Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Dank. Laten we het hier maar bij laten en hier pas in of na 2015 weer opnieuw over Zwarte Piet discussiëren. Liever niet in de periode september - december. Dat hoeft ook niet, want januari - augustus is 2/3 deel van het jaar.
Komt me bekend voor, die zeiklijsters. Ik heb op een bedrijf gewerkt waar er hevig geïrriteerd werd omgekeken als er eens een daverende lach klonk, terwijl het vroeger (ik werkte er als een van de weinig vrouwen) ooit een prima bedrijf was om te vertoeven. Menigmaal werd er een lied aangeheven van de mannen en nog 3-stemmig ook. In de jaren '90, toen de automatisering toesloeg, was dat allemaal voorbij. Er werd niet meer gezongen en een daverende lach hoorde je nog sporadisch. Wel was er ongelooflijk veel chagrijn en stress door reorganisatie op reorganisatie. De zeiklijsters hadden hun zin, er heerste stilte.
Leestip: eerst de zure reacties onder dit artikel lezen, en dan pas Hans stuk. Dan realiseer je je hoezeer hij gelijk heeft.
citaat : Zij zijn waarlijk uit de Hollandse klei getrokken." met/aan welke "haak"? tis wat met het doorzien van de historische vergissingen. tis wat met de werkelijke bekénning tot ervaringen. tis wat met vermenging, die nergens (zo schijnt) tot doel D E verbondenheid wil dienen ! tis wat met blaffende schijtende (huisdier) honden op straat ,..daar moet je een dierenpsycholoog op los laten .zodat het niet meer schijt noch blaft,. want mensen (hun bazen) doen dat ook niet. grinn
Goed stuk. In een land waar mensen hun lange tenen een beetje intrekken, kan en mag er meer, en is het dus ook leuker. In zo'n land wil ik wonen, en Nederland heeft het in het verleden dienaangaande ook lang niet zo slecht gedaan: we hadden de naam een tolerant land te zijn. Daar hebben in het verleden óók de paar donker getinte mensen toe bijgedragen die wat moeite hadden met het verschijnsel Zwartye Piet: gewoon de teentjes intrekken. Helaas kan een klein groepje militante drammende dominees het voor de rest verpesten. Nu is Zwarte Piet aan de beurt, straks zijn het hoofddoekjes, etalages van slagers of sex-shops. Alles van waarde is weerloos.
: ))) Ieder lijstertje zeikt zoals het gebekt is. Lekker laten zeiken. Wat mij het meest ergert zijn de politici die de zeikerts naar de snavel praten en zeikwetten opleggen. Bedankt Han.
''zeiklijsters'' Ik ken deze mensen als "raampjessluiters" in de trein. Een zeer hoge maligniteitsgraad hebben deze mensen. Om koude rillingen van te krijgen.
Heerlijk, ik beschouw mezelf niet als een zeiklijster, en ik weet zeker, dat mijn kinderen, buren, vrienden, (oud)leerlingen dit met me eens zijn, maar als mensen met een donkere huidskleur Zwarte Piet genoemd worden, ga ik zeiken.
Het wonderlijkste gevolg van de kritiek op Zwarte Piet is nog dat van een feest met een 'multiculti-karakter' een monoculti-feest moet worden gemaakt. Althans wat betreft de huidskleur. Een logische volgende stap is de bisschop door een godsdienstig neutraal persoon te vervangen, of desnoods door Bill Gates.
Ik heb tot nu toe geen enkel argument voorbij zien komen om Zwarte Piet te verbieden. En dat is wat de actiegroep Zwarte Piet is racisme wil onder het mom dat wit plezier niet boven zwarte pijn gaat. Ik citeer uit het bezwaarschrift van Gario: "Als resultaat van het jarenlange verzet tegen de figuur en de verschillende nationaal, regionaal en stedelijk gefinancierde campagnes tegen discriminatie en racisme horen we inmiddels beter te weten en hoffelijker met elkaar om te gaan. Mensen die pertinent weigeren dat op te brengen horen daarvoor gestraft te worden."
geworteld? JA geassimileerd JA getolereerd? JA, met hier en daar een uitzondering op de regel geaccepteerd? NEE, niet in alle gevallen en zeer zeker niet voor alle posities. Dit laatste is zelfs iets waarvan verwacht wordt dat het door 'slachtoffers' geaccepteerd wordt. Anders worden ze gedegradeerd. Tot zeiklijsters bijvoorbeeld.
Voorstanders van Sinterklaas worden nu ook opeens het etiket van zeiklijster opgeplakt. Want ook sinterklaasvierders behoren tot de Nederlandse burgers. Bovendien wordt het beeld van zijkleisters zo disproportioneel vet uitvergroot waardoor je niet meer weet waar het om gaat.
Inderdaad Han. Er werd voorgesteld om leuke kleurenpietjes in de mix te gooien en zeiklijsters kwamen met doodsbedreigingen en wat allemaal niet de pret bederven. Erg jammer want een kleurenpiet ziet er erg leuk uit.. http://www.at5.nl/artikelen/116167/gekleurde-piet-bij-intocht-i-jburg
Jij hebt toch die verklaring waarin Piet helemaal verdwijnen moet, ondertekend? Of niet dan?
Haha, prachtig stuk, Han. Je bekijkt de hele kwestie eens vanuit een heel ander perspectief; en ik heb zo'n vermoeden dat je het bij het rechte eind hebt. Dat laat onverlet dat een blafverbod iets is dat waarschijnlijk in een psychiatrische inrichting voor heel zware gevallen van morbide zeiklijsterij bedacht is, een aandoening die wel in DSM-6 zal opduiken ('pathological mindpissing behavior'). En het laat ook onverlet dat echt racisme verwerpelijk is, en aan de kaak gesteld dient te worden. Maar je legt een heel vermakelijk verband met onze volksaard.
Een blafverbod is natuurlijk een te ver doorgeschoten oplossing. Maar de oorzaak is natuurlijk een aso die, ondanks herhaaldelijk vriendelijk verzoek van buren en politie, schijt heeft aan de buren en iedereen en thuishoort in een psychiatrische inrichting voor heel zware gevallen, een aandoening die wel in DSM-6 zal opduiken ('pathological mindpissing behavior').
Als je je leven lang met zeiklijsters geconfronteerd bent geweest, die de happy hours wilden verbieden, het roken aanpakten, de buurt mobiliseerden tegen harde muziek of samenscholingen van de jeugd in het plantsoentje, dan vind je zelf misschien op den duur ook een aanstootgevend fenomeen. De Sint- en Pietmaskerade ligt dan voor de hand. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Happy hours worden verboden omdat vooral scholieren en jongeren daar op afkomen. Tëvens werkt het alcoholisme in de hand. Roken in openbare gelegenheden wordt aangepakt omdat anderen er last van hebben en er zelfs ziek van worden. Harde muziek in de openbare ruimte wordt aangepakt omdat bijvoorbeeld ouders met kleine kinderen daar last van hebben, omdat de kinderen niet kunnen slapen. Rondhangen van groepjes jongeren wordt aangepakt omdat jongeren in groepsverband de laatste decennia steeds agressiever worden en bijvoorbeeld onschuldige voorbijgangers in elkaar trappen, of eigendommen van andere mensen slopen uit baldadigheid. Maar goed. Wie daar wat van zegt, die zeurt. Bedankt voor je waardevolle bijdrage Han.
Dat komt bij jou in jouw bergen in Zuid Frankrijk niet voor nee. In mijn dorpje ook niet. Ik ken niemand in mijn omgeving die zeiklijstert. Die blijven wijselijk uit mijn buurt. Grijns.
weet u wat? nederland is een zeiklijstervolk geworden. allemaal die hele 17 miljoen die zonodig in alle kleuren op een hoop willen leven gedragen zich stuk voor stuk ,.dat ze "het op en hoop"leven niet aan kunnen. daarvan zingen de lijsters niet meer. maar gaan ze schijtlijsteren,van achteren zelfs uit de kelen komt shit . omdat hun hart niet zingen wil!! weet u wat? moge zich alles verder onderschijten. ik ben er klaar mee.
Zie hier het genuanceerde wereldbeeld van Han vd Horst. Je hebt maar twee soorten mensen in dit leven, de zeiklijsters en de fijne mensen. Fijne mensen, je kent ze wel. Dat is die oom Herman (hij kan ook Kees of Roderick heten) die elke familie heeft, die op verjaardagsfeestjes altijd veel te vroeg dronken is en dan met zijn walmende graflucht over je heen hangt om ongevraagd een mop 'uit de oude doos' (lees: met een baard) vertelt. Vervolgens zit hij met zijn takken aan de opkomende borsten van je 13-jarige zusje. Ja, ome Herman houdt van een borreltje, gezellig toch? Fijne mensen praten niet alleen hard, ze vallen in gezelschap structureel iedereen in de reden omdat ze toch zoiets geinigs hebben beleefd. Natuurlijk, wie zit er nu niet op een asorijder te wachten die keer op keer een smakelijke anekdote weet op te hoesten waarin hij de dienstklopper met het bonnenboekje middels een gevatte opmerking in het hemd wist te zetten. Fijne mensen zijn ook altijd te laat op afspraken. Nu moeten we daarin reëel zijn: door Jan en alleman op straat te trakteren op een gezellig gesprekje, brengt hij heel wat jolijt in onze wereld. Gelukkig weet onze kwebbelaar zijn late binnenkomst ruimschoots te compenseren met meer gekwebbel. In menig vergadering weet hij op deze manier te zorgen dat belangrijke maar moeilijke materie nog eens extra herhaald worden. Het probleem met de zeiklijsters, die een punt maken van laatkomen, asorijden en dronkenschap, is dat ze maar niet doorhebben hij fijn die fijne mensen eigenlijk zijn. Zeiklijsters maken het anderen en zichzelf moeilijk. Zo vernam ik deze week in het programma 'De Rekenkamer' dat toiletpapier-gebruik ook twee typen mensen verraadt, namelijk de proppers en de vouwers. De proppers rollen met een royale zwier een flinke dosis papier af en stoppen de grote prop in hun achterste. De vouwers nemen een bescheiden aantal velletjes en vouwen die, om vervolgens systematisch tot reiniging over te gaan. Er werd nog bij verteld dat uit onderzoek bleek dat de proppers een stuk gezelliger mensen waren dan de vouwers. Het mag duidelijk zijn dat de proppers de fijne mensen zijn waar Han op doelt. De vouwers zijn uiteraard dezelfden als de zeiklijsters. Ik mag een zeiklijster zijn, maar als een propper voor mij zonder mededogen met de grote-boodschapper na hem de hele rol in één prop in zijn reet heeft gedouwd, ik dat als vouwer een tikje egoïstisch vindt. Eén ding heeft Han nog niet gezegd over zeiklijsters. Dat is dat ze niet alleen goed kunnen zeiken, maar evengoed kunnen schijten en als ik de volgende keer door Han's straatje vlieg, dan kan ik niet beloven dat ik mijn grote boodschap niet op zijn pasgewassen auto laat vallen.
Dit is nu wat je noemt stereotyperen. Zie Roland Barthes voor verder uitleg, met name Mythologies.
Zowel fijne mensen als zure mensen hebben slechte eigenschappen. Het verschil lijkt me dat 'fijne' mensen wellicht eerder publiekelijk onaangepast gedrag vertonen, en dat 'zure' mensen eerder de kat in het donker zullen knijpen. Anders gezegd: wat 'fijne oom Henk' op het feestje doet, doet 'zure oom Kees' in het achterkamertje.
Hahahaahahaha "Eén ding heeft Han nog niet gezegd over zeiklijsters. Dat is dat ze niet alleen goed kunnen zeiken, maar evengoed kunnen schijten en als ik de volgende keer door Han's straatje vlieg, dan kan ik niet beloven dat ik mijn grote boodschap niet op zijn pasgewassen auto laat vallen." Ik vraag me af of Han dan als een echt fijn mens gewoon fluitend die drol van zijn auto zal vegen of als een zeurlijster stampij gaat zitten maken..
Inderdaad! Klassentegenstellingen, racisme...het is allemaal onzin. Waar het werkelijk omgaat is de tegenstelling tussen gezellige mensen en zeikerds. Geldt trouwens niet alleen voor Nederland maar is internationaal zo. In Amerika heb je ook groepen die protesteren tegen het gebruik van de term redskins door sportclubs. Ook zeikerds, passend in de Amerikaanse zeiktraditie. De zeikers moeten overal overwonnen worden en dan hebben we een gezellige wereld van feestvierende sportende en Gordonistisch gierende grollenmakers. Yes! Probleem opgelost. Serieus: Eerst de hele tijd zeggen dat anti-zp'ers de nederlandse cultuur niet begrijpen en er dan plotseling van maken dat ze juist uitdrukking zijn van die cultuur. Het pro-pietenkamp is werkelijk de weg kwijt.
Helemaal niet jongen. Je zult het begrijpen als jij ook eens een keer - wanhoop niet, ondanks de schijn van het tegendeel is het best mogelijk - geraakt wordt door een flash of genius.
"Serieus: Eerst de hele tijd zeggen dat anti-zp'ers de nederlandse cultuur niet begrijpen en er dan plotseling van maken dat ze juist uitdrukking zijn van die cultuur. Het pro-pietenkamp is werkelijk de weg kwijt." Ik zou eerder zeggen Han. Zegt ie eerst tegen Quinsy hoe wij vanuit zijn paternalistische instelling zulke discussies voeren in Nederland (nee dat wist je nog niet Quinsy), vervolgens zegt ie dat klagers zoals Quinsy een 10 op hun Nederlanders examen hebben behaald. Maargoed, kan voortschrijdend "inzicht" zijn, of een gevalletje kat in het nauw.. Ik wacht Han zijn volgende opiniestuk wel even af. Kan er zoveel stukken later geen touw meer aan vastknopen.
Dus als ik het goed begrijp vindt de historicus Han van der Horst, die zich in het respectabele aantal van nu al twaalf artikelen met hand en tand blijft verzetten tegen het verzet tegen het zwart van piet, ineens dat hijzelf met de 'pijn' die hoofddoekjes van moslims hem bezorgen in zijn zelfverzonnen categorie 'zeiklijsters' valt. Ook is hij zo verrukt over zijn nieuwe flash of genius, de ontdekking van de zeiklijster, dat het hem volstrekt ontgaat dat de discussie niets van doen heeft met wel of niet geïntegreerd zijn, of wel of niet geboren zijn in Nederland, of blaffende honden in Vlaardingen. Maar wel alles met het al jaren klinkende verzet van mensen, binnen en buiten Nederland, tegen de gedwongen confrontatie met een karikatuur van een neger. Iets wat, zoals Van der Horst bij uitstek zou behoren te weten, onder fundamentele mensenrechten valt. En niet onder algemene plaatselijke verordeningen. Van der Horst publiceert hier op Joop.nl als wetenschapper. Ik neem me voor zijn stukken over het zwart van piet, want dit zal het laatste wel niet zijn, voortaan maar te beschouwen als een particuliere mening. Hoef ik me ook niet meer plaatsvervangend te schamen dat hij zijn opponenten zo onwetenschappelijk probeert te diskwalificeren.
Clara......heb je nog een neus voor iets dat niet 100% serieus is???? Kom op zeg.
Ik heb helemaal geen last van hoofddoekjes. Wat kunnen die hoofddoekjes mij nu schelen. Ik weet dat anderen er wel moeite mee hebben en die wil ik graag zoveel mogelijk de voet dwars zetten. Dat wel. Het is interessant om hier een nieuw mensenrecht geformuleerd te zien: je mag verbieden wat je liever niet ziet.
'de gedwongen confrontatie met een karikatuur van een neger' is en blijft een heel persoonlijke visie en gevoel. De Pietfiguur heeft verder helemaal niets met racisme te maken. ... Ik ben afgelopen zaterdag met mijn twee kleine meiden naar het Pietendorp geweest in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Daar liepen ook veel Nederlanders met verschillende etnische achtergronden rond waaronder mensen met Afrikaanse voorouders. Het was buitengewoon gezellig.
Prima stuk Han. Te veel Nederlanders leiden aan een chronisch gebrek aan zelfspot, nemen zich zelf veel te serieus. hebben veel te lange tenen of kruipen te graag in een slachtoffer rol. Stop met het veel te snel beledigd, achtergesteld of gediscrimineerd te voelen, of om met Joyce Diel te spreken "grow the fuck up". Eert Monthy Python en leef via het motto "Always look at the bright side of life".
Jan Willem je verwijst naar "grow the fuck up" - heb je gelezen dat die met name bedoeld was voor de mensen die de protesten tegen de racistische connotatie van zwarte piet niet kunnen velen?
Het paradigma van Han van der Horst: "dat baanbrekende inzichten en revolutionaire vernieuwingen het resultaat zijn van diepgaande studie, veel geëxperimenteer of nog erger: theorievorming. In werkelijkheid zijn vernieuwingen het gevolg van een plotselinge inval, het besef dat alle stukjes van de puzzel eindelijk in elkaar vallen, wat de Engelsen noemen een flash of genius. Naderhand maak je er dan wel een passende redenering bij." Kortzichtig en onwaar. Kortzichtig omdat voor het baanbrekend zijn van een idee of inzicht meer nodig is dan een flash of genius. Een baanbrekend inzicht is niet baanbrekend als het bij enkele personen optreedt en slechts binnen die kleine groep blijft en NIET beklijft bij een groter publiek. Baanbrekend kent namelijk zowel een kwalitatief als kwantitatief aspect. Kwalitatief is dat het inzicht oude inzichten en toepassingen opvallend en direct herleidbaar beinvloedt. Kwantitatief is ervoor nodig dat bij heel veel mensen dit inzicht aanslaat of tenminste oude inzichten twijfelachtig of ongeldig maakt. Grote veranderingen ontstaan niet uit ingevingen, maar door processen die niets met een flash of genius te maken hebben. Het is een kwestie van veelal hard werken, geluk hebben en allerlei toevalsfactoren onderweg. Het is jammer dat Han de zwarte piet critici zeiklijsters noemt die typisch hollands gedrag overnemen. Ach, ja hier komt de conservatieve redenatie waar als een zwarte aap uit de mouw. Mensen gebruiken in hun media-uitingen een vermeende deskundigheid die op niets mar dan ook niets is gebaseerd. Als ik net als Han van der Horst nederlandse geschiednis studeer en vervolgens NU verschijnselen in de Nederlandse maatschappij tegenkom die zeshonderd jaar geleden ook al voorkwamen, is het nogal potsierlijk om dat typisch Nederlands te noemen. Ga iets over de grens kijken, en daarna nog iets verder weg. Om iets typisch nederlands te nomen moet je toch tenminste bewijzen dat hetzelfde gedrag of gedrags-dynamiek ergens ver weg niet voorkomt. Ach, veel meer woorden hoeven we niet vuil te maken aan de besmeuring door Han van der Horst van de critici van het racistische aspect van het symbool zwarte piet. Zeiklijsters ben ik in mijn jeugd ook in Oostenrijk tegen gekomen, en later zeker ook in Amerika, en in China zijn er nog heel veel meer. De kritiek is dus niet een gevolg van vergevorderde inburgering. De verklaring van Han laat zien hoe van de kant van blank conservatief traditie-trouw nederland het niveau schrikwekkend daalt. De oplossing is overigens simpel... het gaat hier niet om empathie en het leed van Quinsy of Nzume maar om de racistische connotatie van de zwarte piet symboliek, en vele grappen die te vaak geen grappen. De meeste mensen zeiken daar niet over - ik ook niet. Ik corrigeer zo nu en dan, demonstreer mee, help de gevolgen van stom gedrag verminderen. Het is ons eigen belang om zo nu in dan in de spiegel te kijken... de aanleiding daarvoor? Soms een geluid van buiten, een ingeving van God tijdens het zingen onder de douche... maar soms omdat we zo slim zijn om kwaliteitszorg goed te organiseren en te onderzoeken waar we mee bezig zijn... Wat dat betreft heeft Han een goed punt. Het kan zijn dat hij morgen onder de douche ineens bedenkt dat hij stopt met de critici aan te vallen, maar autonoom naar het Sinterklaas feest kijkt... ik hoop er nog steeds op, niet om het met hem eens te zijn, maar omdat hij dan toont te beschikken over een goede 'nederlandse' calvinistische eigenschap - zelfevaluatie, in de spiegel kijken, met rust, vergeving en een glimlach, als een 'fijn mens' die denkt, ach nu weten we beter, het moet anders, en dat het daardoor voor andere mensen ook nog fijner wordt, da's mooi. En na afloop geven we ons zelf een klopje op de schouder, of danken we God op onze blote knietjes dat we onze tekortkoming tijdig zelf geconstateerd hebben en daardoor erger hebben kunnen voorkomen.
Dit betoog berust op een monumentale denkfout: als iets typisch Nederlands is, kan het niet tegelijkertijd typisch Chinees of Oostenrijks zijn. Nederland is uniek door een combinatie van factoren die je in andere landen niet op die manier aantreft. Zo krijgt ook het zeiklijsterschap een bijzondere Nederlandse klankkleur. Je moet dan denken aan de mix van zeurkouserij, verwijten en een mengsel van geloof. Je kunt dat goed zien aan de laatste passage van het betoog, waarin ik word uitgenodigd tot zelfevaluatie. Ik kan dus volgens hem blijkbaar tot inzicht komen door zelfevaluatie. Dat soort zelfevaluaties ken ik als katholieke jongen. Het gaat vooraf aan het Heilig Sacrament van de Biecht, waar vergeving volgt als je eerst je zonden bekend. Wij zagen een gelovige aan het woord. De sectariër en de geestdrijver overwinnen de betweter die in de eerste alinea's aan het woord is. O wacht, hier is nog een Pdf. http://monoskop.org/images/7/7e/Feyerabend_Paul_Against_Method.pdf
Als dit stuk ingezonden zou worden als lichtend voorbeeld van arrogant, belerend en neerbuigend gedrag, dan zou deze met vlag en wimpel de test doorstaan. Nu alle pogingen om tegenstanders van Zwarte Piet te stereotyperen als allochtonen met te lange tenen die vrijwillig kiezen voor de slachtofferrol zijn mislukt (de geluiden van autochtone Nederlanders met em- en sympathie voor deze groep nemen immers toe), tovert de heer Van der Horst een compleet nieuwe truc uit de hoed en vaart hij een koers die 180 graden draait: hij gaat ze anti-stereotyperen!! En zo zijn ze in één machtige veeg van het ene naar het andere hok verhuisd. Let op mensen! Het zijn geen donkere zeikerds, maar gewoon goed ingeburgerde donkere zeikerds! Dit wordt door meneer zelf als een plotselinge inval van genialiteit én vernieuwend gekwalificeerd. Wow! Je hoeft geen lange tenen te hebben om ze gekromd te krijgen. Leuk geprobeerd, maar......helaas! Het is verre van geniaal en evenmin vernieuwend. Het is hetzelfde hooghartige gebrul........in een andere verpakking. Oh.......en dit komt van een persoon die noch pro- noch anti-Piet is. Deze behoort tot de in het stuk niet genoemde derde categorie: de fijnste mens. Dat is het type mens dat in staat is naar anderen te luisteren en bereid is zijn poot te buigen als hij inziet dat het stijfhouden daarvan geen zin meer heeft.
Je hebt helemaal gelijk en ontmaskert met je bijdrage de goeroe van velen in deze kwestie als een non-valeur die er alles aan doet iets wat krom is recht te praten en er daarbij niet voor schroomt anderen op kwalijke wijze te belasteren.
“Dat is het type mens dat in staat is naar anderen te luisteren en bereid is zijn poot te buigen als hij inziet dat het stijfhouden daarvan geen zin meer heeft.” Vooral buigen, en waar luisteren we naar, naar vals gejank, om pure onderdrukking, dat staat me zo tegen aan het geheel, een goed onderbouwde rede ontbreekt ten ene male, daar houd ik mijn poot voor stijf, al zou de hele natie vinden dat zwarte piet racisme is.
"Als dit stuk ingezonden zou worden als lichtend voorbeeld van arrogant, belerend en neerbuigend gedrag, dan zou deze met vlag en wimpel de test doorstaan..." U vergeet gelijkhebberig en betweterig nog...
Er wordt mij langs alle kanten, tot in mijn eigen inbox aan toe, duidelijk gemaakt dat dit stuk van Van der Horst echt humor is en dat ik hem dus niet zo serieus moet nemen. Aan al die mensen, niet verrassend zonder uitzondering mensen die het hier steeds volledig met hem eens waren en zijn, mijn nederige excuses dat ik, na elf artikelen waarin Van der Horst zelfs beleed "dat de kwestie van zwarte piet hem in het hart raakte", even niet door had dat hij een geestig loopje nam met mij en alle anderen die hier bepleitten gewoon even iets aan het zwart van piet te doen. Maar bedankt voor de tip Van der Horst niet al te serieus te nemen. Ik beloof hierbij plechtig dat ik jullie advies meteen zal opvolgen. Dus je hoeft me daarover niet meer te mailen. En mij een beetje lopen uitschelden is dus ook niet meer nodig. Het was humor. Van een bekende historicus. Hahhhahahhahaha.
Clara, ook ik heb je vriendelijk gezegd niet altijd alles 100% zo serieus te nemen. Maar ik heb je op geen enkele andere wijze benaderd. Omdat jij allerlei mensen over 1 kam scheert, zie ik mij genoodzaakt je erop te wijzen dat je beter namen had kunnen noemen.
Enige tijd geleden raakte ik geboeid door de goeddeels vergeten Duitse filosoof, schrijver en journalist Theodor Lessing. Een van zijn opmerkelijkste standpunten betrof het gedurende de industriële revolutie opgekomen stadslawaai, de toenemende onmogelijkheid voor mensen om nog ergens rust en stilte te kunnen vinden. Het voortdurende geraas of geruis van verkeer en fabrieken, het mechanische gedril en gehei, hinderlijke brom-, zoem- en pieptonen waarvan de herkomst lastig te vinden is, de buren met teveel geld die alweer een nieuwe keuken willen, waarvoor alle tegeltjes weer van de muur moeten, de loeiharde discodreunen van het eindeloos voortdurende dansfeest aan de overkant of verder weg... Lessing zag zaken als rust en stilte als een wezenlijk mensenrecht en respect hiervoor als teken van beschaving. Dat bijna een eeuw later krijgsgevangenen zouden worden gefolterd door hen langdurig bloot te stellen aan snoeiharde muzak had hij niet kunnen weten. Het heeft even geduurd, maar na een halve eeuw van migratiestromen is bij Han van der Horst eindelijk het kwartje gevallen: zijn donkerder gekleurde buren blijken Nederlanders te zijn! Erger nog: ze blijken het soort Nederlanders te zijn waar hij een hekel aan heeft. Het zijn geen gezellige mensen! Deze briljante vondst komt tegelijkertijd goed uit, want als ze niet doen wat hij wil, kan hij ze dit Nederlanderschap ook weer verwijten. Han van der Horst voelt zich thuis tussen kleurrijke decors, waarin identiteiten vloeiend zijn, dubbel en driedubbel en waarin voor alles plaats is, zelfs voor een racistische karikatuur als Zwarte Piet. De broeierige havensteden van de Levant, met overal geheime niches... Het klinkt mij toch net iets teveel als de romantische dromen uit de dagen van het kolonialisme, het exotisme en oriëntalisme. Gekleurde mensen dienden vroeger als robuuste arbeidskrachten op de plantages of als luxe-object waarmee de welvarende burger zijn rijkdom tentoon kon stellen (zoals de Afrikaanse “negerpages”, waarvan onze Zwarte Piet is afgeleid). Maar ze konden en kunnen ook dienen als projectievlak voor de verdrongen verlangens van de beschaafde westerling. De Ander staat zo symbool voor de diepere spirituele ervaring, de verbondenheid met de natuur, een ongebreideld driftleven en nog zo wat zaken. Arnold-Jan Scheer getuigde hiervan toen hij in de Arminiuskerk vertelde over zijn ervaring tijdens een Surinaams Winti-ritueel, waarbij hij zich even een “neger” waande. Zoals Lucebert al dichtte: “Er is een grote norse neger in mij neergedaald...” Maar het wordt lastig als die Ander zich niet gewillig als decorstuk of projectievlak wil laten gebruiken, als mensen zich niet schikken in de stereotype beelden die op hen worden gedrukt. Hoe vervelend nu voor meneer Van der Horst: de tropische verrassing in Hollandse melkchocolade smaakt naar hutspot. In mijn jeugd, in de jaren zeventig, was Zwarte Piet een domme zwarte man met een soort Surinaams accent die steeds door de Sint op zijn plek moest worden gewezen, die het Grote Boek of de staf van Sinterklaas kwijtraakte of andere kapriolen uithaalde. Als hij een lekke band had dan dacht hij dat er een pepernootje in zat, zo zongen wij. Een grappige figuur waar je als kind om kon lachen. Hij was de zwarte man als klein kind die door de wijze witte man moet worden geleid, passend in de koloniale opvattingen over The White Man’s Burden. Als men niet glashard ontkent dat het Sinterklaasfeest destijds zo was (ik ben kennelijk in een ander land opgegroeid...), vertelt men mij dat het tegenwoordig anders is, maar ik geloof daar niet veel van. Iedere beschaafde volwassene ter wereld herkent in de uiterlijke verschijningsvorm van Zwarte Piet een racistische karikatuur, reden waarom iemand als Verene Shepherd niet veel onderzoek nodig had om er zich een eerste mening over te kunnen vormen. Alleen veel Nederlanders willen het niet zien en het maakt daarbij zelfs weinig uit of ze hoog of laag zijn opgeleid. Ook bij Han van der Horst wil dit kwartje maar niet vallen, al zijn briljante vondsten ten spijt. Hoe hinderlijk zaken als geluidsoverlast ook kunnen zijn, ik zal ze niet gelijkstellen met het institutionele racisme dat we heden ten dage in Nederland kennen. Ik vraag me wel af wat een Duitse intellectueel als Theodor Lessing, die zich verdiepte in Schopenhauer en Nietzsche, gedacht zou hebben van een discussie als de huidige in Nederland. Hij schreef een biografie over Hindenburg, waarin hij concludeerde dat deze een man zonder enige noemenswaardige kwaliteiten was, een Zero. Maar, waarschuwde hij profetisch: achter elke Zero staat een Nero. Om die reden en omdat hij Joods en socialist was, moest hij in 1933 vluchten voor de nieuwe machthebbers. Toen de nazi’s een prijs op zijn hoofd hadden gezet, maakte hij daar rake grappen over in zijn laatste column. Nog in hetzelfde jaar werd hij door een premiejager vermoord in zijn Tsjechoslowaakse ballingsoord. Dankzij Han van der Horst heb ik vandaag geleerd dat hij een zeiklijster was.
Theodor Lessing had inderdaad overal last van. Hij schrijft zelfs over zijn stervensuur: "Dann wird zweifellos der Hund des Nachbarn die ganze Nacht durchheulen". Hij heeft het ook over de buurvrouw die sonates oefent en de bakkersknecht en de groentenvrouw die beneden een gesprek beginnen.
En waartoe was Hindenburg volgens Lessing niet in staat? Hij kon het recht van de andere kant en de tweezijdige natuur van al wat leeft niet onder ogen zien. "weil nicht einmal im Stande, das Recht der anderen Seite und die Doppelnatur alles Lebendigen auch nur zu sehen".
Even een korte opmerking over de ondergang van de levantijnse cultuur en de steden waarvan ik houd. Dat heeft niets te maken met een hang naar oriëntalisme in de zin van Edward Said. Je kunt het ook anders formuleren: het doel van de multiculturele samenleving is naar mijn mening altijd geweest verbreding en verrijking, meer kleur in het leven en de cultuur, niet een versmalling en een strijd tegen mekaars uitingen. Dan krijg je grauwe eenheidswordt en mensen die de hele dag op eieren moeten lopen omdat algemene lichtgeraaktheid de norm is geworden.
"Het klinkt mij toch net iets teveel als de romantische dromen uit de dagen van het kolonialisme, het exotisme en oriëntalisme. Gekleurde mensen dienden vroeger als robuuste arbeidskrachten op de plantages of als luxe-object waarmee de welvarende burger zijn rijkdom tentoon kon stellen (zoals de Afrikaanse “negerpages”, waarvan onze Zwarte Piet is afgeleid)." Spot on zou men in het Engels zeggen zo is het en niet anders, dat is wat ik altijd bepleit en het is feitelijk na te gaan maar wordt stelselmatig met allerlei zelf verzonnen omwegen door van de Horst ontkent en dat voor een historicus die zich nu ontpopt als komiek.
"Iedere beschaafde volwassene ter wereld herkent in de uiterlijke verschijningsvorm van Zwarte Piet een racistische karikatuur, reden waarom iemand als Verene Shepherd niet veel onderzoek nodig had om er zich een eerste mening over te kunnen vormen. Alleen veel Nederlanders willen het niet zien en het maakt daarbij zelfs weinig uit of ze hoog of laag zijn opgeleid. Ook bij Han van der Horst wil dit kwartje maar niet vallen, al zijn briljante vondsten ten spijt." Wederom een scherpe glasharde waarheid die je hier debiteert waarvoor hulde!!.
Dat gezemel over zwarte piet en racisme met daaraan gekoppeld slavernij gaat me zo de strot uit hangen, zeker waar het zijn uitwerking niet mist, ik liep een week of wat geleden langs de Bijenkorf, alsof het sinterklaas feest niet bestaat, normaal gesproken maakt men werk van het etaleren van sinterklaas met pieten, het kan zijn dat er alsnog wat aan wordt gedaan want een volk dat voor tirannen zwicht, etc., etc., zo verregaand vind ik deze inbreuk, met uitgesproken valse argumenten die ik in alle toonaarden zou willen tegenspreken, ik vind dit regelrechte onderdrukking en zinloze vijandigheid met nepwapens, ik trap er niet in, shoot, dan kunnen we misschien lachen want ik vind het in en in kleinzielig, kinderachtig en onder de gordel van eeuwig gekwelde zieltjes, triomfalistisch in een kinderhand, het discriminatie probleem oplossen met een vuige dekmantel, dat hebben we in alle seizoenen, niet alleen in dat van zwarte piet, los misschien van wat vruchteloze pogingen de agenda te bepalen gebeurt er naar mijn mening weinig, althans naar mijn waarneming ligt de natie er niet in die mate wakker van als het verbannen van zwarte piet wat me brengt bij een volk dat voor tirannen zwicht, dat wens ik geen volk toe, zeker ook wij zwarten niet, wat u niet wilt dat u geschiedt, doe het ook een ander niet, er moeten betere methoden zijn, voor mijn part b.v. verborgen camera’s om aan te tonen dat discriminatie wel degelijk bestaat, dat lijkt me veel effectiever en eerlijker dan te denken dat hiermee de zaak wordt gediend.
"wat u niet wilt dat u geschiedt, doe het ook een ander niet" En juist daarom participeer ik in dit debat. Zodat wij allen van een fijn sinterklaasfeest kunnen genieten. Ik gun Nederland beter. Misschien kun je beter naar je eigen advies luisteren in deze.. "er moeten betere methoden zijn, voor mijn part b.v. verborgen camera’s om aan te tonen dat discriminatie wel degelijk bestaat, dat lijkt me veel effectiever en eerlijker dan te denken dat hiermee de zaak wordt gediend." Hang maar alvast die verborgen camera om, niet bij te pakken neer zitten en aan de slag!
Jij kan vinden wat je wil maar je kan niet eisen dat anderen hun mond houden omdat jij van hetgeen waar zij bezwaar tegen maken zelf geen last hebt wie ben jij dan wel niet?
Een poging tot karaktermoord, met nogal veel woorden, iets anders kan ik hier niet in lezen. En je weet, als er op de man gespeeld wordt betekent dat, dat er geen argumenten meer zijn...
Lees dit eens als je wilt Syl. Tot dusver de beste uitleg over twee zienswijze die onverenigbaar zijn; gevoel en realiteit. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3551033/2013/11/25/Wat-Gordon-feilloos-laat-zien-is-dat-juist-de-critici-in-vooroordelen-denken.dhtml
Appels met peren vergelijken. Wat heeft voetballen in de nacht als iedereen slaapt of constant 'geouwehoer' (25 nov. Metro Jiri Haanen Lezerscolumnist titel: jij zag het mooi niet) te maken met Sinterklaas?
Goeie diagnose van Han van der Horst. Misschien is het goed het begrip 'fijne mensen' te vervangen dor 'fijne luyden' - dan houd je er nog een spatje ironie in, wat ook geen kwaad kan. In de huidige Zwarte pieten-discussie gaat het inderdaad ook om het verwende prinsjes-syndroom: 'Wat mij niet zint moet sowieso verboden worden' - denken op dat niveau. Een totaal onopgevoede welvaartsgeneratie die niet beter weet dan dat zij de kern van het universum is, van jongsafaan in de watten gelegd, nauwelijks ooit grenzen gesteld; alles gehonoreerd wat er in hun malle verwende kinderkoppie opkwam, en dan krijg je dit soort gedrag: erger je je aan andermans hoofddoekje? Een voorgesteld verbod als enig denkbare antwoord. Houd je niet van kunst? Hoplakee: aansturen op ontmanteling en totaalverbod. Allerlei mensen die anderen hun pleziertje inderdaad niet gunnen en hun eigen gedrein tot de maat der dingen willen maken. Interessante hypothese voor een vervolgstudie naar dit fenomeen, lijkt me...
Vind de diagnose een appels en peren vergelijking. Overlast heeft te maken met beperkte ruimte en teveel aan mensen op één kluitje. Daar zijn nu eenmaal regels voor. En daar ben ik blij mee. Dat het een lumineuze inval zou zijn dat de kritiek regelrecht uit inburgering zou voortkomen lijkt mij een te snelle conclusie. Ook omdat men te rade gaat bij de VN om gelijk te halen.
In het milieu van de protestanten zijn de 'fijnen juist de 'zeiklijsters' waar niks van mag. Zo fijn als gemalen poppenstront. Maar Han van der Horst is door de papen opgevoed als ik het goed heb en is met die term wellicht niet vertrouwd. Een voorganger van hem, de stukjesschrijver Justus van Effen nam de 'fijnen' al op de korrel. Uit de Christelijke Encyclopedie: "In de zeventiende eeuw dook de term ‘fynen’ voor het eerst op. In de achttiende eeuw ging ze in het culturele debat een rol spelen. ‘Ze praten langzaam, zuchten en steunen onophoudelijk, het gezicht strak en betrokken’, hoonde Justus van Effen zijn fijne tijdgenoten. Het verlichte schrijversduo Wolff en Deken haalde hen in romans over de hekel. De twintigste eeuw creëerde nieuwe namen voor deze groepen: zwartekousenkerken, fundamentalisten. "
"De domme zwarte Piet, met zijn Surinaamse brabbelaccentje uit de jaren zeventig ben ik in ieder geval nog niet vergeten." schrijft Peter Pan. Dit is slechts één van de vele vertolkingen van de rol van Zwarte Piet. Een vertolking die vermoedelijk in Amsterdam en omstreken in zwang was of kwam door de komst van veel Surinamers, onder wie ook personen die Zwarte Piet gingen spelen. Maar zelfs in die vertolking hoorden zij als gerespecteerde burgers er bij. Want de rol van Zwarte Piet kan niet los gezien worden van het meer of minder plechtstatige optreden van Sinterklaas, als een contrapunt. Er is voor de rol van Zwarte Piet steeds meer vrijheid van invulling geweest dan voor die van Sinterklaas, met veel meer personen die dit deden. Een veel kleiner aantal personen kon de rol van Sinterklaas spelen. Afhankelijk van het karakter en de kwaliteiten van de mensen die Zwarte Piet speelden was het meer of minder ingetogen of extravert, meer of minder actief of passief, etcetera. Het gaat qua posities om een duo, anders dan bij de kerstman die dan ook akelig saai is.
Wat een onzin weer! Nee, het was niet in Amsterdam, het was diep in de provincie in een klein gat, okee? En elders ging het ook zo, ik heb het nagevraagd, in Haarlem in de jaren vijftig was het ook zo. Het is niet "een van de vele vertolkingen", het was hoe Zwarte Piet zeer algemeen werd gespeeld en dat decennia lang. Voordat, tijdens en nadat de grotere migratie van Surinamers naar Nederland begon. En er bestaat een foto uit 1934 van een groep ongemakkelijk kijkende Surinaamse zeelui die kennelijk gedwongen werd om voor Zwarte Piet te spelen bij de eerste intocht in Amsterdam. Die link is er altijd al geweest en die is er nog steeds. Waarom doen mensen steeds alsof dat niet zo is? Dit is gaslighting... http://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting
Toch is dat van die schaamte de kern van de zaak. Ik heb een aantal dagen terug een stukje geschreven waarin ik uitlegde met welke taktiek je Zwarte Piet en zijn kleur wellicht wel bespreekbaar had kunnen maken. De woede was niet van de lucht. Het gaat om schaamte, om schuld bekennen, om spijt betuigen. Tja, dan kun je van de meeste mensen het lazerus krijgen, als je ze zo benadert. En dat is ook gebeurd.
Tja, en als je niet wordt uitgemaakt voor racist dan ben je op z’n minst een verdachte van iemand die racisme verdedigd vanwege een meningsverschil omdat voorstanders geen racistisch element zien in zwarte Piet. Zo kan je wel aan de gang blijven…
Iedere beschaafde volwassene ter wereld herkent in de uiterlijke verschijningsvorm van Zwarte Piet een racistische karikatuur, reden waarom iemand als Verene Shepherd niet veel onderzoek nodig had om er zich een eerste mening over te kunnen vormen. Alleen veel Nederlanders willen het niet zien en het maakt daarbij zelfs weinig uit of ze hoog of laag zijn opgeleid. Ook bij Han van der Horst wil dit kwartje maar niet vallen, al zijn briljante vondsten ten spijt.
Daarin gaat het natuúrlijk niet en nergens om wraak. effe doorpakkuh.. ! Het gaat alzeleve dat de mens welliswaar ervaringen maákt. maar dat er iets in hem geremd wordt om zich tot de gemaakte ervaringen zich te bekénnen. dat,.enkel dát,zal leiden tot het opgeven van "ieders"geloofsbeelden. En stel je voor,.. dat je dan wel eens zou kunnen gaan sterven? ( glimlacht)
Ik begrijp dat je de racistisch opmerkingen en racistische verwijten van de ZP fundi's hiermee goed praat. Had Gario maar zich niet moeten opstellen.
We zijn in Nederland allemaal tegen pesten. Allemaal verzuchten we in koor als een kind weer eens zelfmoord pleegt omdat die gepest wordt op school. Dat magtochkantochniet gebeuren. Behalve als we kleurlingen belachelijk maken op tv. Dan is het prima en hebben we het over incasseringsvermogen, lange tenen en overgevoeligheid. Dan geldt dat ook voor pestgedrag op scholen lijkt me. Dat is namelijk het voorbeeld dat we geven aan onze kinderen.
In Marokko zeggen wij : '' de kameel kijkt alleen naar de bult op de rug van zijn buurman die voor hem loopt en zegt lachend: Hi hi hi, kijk! hij heeft een bult, maar vergeet dat hij ook zo'n ééntje heeft''.
Van der Horst maakt zich weer onsterfelijk belachelijk. Wat motiveert die man toch om aan zijn bekrompen standpunt vast te houden. Is er geen hoofdredacteur die zich geroepen voelt de man tegen zich zelf te beschermen? Nu hij geen argumenten meer heeft - heeft hij die ooit wel gehad - gaat hij over op het in de zeik zetten van zijn tegenstanders, de antipieten zijn allemaal zeiklijsters. Hij aait ze braaf over de zwarte krullen want zeiklijsten is een teken van aangepastheid. Aan de inhoud gaat hij voorbij want ach, die mensen neem je toch niet serieus.
Ah, nu moet ik tot zwijgen gebracht worden, zie ik. De anti-Zwarte-Piet-brigade legt zelf steeds meer van het werkelijk karakter bloot.
''de antipieten zijn allemaal zeiklijsters'' Niet allemaal Joost maar gezien je reactie val jij daar zeker onder
We hebben tot nu toe mogen zien hoe Han van der Horst alle critici van de Zwarte Piet-traditie reduceert tot een persoon, namelijk Quinsy Gario. Alle anderen die ook kritiek hebben geuit (Humberto Tan, Prem Radhakishun, Doutzen Kroes, Anouk en in 1987 al Gerda Havertong, om er maar een paar te noemen) doen er weinig of niet toe of zijn slechts aanhangers van Gario. Vervolgens speelt Van der Horst stevig op de man en dicht hij Gario allerlei radicale raciale opvattingen toe, waarvoor hij geen enkel bewijs levert en die slechts een armzalige karikatuur vormen van wat er tegenwoordig aan de universiteiten onderwezen wordt, zoals bij Cultural Studies. Zie bijvoorbeeld hoe hij eerder de opvattingen van iemand als Stuart Hall omschreef, alsof deze een soort gedegenereerde Black Power-ideoloog zou zijn. Vreemd dat iemand als Hall toch alom gezien wordt als een zeer gerespecteerd wetenschapper, die zelfs een naar onze Prinses Margriet vernoemde Europese prijs kreeg. Moeten we nu blij zijn dat Van der Horst ons de ogen voor deze gevaarlijke man heeft geopend en prinses Margriet oproepen om deze prijs terug te eisen? Eerder adviseerde Van der Horst Gario om een buitengewoon kinderachtige en onderdanige brief aan Sinterklaas op te stellen om het punt van de raciale stereotypering door de Zwarte Pieten-figuur aan de orde te stellen. Dit advies valt te kwalificeren als op zijn minst nogal paternalistisch. Vervolgens neemt hij het mensen buitengewoon kwalijk dat zij naar de rechter zijn gestapt, terwijl dat in Nederland toch een goed recht is van iedere burger die zich geschaad of in zijn eer aangetast voelt (en naar mijn mening worden mensen ook in hun eer aangetast door die rare traditie). Dan schrijft hij nog een klein geschiedenisje van de Zwarte Piet-figuur, dat gewoon broddelwerk is en een historicus onwaardig. Ik vind dit een onsympathieke wijze van debatteren. Ik begrijp ook niets van de witte mensen die eventjes, voor een middag of heilig avondje, willen doen alsof zij zwart of bruin zijn. Deze mensen kunnen of durven zich zelfs niet voorstellen hoe het zou zijn om in Nederland anno 2013 werkelijk die huidskleur te hebben. Ik betwist ook dat dit gebruik een soort cultureel recht zou zijn dat Nederlanders hebben, omdat het nu eenmaal zo en zo oud zou zijn. Na twaalf artikelen en dertien ongelukken ter verdediging van onze rare traditie, begint men zich af te vragen waar we deze monomane stroom van apologieën aan te danken hebben. Waarom deze woede, waarom dit verbaal geweld? In een eerdere reactie schreef Han van der Horst dat de logische gevolgtrekking van het statement “Zwarte Piet is racisme” is: “dat ik mij blijkbaar mijn leven lang jaarlijks heb bezig gehouden met een racistische praktijk”. En even verder laat hij daarop volgen: “ik laat me door niemand nooit met racisme associëren”. Ik zal de verleiding weerstaan om de voor de hand liggende grap te maken die de weinig academische laatste zin oproept. Elders schrijft hij over de critici op de Zwarte Piet-figuur: “Zij willen schaamte afdwingen.” Misschien doet Van der Horst er beter aan om zich wat meer te verdiepen in recente literatuur die ingaat op zijn vakgebied, en al helemaal als hij zich wil wagen aan de Nederlandse koloniale geschiedenis. Ik ben geen historicus en ben dus niet zo op de hoogte, maar uit wat een blik op internet me oplevert maak ik op dat het redelijk goed te behapstukken valt en levert het aardige inzichten op over de manier waarop geschiedenis doorwerkt in het heden. Nederland is een land dat zich eeuwenlang schuldig heeft gemaakt aan de grofste vormen van kolonialisme en slavenhandel. Om deze verwerpelijke zaken te legitimeren zijn er hele ideologische stelsels opgebouwd en in de Nederlandse cultuur gevlochten. Dat loopt uiteen van theologische argumenten tot een hele beeldcultuur, waarin verschillende raciale stereotyperingen worden uitgedrukt. Daarbij kwam dat er voldoende culturele uitwisseling was met andere imperiale grootmachten om zo’n veelomvattende legitimatie van de blanke hegemonie in de wereld te kunnen uitwerken. Het lijkt me dan ook niet vreemd dat dit in ruime mate tot op de dag van vandaag in onze cultuur aanwezig is en zijn werk doet. We zijn allemaal opgegroeid met Sambo, het kleine zwarte jongetje, met Kuifje in Afrika en met Zwarte Piet. We zijn allemaal op subtiele wijze geconditioneerd met dit soort stereotype beelden en opvattingen die vroegere en huidige machtsverhoudingen moeten legitimeren. De effecten daarvan verdwijnen niet met een vingerknip als men een veelkleuriger en egalitair wereldbeeld omarmt. Nederlanders zien zich graag als ruimdenkend en tolerant, als de bewoners van een land dat de wereld tot voorbeeld kan dienen. Het is beschamend om er dan op gewezen te worden dat dit zelfbeeld niet klopt en dat er heel veel racisme in onze cultuur is ingebakken. En dat we allemaal wat van dat eeuwenoude racisme hebben meegekregen, zonder dat we het zelfs door hebben. Schaamte doet pijn, het is een pijnlijke emotie. Je kunt je afvragen of de critici, die de vinger op de zere plek leggen, veel opschieten met jouw schaamte. Je kunt natuurlijk ook je angst voor die schaamte overschreeuwen, door bijvoorbeeld een stroom aan rammelende artikelen te schrijven waarin je benadrukt dat je je nergens voor hoeft te schamen. Maar het gaat volgens mij niet om die schaamte. Het gaat erom dat we collectief een cultuur kunnen vormgeven waarin een gedeelde geschiedenis gevoeld en herdacht kan worden en waarin de verwerking van dit verleden een nog open einde heeft. Dat is een lastige opgave in een land waarin de nazaten van daders en slachtoffers bij elkaar wonen. Zwarte Piet is een karikatuur van gekleurde mensen en onderdeel van een lange traditie waarin ongelijke en onrechtvaardige machtsverhoudingen werden gelegitimeerd. Om met John Helsloot te spreken: het is tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet.
Wat hier staat over mijn artikelen rond de kwestie Zwarte Piet is allemaal onzin en verdraaiing. Wie wil weten wat ik echt denk, leze die artikelen nog een keer. Ik pik er even een element uit. Over Stuart Hall schrijf ik als antwoord op Clara Legene, die me kwalijk nam dat ik over Derrida en Barthes begonnen was, omdat het Front National zich blijkbaar op hun werk beroept, over Stuart Hall schrijf ik het volgende: "["Ik begin even aan het eind. Quinsy Gario is sterk geinspireerd door Stuart Hall en dan met name een artikel van hem. Deze Engelse professor van Jamaicaanse afkomst is sterk geïnspireerd door de scholen van Derrida en Barthes, net als het laat ik het maar noemen Spike Lee achtige element in de zwarte bewustzijnsbeweging van de Verenigde Staten. Die gaat ervan uit dat de grote tengestelling in de maatschappij een rassentegenstelling is (kijk maar eens naar de uitwerking daarvan in de films van Spike Lee. Het is in dit licht niet zo verwonderlijk als ook Pierre Poujade en het Front National uit dezelfde bron drinken. Die denken immers ook in termen van volken en rassen."] Vertel maar eens wat daar niet aan klopt. En zeg niet dat ik dat niet kan weten van Quinsi en Stuart Hall want dat zegt hij zelf. Merk ook op dat ik Stuart Hall niet in verband breng met het Spike Lee element maar vaststel dat het Spike Lee element ook.....enfin kwestie van begrijpend lezen.