Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

Zweden herziet coronabeleid na falen groepsimmuniteit

  •  
19-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
50380133242_b01c6e1495_k

© cc-foto: Jonas Evertsson https://flic.kr/p/2jKVmoW

Zweden verlaat de strategie om geen stringente maatregelen te nemen en het coronavirus op een andere manier te verslaan. Het land, dat als enige ter wereld lockdowns afwees, ziet zich geconfronteerd met een explosie aan besmettingen in Stockholm en Uppsala. Volgens critici mikte het land op de omstreden en alom afgewezen methode van het streven naar groepsimmuniteit. De autoriteiten ontkennen dat overigens officieel.
Het land kende al een veel hogere tol in mensenlevens dan de Scandinavische buren. In Zweden zijn tot zondag bijna 6000 mensen aan het coronavirus overleden. In Noorwegen en Denemarken zijn dat er respectievelijk 278 en 346.
Vorige maand werd nog geclaimd dat Zweden het virus had bedwongen maar dat blijkt niet het geval. Anders Tegnell, de Zweedse Jaap van Dissel, gaat volgens de Britse krant The Telegraph deze week over tot een koerswijziging van het beleid. Een van de redenen daarvoor is dat na uitbraken in steden veel minder mensen immuun zijn voor het virus dan gedacht. “Zelfs als je ziet dat er veel besmettingsgevallen in een stad zijn, blijken nog hele gebieden niet in aanraking te zijn geweest met het virus.”
Het nieuwe beleid zou er op neer komen dat de overheid regionale autoriteiten de vrijheid geeft om de bevolking het bezoek aan drukke plekken, zoals onder meer winkelcentra, musea en concertzalen, sterk af te raden. Er komen echter geen sancties op het negeren van de richtlijnen. Een hoofd van de gezondheidsdienst in Uppsala sluit niet uit dat mensen afgeraden wordt naar restaurants te gaan.
Volgens Bitte Brastad, topvrouw bij het Zweedse instituut voor de volksgezondheid, houdt het nieuwe beleid het midden tussen regelgeving en aanbeveling. Als een van de verklaringen voor het uitblijven van lockdowns wordt genoemd dat Zweedse burgers aanbevelingen van de overheid en wetenschap uit zichzelf nauwgezet opvolgen. Daardoor zou de bevolking de maatregelen ook niet zat worden , zoals wel in andere landen het geval is.
De Zweedse regering accepteerde vanaf het begin dat het virus tot duizenden doden zou gaan leiden als gevolg van de eigenzinnige strategie. De economie zou echter gespaard worden. In Time Magazine concludeerde Andrew Ewing, hoogleraar aan de universiteit van Gothenburg, dat het beleid rampzalig heeft uitgepakt en geen navolging verdient.
Vorige week in Zweden werd het eerste geval van herbesmetting met het virus bekend. Een vrouw van 54 die in mei positief getest was, blijkt in augustus nog eens met corona te zijn besmet. Ook dat ondergraaft het streven naar groepsimmuniteit. Het gaat daarbij om een andere variant van het virus. De tweede keer waren de gevolgen wel minder.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (44)

McDude
McDude21 okt. 2020 - 18:59

Iedereen gaat vol mee met het ongefundeerde verhaal van The Telegraph, nee de Zweedse overheid heeft niet gezegd dat ze een lockdown overwegen, sterker nog ze hebben al uitgesproken het de volgende keer hetzelfde te doen met dat verschil dat ze de volgende keer de focus nog sterker zullen leggen op het beschermen van de risicogroepen, en daar komt wederom een lockdown niet bij om de hoek kijken. Zweden hoeft ook niet te denken aan een lockdown, immers sinds week 37 is er geen enkele dode gevallen. Geregistreerde besmettingen lopen op maar dat zegt helemaal niets. Ook in Nederland staat op de website van de overheid een prachtige grafiek in de vorm van een piramide waarin word aangegeven dat 98% van de besmette mensen er weinig tot helemaal niets van merkt. 1% komt in het ziekenhuis en een klein deel daarvan op de IC, gebaseerd op die gegevens ligt in Nederland het mortaliteitscijfer dan op 0.3% tegenover de griep waar we een cijfer zien van 0.16% met een vaccin. En ook met de griep zien we mensen met kapotte longen, hersenbeschadiging en kan het wel maanden dan wel jaren duren voordat je er helemaal van hersteld en zijn er ook mensen die er nooit van herstellen, maar dat is in werkelijkheid met elke ziekte zo. Feit is Zweden doet het al maanden beter dan Nederland. dragen geen modkapjes, houden zich niet aan de anderhlave meter en de economie die alle zorg moet bekostigen word niet de nek omgedraaid. Nergens in de wereld zie je een afname in besmettingen nadat muilkorven gedragen moeten worden, sterker nog, overal waar drastisch de anderhalve meter en een muilkorf is ingevoerd zie je exact dezelfde ontwikkeling als in landen waar dit niet gebeurd, normaal gesproken een reden om te hebben bewezen dat het niet werkt. Terug naar Zweden, eind mei riepen ze buiten Zweden het gaat nu helemaal los, dat gebeurd dus aantoonbaar niet, ook toen riep men Zweden heeft spijt van aanpak, waarna de Zweeds van Dissel in het nieuws aangaf dat dit fakenieuws was, zoals er ook deze keer geen uitspraken zijn geweest van de Zweedse overheid dat ze een lockdown overwegen, in Zweden kijken ze namelijk niet naar het aantal besmettingen wat geen donder zegt maar naar het aantal doden, en ook in Zweden zitten gewoon onder het gemiddelde aantal doden per jaar. Velen denken zelfs dat er te veel mensen zijn geregistreerd als covid slachtoffers aangezin ook in Zweden de griep volledig is verdwenen (wat geen verrassing is want volgens de cijfers van het WHO is de griep sinds week 15 compleet verdwenen uit de wereld en vallen er geen slachtoffers aan de griep waar dat er normaal gesproken 650.000 per jaar zijn, ook Tuberculose met jaarlijks 1.5 miljoen slachtoffers is dramatisch gedaald en men denkt dat deze slachtoffers zijn geteld bij de CCP-virus slachtoffers). Niets in de cijfers in Zweden maakt dat de Zweden zich een seconde druk maken.

Pater
Pater20 okt. 2020 - 2:36

NL heeft ruim 10.000 coronadoden (CBS-cijfers), Zweden bijna 6.000. Gezien de bevolkingsaantallen: NL ruim 17 mln, Zw. ruim 10 mln, is dat relatief vrijwel hetzelfde.

6 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman20 okt. 2020 - 7:49

Ja, Nederland doet het, zoals bekend, ook erg slecht. Maar als je Zweden vergelijkt met de buurlanden dan is het behoorlijk schrikbarend wat de Zweedse regering aangericht heeft.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 okt. 2020 - 12:12

Daar wordt in Zweden verschillend over gedacht. Overigens zijn Noorwegen en Zweden ook heel verschillende landen.

Mark Huysman
Mark Huysman20 okt. 2020 - 13:06

Over alles wordt overal verschillend gedacht. Er zijn in de VS ook heel veel mensen die vinden dat Trump het in deze crisis prima doet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 okt. 2020 - 15:26

PM Kjell Stefan Löfven is geen Trump en de Zweden vertrouwen hun overheid.

Mark Huysman
Mark Huysman21 okt. 2020 - 8:58

Löfven is geen Trump, nee. Maar dat neemt niet weg dat veel mensen een onterecht vertrouwen in hem en zijn beleid kunnen hebben, net als veel Amerikanen dat in Trump hebben.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 okt. 2020 - 11:06

Scandinaviers vertrouwen hun overheid en volgen (gewoonlijk) adviezen op. Totaal andere maatschappij dan de US en NL. De adviezen lijken sprekend op de maatregelen die elders werden getroffen, met dien verstande dat reli-bijeenkomsten ook verboden zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 okt. 2020 - 20:23

In Brabant waar het virus nu voor de tweede maal huishoudt is amper 10% immuun en hoe lang de immuniteit standhoudt is nog een vraag. Dat is ook afhankelijk van de kracht van de besmetting en dus waarschijnlijk ook geheel verschillend. Een lichte besmetting zou zo wordt verwacht een mindere kans op immuniteit betekenen.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 okt. 2020 - 20:33

Wat ik wel weet is dat mijn vriendin die het al eind februari gehad heeft ( niet als zodanig herkend destijds) nog wel steeds immuun was ruim een maand geleden denk ik. De huisarts wilde eerst niets van zo'n bloedtest weten. Ik had gezegd dat ze erop moest aandringen omdat ik al heel lang heb gezegd dat wat ze destijds had corona was. Zij was achteraf de eerste patiënt in zijn praktijk. Dus het kan wel redelijk lang aanhouden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 okt. 2020 - 20:36

Mijn aandringen was omdat ze sindsdien allerlei (onverklaarbare) klachten had.

Eerlijke Mening
Eerlijke Mening19 okt. 2020 - 18:51

Het Zweeds model, de Hamer, het zijn allemaal woorden zonder inhoud. Kijk maar naar Nederland. Rutte roep weer wat anders maar doet uiteindelijk hetzelfde als in Engeland, België of de USA. Het enige waar het om gaat is of de ziekenhuizen niet overbelast raken. Het is toch duidelijk dat we dat virus nooit echt onder controle krijgen. Dus uiteindelijk komen we allemaal aan de beurt en wie er niet tegen kan vanwege een af ander onderliggend lijden gaat er aan dood. Nou ja zeg, anders waren ze wel dood gegaan aan dat onderliggende lijden. Hie Rutte daar zelf over denkt hoor je het beste uit de mond van zijn grote vriend Jort Kelder en die noemde het gewoon:"Dor hout." Die mensen zijn tenminste realistisch.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt20 okt. 2020 - 14:51

"Het is toch duidelijk dat we dat virus nooit echt onder controle krijgen. Dus uiteindelijk komen we allemaal aan de beurt en wie er niet tegen kan vanwege een af ander onderliggend lijden gaat er aan dood. Nou ja zeg, anders waren ze wel dood gegaan aan dat onderliggende lijden." Als we alle virussen zo hadden benaderd, hadden we ons nu niet druk hoeven maken. Dan bestonden we namelijk niet meer.

McDude
McDude21 okt. 2020 - 19:05

Week 15 lagen er enkel op de IC 1371 mensen met Covid. Nu liggen er nog geen 1300 mensen met Covid in het ziekenhuis en was het hoogtepunt 479 mensen op de IC, verre van topdrukte dus, en verre een situatie om je druk om te maken, daarnaast lagen mensen bij de eerste golf tot wel 21 dagen in het ziekenhuis en nu gemiddeld zeven. Ik zie de verschillen jullie ook, wat buiten het bangmaken en angstzaaien is er geen situatie die je doet denken dat het helemaal fout gaat. OP basis van geregistreerde besmettingen wat maar het topje van de ijsberg is, is het overlijdens risico (niet geken naar leeftijd wat wel zou moeten ) 0,3% dat is minder dan de griep in 2017/2018. Zouden wehet werkelijk aantal besmette gevallen weten dan zou dit cijfer drastisch in elkaar donderen. Onder de 70 heb je een 0,00025% kans dat je overlijd aan het virus. En dat daarvoor gooien we onze economie in de afgrond en de mensen in armoe. Het socialistische ideaal komt met rappe schreden dichterbij, iedereen gelijk in armoe.

Richard58
Richard5819 okt. 2020 - 13:27

Ik vraag mij altijd af waarom mensen bewust dom willen zijn of doen. Waarom Bungiejumpen zonder degelijke beveiliging of vrije val met de parachute te laat openen zodat de heupen eindigen waar ooit de schouders zaten. Wat drijft deze mensen de hang naar gevaar, de dood. Dat geldt ook voor die Viruswaanzinnigen, tegen beter weten in potentiële dodelijke besmetting oplopen en anderen bewust besmetten. Dan mogen ze allemaal op onze kosten gaan Bungiejumpen zonder veiligheidsharnas. Dat is tenminste niet besmettelijk.

1 Reactie
LaBou
LaBou 19 okt. 2020 - 18:49

Al die dingen die je noemt overkomen anderen en de persoon in kwestie niet. Vandaar dat ze corona met een niet al te ernstig griepje vergelijken (totdat ze keihard met de realiteit gekonfronteerd worden, maar dan is het een ander zijn schuld).

Leontrotsky
Leontrotsky19 okt. 2020 - 13:02

Virusontkenners gebruiken de "zweden casus" heel vaak om hun gelijk te halen. Welnu ze kunnen nu met de "zweden casus" in de hand met het schaamrood op de kaken terug in hun hol. Het enorme dodental in Zweden heeft onweerlegbaar aangetoond dat: A) Het virus een echte massamoordenaar is; B) zeer strenge lockdown maatregelen de enige mogelijkheid zijn om het te bedwingen Me dunkt dat een rechtszaak tegen viruswaanzin zeker een heel grote kans van slagen zal hebben.

3 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter19 okt. 2020 - 15:16

Pfff word je nou niet eens moe om je door angst te laten regeren , of ben je gewoon een ordinaire trol ? Volgens mij het laatste. Het is een naar virus maar tot op heden geen massamoordenaar. Of een totale lockfown een must is, is nog maar te bezien wellicht zijn de huidige maatregelen voldoende voor de zorg Daar gaat het om kan die zijn doorgaan vinden. Een rechtszaak tegen de viruswaanzinnigen ? Die mogen hun mening erop na houden net zoals jij dat mag . Met beiden ben ik het niet mee eens.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 okt. 2020 - 20:43

Ach ja het gaat om de zorg. Niet om de mensen blijkbaar die ziek worden en/of eraan doodgaan.

Louis6
Louis620 okt. 2020 - 6:35

Soms denk ik wel eens (gezien je username) dat je gewoon die lockdown wil om de algehele ‘Verellendung’ te verkrijgen. De Zweedse cijfers wijken niet af van de Nederlandse en zijn gewoon gemiddeld.

GoudenBergen
GoudenBergen19 okt. 2020 - 12:52

In ons land lijkt het aantal besmettingen te stabiliseren. Het zijn er vandaag 190 minder dan gisteren. Het aantal ziekenhuis- en ic-opnames groeit nog steeds maar dat is logisch, want die ijlen altijd wat achter de besmettingen aan. Het lijkt er, met veel slagen om de arm, op dat de maatregelen van de afgelopen week/weken nu al beginnen te werken.

3 Reacties
Leontrotsky
Leontrotsky19 okt. 2020 - 13:34

Een zwaluw maakt nog lang geen zomer. Het kan best zijn dat het niet elke dag toeneemt maar het is zeker dat de stijging nog lang niet voorbij is. Virologen verwachten nog zeker een toenemend aantal positief getesten per dag tot april 2021 als we niet in lockdown gaan. Je kan er bijna vanuit gaan dat er morgen weer een groot record aankomt tot waarschijnlijk wel 8500 voor die dag.

GoudenBergen
GoudenBergen19 okt. 2020 - 15:24

We zullen zien. Op dit moment rest ons weinig anders dan ons aan de maatregelen te houden en voor de rest af te wachten. Mogelijk wordt dit de realiteit voor de komende maanden, misschien wel jaren: intelligente lockdown - wat meer vrijheid - halve lockdown - weer wat meer vrijheid etc.

vdbemt
vdbemt19 okt. 2020 - 16:22

Je juicht wel erg vroeg.

Sailor2
Sailor219 okt. 2020 - 12:17

In Zweden mogen maar 50 mensen in de kerk, dat is dan wel weer verstandiger dan ons lieve landje. Er komen geen sancties dus in dat opzicht blijft het Zweedse beleid een tikkeltje anders dan de anderen.

2 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter19 okt. 2020 - 15:20

Net als in Zweden is het hier ook alleen adviserend en zouden er maar 30 in de kerk mogen. Zal mij toch niet verbazen dat de zwarte kousen in Zweden ook dit advies terzijde gooiennen met meerdere een dienst bijwonen

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 okt. 2020 - 12:37

Ook religieuze bijeenkomsten mogen in Zweden uit niet meer dan 50 personen bestaan. Dat is geen advies. Bij overtreding kan een boete of gevangenisstraf worden opgelegd.

johannn2
johannn219 okt. 2020 - 12:01

Herd immunity wordt tegenwoordig niet meer bereikt door het virus daarin een rol te geven. Het doel is juist om die rol zoveel mogelijk te beperken, m.n. door isolatie. En het streven is daarbij het zo snel mogelijk ontwikkelen van een vaccin. Herd immunity is wat deskundigen beschrijven als iets uit de dierenwereld. Enorme sterfte, maar uiteindelijk immuniteit. Het wordt afgewezen voor 'menselijk gebruik'. Herd immunity was wat er in de veertiende eeuw gebeurde met de Zwarte Dood, de pestepidemie waarbij een derde van de Europese bevolking omkwam. .

JoostdeV
JoostdeV19 okt. 2020 - 10:35

Extra treurig dat de economische schade in het land uiteindelijk groter is dan in de buurlanden: https://www.businessinsider.nl/coronavirus-sweden-gdp-falls-8pc-in-q2-worse-nordic-neighbors-2020-8?international=true&r=US Iedereen die zo begaan is met het psychisch welbevinden van de bevolking moet zich eens afvragen of zij op het moment liever in Zweden wonen, met 6000 doden en grote besmettingskans, of in de buurlanden.

Max6
Max619 okt. 2020 - 10:28

Als je niet op 'natuurlijke' weg groepsimmuniteit kunt opbouwen, hoe kan dit dan wel met een vaccin? Ik vond de aanpak van Zweden in deze altijd wel interessant.... benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Niet positief helaas. Ik heb me er niet in verdiept... vast iemand hier die het me zo kan uitleggen.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt19 okt. 2020 - 12:17

Ik denk dat we voor een goede analyse nog een paar jaar geduld moeten hebben. Tot nu toe lijkt (...) de ontwikkeling dat de hardste aanpak (echte lockdown) zowel in de strijd tegen het virus ALS voor de economie, de beste aanpak is.

Mark Huysman
Mark Huysman19 okt. 2020 - 14:42

@LBNB Ja, ons land is net gepasseerd door België en Tsjechië. Maar we maken nog wel deel uit van de kopgroep, dus dat gaat lekker. [Waarom vergelijken met Noorwegen?] Omdat dat een buurland is en in veel opzichten lijkt op Zweden. [Het punt is juist dat Zweden vergeleken met landen met extreme lockdowns het niet slechter doen en zij wel nog vrijheid hebben.] Het punt is dat als landen als Italië, Spanje, Nederland, Frankrijk of het VK geen lockdowns zouden hebben gehad dat het aantal doden dan nog vele malen groter zou zijn geweest. Zie o.a.: https://www.zmescience.com/science/covid-19-lockdown-measures-in-europe-saved-more-than-three-million-lives/

Mark Huysman
Mark Huysman19 okt. 2020 - 14:44

sorry, had onder LBNB 19 oktober 2020 at 14:01geplaatst moeten worden

vdbemt
vdbemt19 okt. 2020 - 9:39

Potverdrie. Wat moeten zij van Viruswaarheid (Viruswaanzin) nu? Wijzen naar Zweden als goede voorbeeld, kan niet meer.

10 Reacties
LBNB
LBNB19 okt. 2020 - 10:06

Jawel dat kan wel, ze houden alles toch open? Feit blijft dat de tweede golf in Zweden tot nu toe een golfje blijft. Ze gaan nu alleen kijken of lokale autoriteiten adviezen kunnen geven aan het volk, dus geen regelgeving en lockdowns. Nergens staat hier ook beschreven dat ze lockdowns gaan toepassen in de toekomst. Zweden staat overigens 15e op de wereldwijde lijst met doden per miljoen inwoners met dit beleid onder landen als Spanje en bijvoorbeeld België. Dit zijn landen met zeer strenge lockdowns. Er wordt in dit artikel gesproken over een explosie aan besmettingen, dit valt wel mee. Relatief gezien is het in Zweden nu 4 keer minder erg dan in Nederland. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

RaymondenJoop
RaymondenJoop19 okt. 2020 - 11:12

Nee, maar denken dat een mondkapje helpt, is het ook niet meer. Afstandhouden en hopen dat het aan je deur voorbij gaat als je niet ziek wilt worden. Ben je het al geweest. Schijn je kans van 1 op 2500 te hebben om het weer te worden. Succes en sterkte ermee

Mark Huysman
Mark Huysman19 okt. 2020 - 11:55

[Relatief gezien is het in Zweden nu 4 keer minder erg dan in Nederland.] Nederland is dan ook wereldwijd koploper qua besmettingen. Het is logischer om Zweden te vergelijken met de buurlanden en dan gaat het er nu bepaald niet beter.En dat nadat er al zo’n twintig keer meer doden zijn gevallen dan in bv Noorwegen (hoewel dat voor rechtse gekkies die kwetsbaren als ‘dor hout’ zien misschien en pluspunt is).

LBNB
LBNB19 okt. 2020 - 12:01

@MarkHuysman [Nederland is dan ook wereldwijd koploper qua besmettingen. Het is logischer om Zweden te vergelijken met de buurlanden en dan gaat het er nu bepaald niet beter.En dat nadat er al zo’n twintig keer meer doden zijn gevallen dan in bv Noorwegen (hoewel dat voor rechtse gekkies die kwetsbaren als ‘dor hout’ zien misschien en pluspunt is).] Niet waar in Europa staan alleen België en Tsjechië al voor op Nederland. https://m.standaard.be/cnt/dmf20201011_96718349 Waarom vergelijken met Noorwegen? Het punt is juist dat Zweden vergeleken met landen met extreme lockdowns het niet slechter doen en zij wel nog vrijheid hebben.

vdbemt
vdbemt19 okt. 2020 - 12:18

@LBNB .........................................

ton14024
ton1402419 okt. 2020 - 12:37

L, ´´Feit blijft dat de tweede golf in Zweden tot nu toe een golfje blijft.´´ Nee, feit is dat je de hele golf nog niet ziet. Je ziet een duidelijk stijgende lijn.

Oki Doki
Oki Doki19 okt. 2020 - 12:58

LBNB Een golfje die steeds groter wordt. Als het virus eenmaal wijdverspreid is dan krijg je het heel moeilijk nog onder controle met als gevolg veel ernstig zieken en doden. Je weet niet hoeveel mensen chronisch ziek blijven maar het virus schijnt nogal een negatieve invloed te hebben op het gehele menselijke lichaam, mensen krijgen last van hartproblemen, longproblemen en het virus kan de hersenen ook behoorlijk aantasten.

LBNB
LBNB19 okt. 2020 - 13:27

@okidoki Er liggen in heel Zweden 30 mensen op de ic. Feit blijft dat corona maar iets dodelijker of misschien even dodelijk als de griep zoals Marc van Ranst laatst ook al stelde in op 1. Bijbehorende video: https://www.google.com/amp/s/frankploegman.blog/2020/07/23/marc-van-ranst-corona-even-dodelijk-als-griep/amp/

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 okt. 2020 - 13:42

Zweden en Noorwegen zijn heel verschillende landen. Ook wat betreft de aanpak van de coronacrisis.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 okt. 2020 - 13:50

Het aantal besmettingen stijgt in Zweden het aantal doden is nog steeds erg laag.