hoer te kleden en te gedragen! En dat voor geld alles te koop is, luxe en mooie meiden. Zolang we blijven dwepen met Amerikaanse sterren zoals ook helaas Beyonce of Miley Cyrus (volgens mij ook zeer misbruikte vrouwen) , dan blijven wie dit soort excessen in feite goedkeuren.

2 Reacties
Zandb
Zandb16 okt. 2017 - 13:41

Jan Ik weet dat helemaal dus ook niet "al lang'. Ik weet weinig of niets, behalve wat ik lees of hoor van anderen. Verder ben ik het met u eens dat, als de ene hand de andere wast (vrouwen laten zich gebruiken door mannen gebruiken voor een vals beeld, bijvoorbeeld) ze beide alleen maar smeriger worden.

Haastig
Haastig16 okt. 2017 - 15:12

Jan Vries 16 oktober 2017 at 14:30 Wat ook niet helpt is om schaars geklede vrouwen die zwoel kijken gelijk voor hoer uit te maken. In de hiphop/rap industrie is het niet zozeer irritant dat vrouwen in bikini lopen, maar dat ze ondertussen voor "bitch", "hoer" worden uitgemaakt en inderdaad weinig meer functie hebben dan te dienen als "eye candy". Zeer duidelijk in beeld gebracht door de rappende kerels die er in winterjassen naast staan. Een muziekje bij het zwembad en iedereen in zwemkleding is geen bezwaar, maar dat idiote onderscheid in de kledij van mannen en vrouwen....

Joost2
Joost216 okt. 2017 - 11:22

Niet alleen mannen in machtige functies die het de kop in willen drukken, net zo goed vrouwen in hoge functies die daaraan meedoen. Heb het meegemaakt dat een vrouwelijke collega seksuele intimidatie bij haar vrouwelijke leidinggevende meldde en vervolgens te horen kreeg dat ze er zelf ook aan had "meegedaan" en als ze het openbaar zou maken ze ontslagen zou worden. Voorbeeld zal niet op zichzelf staan, in bedrijven/instellingen gelden andere prioriteiten zoals winst/efficiëntie en zaken die ontwrichtend en bedreigend daarvoor zijn dienen subtiel geëlimineerd te worden. In een ander geval dat ik ken werd er zelfs niks met de aangifte gedaan bij de politie. Zodra je het ziet gebeuren kun je natuurlijk proberen in te grijpen, echter zolang er ook andere belangen spelen is het zeer moeilijk om er werkelijk iets tegen te doen.

1 Reactie
Verwijdert
Verwijdert16 okt. 2017 - 12:43

Dit. Belangenverstrengeling en het risico op het verliezen van je inkomen/baan zorgt ervoor dat mensen hier niet tegen op durven te treden. En dat zijn nou ook vaak de zaken waar mee gedreigd wordt naar de slachtoffers. "Je houd je mond anders kom je niet meer aan het werk", "wil je je baan verliezen?", "Ik heb een grote naam in deze wereld, jij niet. Dus wie zullen ze geloven?". Ik denk niet dat mannen (of vrouwen) de problemen niet erkennen. Maar het melden van zulke zaken kan ernstige gevolgen hebben voor je toekomst en daarom houden veel mensen liever hun mond. Want is het waard om je baan te verliezen en in de problemen te komen door het melden van zulke zaken? Waarschijnlijk zal de persoon waar je het aan meld toch het belang van het bedrijf hoog houden. Denk dat geen enkel bedrijf zulke zaken graag de wijde wereld inslingert. Deze bedrijfscultuur dient aangepakt te worden en de klokkenluiders, of het gaat over het melden van sexueel misbruik op de werkvloer is of de zooi bij defensie, dienen ten alle tijden in bescherming genomen te worden. Want om eerlijk te zijn: Zou jij binnen je organisatie aangeven dat je baas sexueel misbruikt maakt van collega's met het risico om je baan en inkomen te verliezen? Die angst dient weggenomen te worden. Want ik geloof niet dat mannen deze zaken negeren puur omdat ze het niet willen erkennen.

Dubro
Dubro16 okt. 2017 - 11:22

' Wij, mannen bedoel ik, hebben de neiging de gebeurtenissen los van elkaar te verklaren. Omdat het voor ons moeilijk is om het te erkennen. ‘Ze had dan ook wel een erg kort rokje aan’ of ‘je gaat toch niet in je eentje naar een hotelkamer?’ Maar wie denkt er nou echt dat het stellen van zulke vragen een ander nut dient dan het verkleinen van je eigen schuldgevoel of schaamte?' Ben ik het totaal mee oneens. Wat voor schaamte of schuldgevoel moet ik hebben, omdat er mannen zijn die misbruik willen maken van vrouwen? Met dat soort mannen identificeer ik mij niet, dus hoef ik mij er ook niet voor te schamen. Ik denk dat de vragen die jij stelt juist erg terecht zijn. De school waarop ik werk heeft laatst een leerlinge terug gestuurd van buitenlandse schoolreis, omdat ze s' nachts alleen met drie Bulgaarse jongens mee is gegaan naar hun hotelkamer. Hadden de desbetreffende docenten die jongens moeten aanspreken, of is het misschien verstandiger om de vrouwelijke leerling in dit geval op haar verantwoordelijkheidsgevoel aan te spreken? Je kan beter je energie steken in de zaken die je wel kan veranderen en dat is inderdaad vaak je eigen gedrag. Ik kan mannen niet veranderen die mijn dochter mee naar huis willen nemen, maar ik kan wel mijn dochter leren hoe om te gaan met bepaalde situaties of er voor zorgen dat ze niet te bloot of te sexy naar buiten gaat. Naiviteit van jonge vrouwen is een net zo groot probleem als de scoringsdrang van mannen.

7 Reacties
Haastig
Haastig16 okt. 2017 - 12:08

Dubro 16 oktober 2017 at 13:22 "Naiviteit van jonge vrouwen is een net zo groot probleem als de scoringsdrang van mannen." Yep en de cirkel is rond. Als je dochter verkracht is, is het haar eigen schuld. Had ze maar niet... Fijn voor d'r dat ze al weet wat het antwoord is als ze ooit thuis wil vertellen dat ze verkracht is door vriend/bekende/werkgever/collega/politieagent/oom: "Heb ik je nu zo naïef opgevoed?" Als ik met 3 jongens in een hotelkamer een potje wil kaarten, wil ik een potje kaarten. Als ik drankje wil drinken, wil ik een drankje drinken. Als ik wil fietsen, wil ik fietsen. Als ik wil zoenen, wil ik zoenen, als ik wil vrijen, vrijen. In mijn beleving iets totaal anders dan een potje (tegen mijn zin in) neuken. Op de een of andere manier schijnen sommige mannen te denken dat het hetzelfde is. Dat vrouwen zich maar moeten aanpassen. Dat vrouwen maar thuis moeten blijven zitten. En dat allemaal omdat sommigen denken te mogen pakken wat ze pakken kunnen en anderen daar impliciet toestemming voor verlenen. Leer gewoon je kinderen dat ze alleenrecht & alleen recht hebben op hun eigen lichaam.

Roodhapje
Roodhapje16 okt. 2017 - 12:15

Nee, nee, nee! Dit is precies het soort houding waar we nodig eens vanaf moeten. "Hadden de desbetreffende docenten die jongens moeten aanspreken, of is het misschien verstandiger om de vrouwelijke leerling in dit geval op haar verantwoordelijkheidsgevoel aan te spreken?" Ja, natuurlijk hadden ze die jongens moeten aanspreken! Hoezo is het de verantwoordelijkheid van het meisje? "Ik kan mannen niet veranderen die mijn dochter mee naar huis willen nemen, maar ik kan wel mijn dochter leren hoe om te gaan met bepaalde situaties of er voor zorgen dat ze niet te bloot of te sexy naar buiten gaat." Waarom zou je niet proberen die mannen te veranderen? Ach ja natuurlijk, je kunt het ze niet kwalijk nemen want 'zo zijn mannen nou eenmaal' en 'het zit in de genen'. Hoe lang vechten we nou al tegen dit soort dooddoeners en flauwekul? Nee, jij beperkt je dochter liever in haar vrijheid om te dragen wat ze wil en te gaan en staan waar en wanneer ze wil. "Naiviteit van jonge vrouwen is een net zo groot probleem als de scoringsdrang van mannen." Alsof misbruik altijd komt door naiviteit van jonge vrouwen. Echt onzin. Ja, ik ben boos ja. Want het is vandaag prachtig weer en ik heb ontzettend zin in een flinke boswandeling. Maar dat durf ik niet, als vrouw alleen. En daar baal ik van. Net zoals ik er van baal op andere manieren in mijn vrijheid beperkt te worden omdat 'mannen nou eenmaal zo zijn' en vrouwen dan maar 'hun verantwoordelijkheid moeten nemen'. Bah!

Zandb
Zandb16 okt. 2017 - 13:56

Dat mensen naïef zijn, dat levert problemen op. Dat mensen een scoringsdrang hebben ook. De vraag is in hoeverre je mensen dat dan kunt/moet verwijten. Het valt nog niet mee, realiseer ik me nu ik daar over nadenk, om daar iets algemeens van te vinden.

Jan Willem de Boer2
Jan Willem de Boer216 okt. 2017 - 15:47

@Haastig; Leer gewoon je kinderen dat ze alleenrecht & alleen recht hebben op hun eigen lichaam. En toch blijft het helaas verstandig er niet automatisch vanuit te gaan dat iedere jongere die ze ontmoeten in de grote boze wereld dezelfde opvoeding heeft genoten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 okt. 2017 - 21:39

"Nee, nee, nee! Dit is precies het soort houding waar we nodig eens vanaf moeten." Precies. Maar kennenlijk is het wel zo makkelijk om de boel de boel te laten en het vrouwvolk aan te moedigen vooral de boze buitenwereld te mijden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 okt. 2017 - 21:40

kennelijk

sv2
sv218 okt. 2017 - 6:57

Op mijn 16e ben ik onderweg van school naar huis verkracht. Niet dat het er toe doet, maar ik droeg die dag een lange spijkerbroek, all stars en een oversized shirt. Als je het mij vraagt niet echt “te sexy of te bloot”. Ik fietste door het bos, wat de kortste route was. Omdat ik de dader niet herkende, is een oproep in de krant (en daarmee ook op social media) geplaatst. Weet u wat het commentaar was? Niet “Wat verschrikkelijk dat dit gebeurt”. Nee. “Ze had vast een kort rokje aan”. “Een meisje hoort ook niet alleen door het bos te fietsen”. En nu kan ik mijn verkrachting dus ook afschrijven op mijn eigen naiviteit, de naiviteit van een meisje dat graag zo snel mogelijk naar huis wil, in plaats van 20 minuten omfietsen om maar continue op drukke wegen te rijden, gewoon om niet verkracht te worden. Nou, nee. Mijn verkrachting is niet mijn schuld, de schuld ligt bij de man die mij verkracht heeft. Verkrachters en mensen die andere sexueel intimideren, of dat nu mannen of vrouwen zijn, hebben hier schuld aan. De mensen die het niet zelf doen, maar wel goedkeuren door het slachtoffer schuldig te maken net zo goed, maar het is nóóit de schuld van een slachtoffer. Het is toch te gek voor woorden dat je als meisje of vrouw niet alleen over straat kan, of kan gaan wandelen in het bos, lekker een eindje fietsen? De man die mij verkracht heeft is overigens nooit gepakt. Wellicht heeft hij nog tig keer hetzelfde gedaan, of doet hij dit nog steeds. Maar dat valt natuurlijk aan de naiviteit van de vrouwen te verwijten.

Anoniempje5
Anoniempje516 okt. 2017 - 10:45

"De volgende keer dat ik iemand ongevraagd aan een vrouw zie zitten, of iemand misbruik maakt van zijn positie, dan laat ik dat niet meer toe." Mooi. Vooral doen zou ik zeggen. Het zou wel fijn zijn als je dan terug kan vallen op een basisinkomen, meeste mensen (mannen en vrouwen) in loondienst hebben niet zo heel veel zin om voor een ander tegen een hoger geplaatste man in te gaan om het risico te lopen om vervolgens met een beetje pech alles kwijt te raken waar ze voor hebben gewerkt als bijstand nog enige wat rest. Veel makkelijker om voor je principes en medemensen op te komen als je een goed vangnet hebt ivm eventuele vervelende effecten als ontslag. Gelukkig zie ik het nooit gebeuren op m'n werk dus ook geen kans om er wat van te moeten zeggen. Mezelf kennende, en de anderen die me een beetje kennen, zou ik het niet kunnen laten en er wel wat van zeggen, wellicht dat het daarom dan ook niet in mijn aanwezigheid gebeurd. Maar ik hoop dat het helemaal niet voorkomt in m'n omgeving.

1 Reactie
Factum
Factum16 okt. 2017 - 13:29

Toen ik jong was kwam ik bij veel bedrijven een paar weken of een paar maanden in-house en ik kan je vertellen dat het echt dag en nacht is bij sommige bedrijven. Bijvoorbeeld vrouwen die worden aangesproken als doos of muts. Niet achter hun rug maar gewoon direct dus. Ik heb ook bij bedrijven gewerkt waar ik er vrij zeker van ben dat als je zo iets zou zeggen ze je toetsenbord operatief moesten verwijderen. Toen was ik nog jong en timide, als ik het nu mee zou maken zou ik er iets van zeggen. Of het nu de schoonmaker is of de directeur. Maar ik ben inmiddels ouder en weet dat voor elke werkgever ik 10 anderen kan vinden. Helaas heeft niet iedereen deze ervaring en luxe. "Docenten die eisen dat de meisjes alleen in rokjes en op hoge hakken aan hun les mee mogen doen. " Dit heb ik nog nooit zien gebeuren. En ik heb sterke twijfels of de auteur dit wél heeft zien gebeuren/meegemaakt. Maar ik laat me in mijn cynisme graag terechtwijzen want diep in mijn hart ben ik eigenlijk een optimist.