Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Zorg buiten Europa uit het basispakket

  •  
01-08-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-EdithSchippers300_04.jpg
Plan minister Schippers in september naar de Kamer ... Verdragen met Marokko en Turkije opzeggen wordt lastig
Een verre reis in het verschiet? Dan moet u zich binnenkort wellicht extra verzekeren voor ziektekosten. Minister Schippers van Volksgezondheid wil de werelddekking uit het basispakket halen. Een voorstel van deze strekking gaat in september naar de Tweede Kamer. De minister denkt zo jaarlijks zestig miljoen euro te kunnen bezuinigen, meldt de NOS.
Zorgkosten in Europa worden nog wel vergoed, is bij de NOS te lezen. Een Nederlandse vakantieganger die in Europa ziek wordt en naar een dokter of ziekenhuis moet krijgt de kosten nog wel vergoed uit het basispakket.
Om het schrappen van de werelddekking mogelijk te maken, moeten enkele verdragen worden aangepast, waaronder die met Turkije en Marokko. Volgens de NOS verlopen de onderhandelingen hierover moeizaam. Jaarlijks wordt er voor ongeveer tien miljoen euro aan zorg in Turkije vergoed en vijf miljoen in Marokko.
Verzekeraars willen nog niet reageren. Een betrokkene erkent tegenover de NOS dat toeristen duurder uit zullen zijn door het plan van de minister. 

Meer over:

politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (35)

insignia
insignia1 aug. 2013 - 15:58

Ja we moeten die JSF toch ergens van betalen.

wvdstraat
wvdstraat1 aug. 2013 - 15:58

Dit plan stamt nog uit de koker van bruin-1. Zo ver wilde men dus gaan om Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomt te pesten, zelfs al hebben de eigen 'ariërs' er zoveel last van.

lembeck
lembeck1 aug. 2013 - 15:58

"Verzekeraars willen nog niet reageren?" En Chris Oomen van DSW dan? Hoe dan ook, DSW blijft nog steeds een van de meest betaalbare zorgverzekeraars.

Sodapop1
Sodapop11 aug. 2013 - 15:58

Vijftien miljoen kosten aan Turlijke en Marokko. Ach gut. Medelijden met de zorgverzekeraars hoeven we niet te hebben met miljarden aan winsten die ze achter de hand hebben.

rbakels
rbakels1 aug. 2013 - 15:58

Wat is de grens van Europa? Rusland ligt voor een deel in Europa, hoe moet dat? Turkije ligt ook voor een klein maar wel heel belangrijk deel in Europa. En ook al leggen veel geleerden de grens tussen Europa en Azië op de "grote Kaukasus", landen als Armenië en Georgië zijn ernstig op hun ziel getrapt als je die niet tot Europa rekent. In Georgië beweren ze zelfs dat Europa in Georgië is begonnen, en ik geloof dat de Armeniërs iets dergelijks zeggen. Let wel: dit zijn beide christelijke landen. Kijk je naar de leden van de Raad van Europa dan hoort Turkije en zelfs Azerbeidjan er ook bij. Ook al praten alle Turken over "het Aziatische deel van Istanbul".

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder1 aug. 2013 - 15:58

Gelet op alle voorzieningen die al onterecht uit het basispakket zijn verdwenen verbaasd het me dat dit er nog in zit.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa1 aug. 2013 - 15:58

Nu weet ik het zeker: Democratie en de economie in dit mooie land gaan hand in hand en zwaar verliefd samen, naast elkaar. Maar dat wist wij niet als Marokkanen ?!! Nee, wij Marokkanen dachten toen dat democratie is democratie en afspraken zijn afspraken en iedereen is tevreden. Maar nee, nee en nog eens nee, als het slacht gaat met de economie, weinig banen en groeinde voedselbaken dan is het de schul van Samir, Samira, Mostafa en Abou Hamasa of zoiets. Is er hoop? Te weinig, maar er is wel wat!

tdiamane
tdiamane1 aug. 2013 - 15:58

Ik weet niet wat de cijfers zijn, maar mijn eerste reactie is, typisch een gevalletje: 'Penny wise, pound foolish'! Volgens mij is de zorg in landen als Turkije en Marokko relatief goedkoper, of niet? Ze gaan ervan uit dat mensen zich n.a.v. deze maatregel extra gaan verzekeren. Minstens net zo aannemelijk is dat die mensen dan weer voor alle benodigde zorg in Nederland zullen zijn en dus zijn we met z'n alle per saldo duurder uit.

Bernie2
Bernie21 aug. 2013 - 15:58

Ipv. de zorg snel terug te brengen in degelijke (semi)overheidshanden kleedt tabaksminister Schippers (die ook iets met volksgezondheid zou moeten doen) het totaal mislukte vermarkte zorgsysteem dus nog verder uit. Het levert haar een paar miljoen op, maar ze knijpt Jan Modaal en Miep Minima nóg verder uit. Of wordt dat bedrag dat wij totnogtoe automatisch betaalden nu gewoon in mindering op de premies gebracht? Zo niet, gaan we ook nog betalen wij voor iets dat we niet krijgen...

omaoeverloos
omaoeverloos1 aug. 2013 - 15:58

Dat krijg je ervan wanneer ambtenaren zich gaan bemoeien met zaken waar ze geen verstand van hebben. Laten verzekeraars nu eens zelf bepalen wat ze voor pakketten aanbieden. Bij alle andere verzekeringen werkt dat al uitstekend.

Jensbos
Jensbos1 aug. 2013 - 15:58

Ze denkt 60 miljoen te bezuinigen, maar, euh, zouden we dat niet terug moeten zien in een verlaging van de premie?

Zomaareenmening
Zomaareenmening1 aug. 2013 - 15:58

Dit is dus duidelijk een bezuinigings actie van minister Schippers die met oogkleppen op en wars van enige notie over de daadwerkelijke uitgaven van de ziektekosten in het buitenland. Jarenlang gaan een bepaalde groep nederlanders op vakantie naar de daarvoor geschikte landen om wintersport te bedrijven. Met uiteraard alle risico's van dien. Jaarlijks worden er miljoenen uitgegeven ziektekosten voor een deel van deze mensen die ongelukkigerwijs "niet goed beslagen ten ijs" komen, oftewel een ongeluk krijgen. Gebroken benen, armen, gescheurde enkel-en kniebanden e noem maar op. Er worden zelfs vliegtuigen gecharterd en ziekenauto's ingehuurd om deze mensen vooral terug naar hun woonbestemming te brengen. Kan er niet aan deze mensen gevraagd worden zichzelf tegen deze risico's te verzekeren zodat de overhead niet voor hun "ziekte" kosten hoeft op te draaien? Mijn vermoeden is dat hier toch duidelijk meer mee bespaard kan worden. Even een gedachtesprongetje: (wat dacht u van alle amateur- en gelegenheidssporters en hun blessures?)

wvdstraat
wvdstraat1 aug. 2013 - 15:58

Het lijkt mij een beter idee wanneer de buitenlanddekking 1 vakantie dekt, of een maximale periode, een totaal aan reissommen kan ook. Mensen die zich moeten beperken tot de goedkoopste opties om naar Turkije, Marokko, Curacao en zelfs Thailand te gaan hoeven niet op te draaien voor hetgeen anderen oplopen tijdens 10 dagen safari, en 10 dagen Ibiza, en 10 dagen wintersport jaarlijks.

JoopSchouten
JoopSchouten1 aug. 2013 - 15:58

Zo'n zestig miljoen euro? Is dat alles? Dit stelt niets voor als je het totaalbudget bekijkt. Asociale schraapster. Weg met deze neoliberale miep. En snel graag.

2 Reacties
Grozny
Grozny1 aug. 2013 - 15:58

Geld dit ook bij het verhogen van de inkomstenbelasting voor de mensen die meer dan een ton verdienen. dat haalt in de meest positieve situatie(en in genoeg studies dalen zelfs de inkomensbelasting inkomsten) ook maar een fractie van het totale budget op. En nee ik geef geen mening over het beleid, alleen over het principe dat je iets niet of wel moet doen omdat het weinig geld ophaalt,

FransAkkermans1947
FransAkkermans19471 aug. 2013 - 15:58

De voedselbanken helpen wekelijks 60 000 mensen aan een voedselpakket. Met 60 miljoen euro kun je ze een jaar lang elke week ook nog eens 19 euro zakgeld geven. Is dat alles zegt Joop Schouten dan.

Grozny
Grozny1 aug. 2013 - 15:58

En dan maar zeggen dat we marktwerking in de zorg hebben. Wat en grap.

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat1 aug. 2013 - 15:58

Inderdaad, want men bemoeit zich tot in detail met producten, diensten en prijzen ! Het ziekenfonds was, met uitzondering van tandzorg, een prima systeem. Goedkoper ook, maar had had men ook nog inhoudelijke kennis van de materie. Dat is tegenwoordig wel heel erg 'getsie'..... De premies dekken waarschijnlijk dat bedrag met gemak, doordat mensen in het buitenland vaak dubbel verzekerd zijn (vergeten modules, aparte reisverzekeringen e.d.).

Klasterhuis
Klasterhuis1 aug. 2013 - 15:58

Ongelofelijk, gelijk de eerste reacties al weer. À-sociaal, pesten van Turken en Marokkanen, en ga zo maar door. Dat er veel geld verloren gaat aan discutabele (dure) medische behandelingen in het buitenland, en ja, dan vooral in de genoemde landen, is niet interessant. Verzekeraars hebben toch genoeg geld? Aan deze mentaliteit gaat de hele solidariteit in deze samenleving kapot. Verdiep je er eens in, kom eens kijken wat zorgverzekeraars allemaal voorbij zien komen uit het buitenland. Deze maatregel is prima.

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat1 aug. 2013 - 15:58

Och en u denkt van niet ? Wel eens in 'zo een buitenland' geweest waar men (ja, ook u) voor een habbekrats behandelt in een veel efficiënter systeem ? Of doelt u op rijke Nederlanders die elders allerlei dure behandelingen ondergaan als facelifting, ooglaseren, gebitszorg en liposuctie, maar -op verzoek - vage facturen declareren ? Dan zal het wel kloppen, ja.

eeweew
eeweew1 aug. 2013 - 15:58

Op zich niet zo een rare actie, maar dan moet er wel een acceptatieplicht gelden voor die verzekering voor zorg in het buitenland. Anders is het voor mensen die iets onder de leden hebben te risicovol om buiten Europa te reizen.

1 Reactie
lembeck
lembeck1 aug. 2013 - 15:58

Ach, er reizen zat mensen naar riskante vakantiebestemmingen, waarvoor vaccinaties gelden en omdat het last minute reizen zijn, halen de mensen die vaccinaties dus niet en daardoor is het heel goed mogelijk dat ze iets oplopen en daarmee terugkeren.

Klasterhuis
Klasterhuis1 aug. 2013 - 15:58

@w.j. Van de straat. Daar kun je je straks nog steeds voor verzekeren maar niet meer in de basisverzekering. Als het zo goedkoop is kan iedereen elf de afweging maken om daar een verzekering voor af te sluiten. Maar als ik aan de hand van ingediende claims zie wat mensen in de genoemde landen allemaal overkomt, en dan bedoel ik niet alleen mbt ziekte(kosten) dan vraag ik mij af waarom er voor deze landen nog geen negatief reisadvies is gegeven.

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat1 aug. 2013 - 15:58

Het lijkt er op dat u mijn bedrage niet goed begrijpt: Ik zou wel een een lijstje van u willen zien waaruit blijkt dat uiteraard gecorrigeerd naar frequentie van verblijf, aantoont dat er méér en vooral kostbaarder gebruik wordt gemaakt van declaraties dan door Nederlanders is het buitenland. En dan ook afgezet tegen het bezoek alhier. Daarbij moet u de drogreden van (onnodig) bezoek aan Eerste Hulp-posten buiten beschouwing laten, want in de meeste landen is dat gebruikelijk (en goedkoop !). Het fenomeen 'huisarts' komt wereldwijd slecht heel sporadisch voor en vanaf het begin van de komst van 'gastarbeiders' is er aan maatschappelijke begeleiding zelden tot nooit een cent besteed, conform de norm van éénzijdig profijtbeginsel hier. Tot slot wijs ik u er op dat mijn kinderen een moeder hebben uit één van die vervloekte 'knoflooklanden'. Het is echter dáár, niet hier, dat één van hen een adequate behandeling kreeg, waardoor wij artsen op het juiste spoor konden zetten. Een daar spotgoedkope behandeling, die in Nederland erg duur was, met in vergelijking zeer ouderwetse middelen. De kwaal is gelukkig niet zeer ernstig, de verschillen de te meer ! In datzelfde land heb ik wel eens (zelf) 25 jaar geleden, een voorgeschreven vervolgbehandeling aan een kaakontsteking gehad. De behandelruimte liep 50 jaar achter, de behandeling zelf liep 100 jaar voor. Kosten ? een tientje !

[verwijderd]
[verwijderd]1 aug. 2013 - 15:58

Laten we nou eens kiezen of delen. De zorgverzekeringen halen bakken met winst binnen. Er is geen enkele reden voor deze mevrouw om hun uitgaven te gaan indammen. Evenmin is er een redelijke basis voor: of je nu naar Griekenland of Turkije gaat, je ziektekosten blijven dezelfde als je onderweg ziek wordt. Ik zei kiezen of delen en daar wilde ik mee zeggen: als de minister zich zo nodig wil bemoeien met de dekking laat ze dan de verzekeringen met al hun winsten opdoeken en een een door de overheid georganiseerde ziektekostenverzekering opzetten. Misschien is het Britse NHS een goed voorbeeld? Ik weet te weinig van hun systeem maar hoorde verluiden dat de meeste Britten er erg blij mee zijn. Of je doet het als overheid zelf en dan mag je je ook met allerlei voorwaarden bemoeien, of je laat het aan het verzekeringswezen over en dan dien je uiterste terughoudendheid te betrachten. Gegeven het feit dat afgezien van Noord Amerika de behandelingskosten in de rest van de wereld doorgaans eerder goedkoper dan duurder zijn dan die in Nederland is dit geen eerlijke maatregel maar gewoon weer eentje om op kosten van een willekeurig uitgekozen kleine groep mensen de staatskas op orde te brengen. Misschien moet er wel een wet komen dat politici en ministers buiten de landsgrenzen niet voor ziektekosten gedekt zijn. Het je ook een kleine groep arbitrair "gepakt". Wedden dat ze dan gillen als speenvarkens?

1 Reactie
holstein7
holstein71 aug. 2013 - 15:58

zorgverzekeraars mogen geen winst maken, ik hoorde die krullenbol van d66 van menzis nog roepen. nu blijkt dat ze dat wel doen maar laat dit ten goede komen aan de hoge kosten die een sommige mensen hier bijna niet kunnen betalen. de 'rijken' die naar het verre buitenland kunnen prima die zorgverzekering betalen, ik heb er totaal geen meelij mede

dino_radja
dino_radja1 aug. 2013 - 15:58

prima idee, wie een dure vakantie buiten europa boekt kan best een aanvullende verzekering afsluiten.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew1 aug. 2013 - 15:58

Denk jij dat een vakantie van drie weken in Noorwegen of St-Tropez goedkoper is dan drie weken in Thailand?

[verwijderd]
[verwijderd]1 aug. 2013 - 15:58

De gezondheidszorg is zelf ziek.

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat1 aug. 2013 - 15:58

En dan te bedenken dat het niet de geneeskunde zélf betreft, maar alles eromheen, dat natuurlijk wel (ongewenste) invloed op die gezondheidszorg heeft. Enfin, ieder nadenkend mens kan die zó opnoemen...

holstein7
holstein71 aug. 2013 - 15:58

ik ben het in principe eens met de minister en de tegenwerping van iemand in het journaal die zei dat er rampen gebeuren als mensen vergeten een verzekering afsluiten als ze op reis gaan slaat nergens op. buiten europa moet je sowieso extra maatregelen treffen en na voorlichting komt dat heus wel goed, bovendien gebeuren er ook rampen als iemand geen brandverzekering heeft als je huis op fikt. er moet ergens op bezuinigd worden niet waar.. . het is een prima bezuiniging en het treft de 'rijken', armen worden er niet door getroffen want die reizen niet (of toch)

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat1 aug. 2013 - 15:58

Want armen hebben volgens u geen geen vakantie nodig ? Just checking.....

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa1 aug. 2013 - 15:58

"Zorg buiten Europa uit het basispakket'' Ook voor Nederlanders van Amerikaanse afkomst als zij zorg nodig hebben tijdens hun vakantie op Miami bijvoorbeeld?

2 Reacties
hvwrd
hvwrd1 aug. 2013 - 15:58

Ja, want Miami schijnt buiten Europa te liggen.

msj_meijerink
msj_meijerink1 aug. 2013 - 15:58

Wat een rare vraag?