Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Zonder demonstratierecht geen klimaatrechtvaardigheid

  •  
01-04-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
2002 keer bekeken
  •  
xra12

Door Raki Ap en Anne-Linn Machielsen

Klimaatverdragen sluiten, maar wél doorgaan met het subsidiëren van de fossiele industrie: het is de absurde realiteit waar we anno 2023 in leven. Daarom stonden we zaterdag 11 maart met Extinction Rebellion voor de zesde keer op de A12. Wij staan ook liever niet de A12 te blokkeren, maar de tijd dringt. De mogelijkheden om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad raken namelijk snel uit zicht.

De eis is duidelijk: maak een direct einde aan alle fossiele subsidies om verdere ontwrichting van het klimaat te voorkomen. Met nieuwe gegevens blijkt de jaarlijkse 17,5 miljard euro aan fossiele subsidies zelfs een forse onderschatting te zijn geweest. De gemiste belastingen op fossiele brandstoffen blijken in sommige jaren op te lopen tot 30 miljard euro. In plaats van het stoppen van fossiele subsidies, wordt het demonstratierecht steeds verder uitgehold en worden vreedzame demonstranten steeds verder gecriminaliseerd. Ook Amnesty Nederland laat in haar rapport zien hoe het demonstratierecht onvoldoende gewaarborgd wordt in Nederland. Als activisten van Extinction Rebellion en campagnevoerders van de Free West Papua Campaign zien wij hoe zorgwekkend en problematisch deze situatie is.

Afschaffing van de apartheid, stemrecht voor vrouwen, legalisering van het homohuwelijk, meer fietspaden: de geschiedenis laat zien dat burgerlijke ongehoorzaamheid een belangrijke bijdrage levert aan maatschappelijke verandering. Sociale bewegingen hebben succesvol gebruik gemaakt van burgerlijke ongehoorzaamheid om maatschappelijke verandering voor elkaar te krijgen. Dit is waarom Extinction Rebellion vertrouwen heeft in deze actiestrategieën. Het is hierbij wel noodzakelijk om te beseffen dat er enorme verschillen zijn tussen de klimaatbeweging en andere bewegingen. De suffragettes hadden zeer beperkte (democratische) rechten in vergelijking tot de rechten die Nederlandse klimaatactivisten nu hebben en voor mensen die actief waren binnen de Amerikaanse civil rights movement geldt dat nog veel sterker. Maar juist deze geschiedenis laat ook zien waarom het demonstratierecht dat we vandaag de dag hebben, gewaarborgd moet worden.

De demonstraties van Extinction Rebellion staan namelijk ook in solidariteit met veel klimaatactivisten elders in de wereld door te strijden voor klimaatrechtvaardigheid voor iedereen. De activiteiten van fossiele bedrijven die in Nederland worden gesubsidieerd hebben grote impact op de rest van de wereld én de impact hiervan is extreem ongelijk verdeeld. Landen buiten het geïndustrialiseerde Westen, vaak het ‘Mondiale Zuiden’ genoemd, hebben het minst bijgedragen aan de klimaatcrisis, want ze hebben vaak geen grote vervuilende industrieën en ook de manier van leven zorgt voor veel minder uitstoot. Maar toch dragen juist deze landen verreweg de meeste gevolgen.

Tot dusver kunnen (witte) klimaatactivisten in Nederland tientallen keren gearresteerd worden zonder ernstige gevolgen, en terecht, want demonstreren is een recht. Veel klimaatactivisten in het Mondiale Zuiden, waaronder Inheemse activisten, zetten dagelijks hun leven op het spel om hun grondgebied, levenswijze en levens te beschermen tegen de fossiele vernielzucht van het Mondiale Noorden.

West-Papua is hierin helaas een van de vele voorbeelden. Rapporten van Amnesty International laten zien hoe de Indonesische autoriteiten mensenrechtenschendingen begaan tegen de Papua’s tijdens demonstraties. Dit zijn onder andere demonstraties tegen fossiele bedrijven als BP en de boskap van ‘s werelds derde grootste tropische regenwoud. De politie treedt hard op tegen demonstranten en gebruikt daarbij veel geweld. Daarbij vallen vaak gewonden en doden. Ook worden mensen die deelnemen aan vreedzame protesten gevangengezet. Gevangenen worden gemarteld en overlijden zelfs soms in detentie. Er heerst grote straffeloosheid: de verantwoordelijken voor deze schendingen gaan vrijuit. Vorig jaar deden VN-experts opnieuw een dringende oproep tot actie om een einde te maken aan de voortdurende mensenrechtenschendingen tegen Inheemse Papua’s. Recentelijk nog is een prominente activist, onafhankelijkheidsstrijder en voorvechter voor de mensenrechten overleden: Filep Karma. Voor de Papua’s was Filep Karma ‘vergelijkbaar met Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Martin Luther King’, aldus Benny Wenda in zijn verklaring. Verschillende mensenrechtenactivisten, onder wie Koman, uitten grote twijfels over de doodsoorzaak. Zo lang de toegang tot de regio ernstig beperkt is, blijft het moeilijk om de gebeurtenissen te volgen.

De situatie in West-Papua laat zien wat er kan gebeuren met activisten wanneer het demonstratierecht niet gewaarborgd is. Nu is dit in Nederland gelukkig niet het geval. En juist daarom is de wijze van vreedzame demonstraties van Extinction Rebellion enorm belangrijk om op te komen voor mensenrechten van klimaatactivisten in West-Papua en vele andere plekken in de wereld. Deze vormen van demonstraties zorgt voor schuring en ongemak, en dit begrijpen we. Maar die schuring en ongemak is nodig om de urgentie van democratische vrijheden en de schendingen van mensenrechten elders te belichten. We hebben namelijk geen tijd meer te verliezen, want elk slachtoffer is er één te veel. Daarom moeten landelijke en lokale overheden zich tot het uiterste blijven inspannen om het demonstratierecht te beschermen.

Raki Ap is internationaal woordvoerder van de Free West Papua Campaign en een van de woordvoerders klimaatrechtvaardigheid bij Extinction Rebellion.

Anne-Linn Machielsen is Industrieel Ecoloog, klimaatactivist bij Extinction Rebellion en campagnevoerder bij de Free West Papua Campaign.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (53)

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 13:18

Nogal wat mensen geven hieronder aan dat het demonstratierecht gewaarborgd is. Maar bedoelen daarmee dat ze net voldoende ruimte geven aan het tegengeluid om het te kunnen onderdrukken. En jippijippijaja kunnen roepen voor het 'trgengeluid' dat wel de ruimte kreeg. En geen tegengeluid is maar de continuering van het destructieve.... Hekje stuk:repressie! Vliegveldje spelen zonder vergunning: natuurlijk!! Dat volk. Ik heb geen kinderen. Jullie wel! Logisch toch.

3 Reacties
Fromspace
Fromspace1 apr. 2023 - 18:57

Het is vastgelegd door het ehrm dat het demonstratierecht niet zover reikt dat wegen geblokkeerd mogen worden. Zeker niet als er voldoende andere plekken zijn aangewezen om te demonstreren. Lees hier de zaak: https://hudoc.echr.coe.int/app/conversion/pdf/?library=ECHR&id=003-5200196-6439558&filename=Grand%20Chamber%20Judgment%20Kudrevicius%20and%20Others%20v.%20Lithuania%20-%20conviction%20of%20five%20farmers%20for%20reprehensible%20conduct%20.pdf

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 20:34

@from In die zaak is vastgelegd dat iedere siruatie op zijn eigen merites beoordeeld moet worden en een eigenstandige argumentatie vereist waarom niet... en dat iedere keer weer. Lees het arrest is gewoon door voordat je het doorstuurt. XR opereert niet in een situatie van vrijwel burgeroorlog en de grote machines zijn meer iets van fdf dan XR. Maar hoe dan ook... als jij wil lezen dat daarin staat dat wegen niet geblokkeerd mogen worden. Dat klopt, geen evrm voor nodig. Maar demonstraties zijn toegestaan tenzij. En die tenzij dient telkenmale beatgumenteerd te worden. Jij mag verwijzen naar het arrest van die link. Maar dan zul je moeten beargumenteren dat de situatie gelijk is. Lukt je niet XR is geweldloos en heeft geen traktoren om blokades te verwijderen. Tegen fdf past dat arrest beter ;) Wist je dat niet? Dan volgende keer maar niet maar linken.

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 20:36

'Foor het evrm vastgelegd' Het is gewoon ongelooflijk hoe mensen klok en klepel verwisselen en daardoor de eigen onzin als waarheid zien.

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 13:06

Het zou niet nodig moeten zijn om middels invasieve demonstraties het slapende gedeelte -of samenklittend daar rechtsonder in dat vierde kwadrant- opmerkzaam te maken op het feit dat ze de wereld van de kleinkinderen naar de klote aan het helpen zijn. Maar toen viel het kwartje. Die mensen hebben geen partners of kinderen. Kan niet anders. Niemand heeft immers niets met zijn nageslacht. Toch?

4 Reacties
Fromspace
Fromspace1 apr. 2023 - 18:59

De meeste ceo’s of cfo’s hebben kinderen, vaak 3. Vaak ook meerdere vrouwen, maar dat terzijde.

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 19:50

@fromspace En deze heeft er geen. Beide niet. Maar dat terzijde. Ik ben er van overtuigd dat hoe meer mensen hebben bereid zijn om de kinderen te offeren om het te behouden. Zoals ook hoe minder mensen hebben joe meer ze bereid zijn om de kinderen te offeren voor een kans om het beter tr krijgrn Dus wat is je punt?

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 19:58

@fromspace Ceos cfos zijn ook gewoon mensen als jou. Ze maken niet per definitie betere keuzes als jij dat doet. Je eigen mening is sterker dan je verstoppen achter de mening van mensen die het makkelijker hebben als jij dat hebt maar het net zo min weten. Die groep heeft -desnoods anoniem- genoeg mogelijkheden om hun zegje te doen. En doen dat ook.

Fromspace
Fromspace2 apr. 2023 - 7:33

Mijn punt is dat de aandeelhouders van de fossiele industrie ook kinderen hebben. Maar goed, inmiddels is de lucht nu schoner dan ooit. Dus gaat de goede kant op. We zijn er nog niet, maar het gaat goed. Lees de metingen van het rivm maar.

KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 12:49

Alsof t verhaal eindigt als we morgen dergelijke subsidies zouden stoppen. Ik hoor nooit de gevolgen voor eenieders portemonnaie.... Dus de kosten vooral voor de laagstbetaalden. Is dat dan die beroemde visie, die stopt bij het maken van 1 punt.

7 Reacties
LaBou
LaBou 1 apr. 2023 - 16:05

Ik geloof er geen bal van dat kk zich zorgen maakt over de portemonnee van de laagstbetaalden. Hij wil geen maatregelen omdat het hém misschien wat gaat kosten.

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 16:10

@kk Had nog steeds niet door dat de enige manier om die kosten niet bij de laagst betaalden te laten landen het niet stemmen op populisten is? Nee hè ;)

Adaestuo
Adaestuo1 apr. 2023 - 16:51

@KritischKijken 1 apr. 2023 - 14:49 Wanneer ga je goddomme eindelijk eens je verhaal over die kosten ('Een drama, vooral voor de laagstbetaalden.😭') onderbouwen?

KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 18:14

@LaBou Dat komt door uw verbogen geest en altijd het kwalijke in anderen willen zien? Tekenend wellicht? Ik kijk om me heen werkend in arme wijken (ooit geweest?) , en wees gerust ik kan blijven vliegen, vlees eten etc, maar u juigt blijkbaar plannen to, die met die zgn 'visie' mensen nog meer op kosten jagen of ze er in de praktijk van weerhouden om iets te kunnen doen. En dat noemt men dan sociaal.

LaBou
LaBou 1 apr. 2023 - 21:13

Blijkbaar raak geschoten gezien de opgewonden reactie van kk.

KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 21:17

@Aduesto Los van uw taalgebruik: Pak eens een rekenmachine, en kijk eens wat de prijzen gaan doen zonder subsidie en wat dat betekent voor iemand die dagelijks met z'n autootje naar z'n werk gaat of zo'n vliegtaks voor z'n vliegvakantie met t gezinnetje. Snappie?

Adaestuo
Adaestuo2 apr. 2023 - 17:29

@KritischKijken 1 apr. 2023 - 23:17 Ik moet maar 'eens een rekenmachine pakken om uit te rekenen' hoeveel het door jou veronderstelde/beweerde drama gaat kosten? Dat is alles wat je hebt als antwoord nadat ik het je drie heb gevraagd? Dat is echt van een krankzinnig te hoog gehalte geestelijke armoede. En dat presteer je dan nota bene onder zo'n nickname, ik zou bijna gaan denken dat je graag pronkt met je aandoenlijkheid.

Sententia
Sententia1 apr. 2023 - 12:47

"Landen buiten het geïndustrialiseerde Westen, vaak het ‘Mondiale Zuiden’ genoemd, hebben het minst bijgedragen aan de klimaatcrisis". Nee hoor, in de top 10 van grootste uitstoters staan tal van landen die niet tot het westen behoren: 1 China 29.18% 2 United States 14.02% 3 India 7.09% 4 Russia 4.65% 5 Japan 3.47% 6 Germany 2.17% 7 Canada 1.89% 8 Iran 1.80% 9 South Korea 1.69% 10 Indonesia 1.48% Alle beetjes helpen natuurlijk, en we moeten er zeker naar streven om zo min mogelijk uit te stoten, maar Nederland staat pas op plaats 33 (met 0.46%). Zelfs als Nederland helemaal niks meer uitstoot, merk je daar wereldwijd niks van. Kortom, als de mensheid uitsterft door klimaatverandering, wat Extinction Rebellion suggereert gezien de naam, komt dat niet omdat Nederland geen einde heeft gemaakt aan subsidies op fossiele brandstof.

13 Reacties
MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 13:08

In plaats van constateren dat anderen weinih doen zou je vanuit een positie van wel doen anderen kunnen overtuigen. Maar je verhaal was er alleen maar op gebaseerd dat je niets wil doen en jd wijst daarvoor je medestanders aan. Je bent china. Je bent rusland. Geen enkel verschil.

BobDobb
BobDobb1 apr. 2023 - 13:26

En wat ook niet geheel onbelangrijk is om te vermelden dat de uitstoot in al die landen stijgt behalve Japan, de EU, de VS en Canada.

∆
1 apr. 2023 - 13:30

Historisch gezien heeft Nederland via investeringen van onze pensioenfondsen in bijvoorbeeld de fossiele brandstoffen-industrie aanzienlijk bijgedragen aan klimaatverandering. De historische context leert ons ook: Countries contributing the least to the climate crisis are feeling the worst of its effects https://www.businessinsider.com/climate-change-worst-places-in-the-world-hardest-hit-2021-10?op=1 US and China have the biggest historical responsibility for the climate crisis Total CO₂ emissions since 1850 from fossil fuels, deforestation, land use change and cement https://www.theguardian.com/environment/2021/oct/05/historical-climate-emissions-big-polluting-nations https://www.resilience.org/stories/2021-10-06/which-countries-are-historically-responsible-for-climate-change/

KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 15:59

@MG Het is blijkbaar een soort dominee plicht van NL om de wereld te moeten overtuigen. En als je dat niet doet ben je niet bezig met je kleinkinderen. Doet wel erg denken aan "kijk ons, wij begrijpen het".

KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 16:01

@driehoek Ach, het schuldgevoel. Doet t altijd goed in NL.

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 17:22

@kk ‘Domineeplicht.. de wereld’ Lol. Hier doe jij net alsof jij het waard (maar moeilijk) vind om mijn narratief de wereld te verduidelijken terwijl hierbij lokaal je mijn narratief verwerpt. Je denkt toch zeker niet dat ik niet zie wie of wat je bent.. in dit geval is dat China en Rusland. Speel toch geen stommetje. Kom uit voor je gedachtegoed. Dat ik dat niet zie zitten maakt jou toch niet uit… jij kunt dat gedachtegoed toch op alle fronten verdedigen… Nou doe dat dan ook. Loop niet weg met de constatering dat er in andere landen een hoop jouw’s zijn. Geloof me. Dat wist ik al.

itsme3
itsme31 apr. 2023 - 18:19

Deze reactie is verwijderd

Sententia
Sententia1 apr. 2023 - 18:31

@MG1968-2, Nergens beweer ik, dat we niks moeten doen. Als uw leven ervan afhing, wat is dan het antwoord op de volgende vraag: kan de mensheid de klimaatverandering tegenhouden? Als u eerlijk bent en het antwoord nee is, moet u ook erkennen, dat we onze tijd en geld beter in iets nuttigs kunnen steken, dan in het 'redden' van de wereld.

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 19:40

@sentenia Nee. Dan doe ik dat waar een ander op kan voortbouwen. Maar begrijp dat dat teveel gevraagd is voor mensen die zelf wel nageslacht hebben. Maar laat mij jou een veaab terug stellen. Hoe weet je dat het ophoud? Dat er niets meer is. Wat houd je op de been? Feesjes? Ja. Ik maak een karikatuur. Maar de jouwe maak je alleen voor jezelf. Omdat het antwoord op de vraag die je mij stelde je jezelf al gegeven hebt. Het is domweg niet mijn antwoord. Het is geen gelopen race en voor de kans om het te keren geef ik mijn leven. En heb dat al.

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 19:45

@sent Het is vrijwel nee. Maar waarom wil je zo ontzettend graag dat het echt nee is? Geloof me, je mag er wel naar verlangen maar die endoftheworld feesies zijn zoals ze klinken.. zwart.. hormonaal en een hele hoop op kracht gebaseerd misbruik. Niets om van te zeggen. Ja.. yippy... das me de wereld waard.

Sententia
Sententia1 apr. 2023 - 20:59

@MG1968-2, Ook nu weer beweer ik nergens, dat ik graag wil dat het antwoord nee is, u doet zelf allerlei aannames. Het antwoord is nee, maar dat weet u diep van binnen ook wel. Ik houd niet van feestjes, maar dat is volstrekt irrelevant. Ik verlang ook niet naar het einde van de wereld, maar dat aan alles, incl. de wereld, een einde komt, is een feit. Acceptatie van het onvermijdelijke, zoals sterfelijkheid, is nodig om vrede te hebben met je eigen leven. Er zijn geen aanwijzingen, dat een klimaatverandering het einde van de wereld betekent, maar daarmee probeer ik die niet te bagatelliseren. De klimaatverandering kan voor een hoop leed zorgen, dus laten we vooral proberen de schade tot een minimum te beperken. Wat ik probeer, is om realistisch te blijven, want niemand heeft iets aan luchtfietserij.

Adaestuo
Adaestuo2 apr. 2023 - 8:51

@KritischKijken "Ach, het schuldgevoel doet t altijd goed in NL. Wederom een puike bijdrage van onze intellectuele geweldenaar...

MG1968-2
MG1968-22 apr. 2023 - 11:36

@sent Je vind het luchtfietserij. En gelukkig heb jij het bij het rechte eind.

JanVG2
JanVG21 apr. 2023 - 12:44

Het demonstratierecht van EXtinction Rebellion is helemaal niet in gevaar, zolang zij niet claimen burgers te zijn met meer rechten als andere burgers. Het afsluiten van een snelweg zonder toestemming van het bevoegde gezag is een overtreding van onze wetten. Dat mogen hengelaars niet, dat mogen volleyballers niet ... maar om de een of andere reden gelden de regels alleen voor anderen, niet voor extinction rebellion. Some pigs are more equal than other animals ...

5 Reacties
Vuurrood
Vuurrood1 apr. 2023 - 14:28

In jouw filosofie mogen boeren wel de wet overtreden. Als u citeert uit een literair werk doe dat dan wel juist!

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk1 apr. 2023 - 14:41

Er wordt beweerd dat het doel de middelen heiligt, dus dan is burgelijke ongehoorzaamheid toegestaan. Gold dat ook voor de blokkeerfriezen?

KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 16:03

@Vuurrood Het gaat nu niet over boeren. Ga nou eens eindelijk in op de geclaimde uitzonderingspositie van XR....

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 18:06

@kk @vuurrood "Ga nou eens eindelijk in op de geclaimde uitzonderingspositie van XR..." En zet die ten opzichte van de daadwerkelijke uizonderingspositie van Fvd. @kk Als je al legislatief wilt zijn doe het dan consequent.

JanVG2
JanVG23 apr. 2023 - 15:03

... en dat geldt ook voor boeren, die door OM zijn vervolgd vanwege blokkades ... En nee, niet alle boeren zijn vervolgd, zoals ook niet iedereen die met ER de snelweg blokkeerde vervolgd is.

Fromspace
Fromspace1 apr. 2023 - 12:29

Het demonstratierecht wordt goed gewaarborgd, ook bij de blokkade van de a 12. De gemeente had toestemming gegeven en een locatie aangewezen om het demonstratierecht uit te oefenen. Mooi. Desondanks gingen mensen naar de a12. Dat werd getolereerd, ondanks dat die plek niet was aangewezen. Mooi. De politie vond dit na 17u niet meer veilig, vanwege de invallende duisternis. Ruim voor 17u riep de politie op om weg te gaan. Ook vrouwen en kinderen. Mooi. Om 17u werd in verband met de duisternis de blokkade beëindigd met water. Echter, de politie zorgde ook voor omkleedruimten. Mooi. Dat heb ik nergens nog gezien. Het is vaste jurisprudentie dat het demonstratie recht niet oneindig is en wordt beperkt daar waar andere (verkeers)wetten te overtreden worden overtreden. Oa de evrm zaak over Letland. Die ging ook over het blokkeren van een weg en dat mocht worden beëindigd.

7 Reacties
MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 13:23

Het de vaste jurisprudentie die jou middelen geeft. En blijf vooral vertellen dat de rechtstaat iedereen ten dienste staat terwijl het ondertussen duidelijl is dat de rechtstaat vrijwel overal destructief ingezet wordt. Rusland en china vokgen jou definitie er van en je bent 1 verkiezing vsn die invulling verwijderd

Vuurrood
Vuurrood1 apr. 2023 - 14:29

Regelrechte onzin. Jij had komiek moeten worden.

LaBou
LaBou 1 apr. 2023 - 16:09

Demonstreren in het donker is levensgevaarlijk natuurlijk.

KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 16:11

@MG U wilt gewoon dat er voor XR 'demonstraties' blijkbaar een ander recht geldt, omdat klimaat etc. Nou XR mensen hebben net zoveel rechten als u en ik, en dat drama gedoe dat de wereld morgen ophoudt hadden ze ook kunnen bedenken voordat ze zelf de wereld overvlogen, dus de soep zal wel niet zo heet gegeten worden. En dat geklets over China en Risland: Daar kwam maar 1 persoon op, die rare mevrouw op de radio, die na de verkiezingen dictatuur maar een verleidelijk alternatief vond, oh nee dat moest satire heetten achteraf.

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 16:14

@vuurrood Over gedacht. En geprobeerd. Maar heb mijn kop niet mee. Het bleek voor mij ondoenlijk om te zien of men lachte om mijn grap of mijn uiterlijk, En als je weet dat het ondoenlijk is komt de verklaring of de waarheid altijd achter de ‘maar’.. Ehm sorry.. achter de ‘of’

MG1968-2
MG1968-22 apr. 2023 - 8:00

@kk Nee. Ik wil dat de rechten zoals ze er zijn niet door uitvoerende diensten onwettig beperkt worden en dat in een later stadium toe te geven terwijl op het moment zelf al bekend was dat de autoriteiten onwettig handelen. Het is de rutte manier van regeren. Het is de boeremanier van handelen. En daar sta jij achter. Jij kent jezelf meer rechten toe. Continue. Je verwijt aan mij is een vorm van projectie.

MG1968-2
MG1968-22 apr. 2023 - 8:04

@kk Effe checken. Schrijf je nu hier dat het commentaar op de russische aanpak van demonstraties overtrokken is? Omdat er geen doden gevallen zijn (waar jij weet van hebt)?

BobDobb
BobDobb1 apr. 2023 - 11:54

Het zou eens aardig zijn als het altijd maar weer genoemde bedrag van 17,5 miljard (en nu dus 30) subsidie wat toelichting zou krijgen. Er is namelijk best wel wat kritiek te leveren op de berekeningen van Metten en zoals bijna altijd is de werkelijkheid genuanceerder dan een lekkere soundbite. Lees vooral het verhaal van Henri Bontenbal voor een gedegen toelichting en nuancering. https://henribontenbal.medium.com/subsidieert-nederland-de-fossiele-industrie-met-17-5-miljard-euro-per-jaar-53fc2dc469c6

2 Reacties
itsme3
itsme31 apr. 2023 - 18:31

Die 17.5 miljard is gewoon onzin. Maar aangezien het vooral differentiatie in energiebelasting betreft is het het beste om gewoon alle energiebelastingen af te schaffen. Probleem opgelost.

BobDobb
BobDobb1 apr. 2023 - 19:19

@itsme Inderdaad. Volgens deze methode zouden we geen subsidie geven als we morgen de energiebelasting gewoon opheffen. Toch beklijft mij het gevoel dat maar erg weinig mensen die om het hardst staan te schreeuwen op de A12 ook maar enig idee hebben van hoe de dingen in het echt precies werken. Iets wat je wel zou moeten weten als je de rest van de wereld de les wil lezen. Het lijkt steeds meer op een sectarische club voor mensen die last hebben van anxiety en bij elkaar steun vinden. En natuurlijk van BN-ers. Uit dezelfde hoek als die social media aankondigden Oekraiensche vluchtelingen in huis te nemen en het vervolgens niet deden. Zodra de glans er weer een beetje af is zijn ze verdwenen en zie je ze weer opduiken bij het volgende ding.

TheunT
TheunT1 apr. 2023 - 11:49

Zelfs zonder fossiele subsidies zal een verdere ontwrichting van het klimaat niet van de baan zijn.

4 Reacties
MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 13:24

Maar ben je het eens dat we ergens moeten starten of was je fatalistisch?

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 13:25

Want dan bouwen we in de 'dying days' een feestje. Ik doe mee. Heb ook geen nageslacht.

TheunT
TheunT1 apr. 2023 - 14:48

Het zet geen zoden aan de dijk nee..

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 16:06

@theun “Geen zoden” En dus Theun? Speek je uit! Feestje? Of toch wat anders? Nogmaals, mij om het even. Ik heb geen kinderen dus die zoden en die dijk… ach.. nie mij pakke an. Feestje?

Sententia
Sententia1 apr. 2023 - 11:06

Welk punt willen de schrijvers precies maken? In Nederland heb je gewoon demonstratierecht en dat is ook niet in gevaar. Amnesty International is geen autoriteit op het gebied van het demonstratierecht, dus de mening van die organisatie heeft mijns inziens geen speciale meerwaarde. Het ‘fysiek en doelbewust ernstig verstoren van de dagelijkse activiteiten van anderen’ behoort niet tot de kern van demonstreren, zo stelt het Europees Hof voor de rechten van de mens. Aan de mensenrechtensituatie in Indonesië kunnen we niet méér doen, dan door de Nederlandse regering druk uit laten oefenen op de regering aldaar. U weet wel, diezelfde Nederlandse regering waarvan u hier suggereert, dat deze het demonstratierecht in Nederland onvoldoende waarborgt. Kortom, wat hoopt u nou te bereiken met dit schrijven?

4 Reacties
KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 12:54

Het blijft moeilijk voor die progessieve opportunisten: Demonstreren is iets anders dan blokkeren, en na 2x A12 weten we het zo langzamerhand wel. Dan volgen daarop verkiezingen, en dan blijkt dat een groot deel van NL er geen boodschap aan heeft, zeker als ze op instagram zien dat veel van die moderne jongeren eerst zelf de halve wereld zijn overgevlogen. Nou wat een principes.

Vuurrood
Vuurrood1 apr. 2023 - 14:31

Kortom, waarom betrekt u uw betoog ook niet op de wet overtredende boeren?

KritischKijken
KritischKijken1 apr. 2023 - 16:12

@Vuurrood Moeilijk he, XR?

MG1968-2
MG1968-21 apr. 2023 - 16:21

@vuurrood Die protesterende boeren zijn nu welhaast goddelijke eigenschappen toegekend. Het inzicht. De waarheid. Die ga je niet afvallen. Dan heb je trek je geen consquenties vanuit de keuze van het volk, het inzicht, de waarheid. Dan wacht je af. Pakt popcorn erbij. En ziet toe hoe het soortelijk gewicht van de leugens werkt als een zwart gat voor de zonnetjes die de overwinning vieren. Over vier jaar is niets van ze over. Waarom er tegen in gaan. ‘Het volk’ heeft toch weer gekozen voor vier jaar stilstand. En kiest daar over 4 jaar weer voor. En dat was die plas zoals het was.