Joop

Zweedse peuterschool schaft 'hij' en 'zij' af

  •  
14-11-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
56 keer bekeken
  •  
ANP-kleuterschool300.jpg
School wil negatieve gevolgen van onderscheid naar geslacht wegnemen
Op de Zweedse peuterschool Nicolaigarden in Stockholm zul je de woorden ‘hij’ en ‘zij’ niet horen. Kinderen worden ‘vrienden’ genoemd. Meisjes hoeven niet per se in het keukentje te spelen en jongens worden als ze huilen net zo lief getroost als meisjes. Volgens de filosofie van de school zal onderwijs waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt naar geslacht de kinderen in de toekomst ten goede komen. Dat schrijft Trouw woensdag op basis van een verhaal in de New York Times.
In The New York Times vertelt Malin Engleson, moeder van een van de leerlingen, over haar beweegredenen om voor de school te kiezen. “Meisjes mogen huilen, maar jongens ook. Je kunt dit kinderen maar beter zo vroeg mogelijk bijbrengen”, aldus Engleson.
Trouw:
De onderwijzers van Nicolaigarden filmden zichzelf tijdens de lessen, de lunch en het speelkwartier om te onderzoeken hoe ze nou eigenlijk omgingen met de kinderen. “We zagen grote verschillen in de behandeling van jongens en meisjes”, zegt Lotta Rajalin, een van de bestuurders van Nicolaigarden. “Als bijvoorbeeld een jongen zichzelf bezeerde werd hij wel getroost, maar korter dan meisjes in eenzelfde situatie. Die kregen langer de aandacht terwijl jongens al snel te horen kregen: kop op, het valt wel mee.”
Rajalin denkt dat de manier waarop er les gegeven wordt, ook invloed heeft op het latere leven van kinderen. In het onderzoek dat ze deed kwam duidelijk naar voren dat er door onderwijzers meer met meisjes werd gepraat dan met jongens. Volgens haar zou betere taalvaardigheid van meisjes op latere leeftijd toegeschreven kunnen worden aan de hoeveelheid aandacht in hun kleutertijd.
Het concept van Nicolaigarden lijkt te werken. Drie voormalige docenten begonnen twee jaar geleden een dependance met de naam Egalia. In de staf, die voornamelijk uit vrouwen bestond, kwamen meer mannen. Inmiddels zitten er al meer dan 150 kinderen op de twee scholen.
Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

LastShadowPuppet
LastShadowPuppet14 nov. 2012 - 10:58

Bij mijn kinderen op school worden jongetjes ook gewoon getroost als ze huilen hoor. Maar ik begrijp dat dit absoluut geen usance is?

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 nov. 2012 - 10:58

Een heel erg goed initiatief! Ik ben ook heel; benieuwd hoe het die kinderen later zal vergaan, en wat ze er dan zelf van vinden. Ik zou er veel voor over hebben gehad om mijn kinderen zo'n school te kunnen bieden, en het zou voor mij geweldig geweest zijn als ik zelf op zo'n school zou hebben gezeten.

JoopSchouten
JoopSchouten14 nov. 2012 - 10:58

Zweeds geboortekaartje. Ons kind is geboren en wij noemen het Sven Het is geboren op 14-11-2112, Is 52 cm lang en weegt 3800 gram. Voor een bezoekje graag een telefoontje vooraf. Het slaapt 's middags van 1 tot 3 samen met de volwassene die het gebaard heeft. ... Ik vraag me af hoe ze het typische gedrag en voorkeur van beide geslachten willen verzwijgen.

TheRealHandyman
TheRealHandyman14 nov. 2012 - 10:58

Dus zijn we nog steeds te achterlijk om met verschillen om te gaan. Het wegnemen van de naam neemt het verschil nog niet weg. Dan moeten we ze ook allemaal dezelfde naam geven, anders krijg je daar weer problemen mee.

Kellhus
Kellhus14 nov. 2012 - 10:58

De intentie is goed, maar we weten allemaal wat ze daarover zeggen.. Op de basisschool waar mijn zoon van 4 op zit, spelen jongens ook met een keuken en heb ik ook meisjes met auto's in hun handen gezien. Het ligt allemaal vrijelijk door elkaar. Verder mogen ze allemaal huilen, ongeacht geslacht.

rbakels
rbakels14 nov. 2012 - 10:58

Het zou mij een lief ding waard zijn als ik niet meer in officiële taal rekening hoef te houden met taalkundige geslachten: "het meisje, hij..." (want "meisje" is onzijdig, net als alle andere verkleinwoorden, en naar mannelijk en onzijdige woorden verwijst men met "hij"), en: "de mannelijkheid, zij ..." (want allen woorden op "=heid" zijn taalkundig vrouwelijk). Het schijnt trouwens dat Vlamingen nog intuïtief weten welke woorden grammaticaal mannelijk en vrouwelijk zijn.

nautica
nautica14 nov. 2012 - 10:58

Als je wel eens zo'n groep kabouters in het ruwe terrein tegen g

nautica
nautica14 nov. 2012 - 10:58

Als je wel eens zo'n groep stoere kabouters in het ruwe terrein tegen gekomen bent in Zweden en je hoort dat ze dat 1x per week doen, dan zul je je weinig zorgen maken over de Zweedse kleuters. Uiteraard zijn er allerlei uitzonderingen maar laten we hopen dat ze verschoond blijven van die verschrikkelijke toestanden hier.

wvdstraat
wvdstraat14 nov. 2012 - 10:58

"Het unseide kind Björn / Gretha wil opgehaald worden uit Smalland. Willen de ouders (m/v) met de möbelset Hermafreúdit even upschieten en vlug naar kassa Afrekkon gaan? "

Emery
Emery14 nov. 2012 - 10:58

In Zweden kom je in hotel/restaurants etc. regelmatig gemengde toiletten tegen. Toch zie je dat de dames niet echt op hun gemak zijn als ze voor de spiegel staan te tutten terwijl er een onbekende man naast hun staat.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos14 nov. 2012 - 10:58

Oh god...we zijn weer terug in de jaren zeventig. Je mag weer eens niet zijn wie je bent. Seksecommunisme. Daar is nog nooit iemand iets mee opgeschoten. Mannen zijn anders dan vrouwen. Houden zo. Gewoon iets doen aan discriminatie. Dat is weer te moeilijk. Wat is de volgende stap, een verbod op lang haar voor meisjes?

nautica
nautica14 nov. 2012 - 10:58

Veel basisscholen zijn onderbemand wat mannelijke leerkrachten betreft. Zou dat niet een veel groter probleem kunnen zijn dan deze Zweedse anomalie? Mij lijkt dat als je 8 jaar je lessen van pak weg 15 verschillende vrouwen hebt gehad er toch een ander accent gelegd is dan bij een wat evenrediger verdeling van de seksen.

Barloef
Barloef14 nov. 2012 - 10:58

Het aangekaarte Hij/Zij klopt voor geen zier. Volgens de Zweden die ik ken en heb gesproken over dit gebruik bestaat dit enkel omdat je in het Zweeds een derde aanspreekvorm hebt naast hij of zij, dus gebruiken ze die. In Nederland bestaat dit niet, los van het niet te gebruiken 'het'. Ja, het is 'gender-neutral' maar het is de normaalste zaak van de wereld om deze in de omgang te gebruiken. Er zijn al genoeg scholen waar men heus genoeg aandacht geeft, zowel aan jongens als meisjes, of waar ze mogen doen wat ze willen. Voorkeur bestaat eenmaal, de verschillen tussen vrouw en man zijn er gewoon, hoe komt het anders dat er zo weinig vrouwelijke stratenmakers zijn? Dat komt echt niet omdat ze vroeger niet met klinkers mochten spelen.

Klungel2
Klungel214 nov. 2012 - 10:58

De mens is een diersoort, zoals alle levende wezens op deze aarde (en misschien wel daarbuiten, wie weet?) Bij zo'n beetje alle diersoorten zie je een traditionele, erfelijk bepaalde rolverdeling. Het mannetje gedraagt zich anders dan het vrouwtje. Om te kunnen overleven als soort, moet er voortplanting zijn. Daarbij komt het toch écht aan op de genetische verschillen en het samenbrengen van deze genen. De mens heeft al sinds de oertijd een bepaalde rolverdeling. De mannen gingen jagen, vissen, bouwen en vechten. De vrouwen verzamelen voedsel, zorgen voor het nageslacht, houden de boel draaiend. Wat is daar mis mee? Waarom moet nu, waarschijnlijk onder druk van commercie en prestatiedrang, ineens alles maar "unisex" zijn? Als men op deze school in Zweden een experiment wil doen vind ik dat prima hoor, maar ik hoop dat men er wel rekening mee houdt dat er ook aangeboren, instinctmatig gedrag bestaat en dat men dat blijft respecteren. De wereld om ons heen is al zo gemaakt, laat de kinderen gewoon kind zijn. Loesje had ooit een mooie poster hierover: "Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn"

MichelReiziger
MichelReiziger14 nov. 2012 - 10:58

Logische beslissing natuurlijk... Het is ten slotte ook "het kind"

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods14 nov. 2012 - 10:58

++ Op de Zweedse peuterschool Nicolaigarden in Stockholm zul je de woorden 'hij' en 'zij' niet horen. Kinderen worden 'vrienden' genoemd. ++ >> Wordt trouwens nog lastig, lijkt me. Want wat voor bezittelijke voornaamwoorden wil men dan gebruiken? En wat voor lijdendvoorwerpaanduidingen? We hebben alleen maar onzijdige lidwoorden volgens mij, alle andere persoonsgebonden aanduidingen zijn geslachtelijk bepaald, toch?

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2012 - 10:58

Mijn god... Zweden vind ik echt de ultieme karikatuur van politieke correctheid. Als we écht allemaal hetzelfde moeten zijn kunnen we ons beter gaan klonen. De vrije natuur heeft kunnen overleven door verscheidenheid.

1 Reactie
eeweew
eeweew14 nov. 2012 - 10:58

Waarom beteken deze verschillen dat jongetjes minder aandacht verdienen van leidsters, en dat kinderen niet zelf mogen bepalen met werk speelgoed ze spelen?

Andy40
Andy4014 nov. 2012 - 10:58

Arme kinderen wanneer ze op hun zestiende er pas achter komen dat er wel degelijk verschillen zijn..sta je mooi voor ... (waar sta je dan voor in Zweden)?

1 Reactie
SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra14 nov. 2012 - 10:58

== Arme kinderen wanneer ze op hun zestiende er pas achter komen dat er wel degelijk verschillen zijn..sta je mooi voor ... (waar sta je dan voor in Zweden)? == Zweden heeft een goed onderwijssysteem en was een van de voorlopers van de sexuele revolutie. Die weten voor hun zestiende echt wel wat sex is.

Martijn46
Martijn4614 nov. 2012 - 10:58

Zweden is een fantastisch land waar hele goede ideeën vandaan komen. Maar hier slaat het toch wel heel erg door, hoor! Er zijn meisjes en er zijn jongens en dat mag - nee moet - ook in de omgang met die kinderen getoond worden.

2 Reacties
BasVV
BasVV14 nov. 2012 - 10:58

Ik vraag me af hoe die kinderen het "vervoegen" leren.

eeweew
eeweew14 nov. 2012 - 10:58

Waarom?

JanB2
JanB214 nov. 2012 - 10:58

Volslagen van de pot gerukt! Jongens hebben een piemeltje, meisjes een voorbips. En dat is niet het enige verschil. Niet uitgesloten dat dit plan zelfs schadelijk is voor de ontwikkeling van de kinderen.

1 Reactie
eeweew
eeweew14 nov. 2012 - 10:58

Geef eens een goede reden waarom jongetjes minder getroost zouden moeten worden dan meisjes als ze iets hebben?

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 nov. 2012 - 10:58

Wel prachtig om te zien hoe verontwaardigd vrijwel iedereen is als een groep onderwijzers besluit kritisch naar zichzelf te kijken, en z'n best te doen jongens en meisjes werkelijk hetzelfde te behandelen... Hoera voor de Zweden!

1 Reactie
poelly12
poelly1214 nov. 2012 - 10:58

Sylvia, het is toe te juichen dat ze jongens en meisjes hetzelfde willen behandelen, maar verschillen die er nu eenmaal zijn tussen jongens en meisjes, KUN je niet wegnemen door ze anders te noemen, ze bestaan gewoon

eeweew
eeweew14 nov. 2012 - 10:58

Als er daadwerkelijk verschil in behandeling tussen kinderen is op een leeftijd dat er bijna geen verschillen zijn tussen jongens en meisjes dan geeft dat te denken ja. Maar dit is wel erg geforceerd.

1 Reactie
BasVV
BasVV14 nov. 2012 - 10:58

Ook op die leeftijd zijn er verschillen tussen jongens en meisjes.

WendyB2
WendyB214 nov. 2012 - 10:58

Uit de reacties blijkt maar weer het verschil tussen de Zweden en de Nederlanders. Zweden is een welvarend land met een zeer hoge levensstandaard, terwijl Nederland een corrupte Balkanstaat is met een internationaal bedenkelijke reputatie en een economie die steeds verder wegzakt. Ik geloof niet dat de Zweden nu echt advies nodig hebben van de Nederlanders over hoe kinderen opgevoed zouden moeten worden. Overigens zou dergelijk onderwijs in Nederland gewoon verboden zijn: Nederland kent geen vrijheid van onderwijs.

2 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 nov. 2012 - 10:58

Wendy, ik ben blij te zien dat ik in ieder geval één medestander heb. Dank!

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra14 nov. 2012 - 10:58

== Uit de reacties blijkt maar weer het verschil tussen de Zweden en de Nederlanders. Zweden is een welvarend land met een zeer hoge levensstandaard, terwijl Nederland een corrupte Balkanstaat is met een internationaal bedenkelijke reputatie en een economie die steeds verder wegzakt. == Wat zhij zegt.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2012 - 10:58

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 nov. 2012 - 10:58

[http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer] Precies: daarnaa kun je zien dat een xy of een xx-chromosoom beslist niet alles zegt over hoe je in elkaar zit. Het is geen zwart-wit of man-vrouw verhaal; het is alle schakeringen die er maar zijn. En waar in al die schakeringen één specifiek mens zich bevindt, dat weet je pas op volwassen leeftijd, als iemand "zichzelf gevonden" heeft. De beïnvloeding die er nu van jongafaan is, om mensen met een xx-chromosoom anders te behandelen dan mensen met een xy-chromosoom, om te pas en te onpas te benadrukken dat die alleen op grond daarvan van elkaar verschillen, om dat verschil op alle documenten, bij elke gelegenheid te noemen (meneer mevrouw, jongen meisje) ias daarom destructief voor wie niet precies in het zwart-wit, in het man-vrouw-plaatje past. En dat is de meerderheid...

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 nov. 2012 - 10:58

Aan iedereen die dit een belachelijk idee vindt raad ik aan om Delusions of Gender van Cordelia Fine te lezen: http://cordeliafine.com/delusions_of_gender.html

1 Reactie
Kellhus
Kellhus14 nov. 2012 - 10:58

Ik heb dit boek gelezen, net zoals ik ook met veel plezier 'A Mind of Its Own' gelezen heb. En ik geloof absoluut dat zaken die 'wij' wijten aan neurologische verschillen tussen mannen en vrouwen enkel en alleen voortkomen uit culturele bepalingen. Daarentegen zie ik niet in waarom dit nodig is. De punten die ter verdediging - door de school en aangehaalde moeder - gegeven worden zie ik de laatste jaren helemaal niet meer. Jongens spelen net zo goed met keukens, mogen ook vrijelijk huilen (om daarna getroost te worden) en meisjes zijn ook vrij om met auto's te spelen. Dat ze wellicht al een voorkeur voor het één of ander hebben komt vaak voort uit de thuissituatie (broers/zussen/ouders), waar het weghalen van de sekse op school geen invloed op zal hebben.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2012 - 10:58

Die school zou moeten aangeklaagd worden wegens kindermishandeling. Ik kan hier echt woedend om worden! Het verschil tussen jongens en meisjes is ontzettend belangrijk om te weten voor met name jonge kinderen. Dit kan later leiden tot seksuele problemen of identiteitsverlies.

2 Reacties
Jantje68
Jantje6814 nov. 2012 - 10:58

Mee eens. Voor dit soort onzin is geen enkele wetenschappelijke basis. In tegendeel. Wordt puur gedreven door doorgeslagen politiek correct gedrag. Over een aantal jaren zitten we me de brokken. Het is wel degelijk een vorm van kindermishandeling. Ik wordt er gewoon akelig van.

JongLinks
JongLinks14 nov. 2012 - 10:58

Hoezo leidt dit tot problemen? Het zorgt er toch juist voor dat mensen verliefd kunnen worden op de personen waar ze echt van houden en dat ze niet geremd worden.

Zeddicus
Zeddicus14 nov. 2012 - 10:58

rare jongens, die zweden!

1 Reactie
RonVa
RonVa14 nov. 2012 - 10:58

Nee, rare vrienden.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2012 - 10:58

Hoe geschuffeld kun je worden in een systeem waarin feitelijk onderscheid ontkend wordt..

1 Reactie
eeweew
eeweew14 nov. 2012 - 10:58

Gelijk behandelen staat niet gelijk aan het ontkennen van onderscheid.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2012 - 10:58

Wat me dan wel weer verbaast is dat ik op deze site menigmaal personen heb horen beweren dat met vrouwen aan de top de bankencrisis niet was uitgebroken, toch truus? . Blijkbaar vinden deze mensen vrouwen toch anders dan mannen. ik vraag me af hoe ze in zweden het testosteronverschil gaan nivelleren?

1 Reactie
eeweew
eeweew14 nov. 2012 - 10:58

Peuters hebben geen hormonale verschillen, dus totaal irrelevant.

bob b.
bob b.14 nov. 2012 - 10:58

Ben nogal verbaast over sommige commentaren hier. Natuurlijk is er een biologisch verschil tussen mannen en vrouwen. En zijn die verschillen cultureel niet uit te vlakken. Wat niet weg neemt dat we mensen daar ook naar moeten behandelen. Want dat gebeurt, niet alleen op scholen maar in de hele maatschappij. Waarom zou een jonger minder troost nodig hebben dan een meisje? Omdat het een jongen is?

2 Reacties
bob b.
bob b.14 nov. 2012 - 10:58

'Wat niet weg neemt dat we mensen daar ook naar moeten behandelen.' Ik lees dat nu en denk: wtf bedoel ik daar nu mee? Ik bedoelde iets anders te zeggen. Ondanks die verschillen hoeven we mensen niet verschillend te benaderen. Dat is wat de Zweden willen. En dat is een goed plan.

eeweew
eeweew14 nov. 2012 - 10:58

Ik zie zoveel cirkelredeneringen dat je punt er totaal onduidelijk van is geworden.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods14 nov. 2012 - 10:58

Aanleren van gelijkwaardigheid: helemaal voor! Aanleren van gelijkheid in de zin van ontkennen van verschillen: helemaal tegen!

2 Reacties
eeweew
eeweew14 nov. 2012 - 10:58

Valt de keuze voor met welk speelgoed je speelt dan onder gelijkheid of gelijkwaardigheid?

bob b.
bob b.14 nov. 2012 - 10:58

Mee eens, maar daar gaat het helemaal niet over. Niemand wil verschillen ontkennen. Dat staat er ook niet. Er staat dat men jongens en meisjes niet anders wil behandelen omdat ze jongen of meisje zijn.

jelius
jelius14 nov. 2012 - 10:58

Ook als en z'n broek aanhoudt is vanaf een jaar of twaalf het verschil duidelijk zichtbaar.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 nov. 2012 - 10:58

Op peuterspeelzalen zijn de kinderen over het algemeen een stuk jonger dan 12.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2012 - 10:58

Prind Pils. Helemaal gelijk . 38 jaar voor de klas/ groep gestaan. Gelijkwaardig en respectvol behandelde ik mijn LEERLINGEN, niet mijn kinderen. Mooie tijd, genoten , net als mijn leerlingen. Maar er is nou een maal verschil . Ik vind het een onzinverhaal

1 Reactie
SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra14 nov. 2012 - 10:58

== Prind Pils. Helemaal gelijk . 38 jaar voor de klas/ groep gestaan. Gelijkwaardig en respectvol behandelde ik mijn LEERLINGEN, niet mijn kinderen. Mooie tijd, genoten , net als mijn leerlingen. Maar er is nou een maal verschil . Ik vind het een onzinverhaal == Net als bovenstaande. 38 jaar voor de klas en dan zo'n abominabel slechte tekst neerkwakken?