Joop

Zonder extra maatregelen code zwart

  •  
18-11-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
intensivecare
Als het demissionaire kabinet geen extra maatregelen neemt, dreigt code zwart. Die waarschuwing geven deskundigen. Zo houdt modelleur infectieziekten Marino van Zelst rekening met 2800 tot 3500 coronapatiënten in het ziekenhuis over anderhalve week, schrijft Het Parool. De vraag is of ziekenhuizen dat nog aankunnen, schrijft Van Zelst op Twitter.
Ook andere coronadataverzamelaars houden serieus rekening met grote problemen in de zorg. “Code zwart is nog nooit zo dichtbij geweest”, meent bijvoorbeeld Henk-Jan Westeneng. En Stephan Okhuijsen stelt : “Code zwart voor de zorg is onvermijdelijk inmiddels.” Zij waarschuwen al enkele weken dat er moet worden ingegrepen om totale overbelasting van de zorg te voorkomen.
Martin Bootsma, modelleur infectieziekten bij het UMC Utrecht, zegt tegen Het Parool: “De piek in de ziekenhuizen moet nog komen. Er zit altijd een vertraging van anderhalf à twee weken in de ziekenhuisopnamen, want mensen raken eerst besmet en komen pas daarna in het ziekenhuis.”
Demissionair premier Mark Rutte ziet het ondertussen nog altijd zonnig in. “Het is heel goed mogelijk dat we op dit moment misschien te veel maatregelen hebben genomen en dat het best mee had kunnen vallen in de ziekenhuizen zonder die maatregelen”, zei hij dinsdag in de Kamer.
Tijdens de hoogste piek in de ziekenhuizen, vorig jaar maart, lagen er maximaal 3765 coronapatiënten in het ziekenhuis. Omdat het ziekteverzuim in en de uitstroom uit de zorg hoog zijn, wordt het lastiger voor ziekenhuizen om een vergelijkbaar aantal patiënten op te vangen.
Het aantal infecties ligt op dit moment hoger dan ooit eerder gemeten in Nederland. Dankzij de coronavaccins belanden er wel minder besmette mensen in het ziekenhuis.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (83)

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 nov. 2021 - 8:31

Ondanks alle kritiek doet de regering gewoon wat het overgrote deel van de Nederlanders wil, balanceren tussen de houdbaarheid van de zorg en het openhouden van de samenleving. De meesten van ons willen gewoon doorgaan met school, werk, sport, hobby, familie/vrienden bezoeken zolang dat enigszins mogelijk is. En deze balans is moeilijk en zou zo maar eens kunnen doorslaan...

3 Reacties
ton14024
ton1402419 nov. 2021 - 9:11

Ik denk dat de meesten, als ze code zwart horen, de teugels willen aanhalen. Hoor jij Rutte?

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 nov. 2021 - 10:09

@Ton, volgens sommige experts dreigt code zwart, volgens anderen weer niet. Het is aan de politiek te balanceren. Als ik zo door het centrum loop hier zijn er nog weinig Nederlanders (dus zeker niet de meesten), die zich druk maken over code zwart.

JoostdeV
JoostdeV19 nov. 2021 - 12:12

Deze balans verondersteld een tegenstelling die er niet is. Er zijn landen die met ander beleid de zorg ontzien én de samenleving een stuk minder hoeven belasten met lockdowns. Het kabinet maakt geen afweging tussen maatregelen en IC bezetting. Het kabinet stuurt op maximale besmetting van de bevolking. En kom niet aan met een andere volksaard in Aziatische landen. Gelet op de vermogens ongelijkheid is er, op de VS na, geen bevolking ter wereld die zich door de rijke elite zo gedwee in zijn * laat nemen als de Nederlanders. Zelfs inwoners van het dictatoriale China zijn meer tevreden over het Corona beleid van hun leiders dan wij in het o zo vrije Nederland. Zij konden namelijk een stuk vaker naar school, werk, sport, hobby en vrienden.

Eid
Eid19 nov. 2021 - 8:15

Ik hoor eigenlijk niets meer over de Biblebelt; die had toch overal schuld aan? Hadden ze in Limburg dan ook al een Biblebelt, of ligt het toch 'iets' genuanceerder?

1 Reactie
Mark van S.
Mark van S.19 nov. 2021 - 9:51

@Eid: Ik durf zomaar aan te nemen dat het aantal biblebelters op de IC-afdelingen relatief hoog is.

Phantom3
Phantom319 nov. 2021 - 7:27

Laat het maar gebeuren. Misschien gaan we nog eens accepteren dat de mens niet onsterfelijk is.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...19 nov. 2021 - 7:12

Het trieste is dat veel van de ongevaccineerden die zich wél willen maar niet kunnen laten vaccineren door een onderliggende aandoening helaas niet door de triage heen zullen komen. Met dank aan al de slecht geïnformeerde en eigenzinnige betweterige egotrippertjes.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 nov. 2021 - 5:51

In Limburg lagen de besmettingen al veel te hoog in september, Toen besloot het kabinet vrolijk alle regels en voorzorgsmaatregelen los te kunnen laten. Geen wonder dat daar, naast de zeer lage vaccinatiegraad, de besmettingen nu volledig de pan uit rijsen. Dat het OMT vrijdag naar de situatie kijkt, wil overigens niet zeggen aldus bewindslieden, dat het kabinet andere maatregelen neemt, zij komen vooralsnog 3 december weer bij elkaar. Je zou ze toch ......

Déjà vu
Déjà vu19 nov. 2021 - 0:43

De klimaat- alsmede de corona-crisis doen onze Mark niet veel! Daar hebben we toch echt een portemonnee crisis voor nodig!

Sonic2
Sonic218 nov. 2021 - 17:40

Volgend jaar die booster er in als het september of oktober is. Een grote fout dat het nu niet is gebeurd. Nog steeds zijn ongevaccineerden een behoorlijk probleem, maar de situatie is nu anders. De golf wordt nu "overgenomen" door gevaccineerde ouderen. Het zal niet lang meer duren voordat de overgrote meerderheid gevaccineerden zijn. Wat ook normaal en logisch zou zijn, want die groep is veel en veel groter. En voor de rest weet ik niet waar de R zich nu bevindt. Op 18 november. Als die inderdaad onder de 1 zit zal het meevallen. En dan kunnen die maatregelen het de komende dagen onder de 1 houden. Ik vrees van niet en dan wachten ons zware tijden.

7 Reacties
Jozias2
Jozias218 nov. 2021 - 21:32

Eigenlijk asociaal om in Nederland boosters te gaan geven terwijl in een groot deel van de wereld helemaal nog geen prikken zijn gezet. Het feit dat dit nodig is komt doordat teveel mensen hun normale prikken niet nemen.

gimli55
gimli5518 nov. 2021 - 22:50

@Sonic Tot voor zeer kort, verleden week nog, was alles de schuld van die ongevaccineerden. Ook toen en al eerder werd er gewezen op de afname van de effectiviteit van de vaccins. Dat was toen onzin en nu is het opeens logisch en voorspelbaar? Van de excursie van oud parlementariërs naar Helmond en de Peel, die ook allemaal volledig gevaccineerd waren, is de helft nu ziek van Covid. Dat was al maand zichtbaar in Belgie en al langer gelden in Israël. De QR code was en is niet effectief en 1G, 2G, en 3G ook niet. Het is symbool politiek, en wat wel had moeten gebeuren is de 3de vaccinatie voor de oudere kwetsbaren. Ik heb ook altijd gezegd, dat ik niet tegen vaccineren ben, het geldt alleen voor mij persoonlijk. Iedereen die het vaccin wil, moet het krijgen en ook de 3de, die de afweert een boost geeft, het is geen booster vaccin. Het heeft dezelfde samenstelling als de 1ste en de 2de. Ik hou de discussie graag zuiver. Daarnaast had er veel meer aandacht moeten zijn geweest voor luchtverversing op scholen en CO2 meters in de klas met protocollen, uitbreiding ziekenhuizen en IC's incluis opleidingen. Ventilatie verzorgingshuizen en verpleeghuizen + CO2 meters incluis protocollen. We zijn nu 1.5 jaar verder en daar is nog helemaal niets van terecht gekomen. Dit schrijf ik ook al 1.5 jaar hier op Joop, en mijn mening hoeft niet bijgesteld te worden. De regering faalt, is te laat en doet te weinig, en daarvoor hoef je geen koe in de kont te kijken. Met de bekende oogkleppen op door een tunnel en altijd wijzen naar anderen. Of het zijn de ongevaccineerden, of het OMT, of de ongehoorzamen die de regels niet opvolgen. Dat is een feit en als je niet snapt dan moet je ander werk zoeken. Net als in het verkeer zullen er altijd mensen appen achter het stuur, te hard rijden, en door rood rijden. Veronderstellen dat het niet gebeurt is wel erg naïeve. Daar hoor je rekening mee te houden in je beleid, en niet wijzen. Dat is niet effectief en lost niets op.

Thuiszitter
Thuiszitter18 nov. 2021 - 22:54

Je loopt wel erg hard voorruit om het over de booster van volgend jaar te hebben. Er zijn diversen nieuw verbeterde medicijnen / vaccins onderweg zoals bv de coronapil

JoostdeV
JoostdeV19 nov. 2021 - 8:10

@Thuiszitter. Het treurige is dat we volgend jaar misschien nieuwe medicijnen hebben, maar we weten nu al dat het weer eerst helemaal uit de hand moet lopen voordat het kabinet er halfslachtig iets mee gaat doen. Aan vooruit plannen doen ze niet. De VVD/CDA kabinetten zitten er niet voor de burgers van Nederland maar voor aandeelhouders en hun spreekbuizen als VNO-NCW, LTO en de banken lobby. Het zijn zetbazen.

Ötkan Amahl
Ötkan Amahl19 nov. 2021 - 8:44

Thuiszitter: "Je loopt wel erg hard voorruit om het over de booster van volgend jaar te hebben. Er zijn diversen nieuw verbeterde medicijnen / vaccins onderweg zoals bv de coronapil" Haha, en jij denkt dat mensen die een beetje na kunnen denken die andere shit en pillen even klakkeloos gaan slikken als vaccins die niet eens werken als vaccin?

Sonic2
Sonic219 nov. 2021 - 9:00

@ Jozias Ja. Helemaal waar. Dat is het ook, maar de toestand hier is dermate zorgelijk dat ik niet echt een andere optie zie. De effectiviteit van het vaccin neemt onder oudere groepen langzaam af. Dat is wel duidelijk @ Gimli55 Ongevaccineerden zijn nog steeds een mega probleem. Ze zijn zwaar in de minderheid. Ze zijn absoluut veel jonger als gevaccineerden mensen en vormen in het ziekenhuis niet die exotische minderheid, maar in sommige gevallen een meerderheid. Oververtegenwoordiging. En als ik dat benoem mag dat niet van jou, want dat schijnt weg zetten of discrimineren te zijn. Ik constateer. Een minderheid in het land. En ook nog jong. En behoorlijk oververtegenwoordigd in het ziekenhuis. En voor de rest zie ik een golf die inderdaad grotendeels bij ongevaccineerden begon. Dat heb ik ook scherp verwoordt, maar inderdaad is het een golf die langzaam wordt overgenomen door gevaccineerden. Waardoor de balans weer "normaal" wordt. En de extreme oververtegenwoordiging afneemt. Daarbij aanmerkend dat de gevaccineerden vooral ouderen zijn waarbij het complex ligt of het alleen aan het vaccin ligt. Of dat ze gewoon sowieso weinig antistoffen opbouwt. Je ziet het patroon veranderen. Dat verwoordt ik objectief. Dat zou je ook gewoon voor de verandering eens kunnen waarderen. Het meest makkelijk was voor mij om het niet te zeggen. Te volharden in mijn eigen gelijk. Nu heeft het weinig met ongelijk of gelijk te maken. Ik zie een patroon verandering nu. Die was af te wenden met een goed getimede boosterprik.

Middenman
Middenman19 nov. 2021 - 9:14

@Gimli - de ongevaccineerden zijn nog steeds de belangrijkste oorzaak van de druk op de zorg. Omdat gevaccineerden voor 50% beschermd zijn tegen besmetting en ongevaccineerden 0%. Omdat gevaccineerden korter en minder sterk besmettelijk zijn dan ongevaccineerden. Omdat gevaccineerden meer dan 90% beschermd zijn tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname en ongevaccineerden 0%, tenzij ze ziek worden en het overleven. De verspreiding van het virus gaat het snelst onder niet-gevaccineerden. Het R-getal is maar een gemiddelde; onder ongevaccineerden is het R-getal beduidend hoger.

Ed Verbeek
Ed Verbeek18 nov. 2021 - 17:34

Controle (met sancties) op ventilatie en gebruik van CO2 meters zou inderdaad een goede extra maatregel zijn. Had natuurlijk al veel eerder genomen had moeten worden.

3 Reacties
JasDon
JasDon18 nov. 2021 - 22:44

Je had natuurlijk ook al veel eerder je prikje kunnen halen. Nog steeds mogelijk overigens.

Thuiszitter
Thuiszitter18 nov. 2021 - 22:51

Komt die maatregel dan ?

Eid
Eid19 nov. 2021 - 8:15

@Ed Of gewoon je prik halen, he Ed?

Thuiszitter
Thuiszitter18 nov. 2021 - 16:29

Wat doet die grappenhaus in het geel op een ic ? Tsja de opnames gaan best wel rap nu , mooi kl*te misschien had de PvdA wel gelijk, gooi de boel nu 3-4 weken totaal dicht en open weer langzaam.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 nov. 2021 - 16:46

Net als vorig jaar toen ook alles tijdelijk dicht ging van November tot Mei

Thuiszitter
Thuiszitter18 nov. 2021 - 20:33

Griezel - vorig jaar minder besmettingen doch meer opnames wat dat betreft doen de vaccins wel hun werk, vandaar boosteren zo snel mogelijk ( zijn ze gelukkig meebewogen) dat de 60 + die extra bescherming hebben en dus merkbaar zal zijn in de opnames . Dat zal niet tot mei zijn.

rustigaan
rustigaan18 nov. 2021 - 15:46

Toch niet teveel panikeren lijkt me. Wat is een 'besmetting' eigenlijk? Een positieve test toch? Verreweg de meesten komen daar probleemloos doorheen. Onze kwetsbaren zullen altijd als eerste opgenomen worden. Gevaccineerd, ongevaccineerd, toekomstige virussen, ouderdomsziekten. Het probleem zit bij een kabinet in een tunnelvisie. Een kabinet dat er in slaagt meer dan 1,5 jaar niets aan uitbreiding van de zorg te doen, een aanbod van een schip 500 IC bedden compleet met personeel afwijst, Gommers die vorig jaar oktober zei dat IC uitbreiding niet nodig was. En allerlei bruikbare eenvoudige middelen verbiedt. Een tijdje geleden stond hier ergens iets over Roemenië en Bulgarije. Het rees de pan uit. Nu blijkt het een korte heftige piek te zijn, en wordt het al snel normaal. Met als pikant detail: geen drastische maatregelen. Lijkt me een goed voorbeeld

9 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter18 nov. 2021 - 16:54

allecijfers.nl bekijk de Corona cijfers en dan zie je de opnames die stijgen in het ziekenhuis daar gaat het in deze om. Je zal een infarct krijgen en je kan nergens terecht.

AlexanderVolken
AlexanderVolken18 nov. 2021 - 19:29

@ rustigaan: Roemenie heeft een avondklok voor niet-gevaccineerden en een mondkapjesplicht - ook buiten. Verder QR codes voor horeca.

Molly Veenstra
Molly Veenstra19 nov. 2021 - 0:46

@rustig - 'Toch niet teveel panikeren lijkt me. Wat is een ‘besmetting’ eigenlijk? Een positieve test toch? Verreweg de meesten komen daar probleemloos doorheen.' Er zijn veel en veel meer mensen besmet dan dat er positief getest zijn. Want -zoals je zegt- veel besmette mensen merken nauwelijks iets van het virus en laten zich niet testen. Jij denkt natuurlijk: 'wat maken we ons dan druk als over die mensen die toch niets merken van hun besmetting?' Men maakt zich zo druk omdat iedereen die jij tegenkomt, die ik tegenkom of die mijn bejaarde moeder tegenkomt besmet kan zijn. Jou gebeurt misschien niets, mij misschien ook niet, dus uiteraard vraag jij je nogmaals af wat het probleem dan is. Jou en mij gebeurt immers niets? Mijn bejaarde moeder. Was je die vergeten? Geeft niets. Ze is het gewend vergeten te worden. Eerst was ze zomaar iemand tegengekomen in de tram, toen zag ze jou in de supermarkt, daarna kwam ik nietsvermoedend op bezoek en nou gaat ze dood. Dat vindt ik een probleem. De gedachte dat het niet nodig was geweest kan ik niet van me afschudden.

rustigaan
rustigaan19 nov. 2021 - 8:24

@Molly Veenstra: precies wat je zegt 'De gedachte dat het niet nodig was geweest kan ik niet van me afschudden'. Dat is precies wat je zou moeten doen. Een misplaatst schuldgevoel afschudden Anders heb je geen leven meer. De hele bevolking gaat psychisch en lichamelijk meer achteruit doordat we elkaar vasthouden in schuld en boete. Het lijkt wel of mensen er in zwelgen. Ga gewoon weer leven. Houd op met die angstcultuur, waarin je al je vrijheden opgeeft. Waarin een cultuur ontstaat dat het prima is om grondrechten op te geven voor een illusie van veiligheid.

Ötkan Amahl
Ötkan Amahl19 nov. 2021 - 8:46

Thuiszitter: " Je zal een infarct krijgen en je kan nergens terecht." Hopelijk heb je je leven dan zodanig geleefd dat je toch op een goede plek terechtkomt. Beetje thuiszitter kan natuurlijk ook weinig fout doen...

lmgikke
lmgikke19 nov. 2021 - 9:56

@rustigaan. Opgeven van grondrechten? Ik denk dat het recht op leven toch wel het meest primaire grondrecht is dat er is. Een besmet persoon is een gevaar voor anderen. En kan daarmee dus anderen ziek en in sommige gevallen doen komen te overlijden. Wat is het verschil tussen een mes en een virus? dat je het virus niet ziet. Asociaal is je reactie. Beroepen op je rechten maar geen vinger uit willen steken om je medemens te beschermen zodra je een gevaar vormt vanwege een besmetting. Zum kotzen

rustigaan
rustigaan19 nov. 2021 - 11:20

@imgikke: hoezo gevaar voor andere mensen? Zelf heb ik een milde vorm van Corona gehad, en heb aantoonbaar antistoffen. Dus geen gevaar voor anderen. Ik zorg goed voor mezelf, dat is mijn bijdrage. Je moet dingen niet zo emotioneel uitvergroten. Kijk gewoon naar het grote plaatje. Jouw angsten zijn eerder a-sociaal.

marietje.
marietje.19 nov. 2021 - 15:22

@rustigaan; Deze reactie van jou: '@Molly Veenstra: precies wat je zegt ‘De gedachte dat het niet nodig was geweest kan ik niet van me afschudden’. Dat is precies wat je zou moeten doen. Een misplaatst schuldgevoel afschudden Anders heb je geen leven meer.' ik sta echt met mijn oren te klapperen! Wat een egoisme! Verpakt in een soort; rustig aan/blijf bij jezelf/niet panikeren-jasje. Het is me vaker opgevallen dat de zwevers en 'spirituele coaches' anti-vaxxers zijn, wat me enorm verbaast. Want hoe zit het dan met connectie? Met liefde? Maar je reactie verklaart dat; het zijn de zogenaamde spiri's die vooral met hun volle gezicht in eigen navel zitten, egocentrisme trainen en niets geven om een ander. De ander is hooguit een onbeduidende figurant in hun eigen narcistische Truman Show. Dan schurkt het inderdaad aan tegen neo-fascisme, zoals je ook bij anticoronamaartregelen-demonstraties ziet. Of zoals een zelfbenoemde coach zei in die docu van Sunny Bergman; 'ik stem niet op Baudet, ik geef hem de ruimte'... O, en wat je schreef op de reactie van @imgikke; 'Je moet dingen niet zo emotioneel uitvergroten. Kijk gewoon naar het grote plaatje. Jouw angsten zijn eerder a-sociaal.'... Wat een denkfout! Angst is een basisemotie en helpt de soort mens overleven. Angsten zijn gegrond of ongegrond. De angst die nu bij anti-vaxxers leeft (Soros/Bill Gates, satanistische rituelen, ik wordt onvruchtbaar van een vaccin, alle artsen, verpleegkundigen en de hele media zitten in een complot, etc) lijkt mij vele malen ongegronder dan de angst dat je corona krijgt en daar, net als de nu 34 mensen per dag, aan zult overlijden. Of je bejaarde moeder besmet. Die angst is gegrond en onderbouwd door statistieken.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg19 nov. 2021 - 17:38

@ marietje Maar een besmetting is niet gelijk aan ziek worden is niet gelijk aan ziekenhuisopname is niet gelijk aan beademing nodig is niet gelijk aan overlijden. Ruim 80% van de 80-plussers overleeft Corona. Dat wil niet zeggen dat het niet intens droevig is voor diegenen die overlijden, wel is het redelijk te herinneren dat 80-jarigen nu eenmaal kwetsbaarder zijn en vaker overlijden dan 18-jarigen. Is dat reden geen rekening met ze te houden? Natuurlijk niet! Maar: angst mag dan evolutionair een zeker voordeel opleveren, het spreekwoord wil niet voor niets dat het ook een verdomd slechte raadgever is.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks18 nov. 2021 - 15:13

Gewoon de boel op slot tot na de feestdagen. Lockdown en alleen de essentiele winkels mogen open blijven. Kantoortijgers verplicht thuiswerken en alle scholen dicht tot het einde van het jaar.

10 Reacties
dezeeuwgerard
dezeeuwgerard18 nov. 2021 - 15:58

Inderdaad, alle niet gevaccineerden in lockdown. Helemaal eens Brenda!

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard18 nov. 2021 - 15:59

En ben jij gevaccineerd Brenda?

EricDonkaew
EricDonkaew18 nov. 2021 - 17:12

Brenda: Kantoortijgers verplicht thuiswerken ----------------------------------------------- Waarom? Gevaccineerde kantoortijgers kunnen gewoon naar het werk. Brenda: (...) en alle scholen dicht tot het einde van het jaar. ---------------------------------------------- Onzin. Kinderen zijn al genoeg het slachtoffer geweest van een epidemie waar ze niks aan kunnen doen en die ze bovendien totaal niet treft. Wanneer kom jij ook eens tot de conclusie dat het probleem echt bij de vaccinweigeraars ligt en dat dáár de oplossing moet worden gezocht. Nu moeten weer de goeden (kinderen en gevaccineerde 'kantoortijgers') onder de kwaden lijden. Ik gebruik bewust de term goeden en kwaden, ik ben wel klaar met dit soort argumenten van jou.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks18 nov. 2021 - 17:46

@dezeeuwgerard Lockdown is voor iedereen, onderscheid naar wel of niet gevaccineerd komt op zijn vroegst in de fase daarna.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks18 nov. 2021 - 18:42

@EricDonkaew "Wanneer kom jij ook eens tot de conclusie dat het probleem echt bij de vaccinweigeraars ligt" Waar maak je uit op dat ik daar anders over zou denken dan? En beste Eric, soms zijn problemen gewoon zo groot dat je ze alleen oplost door duidelijke en forse maatregelen te nemen. En dat de kantoorklerkjes daar, gevaccineerd of niet, ook aan mogen bijdragen is niet meer dan hetzelfde gezond verstand en solidair gedrag als jezelf laten vaccineren.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen19 nov. 2021 - 10:02

"Lockdown en alleen de essentiele winkels mogen open blijven." Er zijn geen essentiele winkels, Brenda, alles is online te koop. Dus ook de shopaholics kunnen lekker thuis blijven.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks19 nov. 2021 - 10:31

@Dick Roelofsen Als jij daar blij van wordt dan mag je van mij je best ook al je boodschappen online bestellen Dick. Wel in één keer goed doen hoor, al die vervoersbewegingen zijn natuurlijk ook niet heel fijn voor het milieu.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen19 nov. 2021 - 12:41

"Als jij daar blij van wordt dan mag je van mij je best ook al je boodschappen online bestellen Dick." Wanneer jij zo zit te springen om een lockdown zou je dat natuurlijk zelf zeker moeten doen, Brenda. Of vind je dat alleen "de anderen" zich aan de door jou verzonnen lockdown moeten houden?

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 nov. 2021 - 13:40

Lockdown voor iedereen heeft niet voor iedereen dezelfde consequenties.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks19 nov. 2021 - 13:54

@Dick Roelofsen "Of vind je dat alleen “de anderen” zich aan de door jou verzonnen lockdown moeten houden?" Welke anderen Dick? Volgens mij heb ik het over algehele lockdown voor gevaccineerden en ongevaccineerden om de besmettingen terug te brengen tot een beheersbaar niveau. Ik zie zonder zo'n ingreep het aantal besmettingen en opnames namelijk niet teruglopen naar een beheersbaar niveau. @Danielle "Lockdown voor iedereen heeft niet voor iedereen dezelfde consequenties." Daarom zou het mij ook heel wat waard zijn als het in de toekomst er niet vaker van hoeft te komen. Op dit moment is mijn beeld dat de set aan maatregelen voor veel mensen onduidelijk is, dat de bereidheid om de (basis)maatregelen te accepteren laag is en dat de mogelijkheden tot effective handhaving zeer twijfelachtig zijn. Dan lijkt nu de optie van lockdown een realistische en reele om in te zetten hoe vervelend ook. Als het anders kan graag!

Ed Verbeek
Ed Verbeek18 nov. 2021 - 14:42

En dat met een vaccinatiegraad van 85%? Klopt wel, want vaccinaties beschermen na verloop van tijd ook minder tegen ziekenhuisopnames, al probeert De Jonge dat nog zo te verzwijgen.

7 Reacties
ton14024
ton1402418 nov. 2021 - 15:17

Ga even 2 weken terug in de tijd mafklapper.

lmgikke
lmgikke18 nov. 2021 - 15:23

20 miljoen Nederlanders 85% gevaccineerd of genezen, 15% niet. De getallen: 85% = 17M 15% = 3M Kansen op ziekenhuis opname Gevaccineerd 20-30 x lager dan ongevaccineerd (laten we voor het voorbeeld met 20x rekenen). Ongevaccineerd beland 1,5% in het ziekenhuis 1,5% van 3M = 45.000 0,075% van 17M = 12.750 Opgeteld met de huidige vaccinatie graad zullen er nog ongeveer 55-60 duizend mensen in het ziekenhuis gaan belanden. En daarom dat men zo op vaccinatie drukt. Als namelijk iedereen gevaccineerd zou zijn, dan zou de zorg die 15.000 ziekenhuisopnames aan kunnen (gespreid over de winter/voorjaar). Maar dat is niet het geval, en die 15% ongevaccineerd zorgt nu voor de extra druk. Heeft niets met verzwijgen te maken, maar dat heeft te maken dat men niet wil luisteren en niet kan rekenen.

adriek
adriek18 nov. 2021 - 15:34

Tenminste driekwart van de patienten is niet gevaccineerd. Bij honderd procent vaccinatiegraad zou de voorspelling geen 3000 maar 'slechts' 750 zijn. Een makkie, kwestie van alle kerstvakanties van de mensen in de zorg schrappen :(

Ed Verbeek
Ed Verbeek18 nov. 2021 - 17:28

Hoe vaak moet ik nig zeggen dat De Jonge met verouderde cijfers de boel misleid: de cijfers waarover hij sprak gaven het gemiddelde over de periode van begin juli (!) tot half oktober. We zijn inmiddels 4 maanden verder, maar de actuele cijfers worden verzwegen.

itsme3
itsme318 nov. 2021 - 20:36

@ed "Hoe vaak moet ik nig zeggen dat De Jonge met verouderde cijfers de boel misleid: de cijfers waarover hij sprak gaven het gemiddelde over de periode van begin juli (!) tot half oktober." U moet eens wat meer opletten. De cijfers worden iedere twee weken geupdate en zijn in essentie nog steeds hetzelfde. De ziekenhuizen stromen over van ongevaccineerden. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aantal-gevaccineerden-in-ziekenhuis-toegenomen-maar-kans-op-opname-nog-altijd-veel-kleiner~b4290500/

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 nov. 2021 - 6:26

@lmgikke "20 miljoen Nederlanders 85% gevaccineerd of genezen" 85% van 18 plussers. Niet van Nederlanders.

rustigaan
rustigaan19 nov. 2021 - 8:31

@imgikke. De niet-gevaccineerden zijn over het algemeen jonger. die komen niet zo snel in het ziekenhuis. Dat zie je nu ook aan de cijfers van het RIVM. Wat nu binnenkomt zijn voornamelijk gevaccineerde en niet gevaccineerde ouderen >70. Bovendien hebben veel mensen al een natuurlijk immuniteit. Uit een groot onderzoek in Israël blijkt dat natuurlijk immuniteit veel langer en sterker werkt dan immuniteit uit vaccinaties. Het virus gaat endemisch worden. De pieken worden lager. Het enige dat dit kan verstoren is dat de vaccins juist voor een opleving gaan zorgen, en snellere mutaties van het virus. Daar hebben wetenschappers ook voor gewaarschuwd.

Ed Verbeek
Ed Verbeek18 nov. 2021 - 14:21

Ook nog even de actuele cijfers vgs. de dataleverancier van het RIVM: ( https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp ) Aantal ziekenhuisverpleegbedden bezet door positief getesten, incl. IC-bedden: 2054 Dat is slechts 16% van het totaal aantal van 12500 operationele ziekenhuisbedden. En bedenk daarbij dat - weer volgens het NICE zelf - bij die 16% ook de patienten zijn meegeteld die om een heel andere reden dan covid zijn opgenomen (zie https://www.stichting-nice.nl/covid-19-faq.jsp onder het kopje "Covid-19 status") maar wel positief getest zijn. Er is dus iets grondigs mis met de zorgcapaciteit in Nederland. Maar ja, dat wisten we al vele jaren :-(

2 Reacties
adriek
adriek18 nov. 2021 - 15:35

Ja, dat wisten we, en vorig jaar zijn we keihard met de neus op de feiten gedrukt. Toch hebben we dezelfde regering gekozen, en toch gaan we door met elkaar besmetten. Wat stel je voor na deze briljante constatering?

rustigaan
rustigaan19 nov. 2021 - 9:58

@Eirda. Waar wil je precies zeggen met je opmerking? Het klinkt of je het niet eens bent met deze regering, maar je wil wel allerlei maatregelen. Die het kabinet nu juist oplegt omdat zoveel mensen als jij zo reageren. Is dat niet een vicieuze cirkel? Dat de zorgcapaciteit te laag is, is al jaren geleden geconstateerd. Maar als de regering een schip aangeboden krijgt met 550 IC bedden wijzen ze het af. En Gommers mag vorig jaar oktober nog zeggen dat meer IC bedden niet nodig zijn. Blijkbaar vinden ze het prima om de crisis te rekken.

Bert de Vries
Bert de Vries18 nov. 2021 - 14:10

Ook met extra maatregelen wordt het code zwart. Tenslotte wil het kabinet records breken, en laat het zich door niets en niemand tegenhouden. Ook niet door de schijn dat hier sprake is van onmacht. Het is gewoon zorgvuldig beleid. Tenslotte gaat het om een plaats in de geschiedenisboekjes.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 nov. 2021 - 5:56

Het kabinet denkt: Dat gaat lekker zo met de kudde-immuniteit!

Ötkan Amahl
Ötkan Amahl19 nov. 2021 - 8:49

Minoes&tuin: "Het kabinet denkt: Dat gaat lekker zo met de kudde-immuniteit!" Niet alleen het kabinet hoor. Voor de veranderingen denken ook veel weldenkende mensen er zo over, al dan niet gevaxt. De wat ouderen hebben vroeger nog biologie gehad op de middelbare school en die hou je niet zomaar 2 jaar voor de gek met een virus van niks.

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard18 nov. 2021 - 14:04

Dus laten woekeren en triage. Met zo'n 20/30.000 besmettingen per dag hebben we het dan in het voorjaar gehad met Corona. Dan is zo'n beetje iedereen aan de beurt geweest. Heb het zelf ook gehad. Is niet echt fijn maar astra heeft ervoor gezorgd dat ik niet nog zieker ben geworden als ik al was.

2 Reacties
JoostdeV
JoostdeV18 nov. 2021 - 15:50

Er zijn meer dan 4 miljoen bevattelijke personen in het land. Het duurt 200 dagen voor je deze mensen met 20.000 per dag door de corona molen hebt gehaald. Heb je al uitgerekend hoeveel doden dat gaat opleveren?

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard21 nov. 2021 - 13:27

Beste Joost, er zijn ca 2 mil mensen bevattelijk. Dat betekent 100 dagen, 3 maanden, woekeren en we zijn er vanaf en ja, natuurlijk vallen er doden. Maar jij vergeet gemakshalve het aantal doden wat we krijgen doordat we alle planbare zorg uit moeten stellen..

JoostdeV
JoostdeV18 nov. 2021 - 14:03

In de hoeveelste golf zitten we nu? De vierde, de vijfde? Het kabinet heeft dit moeten zien aankomen. Ze hebben al bijna twee jaar ervaring met het fenomeen exponeitiele groei. Is dit opzet of onkunde? Er lijkt iets grondig mis te zijn met de bestuurscultuur in Nederland.

2 Reacties
adriek
adriek18 nov. 2021 - 15:36

Maar dat wisten we een jaar geleden ook al. Waarom hebben we dan dezelfde regering gekozen?

JoostdeV
JoostdeV18 nov. 2021 - 15:57

Heb ik een referendum gemist met de vraag of we weer een Rutte kabinet willen?

itsme3
itsme318 nov. 2021 - 13:54

" Het aantal infecties ligt op dit moment hoger dan ooit eerder gemeten in Nederland. Dankzij de coronavaccins belanden er wel minder besmette mensen in het ziekenhuis." Hier moet staan: "Het aantal POSITIEVE TESTEN ligt op dit moment hoger...." . Hoe hoog het aantal infecties is en hoe hoog het aantal infecties in het verleden was weten we niet. Voor dit moment zou ik gokken dat het aantal infecties ongeveer dubbel zo hoog is als het aantal positieve testen, maar "my guess is as good as any" .

2 Reacties
Petje3
Petje318 nov. 2021 - 14:17

Ik lees net in het AD dat er meer mensen met corona in het ziekenhuis liggen als exact een jaar geleden en dat met een vaccinatiegraad van 85 procent nu tegen nul destijds. Ergens klopt er dus iets niet.

adriek
adriek18 nov. 2021 - 15:41

@Petje, misschien kun je je nog iets herinneren rond een lockdown? Avondklok laat misschien een belletje rinkelen? De huidige fraaie cijfers hebben we gescoord met bijna volledige bewegingsvrijheid, vorig jaar, ongevaccinneerd, zaten we in een stevige lockdown. Daarnaast is driekwart van de in een ziekenhuis opgenomen coronapatienten niet gevaccineerd, bij honderd procent vaccinatiegraad zouden er minder dan een kwart patienten overblijven. Het is zelfs niet uitgesloten dat bij een (veel) hogere vaccinatiegraad de reproductiefactor onder de 1.0 gebleven zou zijn en er helemaal geen vierde golf zou zijn: in portugal is 98 procent gevaccineerd en is er geen sprake van een vierde golf, hoouit een vierde rimpel. Het klopt dus wél.

adriek
adriek18 nov. 2021 - 13:47

Iedereen die niet gevaccineerd is zou vrijwillig in quarantaine moeten gaan bij het lezen van dit bericht. De kans op (verspreiden van) besmetting is te groter, de kans om in het ziekenhuis te komen is minstens tien keer groter dan bij anderen. Vrijwillig, dan daalt het aantal ziekenhuisopnames met een beetje geluk en wordt het niet verplicht opgelegd aan iedereen. Lieve mensen, ook al heb je misschien een hekel aan je schoonmoeder, we willen toch niet meer de kerst in huiselijke kring vieren?

13 Reacties
Sonic2
Sonic218 nov. 2021 - 14:58

Er zijn 2 keuzes nog over. Of we gooien de boel helemaal dicht. Of we gaan selecteren aan de poort. Het zijn 23.000 besmettingen. Het zijn er veel en veel meer. Ik denk dat je meer kan spreken van tegen de 100.000 besmettingen per dag. Ik denk dat de besmetting piek eind van deze maand al kan komen. En misschien wel eerder. Zo snel gaat het. En het zijn niet eens meer alleen maar ongevaccineerden. Het zijn gevaccineerden. Dat heet exponentiële groei. Ik ben er van overtuigd dat dit een horrormaand wordt. En ik vind Marino van Zelst al een angstzaaier. Als je kijkt naar data. Die groeisnelheden zijn zo extreem snel. Dit gaat fout. Zonder het vaccin had het toestanden zoals in India opgeleverd. Maar ook het vaccin zullen die lijken op de gang komen te liggen. Geen angst verhaal, maar inderdaad de realiteit. En dat zeg ik vooral na de cijfers van deze week. Waar ik echt een soort afvlakking verwachtte. Maar dat zit niet in het patroon van Delta. Dat is een paar maanden flink razen en daarna gaat het inderdaad snel naar beneden.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*18 nov. 2021 - 15:33

Dag Sonic. Er is nog een alternatief: een algemene vaccinatieplicht. Wanneer komt in Nederland eindelijk de dscussie op gang over een eventuele algemene vaccinatieplicht (net zoals op dit moment in België)? Een jaar geleden was de situatie totaal anders omdat er toen nog geen vaccins waren. Sinds ruim een half jaar zijn allerlei vaccins beschikbaar en over het algemeen werken ze goed (nog steeds). Een algemene vaccinatieplicht zal op de lange termijn meer effectief zijn dan 1G, 2G of 3G. Of anders zal het een barre winter worden. Een fijne avond.

Ötkan Amahl
Ötkan Amahl18 nov. 2021 - 15:54

GabrielMokummer stelt: *Er is nog een alternatief: een algemene vaccinatieplicht." Hoe had jij in gedachten dat dit zou moeten worden uitgevoerd? Mensen van hun bed lichten, platspuiten en dan een vaccin erin of zo? Knokploegen op pad sturen om mensen met geweld naar de prikstraten te vervoeren? Het leger inzetten om ongevaccineerden op te pakken en naar een vaxlocatie te vervoeren? Je denkt toch zeker niet dat mensen die zich nu niet laten vaxen dat wel gaan doen als het verplicht is, wel? Tis leuk opgemerkt van je, maar ik mis toch een scenario om het uit te voeren zonder dat de pleuris gaat uitbreken...

ManekiNeko
ManekiNeko18 nov. 2021 - 16:22

@GabrielMokummer*...And Justice for All!* 18 november 2021 at 16:33 Dag Sonic. Er is nog een alternatief: een algemene vaccinatieplicht. Schreef al eerder dat ik daar dus niet echt een voorstander van ben. Het is dan een kleine moeite om van de swap die men neemt ook even een DNA profiel te maken en deze op te slaan in een databas. Dan heb je dus het DNA van 17 miljoen Nederlanders. Is voor de overheid wel handig, maar niet wenselijk Nu zal er wel geroepen worden dat doen ze niet, maar onze overheid geeft nu niet echt dat vertrouwen dat dat niet gebeurd. Dus nee, geen verplichte test voor iedereen

EricDonkaew
EricDonkaew18 nov. 2021 - 16:35

@'Mokummer': Er is nog een alternatief: een algemene vaccinatieplicht. -------------------------------------------------- Ik weet verder ook niet uit welk land jij oorspronkelijk komt, maar in Nederland gaat dat niet. We zijn geen groepsvolk, van nature anti-autoriteit maar wel vatbaar voor allerlei wilde wappietheorieën. Er gaan overal enorme scènes worden getrapt door Baudet-adepten en andere antivaccinwappies. Wellicht gaan ze heel omstandig hun huis barricaderen en zo, waarmee ze veel publiciteit genereren. Je zult ze moeten neerschieten met een verdovingsgeweer om ze daarna te injecteren. Simpeler is natuurlijk: geen verdovingsampullen maar meteen de vaccins erin. Voor een groep opstandige dorpelingen is een mitrailleur handig. Ratatatata, heel Staphorst gevaccineerd. Maar zo gaat het natuurlijk niet en ik denk ook niet dat je ethisch gezien mensen kunt verplichten om zich te laten vaccineren, ofschoon ik er wel weer voor ben als het gaat om poliobestrijding bij kinderen. Geen dwang dus, maar wel drang. Verder prima dat je zo duidelijk pro-vax bent. Een prettige avond verder.

rvb2
rvb218 nov. 2021 - 18:06

eerste keer: 100 euro boete, bij elke boete het aanbod voor een taxi (gratis, op kosten van de overheid) naar een priklokatie. Boete wordt dan niet gegeven. 2de keer: 200 euro boete, met hetzelfde aanbod 3de keer: 400 euro etcetera.

Molly Veenstra
Molly Veenstra18 nov. 2021 - 18:48

@Eric - ' in Nederland gaat dat niet.' Tot 1975 was er in Nederland een verplichte vaccinatie tegen het pokkenvirus. Op 26 augustus 2018 bleek uit een peiling van Maurice de Hondt dat twee-derde van de bevolking voor een verplichte vaccinatie tegen de mazelen was, op dat moment. Een vaccinatieverplichting gaat in Nederland dus best, mits de urgentie hoog genoeg is. De handhaving is wellicht een probleem, maar dat is met meer dingen zo.

19682
1968218 nov. 2021 - 20:05

SONIC:jij denkt misschien wel 100000 besmettingen per dag dat betekent dus 100000 inentingen per dag , immers doorlopen besmetting is immuniteit cq antistoffen.Dus 100000 per dag is per week 700000,is per maand 2,8 miljoen inentingen door besmétting .Was het maar waar dan waren we over een maand van de ongevaccineerden af.

Satya
Satya19 nov. 2021 - 6:22

"We zijn geen groepsvolk, van nature anti-autoriteit" Hoe kom je daarbij? Waaruit blijkt dat?

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 nov. 2021 - 6:31

@Eric "In Nederland gaat dat niet. We zijn geen groepsvolk" Dat ligt aan de regering en het tijdstip. Niet aan het 'volk'. Er waren niet altijd Baudet idioten. Niet zolang geleden was Nederland een van de meest vooraanstaande sociaal democratieen. Dat isallemaal afgebroken en de regering stuurt naar verdeeldheid. Dus dat krijgen ze. Dat kan je ook weer veranderen.

Ötkan Amahl
Ötkan Amahl19 nov. 2021 - 8:54

Molly Veenstra: "Een vaccinatieverplichting gaat in Nederland dus best, mits de urgentie hoog genoeg is. " Juist, daar zeg je het wel erbij. Urgentie is de crux. Een beetje ziekte zelf zal mensen ertoe aanzetten zich te beschermen. Daar komt geen promotie of druk aan te pas... Schimmige politiek en belastingvrije farmaceutische verdienmodellen vallen door de mand.

EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2021 - 9:27

@Molly Veenstra ------------------------------------------ Je brengt me aan het twijfelen.

EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2021 - 9:54

@Satya: Hoe kom je daarbij? Waaruit blijkt dat? ------------------------------------------------- Daar is al veel over geschreven. Ik vergelijk het met Oost-Azië. Wel degelijk een groepsvolk daar en erg gevoelig voor autoriteit.