Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Zoveelste coronablunder: er is nog geen belscript voor prikafspraken

  •  
18-12-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
callcenter

© Assen: Callcenter bron- en contactonderzoek GGD Drenthe, oftewel het corona-zenuwcentrum van Drenthe. Op de foto staat Sharon van der Ploeg-Akker. COPYRIGHT MARCEL JURIAN DE JONG

Terwijl miljoenen Nederlanders al maanden reikhalzend uitkijken naar het coronavaccin en al meer dan een maand duidelijk is dat de eerste inentingen eraan komen, is de GGD ‘vergeten’ om de telefonisten te trainen die de prikafspraken moeten gaan maken. Ook ligt er nog geen belscript waarmee de telefonisten kunnen controleren of mensen geschikt zijn voor de inenting. Hoewel het Europees Medicijnagentschap het Pfizer-vaccin maandag al goedkeurt, begint de training voor de telefonisten pas na Kerst, meldt de NOS.
" Om het belscript te maken en de 800 telefonisten te trainen heeft de GGD zo’n twee weken nodig. Het is daarmee de belangrijkste reden waardoor Nederland niet zoals andere landen nog dit jaar kan beginnen met vaccineren. Onder meer België en Duitsland besloten deze week om al op 27 december te starten met inenten."
Het is de zoveelste keer dat minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) de zaken niet op orde heeft. Eerder deze week bleek al dat Nederland tal van steken had laten vallen bij de voorbereiding van de vaccinatiecampagne. Zo was er nog geen overzicht van de zorgmedewerkers die als eersten in aanmerking komen voor het vaccin. Ook bleken de bedrijfsartsen die de inentingen moesten doen, daar geen ervaring mee te hebben. Tot overmaat van ramp bleek er ook nog een ict-systeem te moeten worden opgetuigd om bij te houden wie welk vaccin heeft gekregen.
De gebrekkige voorbereiding op de vaccinatie staat niet op zichzelf. Sinds het begin van de corona-epidemie wordt Nederland keer op keer overvallen door problemen in de virusbestrijding. Aan het begin van de epidemie werd er bijvoorbeeld veel minder getest dan mogelijk , zodat er nauwelijks zicht was op de verspreiding van het virus.
De corona-app die mogelijke besmettingen moest opsporen, liet veel langer op zich wachten dan De Jonge aanvankelijk beloofde. Toen de app er eenmaal was, verdween de mogelijkheid om je na een melding te laten testen al snel, omdat de testcentra de drukte niet aankonden.
Vanaf augustus was er ook regelmatig te weinig personeel bij de GGD om het bron- en contactonderzoek naar behoren uit te voeren. Ondertussen vielen geschikte kandidaten af, bijvoorbeeld omdat ze niet zeven dagen per week beschikbaar waren.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (148)

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2020 - 8:26

Die Britse super-besmettelijke virusvariant is begin december in Nederland vastgesteld. Het kabinet heeft verzaakt mensen uit het VK of België te isoleren dus de kans is groot dat het zich al flink verspreid heeft. Nu komt men met een vliegverbod en oproep tot thuisquarantaine maar dat is weer eens mosterd na de maaltijd.

2 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2020 - 8:29

Niet helemaal mosterd na de maaltijd natuurlijk want beter later dan nooit. Maar je vraagt je af waarom ze werkelijk alles te laat doen. Waarom niet één keer pro-actief proberen verspreiding te voorkomen.

gimli55
gimli5520 dec. 2020 - 9:52

Je kunt je ook afvragen, waarom we er nu pas van horen.

Trees2
Trees219 dec. 2020 - 22:55

Ik ben erg teleurgesteld in uw lezer en mijn medelezers over dit onderwerp

1 Reactie
The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 11:21

Zeg eens Trees, wat kunnen we voor je betekenen.

komputerhulp
komputerhulp19 dec. 2020 - 21:18

Zo zou ook het registratiesysteem niet op orde zijn en pas met 8 jan. operationeel. Dat kan je gewoon vergeten. Overheid en ICT is een slecht huwelijk. Je meldt je aan met je BSN. Dan wordt al direct duidelijk in welke categorie je valt en wanneer je dan aan de beurt bent. En dat ICT systeem registratiesysteem heb je niet direct nodig. Injecteren en dat BSN op de kaart vermelden. Data typisten(s) kunnen dat naderhand inkloppen in het systeem als dat in 2030 hopelijk operationeel is. Hoe moeilijk kan het zijn? Het gewoon verdommen in oplossingen te denken. De incompetentie druipt er vanaf. 17 maart bijltjesdag.

3 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter19 dec. 2020 - 23:07

17 maart bijltjesdag - dat zou je denken helaas is Rutte IV in aantocht ( gezien de peilingen)

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 2:56

Je zou je bijna de vraag gaan stellen hoe ze dat vroeger allemaal deden, toen er nog geen computers waren. Het probleem is vooral, dat als het theoretisch mogelijk is men het dan gelijk ook in praktijk wil brengen, in plaats van eerst op de oude voet verder te gaan, totdat hetgeen theoretisch mogelijk is ook in de praktijk is verwezenlijkt en een tijdje proef heeft gedraaid naast het bestaande.

Joe Speedboot
Joe Speedboot20 dec. 2020 - 8:25

'Data typisten(s) kunnen dat naderhand inkloppen' Zo denk ik er ook over. Improviseren is iets wat de ambtenarij en de politiek totaal zijn verleerd.

Sikken Berend
Sikken Berend19 dec. 2020 - 20:22

@ Marinus Calamaria: wie is hier nu op zijn gevoelige teentjes getrapt, u of ik ? Ik geef hier mijn mening die totaal niets me "rechts gebral" te maken heeft, maar gewoon een mening is, en u komt binnen denderen met termen als oprotten, rechts gelul en weet ik wat niet meer.Over "begrijpend lezen" hesproken.... Ik draai het om: niet ik zou mijn biezen het beste kunnen pakken, maar u: want als u niet tegen een mening kunt die niet de uwe is, maar meteen als een dolle hyena van leer meent te moeten trekken, vraag ik me af wat u hier doet. Tenzij u uitsluitend meningen accepteert en kunt verdragen die u welgevallig zijn, en waarbij al het andere de mond gesnoerd moet worden. Wellicht voelt u zich in China of Noord-Korea dan meer senang. U lijkt ook wel een beetje op Trump trouwens: die kan ook weinig hebben wat niet in zijn kraam te pas komt.

1 Reactie
The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 2:30

"Wellicht voelt u zich in China of Noord-Korea dan meer senang." @Marinus Calamaria zal dus wel gelijk hebben, ik zal zo eens kijken.

OlavM
OlavM19 dec. 2020 - 20:05

Vermoedelijk heeft minister Hugo de Jonge gedacht dat eerst een prikschrift moest worden gemaakt voor belafspraken.

JoostdeV
JoostdeV19 dec. 2020 - 19:52

De vraag wanneer Nederland het vaccinatieprogramma gaat afronden is veel belangrijker. Net als de vraag hoe we na de lockdown gaan voorkomen dat de laatste clusters of import van virus uit het buitenland weer een nieuwe golf veroorzaken. Die paar weken vertraging maken niet veel uit als het eerste kwartaal toch maar een paar honderdduizend vaccins binnenkomen.

1 Reactie
The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 2:32

Als het eerste kwartaal toch maar een paar honderdduizend vaccins binnenkomen, dan is de vraag hoe we na de lockdown gaan voorkomen dat de laatste clusters of import van virus uit het buitenland weer een nieuwe golf gaan veroorzaken verreweg de belangrijkste.

Trees2
Trees219 dec. 2020 - 19:20

En: ik ben erg teleurgesteld in uw lezer en mijn medelezers over dit onderwerp

1 Reactie
adriek
adriek21 dec. 2020 - 13:41

Trees je valt in herhaling. Heb je zo veel behoefte om je te uiten?

GoudenBergen
GoudenBergen19 dec. 2020 - 17:32

Als de pandemie achter de rug is, wordt het tijd voor een parlementaire enquête naar het regeringsbeleid ten tijde van de corona pandemie. Iedereen in Nederland is op basis van de wet verplicht om medewerking te verlenen aan een parlementaire enquête. Enquêtecommissies kunnen getuigen oproepen en onder ede verhoren. Weigerachtige getuigen kunnen door de rechter worden gedwongen medewerking te verlenen, bijvoorbeeld met een dwangsom of medebrenging door de politie. Meineed en blijvende weigerachtigheid zijn strafbaar.

2 Reacties
OlavM
OlavM19 dec. 2020 - 21:25

@ Gouden Bergen: [Meineed en blijvende weigerachtigheid zijn strafbaar.] Jawel, maar "geen herinnering hebben aan" is dat niet, want het tegendeel is niet bewijsbaar..... :)

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 2:37

Langdurige gevangenisstraffen zijn dan op hun plaats - https://www.youtube.com/watch?v=aLOWhhNvE8Q

Poeha
Poeha19 dec. 2020 - 14:54

Wat een gezeur zeg. Veel landen starten hooguit symbolisch in december. In België begint het ook pas echt in januari. In Tirol wordt voorzichtig in de eerste helft van januari begonnen. “ In Tirol wird die erste Impfwelle gegen das Coronavirus voraussichtlich in der ersten Jännerhälfte starten.” https://tirol.orf.at/stories/3081214/ Nergens zeuren ze daarover.

5 Reacties
Zapata
Zapata19 dec. 2020 - 18:25

Nee waarom zou je zeuren over een paar honderd extra doden.

Poeha
Poeha19 dec. 2020 - 21:03

Een paar honderd? Kom op, er overlijden normaal 3000 mensen per week. Hoor ik nooit iemand over. Nagenoeg elk eu land beging in januari met enten, hooguit symbolisch in december.

Zapata
Zapata19 dec. 2020 - 22:03

Ik hou het laag, 50 extra door Corona per dag x 14. 700 mensen die je had kunnen inenten en die dan nog geleefd zouden hebben. Nee daar moet je niet over zeuren.

Folkert2
Folkert219 dec. 2020 - 22:42

Weer zo`n ambtenaar die zijn salaris toch wel gestort krijgt. Misschien moet je eens proberen iets minder een lul met vingers te zijn en iets empatischer te zijn richting de 1000-den ondernemers die balanceren op het randje van faillissement en daarmee miljoenen mensen meesleurend richting de afgrond. Het vaccinatieplan had gisteren al klaar moeten liggen. Dan had je in de eerste week van Januari meteen kunnen beginnen als de eerste vaccinaties in NL aankwamen. Nu komen de vaccins over twee weken aan maar men moet nog beginnen met nadenken over hoe alles georganiseerd moet gaan worden. Misschien moet H de Jonge iets minder tijd besteden aan zijn schoenen en iets meer tijd besteden aan zijn taken. En de minister en de ambtenaren moeten gewoon op water en brood gezet worden eerdat alles geregeld is.

EricDonkaew
EricDonkaew20 dec. 2020 - 0:44

@poeha: Nagenoeg elk eu land beging in januari met enten, hooguit symbolisch in december. -------------------------------------------------- In Nederland symbolisch op 8 januari. Het is en blijft twee weken later. Het verschil is ongeveer 500 doden per week. Los van economische aspecten.

Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker19 dec. 2020 - 14:10

Beste redactie, De GGD'en zij dit niet 'vergeten'. Als jullie je een beetje hadden ingelezen in de zaak dan hadden jullie het volgende kunnen weten. Er is een lijst waarop staat wie het eerste moet worden gevaccineerd. Daarop staan de kwetsbaren in verzorgingshuizen, dan het verzorgend personeel, dan alle ouderen en andere kwetsbare groepen en als laatste de rest van de bevolking. - Vaccinatie in verpleeghuizen is een verantwoordelijkheid van de arts in een verpleeghuis, dat moeten ze daar regelen. Daar heeft de GGD'en geen rol in. - Zorgmedewerkers vaccineren is een verantwoordelijkheid van de arboarts. Daar heeft de GGD geen rol in., - 60 plussers en kwetsbaren vaccineren, is een verantwoordelijkheid van de huisarts. Die doen ook de jaarlijkse griepprik. - De inenting van de rest van de bevolking is een zaak van de GGD'en. Als je bekijkt hoeveel doses vaccin er wanneer worden geleverd, dan zou de GGD zo na de zomer een keer aan de beurt zijn. Maar ... omdat als eerste een vaccin komt dat bij -70 graden bewaard moet blijven en in dozen van bijna duizend stuks binnen komen, is er wat in het schema veranderd. Die verpakking en hoeveelheden maken het niet geschikt voor gebruik op kleinschalige locaties. Als er maar 80 oudjes in een verpleeghuis liggen, moet je meer dan negenhonderd eenheden vaccin weggooien en dat is zonde. Daarom worden nu eerst zorgmedewerkers ingeënt en niet op en in de zorglocaties, zoals de bedoeling was, maar op centrale locaties. Omdat de GGD'en hiermee ervaring hebben, zijn de GGD gevraagd om dit te gaan organiseren. Die vraag werd de GGD'en op 1 december gesteld. Dan is na de kerst beginnen met het trainen van het script erg snel en niet traag. Zeker als je voor zo'n belscript moet weten wat de specifieke kenmerken van het virus zijn en wie er wel en wie niet mee mag worden ingeënt. En als dit nu het enige was waar de GGD'en aan moesten werken, dan viel het nog mee. Ze zijn ook verantwoordelijk voor die ' teststraten' en het bron en contactonderzoek. Daarvoor hebben ze in heel korte tijd een complete 'corona-organisatie' opgezet, naast hun reguliere organisatie. Want nee, ondanks dat dit, het bestrijden van rampen, een taak is van de GGD' en, hebben zij geen kamers vol mensen die zitten te wachten tot er zoiets gebeurt. In eerste instantie heeft de GGD die 'rampenbestrijding' zoals ze dat bij iedere ramp doen, opgepakt met hun reguliere medewerkers. Dat reguliere normale werk, het inenten van onze kinderen, gezondheidsonderzoek, de verplichte contactmomenten voor onze kinderen, werd hiervoor stil gelegd. Alleen kan dat ook niet onbeperkt zonder schade. Daarom en omdat het zich liet aanzien dat corona nog wel een tijd zou duren, is een aparte organisatie opgezet. Hierdoor kan ook het normale werk nu weer redelijk doorgaan. Als je je vervolgens realiseert dat die GGD'en al jaren flink zijn uitgeknepen door hun opdrachtgever, en nee dat is niet de minister, dat zijn de Nederlandse gemeenten, dan plaatst dat de prestaties vand e GGDén in een heel ander perspectief

7 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 15:53

Ze wisten al langer dat het medicijn diepgevroren was en moest zijn. Ook de verpakking hadden ze kunnen opvragen. Van al dat niets gedaan. Het blijft ook nog een redelijke tijd goed als het ontdooid is. Dus hadden ze dat alles al eerder kunnen bedenken. De bedrijfsartsen zeggen niet te kunnen vaccineren, beetje vreemd voor artsen. Wel zal de plaats ook dan door de Jonge ingericht moeten worden van tevoren. Het personeel kan daar gewoon naartoe komen. Nederland is het laatst van ongeveer heel Europa, dat zegt toch wel iets neem ik aan. In NRC staat een heel goede samenvatting van alle problemen vanaf het begin. Het geeft precies aan waar de problemen al vanaf het allereerste begin zaten en waarom. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/19/eerst-overmoedig-toen-onmachtig-a4024502

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 15:54

Voor Ballonprikker

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 15:55

Haastige spoed is zelden goed. Voor Ballonnendoorprikker.

Joe Speedboot
Joe Speedboot19 dec. 2020 - 16:01

'omdat als eerste een vaccin komt dat bij -70 graden bewaard moet blijven' Niet tot het laatste moment. Als het is ontdooit is het nog 4 dagen in de koelkast houdbaar. Je kan dus wel degelijk vanuit grotere centra kleinere locaties bevoorraden. https://www.trouw.nl/binnenland/zo-gaat-het-vaccin-van-de-pfizer-fabriek-naar-de-nederlandse-arm~b4ff0370c/

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 16:24

Joe Speedboot Dat had ik ook begrepen. Dan kun je volgens mij dus alsnog wat je over hebt in een 'vrieswagen' vervoeren naar het volgende tehuis. Het lijkt me logisch maar ik moet eerlijk bekennen, ik heb er in wezen geen verstand van. Ik hoor alleen wat de farmaceut zelf zegt. Ik mag toch aannemen dat het RIVM die wetenschap inmiddels ook heeft. Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd men kwijt is met een vaccin zetten, registreren, wachten (kwartier dacht ik) etc...

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 16:26

vrieswagen oef koelwagen!

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 dec. 2020 - 17:11

Ik vind dit heel nuttige informatie, Dank prikker. En de info van Joe lijkt mij nuttig, des te minder er gereisd moet worden, des te beter.

Sikken Berend
Sikken Berend19 dec. 2020 - 8:33

Allemaal zure reacties. Allemaal van schreeuwers aan de zijlijn die het zelf natuurlijk beter kunnen dan de heer De Jonge. We hebben niet alleen 17 miljoen voetbalcoaches, we hebben tegenwoordig ook 17 miljoen virologen en 17 miljoen logistiek planners. Opvallend bij deze 17 miljoen is dat ze allemaal voorzien zijn van een chagrijnige zuurgraad waar de honden gern brood van lusten. Zelf zijn ze natuurlijk geweldig, maar degene die het moet doen bakt er niks van. Een tegengeluid dan maar: ik heb diep respect voor de aanpak van de heer De Jonge en ik vergeet niet dat het allemaal mensenwerk is wat hij doet. En met de wijsheid van nu kan het dan wel eens zo zijn dat sommige zaken achteraf gezien iets beter hadden gekund. Al zou ik niet precies weten wat hij anders had moeten dien, maar goed....mensen maken nu eenmaal fouten. Behalve die eerder genoemde 17 miljoen dan, die zijn feilloos. Ik steun de aanpak van het kabinet en van de heer De Jonge volledig. Deze topminister verdient een beter volk dan dit collectief van verwende zuurpruimen.

23 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot19 dec. 2020 - 10:11

Ach kom op. Het is al maanden bekend dat er op een dag een vaccin zou komen. Ergo, men had al maanden geleden kunnen beginnen met de organisatie van een vaccinatie campagne. Dat men er nu pas mee begint kenmerkt de incompetentie van De Jonge cs.

Thuiszitter
Thuiszitter19 dec. 2020 - 10:14

Dat zijn geen zure reacties dat zijn reacties van mensen die dicht bij de realiteit staan. U heeft het debat gevolgd ? Er was er niet een in de kamer , niet in de coalitie niet in de oppositie die de manier van aanpak begreep of steunde. De Jonge met zijn GGD maken nu fouten wat onnodig mensenlevens kost maar jij steunt die aanpak. Dat zegt dan een hoop over jouw. Ik vind de aanpak het met een woord schandalig !!

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland19 dec. 2020 - 10:51

Nee, het is een structureel probleem. Je weet dat je in de toekomst moet vaccineren, testen etc etc en NOOIT is het voorbereid altijd is het "ow jee dat moeten we nog regelen" . En dat kost allemaal levens. We hebben een vreselijk slechte regering .

Bert de Vries
Bert de Vries19 dec. 2020 - 11:07

Sikkenberend, onderbouwde en steekhoudende kritiek lijkt me beter dan pijpendansen.

tinekea2
tinekea219 dec. 2020 - 11:15

Ik ben het met je eens. Al die nep-virologen, die het allemaal beter weten. Dat wil zeggen: kritiek geven kunnen ze wel, maar als ze zelf de klus zouden moeten klaren, gaat er gegarandeerd ook het nodige fout.

Marinus Calamari
Marinus Calamari19 dec. 2020 - 11:20

Het probleem hier is, denk ik, dat rechtsmensjes weinig incasseringsvermogen hebben. Dit is een linkse site met een links geluid voor linkse mensen. Dat er veel ruimte is voor rechts geblaat, inclusief kritiek op links, doet daar verder niet aan af. Maar goed, als je hier komt en je kan er niet tegen dat de doelgroep niet onverdeeld positief is over de vijfeneenhalfjesmentaliteit van de rechts-christelijke regentenbende in Den Haag, dan moet je misschien gewoon niet meer hier komen. Al het je niet bevalt, rot je maar op, denk ik dan. Het is niet alsof het gros van de rechtse reaguurders hier iets toevoegt.

Folkert2
Folkert219 dec. 2020 - 11:36

Ik denk dat ik het inderdaad beter kan dan de heer de Jonge. Ik denk sowieso dat iedereen zonder academisch papiertje het beter kan dan de heer de Jonge. Ipv maanden vergaderen moeten er knopen doorgehakt worden. Aan alle kanten waren knappe koppen bezig om een vaccin te ontwikkelen. Zoals Joe al zegt, men had natuurlijk allang wat kunnen organiseren ongeacht welk vaccin er gebruikt zou gaan worden. Dit land gaat ten onder aan de Rutte`s en de Jonge`s waar de Sikkens Berenden allemaal braaf op stemmen. Ik heb mijn buik inmiddels wel vol van academisch opgeleid tuig. Ze kunnen allemaal net niets.

Peter Stans
Peter Stans19 dec. 2020 - 11:44

Eens met je Sikken Berend. Het is ook niet alsof hierdoor er een PAAR dagen later met het vaccineren begonnen gaat worden. Die koppeling wordt wel lekker door een anonieme joop-redacteur gemaakt. Maar zo is het niet. Ik denk dat alleen Duitsland (en dat is een land wat toch een paar maatjes groter is dan het onze) werkelijk in staat is om eerder en omvangrijker te beginnen. De rest doet het wel, maar is toch in the end net zo lang bezig als ons land. Ik kan mij ook nog het gezeik en gejank herinneren dat 4 januari genoemd werd. Zou dat wel haalbaar allemaal zijn? Blabla. Ofwel, het is weer een hoop gezeik en commentaar vanaf de zijlijn. Ondertussen gaan degenen in "het veld" gelukkig door met het echte werk.

Marth2
Marth219 dec. 2020 - 11:49

U zou niet weten hoe u het anders zou doen? Gelukkig bent u geen minister. Ministers weten donders goed hoe ze het anders zouden doen; vraag het maar aan die van Duitsland, België, Frankrijk, of waar dan ook vandaan. Er is maar één uitzondering: Nederland. U zou rustig minister van Nederland kunnen zijn, want hier in Nederland weet men blijkbaar ook van niks en loopt dus altijd achter de feiten aan, te beginnen met het mondkapjesdrama van Jaap van Dissel, die als enige persoon op zo''n positie dacht dat mondkapjes meer kwaad zouden doen dan goed.

Sikken Berend
Sikken Berend19 dec. 2020 - 11:59

Marinus Calimero (of zoiets) kan er duidelijk niet tegen dat zijn linkse feestje op Joop wordt verstierd door mensen die er een andere mening dan hij op na houden. Hij verwijt rechts wat hij zeld staat te doen, en presteert het dan ook nog om mij te vertellen dat ik beter kan "oprotten." Tot zo ver de linkse verdraagzaamheid. Welnu, ik rot niet op. Als u niet tegen een tegengeluid kan op uw linkse feestje, rolt dan uw matten en ga zelf !

Mark Huysman
Mark Huysman19 dec. 2020 - 12:19

[We hebben niet alleen 17 miljoen voetbalcoaches, we hebben tegenwoordig ook 17 miljoen virologen..] Hoe vaak hebben de rechtsmensjes deze riedel niet afgestoken? Behalve dat ze als lemmingen achter rampzalig beleid aanhobbelen hebben ze ook geen enkele originaliteit.

Sikken Berend
Sikken Berend19 dec. 2020 - 14:03

Dus je bent rechts als je het corona beleid van de heer De Jonge steunt ? Wat een vreemde redenering, maar ja....de linksmensch is nu eenmaal een schepsel waar vreemde redeneringen schering en inslag zijn.

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend19 dec. 2020 - 14:17

Hij had voor de vorm op 27 december een paar mensen kunnen laten inenten. Spreekt voor hem dat ie dat niet doet. Het eerste vaccin is nogal bewerkelijk te distribueren vanwege het feit dat het bij -70 bewaard moet worden. Geloof niet dat de meeste zuurpruimen hier daar rekening mee houden. Verder is de gedecentraliseerde zorg in Nederland in dit geval een handicap... je weet wel, zorg dicht bij de mensen.. dacht dat links daar zo’n voorstander van was... maar kennelijk alleen als het in hun eigen straatje past...

tinekea2
tinekea219 dec. 2020 - 15:08

@ Marth Tuurlijk, en de cijfers in onze buurlanden zijn ook veel beter dan bij ons.

Rode druppel
Rode druppel19 dec. 2020 - 15:13

Mijn excuses als ik u gekwetst heb. Maar ik meen dat oprecht. Tip, open de ogen dan ziet u wat meer.

Folkert2
Folkert219 dec. 2020 - 15:38

Peter Stans, Duitsland is veel groter wat de operatie dus veel complexer maakt. Maar kijk eens naar de andere kant van de wereld Nieuw Zeeland maakt niet alleen het vaccin beschikbaar voor zijn eigen bevolking maar ook voor alle eilanden in de pacific. En hier? Ach, de prutsers in NL moeten nog gaan vergaderen terwijl jokkebrok de Jonge riep dat alles op rolletjes liep. "Eens met je Sikken Berend. Het is ook niet alsof hierdoor er een PAAR dagen later met het vaccineren begonnen gaat worden." Ondertussen gaat het halve MKB failliet, honderdduizenden mensen kampen met stress over mogelijk baanverlies en grote onzekerheid en jullie praten maar gemakkelijk net als H de Jonge dat het allemaal niet op een dag aankomt. Het gaat eerder weken langer duren voordat er een vaccinprogramma opgestart is. Dat doet het wel, hoe eerder we weer kunnen zonder extreme lockdown regels des te beter het is. Het is makkelijk lullen als je bedje gespreid is. (toevallig ook ambtenaar?) Die 17 miljoen prikken moeten zo snel mogelijk gezet gaan worden. Maar zelfs een wereldwijde pandemie kan die lompe zoutzakken in Den Haag niet activeren. Misschien als we hun salaris eens gaan inhouden dat ze dan gaan begrijpen dat het bittere ernst is.

Marinus Calamari
Marinus Calamari19 dec. 2020 - 16:30

@Sikken Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, of liever, dat je niet veel vermogen tot begrijpend lezen hebt. Jij mag van mij hier blijven, hoor, maar de gemiddelde linksmens hier ziet deze regering als matig tot rampzalig slecht, en aangezien links zich niet monddood laat maken door verontwaardigd rechts gebral, zal je dat hier weten ook. Maar als je je daardoor op je Blanke hetero-pielemoosje getrapt voelt, vraag ik me af of je aanwezigheid hier wel goed voor je is. Ik ga ook niet janken dat op GeenStijl een guurrechts anti-links geluid klinkt, sterker nog ik mijdt die site meestal. Moet zeggen dat daar de laatste maanden iets meer inhoud is dan normaal, wat niet zo moeilijk is aangezien ze daar al een decenium hetzelfde deuntje zongen, maar dan nog.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 16:37

Het probleem zit hier: Alweer! Er zijn nog niet genoeg besmettingen, zieken en doden. https://www.ed.nl/eindhoven/grote-drukte-bij-manifestatie-tegen-coronamaatregelen-op-18-septemberplein-in-eindhoven~a5e4b9c4/

GoudenBergen
GoudenBergen19 dec. 2020 - 16:56

@Sikke Daan Ouwens attendeerde me op een artikel in de Volkskrant waarin GGD-baas André Rouvoet uitlegt waarom er niet sneller gevaccineerd kan worden. Die wijsheid heeft Daan dus niet van zichzelf, maar het is altijd goed als je je door een deskundige laat overtuigen. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ggd-baas-vaccinatie-had-niet-sneller-gekund-wie-zegt-van-wel-begrijpt-niet-hoe-het-werkt~bf3cd157/

JanB2
JanB219 dec. 2020 - 20:22

@ Berend Met een beroep op “wijsheid van nu” bij het goedpraten van gekneus red je het bij ondergetekende niet. Bij de bestrijding van besmettelijke ziekten gelden simpele basisprincipes die alleen voor laaggeletterden niet te begrijpen zijn. Daarvan zijn er kennelijk een hoop. Want de hele aanpak van de coronaepidemie in het Westen kenmerkt zich door stelselmatig (niet) handelen in weerwil van de meest elementaire inzichten die al oeroud zijn. Gezond verstand ontbreekt al eveneens bij het plannen van maatregelen. Er is geen regie, alleen gelul.

OlavM
OlavM19 dec. 2020 - 21:12

@ Sikkeneurige Berend: [Een tegengeluid dan maar: ik heb diep respect voor de aanpak van de heer De Jonge en ik vergeet niet dat het allemaal mensenwerk is wat hij doet.] Het is allemaal mensenwerk. Net zoals de pedo-priesters, de viruswaanzinnige actievoerders, de Trumpacties en -fanaten inde VS, en ga zo maar door. Een werkelijk overtuigend argument. :)

itsme3
itsme319 dec. 2020 - 21:39

Goed stuk. Legt precies de vinger op de zere plek.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 dec. 2020 - 6:37

"Dan moeten je we nog droog staan oefenen" aldus Rouvoet. Duitsland is daar al lang klaar mee, zijn daar al weken eerder mee begonnen, hadden alles al klaar staan en droog geoefend. De Jonge had geen idee en heeft hier pas ruim week geleden het GGD aandeel in de operatie vergroot door ze ineens ook de regie te geven. Zwalkend dus zoals steeds al gezegd wordt. Het lijkt wel of ze er op het ministerie van volksgezondheid geen raad mee weten.

Cave Canem
Cave Canem19 dec. 2020 - 8:07

De verwachting dat we in januari kunnen beginnen met vaccineren is gebaseerd op de verwachting dat het (noodzakelijke) ict-systeem dan klaar is. Het zou mij verbazen als dat het geval is. Ict-systemen voor (semi-)overheidsorganisaties worden door tekortschietende functionele specificaties en prutswerk bij de engineering doorgaans te laat en met gebreken opgeleverd. Vooral nu blijkt dat te elfder ure nog zoveel moet gebeuren. Dat wordt haastwerk. Daarom moet rekening worden gehouden met kinderziekten en regelmatige storingen, die het vaccinatieproces lamleggen en dus vertragen. Storingen zien wij ook nu al bij de doorgifte van testresultaten, waardoor de dagtotalen van besmettingen regelmatig niet deugen. Ook dit heeft men bog niet onder controle kunnen krijgen. Hoe ingewikkeld kan het zijn.

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans19 dec. 2020 - 11:45

Het is vooral gebaseerd op dat de "bijsluiter" pas eind december wordt afgegeven. Het is ook niet zo dat hier (of elders) er al miljoenen vaccins klaar liggen. Allemaal een hoop sensatiegehijg dus. Bijzonder irritant ondertussen

webmaatje
webmaatje19 dec. 2020 - 12:02

Naast de computer, kan je de resultaten ook nog faxen of mailen. Veel Duitse GGD's faxen het aantal besmettingen aan het RKI, want veel gezondheidsdiensten zijn nog niet gedigitaliseerd. Op gisteren na, probleem in Baden-Württemberg, zijn de aantallen besmettingen zonder storingen doorgekomen. Dat er in het weekend vaak minder besmettingen worden gemeld, ligt niet aan de manier van doorgeven, maar aan het feit dat in het weekend in Duitsland niet elke gezondheidsdienst de aantallen doorgeeft of niet lang open is.. Aantallen besmettingen worden dan ook vergeleken met dezelfde weekdag een week tevoren.

Bert de Vries
Bert de Vries19 dec. 2020 - 7:18

Zojuist gehoord, dat de verwachting is dat corona waarschijnlijk een jaarlijks terugkerende aandoening is. Er is dus alle reden om de zaken voor eens en voor altijd goed te regelen. Dat geldt in het bijzonder voor de ziekenhuiszorg. Daar hebben de bezuinigingen, met dank aan Rutte en vrienden, rampzalig uitgepakt. Overigens zal de jaarlijkse terugkeer van corona een zegen zijn voor de pensioenfondsen. En is het maar de vraag, wat die terugkeer inhoudt: jaarlijks een golf of het hele jaar door golven.

11 Reacties
Zapata
Zapata19 dec. 2020 - 11:39

En dus zullen ze buffers moeten gaan inbouwen, zogezeid capaciteit op de plank maar dat kost centjes want niet effectief gebruikte FTE. Daar krijgen optimaliteitsmanagers grijze haren van.

Peter Stans
Peter Stans19 dec. 2020 - 11:46

Welke bezuinigingen? Per saldo groeien de uitgaven alleen maar. Ik kan mij nog (en deed er zelf ook wel aan mee) het gejammer nog horen over een premiestijging van een paar euro per maand. Kennelijk en daarom zitten we ook in een lockdown, hebben wij burgers maar bitter weinig zelf over voor zorg en een oude dag.

Peter Stans
Peter Stans19 dec. 2020 - 11:48

Die nieuwe golven hebben te maken met ons gedrag als mensen (reizen naar hot en her, klimaatverandering) en dus alle kansen voor nieuwe virussen. De vraag is niet of, maar hoe (en in welke omvang) die om zich heen kunnen gaan grijpen.

Zapata
Zapata19 dec. 2020 - 14:37

Nou Stans, zo een 15 jaar geleden hebben we toch een ander zorgstelsel gekregen wat goedkoper en efficiënter zou zijn. En inderdaad is er sindsdien veel bezuinigd maar toch blijven de kosten stijgen. Ze bezuinigen tegen de klippen op. Afschalen IC met de helft, minimaal 30.000 zorgmedewerkers er uit, decentralisatie, sluiting ziekenhuizen. En zoals gebleken is het niet allemaal erg efficiënt. Wel hebben we erg veel overhead gekregen en allemaal clubjes die langs elkaar heen werken. De jeugdzorg en GGZ zijn een rokende puinhoop en de ouderenzorg laat te wensen over. Het lijkt er heel erg sterk op dat met dat nieuwe stelsel van 15 jaar geleden er heel veel geld weglekt naar zaken die niets met de zorg te maken hebben behalve dan dat ze er geld aan verdienen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 16:05

Zapata Ik had de link boven al geplaatst maar over dat zorgstelsel en alles wat erbij komt prachtige analyse hier over hoe dat tegen ons werkt als er ook maar iets gebeurt, en dus tegen ons gewerkt heeft! Dat is zeer ernstig zoals de meesten van ons al wisten. Om over de politiek maar niet te spreken. Ook daarvan goede analyse.  https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/19/eerst-overmoedig-toen-onmachtig-a4024502

Folkert2
Folkert219 dec. 2020 - 16:24

Die overhead is inderdaad het probleem Zapata. Elke minkunkel met een HBO papiertje moet tegenwoordig een leiding gevende functie krijgen waardoor elke organisatie tegenwoordig een omgekeerde piramide is. 150 mensen vergaderen en overleggen over het werk wat 5 mensen moeten uitvoeren. En die 150 mensen denken ook nog steeds dat als je van die 5 mensen 4 mensen maakt dat je dan flink bezuinigd. Ik heb weinig op met Pol Pot maar ik denk dat het hoog tijd wordt om de kletsende kaste eens aan het werk te zetten en ze hun handjes eens laten wapperen. Meer handjes aan het bed en wat minder in de vergaderkamers.

GoudenBergen
GoudenBergen19 dec. 2020 - 18:07

De stijgende zorgkosten zijn natuurlijk ook gerelateerd aan de toenemende vergrijzing. De kostenstijging van de AOW EN de zorg gaan gelijk op. In 2000 bedroeg het aantal AOW-uitkeringen 2.305.000, op dit moment zijn het er 3.505.100. Dat is een toename van ongeveer 52%. De Nederlandse bevolking groeide in die periode met ongeveer 10% van 15.863.950 naar 17.461.543. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83474NED/table https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37789ksz/table?ts=1608400979693

GoudenBergen
GoudenBergen19 dec. 2020 - 18:26

Daarom was het heel verstandig om de AOW leeftijd te verhogen, zodat het aantal AOW- uitkeringen minder snel groeit. Het BNP van Nederland wordt voor 99% verdiend in de bedrijven. Een flink deel hiervan, zo'n 40% vloeit via de belastingen naar de algemene middelen om daar allerlei nuttige zaken van te betalen. Grosso modo zitten de mensen die het geld verdienen, meer aan de rechterzijde van het politieke spectrum, degenen die het publieke sector bevolken en die 40% opmaken, bevinden zich meer aan de linkerzijde. Dat zie je ook terug in de manier waarop met geld wordt om gegaan. Een rechtse regering zal streven naar een lage staatsschuld, een linkse regering zal die veel sneller laten oplopen. Rechtse partijen zijn geneigd de kosten in de gaten te houden en indien nodig te bezuinigen, linkse partijen zoeken het eerder in belastingverhogingen (voor de rijken). Rutte heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse staatsschuld relatief laag was, daarom kan de Nederlandse staat nu heel veel geld lenen. Buitengewoon verstandig beleid.

Zapata
Zapata19 dec. 2020 - 19:49

@Gouden Bergen. Die vergrijzing is al sinds 1995 ingecalculeerd dus dat is het punt niet. De gedachte was nu juist dat door de verandering van het zorgstelsel de extra kosten van die vergrijzing opgevangen zouden kunnen worden. Wat dus niet het geval is maar wel zijn alle buffers weg gesneden. En je kan geen goede zorg zonder buffers hebben. Want dan ben je nooit op een crisis voorbereid. Het leger gaat niet pas soldaten trainen als er al oorlog is. De brandweer gaat niet pas brandweerlieden werven als er een brand is. Daarom loopt de zorg steeds achter de feiten aan.

OlavM
OlavM19 dec. 2020 - 21:06

@ Gouden Bergen: [Buitengewoon verstandig beleid.] Het is waar dat er nu meer ruimte is om met staatsleningen degenen, die economisch onder de lockdown lijden, enigszins te compenseren, maar dat vroegere beleid is helemaal niet "buitengewoon verstandig" gevoerd met het oog op een mogelijke pandemie als de huidige, maar wel met het oog op extra verhoging van de winsten van grote bedrijven -herinner je je nog de kwestie van vrijstelling van dividendbelasting?- en daartoe ongeveer tot op het bot bezuinigingen op de zorg, het onderwijs, de politie, enz., met alle gevolgen van dien, waarvan we nu ook last hebben.

NoahAmber
NoahAmber20 dec. 2020 - 16:44

@Bert de Vries 19 december 2020 at 08:18 Zojuist gehoord, dat de verwachting is dat corona waarschijnlijk een jaarlijks terugkerende aandoening is. Misschien weet je het nog niet, maar griep IS een jaarlijks terugkomend probleem/aandoening. Daar hebben we al vaccins voor en goedwerkend geneesmiddelen. Covid zal ook jaarlijks weer een terugkomend fenomeen zijn. Maar dan hebben we er een vaccin voor.

Outsider2
Outsider218 dec. 2020 - 23:32

Het is toch duidelijk: dit kabinet van zandzakken moet weg.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 16:27

Outsider Goede duiding!

VaderTijd
VaderTijd18 dec. 2020 - 23:02

'Gaat u maar rustig slapen', zei Colijn in '40. 'En de volgende dag stond de Duitser op de markt', zei de vader van een goede vriend van mij vervolgens. Dat gevoel bekruipt me nu ook over het doen en laten van Hugo de Jonge. Morgen ligt Nederland op zijn gat, door dit gedrag. Ergo: HdJ, opzouten, en wel meteen. Dan kan nog e.e.a. worden gerepareerd, voor we het gouvernementale niveau van Gabon hebben bereikt.

itsme3
itsme318 dec. 2020 - 22:44

Alle inentingen in de EU in december zijn louter symbolisch om het mokkende volk (zoals u) tevreden te stellen. Ieder land krijgt maar ongeveer 10,000 vaccin doses. En inderdaad, miljoen zitten reikhalzend te wachten. En dat zal nog wel even duren, want de vaccins moeten eerst nog geproduceerd worden.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194718 dec. 2020 - 21:39

Ze schakelen gewoon Randstad in, dat gebeurt wel meer in tijden van crisis. Die leveren kennelijk. (https://www.randstad.nl/werknemers/vacatures/topwerkgevers/ggd-corona)

johannn2
johannn218 dec. 2020 - 21:11

Het systeem van GGD's is niet meer van deze tijd. Het is niet opgewassen tegen een pandemie. .

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 16:35

johannn Eigenlijk wisten ze dat al, toen (of moet ik zeggen als) ze de rapporten van de rampenoefeningen hadden gelezen en er iets mee hadden gedaan i.p.v. die onder in een la weg te stoppen. Ze stoppen toch wel heel veel in laden om er nooit meer uit te komen. Die moeten inmiddels stampvol zitten!

GoudenBergen
GoudenBergen18 dec. 2020 - 20:25

De Britten zijn al een tijdje aan het inenten, die hebben geen last meer van de Europese bureaucratie. De VS begon ook al heel snel nadat ze het virus binnen kregen. De EU-landen volgen na de Kerst.Sommige landen beginnen direct, andere pas begin januari 2021. Het zou maar kunnen dat deze startdatum iets zegt over de slagvaardigheid en flexibiliteit van een land.

6 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen18 dec. 2020 - 20:41

'Het zou zo maar kunnen zijn'

GoudenBergen
GoudenBergen18 dec. 2020 - 20:50

De Food and Drug Administration staat op het punt het Moderna vaccin goed te keuren. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55358334 De VS hebben van zowel het Pfizer- als van het Moderna-vaccin 100 miljoen vaccins besteld. Met deze 200 miljoen eenheden kunnen 100 miljoen mensen worden ingeënt. Volgens ingewijden had de VS meer Pfizer vaccins kunnen krijgen, maar daar hebben ze vanaf gezien.

The Apple
The Apple18 dec. 2020 - 20:57

En het zou zo naar kunnen zijn, dat is een kwestie van afwachten.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194718 dec. 2020 - 21:43

U verwart toezicht en controle met bureaucratie en loopt vooruit op resultaten.

GoudenBergen
GoudenBergen19 dec. 2020 - 1:03

@The Apple In de DDR bestelde een trouw partijlid een Trabant. De ambtenaar die er over ging, vertelde hem dat de levertermijn op de dag af 10 jaar was. De koper zei daarop dat de auto perse 's morgens geleverd moest worden. Toen de verbaasde ambtenaar hem vroeg waarom dat zo belangrijk was, antwoorde het trouwe partijlid: "'s Middags komt de loodgieter".

DaanOuwens
DaanOuwens19 dec. 2020 - 9:42

@ GoudenBergen Jij schrijft: Het zou maar kunnen dat deze startdatum iets zegt over de slagvaardigheid en flexibiliteit van een land. Er staat een heel duidelijk verhaal van Andre Rouvoet in de Volkskrant. Die maakt erg helder dat jouw tekst van A tot Z volstrekte onzin is. En met de EU heeft het al helemaal niets te maken. Wel een mening van geen kennis van zaken, een kenmerk van jouw bijdragen.

Poeha
Poeha18 dec. 2020 - 19:16

Ook in België begint men pas in januari. Hooguit een symbolische in december. https://www.hln.be/binnenland/op-welke-plaats-in-de-rij-komt-u-voor-een-corona-vaccin-in-belgie-check-het-hier~aee9d765/

Rode druppel
Rode druppel18 dec. 2020 - 18:59

Met deze enorme snelheid van handelen kan de tweede ronde vaccineren in jan. 2030 beginnen.

2 Reacties
Hoofdschuddend
Hoofdschuddend18 dec. 2020 - 21:54

Wat een gelul..

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 3:05

Rode druppel Het gaat zoals met de CO2 reductie.! Ze worden pas wakker als het water ze letterlijk tot aan de lippen staat. Zorg er maar voor dat je goed kunt zwemmen.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman18 dec. 2020 - 18:36

Dat is toch logisch? De "visie" van Rutte en consorten is om alles just in time te doen. In de praktijk betekent dat: altijd te laat.

1 Reactie
Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 18:53

Dat noemt men optimalisatie management. Het is namelijk heel erg zonde om FTE te hebben wat niet volledig de uren benut die zijn begroot. Dat kost centjes. Voor bedrijven is dit nog voor te stellen maar bij de zorg totale waanzin omdat je dan altijd te laat bent in een geval van crisis. En er dreigt altijd een crisis in de zorg. Trek dat optimalisatie management eens door naar de krijgsmacht of de brandweer. Hee er is oorlog, laten we nu soldaten gaan werven en trainen. Verdorie er is brand. Wie neemt de werving van de brandweerlieden op zich?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 dec. 2020 - 18:28

[ EenVandaag @EenVandaag De leidende rol van het kabinet in de coronacrisis is door de leden van het @Opiniepanel verkozen tot de Politieke Prestatie van 2020.] Waarom ...waarom...waarom !

6 Reacties
Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 18:55

Waarom staat de VVD hoog in de peilingen en waarom blijven mensen er op stemmen?

Poeha
Poeha18 dec. 2020 - 19:18

Een reden: www.nu.nl/economie/6096971/nederland-en-noord-europese-landen-komen-beste-uit-coronacrisis.amp

Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 19:37

@Poeha Ja ja. https://www.parool.nl/nederland/nederland-is-de-paria-van-europa-ik-weet-het-beter-werkt-niet~b570ddb0/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F https://www.childinthecity.org/2019/09/04/thousands-of-dutch-children-still-in-poverty-report/?gdpr=accept https://www.tilburguniversity.edu/campus/studium-generale/introducing-nl-poverty

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 dec. 2020 - 19:56

een onderzoek van schatrijke zakenmannen hahaha

Poeha
Poeha18 dec. 2020 - 21:10

Zapata: de onderzoeken over armoede gaan enkel over Nederland. In vergelijking met andere landen doen we het prima (zelfs super). Het eerste onderzoek gaat over het aantal besmettingen. Niemand ontkent dat die hoog zijn. Echter, uit de economische crises komen we het beste.

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend18 dec. 2020 - 21:54

Omdat ze het gewoon griezelig goed doen. Volgens mij hadden ze gisteren een redelijk goed onderbouwd verhaal.

Greendutch
Greendutch18 dec. 2020 - 18:21

niet zo paniekerig aub in tijden van nood kan er veel meer dan in ruststand. men kan mensen dag en nacht inzetten en allerlei zaken laten regelen. dit is bangmakerij of een uiting van frustratie , mogelijk beter om gewoon de feiten door te geven komt allemaal goed, ik zit al 9 maanden binnen, alleen, en zelfs ik weet dat het allemaal wel goed zal komen terwijl ik hoogstwaarschijnlijk bij het 2e cohort hoor/

Bert de Vries
Bert de Vries18 dec. 2020 - 17:53

Het is op alle niveau's in alle sectoren een puinzooi. De zorg is gefragmenteerd omwille van bezuinigingen. Elk fragment is autonoom en samenwerken met buitenstaanders ontaardt al snel in competentieconflicten. Mede daardoor heeft zelfs geringe incompetentie grote gevolgen. Het grote voorbeeld is de strategie van Rutte om verantoordelijkheid te delegeren zodat hij niet kan worden aangesproken op fouten. Het ging slecht, het gaat slecht en de garantie is dat het slecht zal blijven gaan. Regie ontbreekt.

9 Reacties
Poeha
Poeha18 dec. 2020 - 19:23

Wist u dat Nederland altijd in de top staat van landen met de beste zorg? “ Het zorgstelsel in Nederland is het op één na beste in Europa. Dat blijkt uit onderzoek van de Euro Health Consumer Index (EHCI) van de Zweedse denktank Health Consumer Powerhouse (HCP). Het is voor het eerst sinds 10 jaar dat Nederland niet op de eerste plaats eindigt” Hierbij het rapport. https://healthpowerhouse.com/media/EHCI-2018/EHCI-2018-report.pdf

Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 19:40

@Poeha, Het is maar wie er aan het meten slaat. Er zijn leugens, grotere leugens en je hebt statistiek.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 dec. 2020 - 20:01

Ik vertrouw niet zo op uw onderzoekjes gezien uw vorige kwam van schatrijke CEO's en neoliberale politici . Ik heb heel erg te maken met die zogenaamde geniale gezondheidszorg hier . Sinds 2020 kan mijn partner geen zorg meer ontvangen die ze eerder wel kreeg met gruwelijke gevolgen U duwt me een weerbericht onder mijn neus dat de zon fijn schijnt terwijl het regent dat het giet buiten . U kunt me nog meer vertellen .

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 dec. 2020 - 20:08

Ik ben eens gaan zoeken met de zoekterm "best healthcare country". Allerlei lijstjes die allemaal verschillen want kennelijk gebruiken ze allemaal verschillende criteria. Wat wel zo is dat in al die lijstjes die ik tegenkom Nederland ergens rond de 15 staat en nooit ergens in de top. U hebt selectief zitten shoppen .

Poeha
Poeha18 dec. 2020 - 21:15

In de eu staan we aan de top. In de wereld op enkele onderdelen op 15. Voor zo’n klein land is dat prima. Tuurlijk reden voor verbetering, maar soms zou je vergeten waarom boten vol mensen graag in Nederland willen wonen.

itsme3
itsme318 dec. 2020 - 22:52

@Griezel in post-gezellig Nederland Weet u op welk lijstje Nederland altijd in de top scoort. In het lijstje van landen waar mensen altijd iets te zeiken hebben.

Joe Speedboot
Joe Speedboot19 dec. 2020 - 8:18

'Wist u dat Nederland altijd in de top staat van landen met de beste zorg?' Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Als je al maanden weet dat er vrijwel zeker een vaccinatieprogramma komt en je begint nu pas met het opstellen van protocollen dan doe je iets goed fout en ben je een manager van niks. Men had al lang klaar kunnen zijn om direct van start te kunnen gaan zodra de vaccins zouden arriveren als men op tijd was begonnen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland19 dec. 2020 - 10:53

@itsme jaja jij bent van het bek houden kus de voeten van rutte

Mickeymouse2
Mickeymouse220 dec. 2020 - 7:39

@griezel Ik heb net even dezelfde zoekterm ingevuld en kom bij de meeste Nederland in de top 10 tegen. Er zit er 1 bij waar we 17 staan, maar dat is een studie waar alle 191 landen worden meegenomen. We staan dus altijd bij de top 10%. Ik zou ook niet in zo’n land willen wonen ...

HarrieJ
HarrieJ18 dec. 2020 - 17:32

Dit kabinet is zo druk bezig met het in stand houden van de globalisering (KLM etc), en is zo bang om ook maar een centimeter toe te geven dat deze globalisering niet helemaal geweldig werkt, dat het vanaf dag 1 van de pandemie simpele maatregelen, zoals een Nederlandse grensblokkade voor in- en uitgaand personenverkeer bewust niet heeft uitgevaardigd (met verschrikkelijke gevolgen voor de economie). Het moet en zal voorkomen worden, dat het volk doorkrijgt, dat de neoliberale economie niet werkt voor het volk. Omdat dit kabinet de prioriteiten niet juist heeft, en elke dag veel te veel energie steekt in het zichzelf en anderen overtuigen van haar eigen gelijk, kan men simpele belafspraken vergeten.

Mark Huysman
Mark Huysman18 dec. 2020 - 17:28

Je zou er om kunnen lachen als het niet zo triest was. Nederland wordt geregeerd door de grootste kneuzen van Europa. Dit continue faalbeleid kost mensenlevens.

8 Reacties
Poeha
Poeha18 dec. 2020 - 19:37

Kom op, Nederland doet het prima. Veel landen doen eind december een symbolische prik. Echt in grote aantallen begint in januari. Exact zo gaat het bijvoorbeeld in België. Dan lijkt het alsof België in december begint, maar dat is symbolisch. http://www.nu.nl/economie/6096971/nederland-en-noord-europese-landen-komen-beste-uit-coronacrisis.amp

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend18 dec. 2020 - 21:11

Huysman toch.. ik hoor alleen maar geklaag en gejank van je.. als je het in Nederland zo verschrikkelijk vind.. en het overal beter is... wat let je.. ga daar dan heen. Doe je niet want jij bent nergens tevreden..

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 3:02

Ja erg hem zelfs die symbolische prik krijgen ze niet voor elkaar, zou een goede oefening moeten zijn als men de draaiboeken klaar had gehad. Ik zie Hugo de Jonge ook iedere keer zo verbaasd kijken. Ziet eruit alsof hij zojuist uit bed is gestapt, nog niet goed wakker is en niet weet waar de ander het over heeft.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 3:03

hem is he......

Mark Huysman
Mark Huysman19 dec. 2020 - 7:09

Ja, blijf vooral het faalbeleid verdedigen. Als maar genoeg mensen dat doen dan verandert er nooit wat en blijven mensen dood gaan terwijl dat voorkomen had kunnen worden.

Marth2
Marth219 dec. 2020 - 12:13

Hoofdschuddend toch, zeg ik hoofdschuddend (zonder Hoofdletter): Als mensen zo graag het land uit willen (overigens deel ik dat verlangen) dan doen ze dat meestal niet, omdat: a. ze hier met handen en voeten gebonden zijn i.v.m. werk, opleiding, en dat soort zaken) b. Familie en vrienden niet meeverhuizen naar hun nieuwe land. c. De enige taal die ze echt vloeiend kunnen spreken de taal van het land is dat ze willen verlaten. ...en nog duizend en één soortgelijke obstakels. Zonder al die obstakels zou ik allang weg zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 16:41

Nederland doet het prima? Ik las zojuist in Trouw dat Nederland in totaal het hoogste aantal besmettingen telt per 100.000 inwoners van heel Europa. Dit volgens de Europese RIVM.

Mark Huysman
Mark Huysman19 dec. 2020 - 20:07

@Minoes Zijn we toch nog ergens koploper in! De Rutte-fans mogen trots zijn.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -18 dec. 2020 - 16:59

Nederlanders staan bekend om flexibiliteit en opportunisme ... het is me een raadsel waarom de prik met een militaire precisie geplaatst moet worden... nu is de kans om te bewijzen dat ''wij'' superieur zijn in de logistiek. Heb echter de sterke indruk dat al die linkse fluimen een Rutte/DeJonge treiterijen zijn ... shame want het gaat om het voortbestaan van de Hollandse Mensheid.

3 Reacties
Poeha
Poeha18 dec. 2020 - 19:51

We hoeven niks te bewijzen. Al jaren hebben we de beste infrastructuur van Europa voor transport. https://www.vastgoedmarkt.nl/financieel/nieuws/2019/11/nederland-heeft-beste-infrastructuur-van-europa-101148733

GoudenBergen
GoudenBergen19 dec. 2020 - 0:51

Nederland heeft inderdaad een geweldig autowegennet. Terwijl dat van onze Zuiderburen het zelfde niveau heeft als dat van Namibië en Botswana, zijn wij de nummer 5 van de wereld. Het snelwegennet is nog niet helemaal compleet. Op dit moment wordt o.a. gewerkt aan het doortrekken vaan de A15 naar de A12 en de A16 naar de A13, maar er is nog veel meer te doen. Nederland heeft het drukst bereden spoorwegnet van de EU en het derde drukst bereden net van de wereld, met bijna vierhonderd stations. 2/3 van alle Nederlanders woont minder dan 5 km van een station. In de Randstad is dat percentage uiteraard nog hoger. Amsterdam telt bijvoorbeeld 10 stations. Daarnaast telt de stad 14 tramlijnen, 5 metrolijnen, 31 buslijnen en 9 veerdiensten. En niet te vergeten de talloze interlokale buslijnen die de stad aandoen. Er zijn signalen dat mensen voorlopig blijven kiezen voor de auto, in coronatijd verreweg het veiligste vervoersmiddel. Dat zou betekenen dat het autowegennet versneld moet worden uitgebouwd.

Marinus Calamari
Marinus Calamari19 dec. 2020 - 8:44

Voor rechtsmensen is het inderdaad moeilijk voor te stellen dat niet iedereen het eens is met het rechtse simplisme, uhm ik bedoel natuurlijk "realisme", en op rechtse partijen stemt. Dat komt omdat rechtsmensen nogal egocentrisch zijn en zich dus vaak wat moeilijk in anderen kunnen verplaatsen. Het helpt ook niet dat rechtsmensen vaak prima voor zichzelf zorgen, vooral tijdens een crisis, en wat moeite hebben met problemen waar ze zelf geen last van hebben, daadwerkelijk als problemen te zien. Al schijnt het wel zo te zijn dat 113 tegenwoordig helemaal platgebeld wordt door ondernemers die D-O-O-D willen. Maar goed, als je NL in ogenschouw neemt heeft Nederland het niet slecht gedaan, Niet goed ook, een karig zesje is lijkt me meer dan voldoende. En de Jonge is dan weer een uitschieter naar beneden Een enigszins incompetent lamlulletje wat nogal eens de bal laat vallen op kritieke momenten. Maar op papier werkt het allemaal fantastisch dus ik zou me daar verder geen zorgen over maken. Over twee eeuwen stemt de Nederlander nog steeds op Rutte, als dat enigszins mogelijk is. Als de Nederlander nog bestaat, klimaatverandering a la VVD op papier oplossen is een kortetermijns... iets.... oplossing kun je het natuurlijk niet noemen, maar de Nederlander is over het algemeen snel onder de indruk van zichzelf.

Sikken Berend
Sikken Berend18 dec. 2020 - 16:56

En de hetze tegen de heer de Jonge gaat verder.....wat maakt het nou uit of hij dat script al in orde heeft. Dat komt echt wel. Of gaat iedereen hier ook alvast midden op de dag zijn lichten aandoen omdat het s' avonds donker wordt ? De heer de Jonge heeft zijn zaken keurig op orde, maar het is blijkbaar gewoonte om iemand die zijn verantwoordelijkheid neemt, publiekelijk af te zeiken. Bah, wat een vervelend zeurvolk zijn wij toch.

9 Reacties
The Apple
The Apple18 dec. 2020 - 17:43

Sit commentaar is zo surrealistisch dat je je onwillekeurig afvraagt of Hugo niet zelf onder pseudoniem aan de slag is gegaan.

Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 17:51

Huh? Er is helemaal niets goed gegaan. Testbeleid niet, contact onderzoek niet, de app niet, spreiding naar ziekenhuizen niet, reactief reageren, decentralisatie waar centralisatie had moeten plaatsvinden. Nu is overigens de heer de Jonge niet volledig verantwoordelijk hier voor maar zoals Rutte hem iedere keer slim noemde: De corona minister. Daarom straalt het wel volledig op hem af. Rutte had schik voor 10 gisteren tijdens het debat terwijl de Jonge in het nauw gedreven werd.

Zwerfstein
Zwerfstein18 dec. 2020 - 17:54

precies, komt omdat hij christelijk is, lekker makkelijk om op te schieten

Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 18:28

@Zwerfstein. https://www.youtube.com/watch?v=m9JvWbzaWjQ

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 dec. 2020 - 18:30

Als iemand een 1 op zijn rapport heeft dan is dat een hetze?

Zwerfstein
Zwerfstein18 dec. 2020 - 18:56

@zapata ja lachen. Dit artikel is toch een eerste klas zeik-stuk?

Marinus Calamari
Marinus Calamari19 dec. 2020 - 8:56

Christenen vinden zichzelf beter dan de rest, dat is gewoon een inherent onderdeel van die religie. Op zich zijn degelijk zelfbevestigende fantasieën helemaal niet zo erg, maar als dergelijke mentale masturbatie te serieus wordt genomen, blijkt er weinig ruimte over voor (zelf)kritiek. Dat wordt dan gelijk gezien als een hetze of zelfs vervolging. Dat is ook de reden waarom Christenen (Zoals ik noem maar iemand, H. de J.) de neiging hebben, achter de feiten aan te hobbelen

Marinus Calamari
Marinus Calamari19 dec. 2020 - 9:27

@Sikken Berend Heel veel mensen hier snappen dat een inentingscampagne om een dodelijke pandemie de wereld uit te helpen, iets heel anders is dan het licht aandoen. Maar als ik op uw rammelende vergelijking mag voorborduren. op de pandemieklok is het natuurlijk al lang en breed avond, en normale mensen hebben het licht al een uur geleden aangedaan.

Marth2
Marth219 dec. 2020 - 18:05

@Sikken Berend: U zou Hugo de Jonge nog een pluim op de hoed steken als hij met zijn benen omhoog en zijn hoofd in het zand zou staan.

Piet Helmons
Piet Helmons18 dec. 2020 - 16:52

Gisteren gekeken naar 2e kamer debat over vaccinatie. Tenenkrommend was dat zeg. De minister die zegt dat hij pas begin december aan de GGD gevraagd zou hebben om 1e vaccin uit te gaan delen terwijl dit al vanaf augustus als backup plan was aangewezen als reguliere methode van inenting via huisartsen niet zou werken. Wanneer je iemand als backup aanwijst dan moet die organisatie toch meteen gaan werken om hun systemen in orde te gaan maken. Tevens schijnt de RIVM al een systeem te hebben dat registreerde wie met welke vaccin is ingeënt. De Jonge was niet erg duidelijk waarom dit systeem niet gebruikt kan worden. Zijn hele verweer was om zich weer te verschuilen achter anderen. Deze man mist duidelijk de kwaliteiten om deze moeilijke taak te leiden. De coalitie schaart zich zonder meer achter deze minister en de oppositie is alleen maar bezig met partijpolitiek.

2 Reacties
Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 17:07

Nou Klaver was ook goed bezig hoor. Vragen om uitleg per brief omdat hij geen vertrouwen heeft in hoe het zal gaan maar er akkoord mee gaan dat die brief op 12 januari gaat komen terwijl ze op 8 januari moeten beginnen met inenten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 3:14

Zapata Rutte heeft gezegd dat hij wel met GL wil regeren volgende kabinetsperiode. Misschien wil hij geen deur dichtklappen die open staat!

Pater
Pater18 dec. 2020 - 16:51

Totaal incompetent. Niet de GGD's, die worden helemaal niet om hun mening gevraagd, dat is het juist. Als die knappe bollen van het ministerie nou gewoon in september om de tafel waren gaan zitten met mensen van de GGD's, ziekenhuizen en (vertegenwoordigers van) de huisartsen had er een compleet draaiboek klaar gelegen.

Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 16:48

Het leuke is altijd de arrogante houding van Nederlanders als zouden we zo verschrikkelijk goed en efficiënt zijn en andere landen maar een stelletje prutsers. Het enige waar we verschrikkelijke goed en efficiënt in zijn is arrogantie. En centen schrapen.

2 Reacties
Spike3
Spike318 dec. 2020 - 17:17

www.watbenjedan.nl Nou??????? Juist!!!!!!!

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2020 - 3:08

Zapata Dat zijn ze ook. Hoe langer je wacht des te goedkoper de WLZ wordt. Ze noemen dat een win win situatie of van de nood een deugd maken. Sceptisch? Wat denk je!

Frans Kwakman
Frans Kwakman18 dec. 2020 - 16:45

Het feit dat bij het plannen van afspraken geen enkele rekening gehouden wordt met afstand is laakbaar. Lees het verhaaltje van mevr. Haverkamp (Job) maar, 200 km was het aanbod. Ook hier hoor ik alleen maar dat mensen de stad uit gestuurd worden, terwijl lokaal een teststraat aanwezig is. Kijk, ik denk dat ICT-systejen best wel snel geregeld kunnen worden, er is meer dan genoeg ervaring in het land maar het moet wel effectief aangestuurd worden. Geen europese aanbesteding of zo. Geeft het aan een grote automatiseerder en zeg: Regel het! Dat er een week later met inenten begonnen wordt lijkt mij niet zulke grote opwinding waard. Iedereen weet wat ie zich aan te houden heeft.

6 Reacties
Zapata
Zapata18 dec. 2020 - 18:24

Overheid en ICT... kuch, excuses ik verslik me een beetje. En geef het vooral aan een grote automatiseerder, daar hebben we toch zoveel plezier van gehad de afgelopen twintig jaar.

Frans Kwakman
Frans Kwakman18 dec. 2020 - 20:08

Zapata - ik herinner mij dat onze afdeling gevraagd werd op korte termijn een toepassing te leveren voor een fonds ter algemeen nut. Iets als Anjerfonds of zo. Dat was geen commerciele actie maar de afdeling was zeker in staat applicaties te leveren, en als het moest, snel ook. Ik denk dat als de opdrachtgever weet te bedenken wat hij wil, er best wel automatiseerders zijn die de noodzaak van snelheid inzien. En er alles tegenaan gooien. Maar misschien vergis ik mij en is de mentaliteit volkomen vercommercialiseerd en wordt geen bit meer aangeroerd zonder de uitzinnige kosten die er heersen. Tussen twee haakjes, zou het niet erg fijn zijn als die overheid zelf projecten doet zonder inhuur van jan en alleman en diens zwager?

adriek
adriek18 dec. 2020 - 20:38

Dat is altijd een goede strategie gebleken: een groot ICT bedrijf een open opdracht geven zonder duidelijke specificatie, deadline of budget... Een week later beginnen. Tienduizend besmettingen per dag. Tussen een en twee procent wordt ernstig ziek of overlijd, zo'n vijftig tot honderd doden per dag. Neuh, die twee weken maken niet uit ...

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 dec. 2020 - 12:54

Eirda - ik hoop van harte dat je niet overlijdt voor je aan de beurt van inenten toe bent. Maar als daar al jouw hoop op gevestigd is, ja dan begrijp ik dat je hier wanhopig op reageert. Tussen 2 haakjes waardoor denk je dat die tienduizend besmettingen per dag komen? Ik denk dat als iedereen zich aan de quarantaineregels houdt, het snel moet verminderen. Tenzij er ook andere overbrengers zijn, hond of kat op mens. En ik weiger om krant of Joop mij tot angsthaas te laten omvormen.

OlavM
OlavM19 dec. 2020 - 20:09

@ Frans Kwakman: Liever angsthaas dan proefkonijn.

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 dec. 2020 - 20:28

Olav - geen van beide. Ik ben niet zo bang van nature, wel voorzichtig. Dus ook liever geen proefkonijn, laten ze eerst maar een 100k inenten dan hebben we een goede proef. Allen prettige kerstdagen.